BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ger deguelle op 28 February 2009, 18:28:07
-
Ik ben nu al een tijd aan het brainstormen naar een baan ,in de vorm van een hondenknook.
En de binnen baan mag niet verbonden worden met met buiten baan ,het gat hier om de schaal :1:160.
De baan mag max 1 meter diep, en 2meter 50 lang.
Ik ben in het bezit van de volgende wissels:3 links en 3 rechts en 2 kruisingen .
Ik hoop dat iemand mij kan helpen .
O ja ik heb ook misschien nog links van de baan een stukje van 90 x 90 cm .
Groet Ger Deguelle
-
Sorry Ger, je gebruikt bijna geen hoofdletters en interpunctietekens (komma's e.d.). Hierdoor begrijp ik er helemaal niets van. Denk dat ik niet je enige ben. Zou jij je topic willen herschrijven?
bij voorbaat dank,
Gertjan
-
Ik begin zelf altijd met een potlood en stuk papier en schets in grote lijnen wat ik wil gaan bouwen. Daarna teken ik het op de juiste schaal om te kijken of ik alles kwijt kan.
Gewoon even een aanzetje maken Ger. Misschien kan je het daarna hier afbeelden. Bedenk wel dat iedereen dan commentaar geeft. ;D
Groet Jaap
-
Ger,
waarom mag de binnenbaan niet verbonden worden met de buitenbaan?
Kan je in paint een schets maken waar je aan zit te denken, met bovenstaande kan ik eigenlijk niet veel.
mvg,
Sander
-
Ik gok, op het eventuele keerlusprobleem. Wat met prima middelen op te lossen is.
mvg,
Matthijs
-
Ger,
waarom mag de binnenbaan niet verbonden worden met de buitenbaan?
Kan je in paint een schets maken waar je aan zit te denken, met bovenstaande kan ik eigenlijk niet veel.
mvg,
Sander
Waar om niet :ik wilde de treinen namelijk links om en rechts om latten rijden.
Groet Ger Deguelle
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mijn_baan.jpg)
Dit is wat ik eindelijk wil (of wat ik in mijn hoofd heb),alles wat rood is onder de baan.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is zo ?
Vriendelijke groet Ger Deguelle
-
Je loopt waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aan als ik...
Je hebt al gauw drie meter nodig om 9cm te zakken... das wel een minimum.
Met je huidige bochten red je dat niet vanaf je station ben ik bang...
Cheers Henk
-
Henk, het is spoor N, dus 9 cm dalen is teveel van het goede, in N kan het veel minder zijn.
-
Ligt eraan of er met je bovenleiding gaat gebruiken of niet. Een van mijn locs met uitgeklapte pantograaf komt op een stuk rail tot net even meer dan 5 cm hoogte. Je zult dus zo'n 6 tot 7 cm nodig hebben om er een beetje fraai onderdoor te gaan. Dus een meter of twee heb je toch wel nodig.
Mvg,
Martin
-
Hoi,
Wat heeft je tekening te maken met een "hondenknook" baan?
Onder een hondenknook versta ik iets heel anders.
Kees-Jan
-
Hoi allemaal.
@ ja inderdaad een hondeknook ziet er inderdaad anders uit ja.
En met de hoogte van bovenleiding hoef ik me geen zorgen te maken ,dit ga ik namelijk niet doen op mijn baan .
En met de hoogte van de tunnel zit ik goed 6 cm ,en de stijging naar het station ,op een lengte van 2,5 meter ,dan stijg ik om de 40 cm 1 cm .
Het station word een totaal ,tussen de wissels 1meter 20 lang .
De baan word dan zo als op de tekening ,als iemand daar iets op heeft ,dat moet je anders doen hoor ik dat graag .
Groet ger deguelle
-
Ger,
schaf nog wat wissels aan en maak je station maar ook je baan vele malen interessanter door toch die ovalen aan elkaar te koppelen.
Het geeft je veel meer afwisseling in sporen en treinen. Geloof me, is een investering die je in plezier weer ruim terug verdiend!!!
mvg,
Sander
-
Ger,
Je kunt ook kijken of je de verbindingslus onder je station kunt vervangen door
twee keerlussen.
Hierdoor komen de treinen terug uit de richting waaruit ze vertrokken, en zie je
ze ook eens van de andere zijde.
Heb je overigens al een idee hoe je eea gaat aansturen?
Tinus.
-
@Sander ik heb nog 2 kruiswissels liggen ,Kun je dat misschien op de tekening van me aangeven wat ik kan doen ?.of waar jij de wissels extra zou bij doen .
@Tinus ik weet het eerlijk gezegt nog niet helemaal ik heb analoog hier liggen, maar ook een doos digitaal (trix de doos 11120)daarom wilde ik de banen ook niet aan elkaar ,ik bedoel de buiten baan met de binnen baan.
Maar zo als ik de baan heb liggen zie Ik nu ook de trein van 2 kanten hoor .
De rails en wissels wat ik heb zijn van peco, de wissels zij de grote maat 3 links(sl-e388f) en 3 rechts (sl-e389f) en hier bij ook nog een 2 kruising (sl-e390f) alles in de code 55 .
Dat hebben ze me aangeraden om dat ik graag met lange treinen wilde reiden .
