BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Peter Kleton op 25 February 2009, 09:09:49
-
Hallo,
Sinds een paar weken ben ik bezig een nieuwe H0 baan op te bouwen, nadat ik de vorige een jaar of 7 vervangen had door een baan op een andere schaal.
Bi het proefrijden op stukjes baan die klaar zijn, valt mij op, dat de Blokkendoos (De eerste generatie van R*** ) zo luid ''knort ''.
Ik heb lang geleden bij een NS 2200 lok , ook de eerste generatie van R** , de motor vervangen, maar ik weet niet meer of dat wel helpt. :(
Wie kan er wat over dat knorren zeggen ?
Vr Gr Peter
-
Hallo Peter,
Het knorren wordt veroorzaakt door de cardan overbrenging.
Bij dit oude type bestaat de cardan uit veertjes. De ombouw van de lok of treinstel doet de rest als klankkast.
Remedie vervangen door een ander type,met een stangetje, maar ik weet niet of je dan ook de motor moet vervangen (afstand tussen de motor en cardanhuis)
Mvg Ab
-
Het is meestal de combinatie van de oude motor samen met cardanas.
Bij mijn oude Blokkendoos een nieuwe Mashima motor ingezet, maar de veertjes laten zitten. Het geknor is een heel stuk minder geworden.
Maar van de week bij een 25 jaar oude 2200 een decoder ingebouwd (oude motor en cardan laten zitten), nou, een geluidsdecoder heb ik niet meer nodig. Het geproduceerde geluid van de overbrenging heeft verrekt veel weg van een dieselmotor!!!
Gerard
-
Hallo Gerard en Appie,
Ik denk dat ik een motor van de 2200 heb vervangen toen.
Morgen eens verder kijken.
ik heb nogwel een paar Maschima motortjes liggen.
Je ziet , Ab, dat ik weer thuis ben na het Helderse bezoek. (19:15 )
Groeten,Peter
-
Nu werden blokkendozen ook wel stofzuigers genoemd. Misschien was Roco zijn tijd vooruit met dit model ;D?
Groeten,
Gerard
-
Peter,
Kijk ook eens in dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9088.0) draadje.
Ton
-
@ Gerard,
Als ik deze blokkendoos voorzie van een Machima motor heb ik dus een goede kans, dat het knorren minder is geworden. Het artikel uit de RH van '83 heb ik hier.
Momenteel is deze blokkendoos het enige voertuig met een stroomafnemer dat nog niet is gedigitaliseerd , en momenteel met de baan in aanbouw heb ik hem nodig om doorgangetjes te controleren. voor de omhoogstaande stroomafnemer. Het geknor neem ik wel voor lief nu. ;D
Ik kan momenteel niet dig. rijden ,omdat ik wacht op de S88 Expressnet dinges /interface. Ingewikkeld he.?
Groeten,Peter
-
Hallo Peter,
De Mashima motor is wel iets dikker en ik moest ongeveer 0,5 mm uit het frame frezen.
De veer vervangen door een cardan koppeling en de oude blokkendoos rijdt nu weer erg goed.
Groet, Rob
-
Rob,
Ik heb bij de 2200 destijs ook moeten frezen, dus ik ben erop voorbereid. ;D
-Peter
-
@ Peter,
Zo verschrikkelijk storend is het geknor ook weer niet.
Het oude artikel uit de Railhobby van 1983 behelsde meer het verbeteren van het rijgedrag en het geluid was toen nog niet zo erg van belang.
Pas jaren later kwamen veel meer "fluisterstille" treinen op de markt.
Mijn oude Blokkendoos is voorzien van een Kuehn T145 decoder. Enkele CV's zijn anders ingesteld en hij rijdt best wel weer mooi. Desondanks blijft de nieuwere Blokkendoos van 2004 -ook met een T145 Kuehn-decoder- toch nog stiller dan de oude uit de 80-er jaren.
Gerard
-
Kleine correctie. De oude Blokkendoos is uit de zeventiger jaren en de nieuwe is ook al wer een jaartje of 10 op de markt. De tijd gaat hard. ;D
-
Hallo,
Er heeft artikeltje in een oude Modelbouwer over in gestaan.
De contact veer druk op de wielen is te hoog van de stuurstand als ook het motorrijtuig.. Dus die iets terug buigen zodat die nog wel steeds goed contact maken.
Er wordt aanbevolen om de gladde wielen in het aan gedreven draaistel te vervangen door wielen met asb
In het assortiment van R*** is een motor (nummer 925B), die zonder hak en breekwerk in te bouwen is.
Als laatste beveelt het artikel nog een vliegwiel aan.
Daar is dan ruimte voor , als je die 925B inbouwt.
Groetjes
Wil
-
Hi All,
Ik herken hetgeen er over de 2200 wordt geschreven. Ik heb ook een oude 2200 uit de tachtiger jaren. Analoog reed hij vrij geluidloos rond. Met de Lenz Gold decoder is het inderdaad een echte puffende diesel geworden. Ik zie het maar als heel voordelige geluidsdecoder. Je hoort de stappen in de motor aangestuurd worden en dat geeft m.i. het dieselachtige geluid.
-
Ik heb al eens bij een oude 1100 van Roco een nieuw interieur geplaatst. Dus nieuwe cardan i.p.v. oude cardan met veertjes - niet vanwege het geknor overigens - en wat ik daarmee zeggen wil is dat zo'n herstelsetje bij Roco niet eens zo duur is. Probeer het eens vanuit de onderdelenlijst te bestellen bij je leverancier?