BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: alexboom op 25 February 2009, 11:48:13
-
Na nog maar enkele uurtjes gereden te hebben begon spontaan af en toe de toeter van de roco ice2 te toeteren(zit in het stuurstandrijtuig), wat later begon ook de verlichting van dit stuurstandrijtuig te knipperen op bepaalde stukken.
Bij een inspectie van deze stukken rail zag ik dat er een soort zwarte aanslag(vlekjes) op de rails zat(is hier al besproken op het forum alleen waar de vlekjes vandaan komen is me nog een raadsel, het lijkt wel of het van de zwarte bandjes komt die om de aandrijfwielen zitten), na even met me vinger over de rails gegaan te zijn werd het knipperen al minder.
De locs rijden nog wel goed maar die zijn een stuk zwaarder dan het lichte stuurstandrijtuig.
Nu heb ik geen wasbenzine voorhanden maar wel gewone euro95 benzine voor in mijn kettingzaag, is dit ook te gebruiken of is dit te agressief voor de roco geoline rails?
-
Ik zou geen benzine gebruiken, wasbenzine is toch een
wat sterieler goedje... ik maak mijn rails simpel met een stug
kartonnetje schoon, werkt ook goed alleen oppassen bij
wissels en raillassen dat ik de troep niet daar inveeg :P
Rijdt de trein anders toch niet ;D
Ik heb wel vaker draadjes gezien waarin werd gesproken over
vuil van antislipbandjes, misschien dat het helpt om die ook
regelmatig schoon te maken, ook wil je niet weten wat een bagger
ik soms van de wielen afpoets, eveneens met een stukje karton.
Mvg,
Tis
-
(super)Benzine is idd veel agressiever. Ik zou het bij wasbenzine houden.
->goed ventileren!
Probeer anders op de achterkant van de bedding als je het echt wilt weten.
Erik.
-
Beetje after shave of eau de toilette op een doekje gaat ook prima. Bevat ongeveer 50% alcohol en het ruikt nog lekker ook.... ;)
Groet Jaap
-
Idd aftershave nooit aangedacht, super tip Jaap!
Zelf mijn vrouw vind het nu leuk om naar de treinen te kijken. :)
-
't Maakt mij niet uit, hoor, maar aftershave is in de regel ontzettend veel duurder dan een literbus wasbenzine uit de supermarkt of bij de drogist vandaan.
Trouwens, benzine kan ook. Ik kan me uit heel oude handleidingen van Fleischmann-locs herinneren dat daar benzine als schoonmaakmiddel wordt aanbevolen.
-
't Maakt mij niet uit, hoor, maar aftershave is in de regel ontzettend veel duurder dan een literbus wasbenzine uit de supermarkt of bij de drogist vandaan.
Jaap ruikt graag lekker..... ;D ;D ;)
-
Wasbenzine verdampt niet 100%, gewoon 96% alcohol van de drogist laat geen residu achter.
-
Wasbenzine verdampt niet 100%, gewoon 96% alcohol van de drogist laat geen residu achter.
Ik doe het ook zo. En dat gaat perfect. En voor de puntstukken en de strijkregels van de wissels doe ik het met een wattestaafje. Pak ook de wielen even mee,je moet zien wat daar voor een bagger af komt .
-
of t verdampt is niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is: eerst met n nat lapje met wasbenzine of alcohol dr over en dan t belangrijkste: nog een keer met een droog lapje dr over om de wasbenzine met t opgeloste vuil weg te vegen. anders veeg je wel wat prut weg maar dr blijft nog een hoop zitten dat alleen opgelost en uitgesmeerd wordt, de wasbenzien of alcohol dampt er dan wel weer uit maar de prut blijft zitten.
-
Bij gebrek aan iets anders maak ik de rails zelfs wel eens schoon met thinner, alleen dien je daar heel spaarzaam mee om te gaan. Want anders worden zelfs je bielzen zo schoon, dat je ze nooit meer terug kan vinden !! :-[
Gewone benzine is voorzien van een roodachtige kleurstof, en dat verdampt niet. Dus met gewone benzine haal je het vuilfilmpje weg en er blijft een ander kleurfilmpje achter.
Beter is toch wasbenzine, dat is het minst aggressief.
Gerard
-
ik gebruik 96% alcohol want daar zit het minste vet in en anders heb ik een week last van slippende treinen
Dat zwarte spul zit dat ook aan de wielen?
gr Riek
-
Wat Euro benzine betreft kan je het rustig gebruiken vanuit het reinigings oogpunt, echter er zitten stoffen in waar je liever niet mee in aanraking komt, o.a benzeen een van de meeste giftige stoffen die K anker veroorzaken, de MAC waarde ligt op 5 ppm. Het is niet voor niks dat de gassen afgezogen worden bij het tanken.
Vroeger was het lood en sinds dit niet meer mag, en terecht, zitten er allemaal vluchtige stoffen in. Je kan dus de vraag stellen of dit beter is.... Maar in ieder geval niet op schoon te maken.
Grtz Rob
-
Om de rails en wielen schoon te maken gebruik ik isopropanol (IPA ) Dit is verkrijgbaar bij een goede drogist of apotheek.
In zuivere vorm is dit goedkoper dan alcohol ( ivm belasting ) en werkt net zo goed en veilig
Gr.
Ferry
-
Om de rails en wielen schoon te maken gebruik ik isopropanol (IPA ) Dit is verkrijgbaar bij een goede drogist of apotheek.