Maar heeft nog iemand suggesties ik hoor het graag .
Groet ger deguelle
-
Als je digitaal hebt liggen zou ik zeggen maak het niet te ingewikkeld en kies voor 1 systeem. Als je nog veel analoge locs hebt kun je die digitaliseren.
Nadeel van dat Trix systeem is dat je snel tegen de grens van het aantal locs aanloopt (een stuk of 3 meen ik is het wel zo'n beetje).
Met digitaal kun je ook overwegen met Koploper te gaan werken (als dat kan).
2 systemen door elkaar zou ik niet doen, 1 is soms al lastig genoeg... ;)
NB: als je N spoort is er ook op www.n-spoorforum.nl veel info te vinden...
-
Hoi Ger,
Als je toch Peco code 55 wil gaan gebruiken zou ik eens nadenken over de stationssporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_baanplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS_baanplan.jpg)
Een flauwe boog is in mijn ogen wat mooier als een recht-toe-recht-aan gebeuren. Ik heb aangegeven in je tekening met twe groene lijnen (doorgaande sporen) wat ik ongeveer bedoel. Je kan natuurlijk ook een deel van de sporen in een flauwe boog leggen (bijv alles links van het stationsgebouw in een flauwe boog).
Het leggen van de wissels tussen de twee systemen is ook een stukje realisme, ooit een groot station gezien waar slechts de helft van de sporen per rijrichting beschikbaar is. Niet echt economisch. Met die wissels wek je in ieder geval de illusie dat het station een groot geheel is. Ook al gebruik je ze (nu nog) niet.....
Verder is het handig om toch die verbindingswissels in de planning mee te nemen. Misschien wil je nu nog 2 systemen, misschien blijf je dat altijd doen... Als je op een later tijdstip naar 1 systeem wil dan is het wel interessant om die wissels te hebben. Zo hoef je niet op een later tijdstip te gaan slopen en breken om de wissels te realiseren want ze liggen er al.
MvG
Robert
-
@Steven Hoven
Hoi steven met dat digital ,dat ga ik niet doen ik ben er nu ook al achter dat je met het trix systeem niet veel kunt .
Dus ik heb besloten dat ik gewoon op mijn analoge blijf,zal je wel vraag en waarom:ik heb meer analoog dan digitaal ,dus die 2 loks wat ik heb doe ik weg met het systeem wat er bij hord.
@Robert
Hoi robert is een mooi idee wat je er op heb gezet met de boog er in ,wat betreft die peco wissels wat ik heb daar ga ik niet mee verder daar krijg ik grijze haren van :-|.
Dus die peco rails ruil ik om tegen trix ik vond dat systeem wel makelijk werken en aan slijten .omdat ik tog bij analog blijf .
Ik heb er voor gekozen dat ik een zwitzer's of een osterijk's station ga neer legen .
Dat moet wel lukken op 1 meter 30 denk ik ,dus dat word nog ff google ;D.
Maar bedankt voor jullie reacktie op mijn baan
Groet ger deguelle
-
@Steven Hoven
Hoi steven met dat digital ,dat ga ik niet doen ik ben er nu ook al achter dat je met het trix systeem niet veel kunt .
Ik ben het niet helemaal met deze gedachte. Ik wil hem wat nuanceren (als het mag). Ik kan me vinden in het feit dat je met de basis (Mobile Station am sich) niet zo heel veel meer kan dan loks aansturen. De volgende stap voor de TMS zou echter dit apparaatje (http://www.firma-staerz.de/produkte/angebote/SXV-PIC.htm) kunnen zijn (je kan hem zelf bouwen of kant-en-klaar kopen). Het is feitelijk een adapterbox die je kabel van de TMS opdeelt in de kabels binnen het Selectrix-systeem (Sx-bus en Px-bus voor respectievelijk schakelen en boosters/rijden). Het selectrix-systeem is een volwaardig digitaal systeem waar je verder alles mee kan.
dus die 2 loks wat ik heb doe ik weg met het systeem wat er bij hord
Onnodig. Als je wil kunnen die loks met decoder ook analoog rijden. Die instellingen kan je namelijk gemakkelijk wijzigen. Ik ben echter geen expert op het gebied van programmeren met de TMS (want ik heb er geen) maar daar kan het forum wel bij helpen. Die TMS is dan het enige waar je niets meer mee hoeft te doen. Die kan dan de deur uit.
wat betreft die peco wissels wat ik heb daar ga ik niet mee verder daar krijg ik grijze haren van
Die kunnen inderdaad voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Als je gaat plannen plan dan zoveel mogelijk met de minitrix 150 wissels met gepolariseerd hartstuk (14938 en 14939). Daar heb je namelijk veel plezier van als je een kleinere lok als de KöF of een andere rangeerlok wil laten rijden.
Voor wat betreft het station. Das zeker even puzzelen maar er is vast wel een leuk station te passen op zo'n oppervlak. Ik heb zelf (nog steeds) een zwitsers station in de planning staan (zoek maar op: Thayngen) maar er zijn er heel veeel meer te bedenken.
MvG
Robert
-
@robert
Dank je robert ;D hier heb ik inderdaad wel wat aan ,ik heb het op het forum al geplaatst hoe ik deze 2 loks kan ombouwen naar analog .
Groet ger deguelle