BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Karst Drenth op 25 February 2009, 00:19:07
-
Hoi,
Om eens even wat anders te doen dan printen solderen, inpakken en versturen, vanavond een 'klein' tussendoor projectje gestart.
Vanwege plannen in de toekomst, heb ik mijn DKM DE-II-en maar weer eens van de zolder gehaald :)
Ik bezit er twee, een rode die aleen tijdje gereden had met de oude tandriemaandrijving, die ik later eens omgebouwd heb met een G&MS setje, maar eigenlijk nooit naar tevredenheid heeft gefunctioneerd.
Wel volledig gedigitaliseerd,van verlichting voorzien etc. Dat dan weer wel ::)
Goed blijft er de blauwe, eigenlijk spiksplinternieuw, slecht gespoten te hoog op de poten, tandriem aandrijving etc. Genoeg ellende om eens wat aan te doen :)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/DKM_DE-II_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/DKM_DE-II.htm)
Een begin is gemaakt met de aandrijving:
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/DKM_DE-II_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/DKM_DE-II.htm)
... Oude eruit ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/DKM_DE-II_35Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/DKM_DE-II.htm)
... nieuwe aandrijftrein...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/DKM_DE-II_42Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/DKM_DE-II.htm)
... en zo istie dan 8)
( Klik op de plaatjes voor een uitgebreid verslag )
Goed dat was het begin. De tandwielkast staat momenteel in te lopen. Volgende station: Het terugplaatsen van de wielstellen en het afstellen van de wormen :P
Grtzz,
Karst
-
Wow, das prutswerk op formaat ;D
Gaaf gedaan. Ik ben bang dat ik me daar niet aan waag.
Rest mij de reserveriempjes optie. :-|
Daar wordt an gewerkt momenteel.
Zal beide (ik heb er ook 2) eens digitaliseren etc.
Maar Karst, weer top froebel werk!! :D
Greetz, Hans
-
Dag Karst,
Dat ziet er veel beter uit dan de riempjes.
Heb je nog naar de assen gekeken?
Waren deze uit 1 geheel of deelbaar?
Ga zaterdag a.s. weer op DE-II onderdelen jacht ;D
Gerrit F
-
Hoi Karst,
Ziet er weer top uit. Twee vragen;
- Is er geen ruimte voor een groter vliegwiel (vooral grotere diameter) want dit doet weinig
- Is de motor op zich wel goed? Of is deze beter door een Mashima te vervangen?
Ik heb op het punt gestaan deze verbouwing te doen, maar kon het stel goed verkopen (en durfde de ombouw niet aan) en wacht nu dus met smart op een Artitec DE-1
-
Hoi,
Ruimte voor een groter vliegwiel is er niet :(
Een motor waarmee nog niet gereden is met de snaar aandrijving is eigenlijk prima.
Als wel maar een uurtje met die snaar hebben gereden, hebben ze al uitgelubberde lagers. :(
2 Mashima's 16x30 zijn al besteld bij Piet :P
Ik heb inmiddels 1 stel goed aan hel lopen. Je hoort alleen nog een hoge fluittoon ( als of het een geblazen diesel motor betreft ;) ) van het tandwielkastje, begeleid door een sonore zoem van het motortje.
Grtzz,
Karst
-
Laatst heb ik nog iemand geholpen bij het hermotoriseren van een mat '46, daar paste een draaistel van een roco-1600 qua radstand wel in, dus van een paar lappen styreen een bevestiging voor dat draaistel in de bodemplaat gemaakt, cardannetje dr in fietsen en een dikke roco-motor met vliegwiel zo laag mogelijk in de bodemplaat leggen (ramen bleven vrij) en omdat t gewicht dr uit moest (motor komt grotendeels op die plek) wat lood rondom t roco-draaistel gestapeld. Ding liep als een zonnetje, als t goed is moet dat met de DE2 ook kunnen. Wil je t interieur meer vrijhouden dan kun je een kleinere motor nemen met een langere cardan, dan loopt de cardan door t gangpad en kun je de motor een beetje onder de stoelen wegeikelen.
-
Heb ik naar zitten kijken Floris. :P
Een PIKO hk motordraaistel past er goed in. Moet idd een langere cardan en een dunnere motor in.