In zuivere vorm is dit goedkoper dan alcohol ( ivm belasting ) en werkt net zo goed en veilig
Nou, veilig... Het heeft wat negatieve effecten bij inademing die gewone alcohol minder heeft: slaperigheid en duizeligheid. Verder wordt het gebruikt om DNA te denatureren maar ik heb geen idee of wij daar in een normale setting last van hebben! ;)
-
Waarom toch zoeken naar halve alternatieven als er een paar goede middelen zijn? 1 liter wasbenzine is voldoende voor een leven lang baan reinigen en kost niet veel. Alcohol is iets duurder maar kost nog steeds minder dan een zakje woodland strooiturf en beide stoffen zijn eenvoudig verkrijgbaar. Dan ga je toch geen stof gebruiken waarmee je kans loopt op meer schade omdat je dat toevallig hebt staan.
-
Zowel thinner,autobenzine als isopropanol is vuiligheid waar je maar beter ver van kunt blijven.
Het dringt door de huid,geeft giftige dampen en tast vaak ook het plastic aan.
De gezondheids risicos zijn echt vrij groot,zeker als je het vaak doet.
Gewone alcohol is (als het het niet drinkt ten minste) nog het minst slechte.
wim
-
hallo ik zweer bij wasbenzine. nog nooit problemen mee gehad
alleen niet te veel gebuiken kortom ideaal (y) wel even met een droog doekje na behandelen
m de deugd
-
Hoi,
Ik gebruik meestal wasbenzine om de rails te reinigen.
Tussendoor reinig ik de rails ook nog wel eens met Glassex op een
stukkie keukenpapier.
Glassex bevat o.a. ammonia en spiritus, dus prima spul om de rails
te reinigen en te ontvetten. (y) Bij spaarzaam gebruik tast het de bedding
niet aan.
mvg,
Fred.
-
Met alle genoemde stoffen moet je oppassen. De meest riskante van de genoemde stoffen is thinner. De invloed hiervan op de hersenen is groter dan je denkt en de opname via inademing maakt het juist zo riskant. Vrijwel allemaal zijn ze vluchtig en brandbaar. IPA is ook net zonder gevaar alleen het gevaar voor het aantasten van kunststoffen is erg gering. Bij al deze stoffen is een goede ventilatie onontbeerlijk, dat geldt ook voor het zo "onschuldige" alcohol. Bovendien is bij al deze stoffen erg bepalend hoeveel en hoe vaak je ermee in aanraking komt en hoe je er mee om gaat.
-
Thinner zou ik zeker niet gebruiken. Dat lost verf en pastic op.
Wasbezine is okee, maar zorg voor goede ventilatie en niet erbij rokenvoor de veiligheid.
Alcohol drink ik liever in de vorm van een biertje of whisky.
groetjes
Wil
-
Heeft er eigenlijk iemand al ooit SR24 gebruikt om de rails te reinigen?
-
Olie om rails te reinigen. Heb ik nooit helemaal begrepen.
Hier zo nu en dan wasbenzine, maar toch vooral preventie. ASB, weg ermee! Zit wel verschil tussen. Fleischmann asb laat weinig rommel achter, maar de rest ...
-
Olie om rails te reinigen. Heb ik nooit helemaal begrepen.
Ik wel. Die SR-24 blijkt de rommel goed los te weken. Bovendien is een microscopisch dun laagje olie op de rails goed voor het contact tussen wiel en rail, hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken.
Vooral in het tijdperk van de messing rail was het nuttig omdat het de corrosie van het messing tegenging. Maar nu vrijwel alle rails van nieuwzilver zijn levert het eigenlijk niks meer op.
-
maar toch vooral preventie. ASB, weg ermee!
Spijker op z'n kop: antislipbanden uitbannen en je bent voor de rest van je leven van het gezeur met schoonmaakmiddelen en methodieken af. Bovendien wordt de stroomafname natuurlijk ook nog eens enorm verbeterd.
De afname aan trekkracht is veelal te verwaarlozen.
Voor heel veel modellen zijn er wielassen zonder asb-en -ter vervanging van exemplaren mét- voor een paar Euro te verkrijgen. Bij sommige modellen kost het wat meer tijd en moeite. Bij bepaalde locs is het helaas onmogelijk om wielen of wielassen zonder asb-en te verkrijgen (bijv. voor bepaalde tenderlocs of voor diesellocs welke zijn voorzien van drijfstangen). Al met al is elke loc die voortaan zónder op de baan rondrijdt weer een stuk minder vervuiling van het spoor.
Een andere belangrijke factor ter voorkoming van vervuiling van de railkoppen is om vooral spaarzaam om te gaan met smeeroliën en vetten t.b.v. de locs.
Stof en vuildeeltjes uit de lucht zul je altijd wel op de baan krijgen maar zullen minder blijven plakken wanneer de railkoppen niet meer vanuit de tandwielkasten met olie en vet zullen worden "besproeid".
Wanneer je dan ook nog regelmatig een Roco-Cleam o.i.d. mee laat rijden heb je al die chemische troep helemaal niet nodig.
Groet,
Sven
-
Heeft er eigenlijk iemand al ooit SR24 gebruikt om de rails te reinigen?
Ja, tot ik een poetsblokje ging gebruiken.
-
SR24 gebruik ik ook om een loc schoon te maken , met name de wielen.
Werkt idd echt goed, dus ik denk dat het schoonmaken van je rail er
prima mee moet lukken. Tegenwoordig gebruik ik daar de roco clean voor.
Die werkt echt goed!