Maar dat is de 'all effort failed' optie. Vooralsnog is het leuker om die oude meuk met aftandse en verkeerde wormen en recht-vertande wormwielen toch netjes te laten lopen :)
Grtzz,
Karst
-
He Karst,
Ziet er goed uit, ik ga het draadje volgen! Heb er zelf ook nog twee werkloos staan (blauwe + rode). Digitaliseren en de slechte rijeigenschappen hebben me tot nu toe tegen gehouden er iets aan te doen. Zonde, want ze hebben beide pas enkele meters gereden en ik heb ze toch al een jaar of tien....
Ben benieuwd naar je verdere acties!
Greetz,
Niels
-
Hey,
Als ik met de verbouwing binnenkort grotendeels klaar ben, ga ik verder met de verbouwing van mijn DE2 waar een Piko aandrijving in zal komen.
Heb er wel al een begin van gemaakt, maar door een verbouwingkje is dat even op de wat langere baan geschoven.
Mvg, Marcel
-
Het staat mij bij dat er lang geleden, nog voor het bestaan van BNLS ;) , iemand gemeld heeft dat de motor + aandrijving + draaistel van een BR 216 van Roco heel goed toe te passen zijn voor deze ombouw. Roco had toen een startsetje met een "fake"-NS BR216, die je voor een habbekrats in Houten kon kopen. Dat draadje is verdwenen naar de eeuwige bitjesvelden, maar misschien weet iemand nog hoe het zat?
Groeten, Rob
-
ik denk t zelfde als ik zo'n beetje beschreef... radstand van een 216-draaistel is trouwens 33 mm. Van de hondekop 35 mm, k weet zo niet hoe ie bij de DKM is... die 2 mm kun je strategisch negeren natuurlijk.
-
Dat klopt Rob. Iemand op een van de edities van Houten vertelde ons dat bij het verlaten van de beurs. Ongetwijfeld heeft een van ons dat weer doorgebazuind.
-
ik denk t zelfde als ik zo'n beetje beschreef... radstand van een 216-draaistel is trouwens 33 mm. Van de hondekop 35 mm, k weet zo niet hoe ie bij de DKM is... die 2 mm kun je strategisch negeren natuurlijk.
Bij de DKM is de radstand ook 35 mm. Nu heb ik nog een fantasie 215 024-1 uit een startset. Radstand is hier echter 31 mm. Hierin zit ook een enorme, ronde motor(30 mm doorsnee). Dit verschil is wel groot. Zijn er meer alternatieven voor de aandrijving of heeft iemand hem al eens 'anders' omgebouwd?
Andries
-
Hoi ANdreis,
( nog ) niet gedaan, al wel aan zitten meten ;)
De PIKO HK aandrijving vind je hier (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=ersatzteil_neu&grand_id=3&parent_id=15&id=57520) onder Getriebe komplett DC. En kost € 11.65. Daarnaast heb je nog een kardan as nodig van € 3.30 en een andere motor. Die van de HK past er niet netjes in... ( dwz niet onzichtbaar ;)
Grtzz,
Karst
-
Die roco 216 aandrijving heb ik in een eerder draadje in een Lima Hondekop gefrot, dat loopt geweldig (wel een lagere motor geplaatst!) en ik heb er ook 1 in een Mat'46 geplakt. Radstand is inderdaad 33mm. Het beste kun je dus zoeken naar een losse motor en een 'gedummificeerde' 216, volgens mij staan er in de EHBO aanbiedingen een stuk of 3...
Ik heb geen ervaring met de Piko aandrijving, maar die moeten ook wel lukken.
Bessel
-
Hoi,
Ondanks dat de oude motor best wel aardig loopt, toch niet helemaal tevreden. Met name de resonanties die deze motor zo nu en dan heeft, vind ik irritant. Misschien komt het wel door een niet goed gebalanceerd vliegwiel. Ga ik nog wel uitzoeken.
Maar... Vanmiddag binnen van Piet Peetoom: Een 16x30 Mashima 8)...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/DKM_DE-II_44Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/DKM_DE-II_44.jpg)
... en dat zoemt dus echt helemaal niet 8) :P
(Nog) geen verslagje, wel het hele weekend te zien en ( niet ) te horen op Rail 2009.
Grtzz,
Karst
-
Zoek je nog wat informatie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE__1_en_2_003.jpg)
groter (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE__1_en_2_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE__1_en_2_004.jpg)
groter (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE__1_en_2_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE__1_en_2_005.jpg)
ook groter. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE__1_en_2_005.jpg)
Gerrit F
-
Hoi Gerrit,
Zeeer interessante lectuur ;D
Ik kreeg op Rail 2009 van iemand een dergelijke set van de Plan U ;D ;D
Staan er by the way ook maatschetsen in ?
Grtzz,
Karst
-
Ziet hier :o
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tekening_de_1_en_2.jpg)
groter = klik (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tekening_de_1_en_2.jpg)
Verder nog tekeningen van: apparaten onder de rijtuigenbak, schema luchtleidingen, luchtschema, opstellingen apparaten luchtcircuit, plan koelwater en oliekoelleidingen, kranen en vulmonden, principe schema's (elektra).
Allemaal voor de DE 1 en 2.
Dus als je hem echt wilt supperen...... ;D
Oh ja, wat dacht je hiervan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opstelling_stuurstand.jpg)
Stuurstand groter (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Opstelling_stuurstand.jpg)
Gerrit F
ps,
Bij het Utrechts Archief is ook nog wel wat info te vinden.
Ik heb gezocht met de termen; "diesel elektrisch" en "stuurstand".
Zoeken onder DE 1 en of 2 levert weinig op op. :-\
-
Fraahaai 8)
Volgende week zaterdag even meenemen om door te snuffelen ? :P
Grtzz,
Karst
-
OK.
(als er niks tussen komt) ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trainwreck.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trainwreck.jpg)
Gerrit F
-
Even stof eraf blazen :
Zijn die aandrijfriempjes nog ergens te verkrijgen ?
of de tandwielkastjes ?
-
Chris, als je geen tandwielkastjes kunt vinden heb ik nog wel een aandrijfriempje liggen. Mijn DKM heeft nu cardanaandrijving ;)
-
Oe :)
Ik mail je effe :)
-
Aandrijven kan ook met een antislipbandje voor een Märklin lokje 3000. Wel wat geleidertjes maken, anders loopt ie van de tandwieltjes af.
-
Omdat ik toch voor Chris het snaartje ging zoeken, mijn DE2 maar eens uit de motteballen gehaald. Ik ga hem ook maar eens afbouwen, toch wel leuk eigenlijk als tussendoortje, heb ik meteen weer ruimte in de schrootla.
Ik heb dus de Roco methode toegepast, een BR216 draaistel voorin de bak gemonteerd. Het grote voordeel hiervan is dat de bak veel lager op het draaistel komt te staan. Omdat mijn DE2 is aangeschaft in de vorm van 2 misdruk-kappen met ongespoten bodemdelen moest ik de draaistellen toch al zelf maken, dus dat was hier geen probleem.
Ik gebruik dan m'n Lima mat 46 als maatvoerend voor het middendraaistel en de insteeknokjes, dat heeft DKM destijds immers ook gedaan ;D
Beter goed gepikt dan slecht bedacht zeg maar, het werkt prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE2_1.jpg)
Ik heb ervoor gekozen om de motor in het instap compartiment te verstoppen en een cardan naar voren te leiden. Deze ligt net laag genoeg om vrij doorzicht te houden.
Er worden ook nog wat stoeltjes bijgemaakt om het voorste raam van interieur en passagiers te kunnen voorzien, ter hoogte van waar DKM het vliegwiel had gepositioneerd. Per saldo wordt het een attractiever treinstel zo.
Volgende stappen zijn het dak in een betere kleur spuiten, draaistelzijkanten openboren (ik wil in die ronde gaten kunnen kijken) en deze schilderen, en wisselend ledlicht in de kop maken.
Ik ga hem dit weekend gewoon maar eens afbouwen voor de lol :)
-
De dkm diesel 2 ......moet er nog 1 of 2 hebben liggen.
Verbouwen wil ik ze wel,maar de lijst van nog te bouwen zaken is/ wordt al zolang.
Ik wil ze verlagen,verlossen van de groffe cabineramen,etv.andere neus en details aanpassen,juiste kleur spuiten.
Zo heb ik nu nog een bd6800 en een plan k klaar liggen voor de spuit,diverse bouwpakketten van materieel
wat nog gebouwd moet worden......tja nu nog ruimte maken om dit alles te kunnen doen.
Eerst maar weer eens orde scheppen in de puinhoop.Komt tijd,komt raad!
-
Deze stond bij mij ook laag op de prioriteitenlijst, maar omdat ik toch onderdelen zocht kwam hij boven water... en dan is het leuk hem meteen even af te maken, hij ligt nou toch op de werkbank. Ik doe verder geen aanpassing aan de ramen of spuitwerk op de zijwanden, dak en onderstel worden wel op kleur gebracht. Ik maak van het weekend wel verslag van de andere aanpassingen ter lering ende vermaeck.