BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: platte bever op 24 February 2009, 16:27:57
-
Ik (newby Willem.) ga in de tweede helft van 2009 verhuizen naar een groter huis, waar ik een gedeelte van de zolder kan gebruiken voor mijn modelbouwhobby.
Uit de brochure van het huis heb ik ongeveer de maten van de zolder kunnen afleiden en ik denk dat ik ongeveer 5 x 4,5 meter ter beschikking heb (zonder ruzie te krijgen met m'n vrouw ;) ).
Mijn eerste plannen zijn voor een E of G vormige baan in drie lagen. De bovenste laag is bedacht op 1.30 mtr.
Een 2 sporig traject met bovenleiding en een enkele zijlijn zonder bovenleiding, zoals traject 'Arnhem- Winterswijk' als voorbeeld.
Verder wil ik graag een rangeer terrein waar twee lange circustreinen kunnen aankomen van Circus Krone.
Met het rangeerterrein ( De Gronzen Noord) ben ik begonnen met plannen in "Any Rail". Het onderstaande plaatje is het resultaat tot nu toe. De zijlijn is hier nog niet te zien...
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Baanplan_Noord.jpg)
De rails is van Tillig Elite. De gebruikte boogstralen zijn 60 en 65 cm in de keerlus met een stijgings percentage van niet meer dan 2,5 %.
Groeten Willem,
-
Hallo Willem,
Leuke opzet, met de gebogen sporen, maar die 2,5% stijging ga je m.i. niet halen aan de rechterkant. Waarom ga je aan de rechterkant die spiraal niet 'tegen de klok in' leggen (komend vanuit het rode spoor naar de meegebogen wissel).
Dus dan buigen alle sporen aan de voorkant naar je toe, en aan de rechterkant buigen ze naar achteren af. Daar zou ik geen spiraal maken, maar (parallel) langs de achterwand naar links toe dalen.
Succes met de planning!
Bert
-
Dank je Bert voor de tips.
Ik zal nog eens kijken hoe het zit met die stijging, dat blijft lastig om het goed te kijgen.
Volgens Excel zou het kunnen. Maar dan praat je over een complete cirkel voor je een doorgang van 9 cm hebt:
straal omtrek cm daling percentage
650 4084,1 9 2,2%
600 3769,9 9 2,4%
'Tegen de klok in' ga ik ook goed bestuderen.
Groeten Willem,
-
Hallo Willem,
Dat ga je wel redden 2.5% alleen het zal niet helemaal ter plaatse van het station zijn daar zal je op een verschil van 65 - 75 mm hoogteverschil hebben. Ik zou wel een tweede wending plaatsen zodat je 180mm tussen de twee niveaus hebt.
Succes!
-
Ik heb een eerste opzetje gemaakt om de hoofdbaan voorlangs te laten lopen. Om de rails paralel langs de achterwand te laten lopen is mijn te 'onrealistisch'.
Nu heb ik met blauw een verplaatste achterwand getekend en stuit ik op een volgend probleem.
Hoe kom ik bij een trein als deze ontspoort achter de wand? Deze zijde komt tegen een muur te staan trouwens. Graag tips en/of oplossingen.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Baanplan_Noord_CCW.jpg)
Groeten Willem,
-
Willem,
of je moet een luikje in de linkerbovenhoek kunnen maken waar minimaal je hele arm doorheen kan. In combinatie met CCTV boven de baan achter de achterwand moet je dan maar zien te vogelen dat je je trein herspoort krijgt.
Het alternatief is de achterwand verder nar voren te krijgen zodat je de benodigde armslag tussen achterwand en spoor kunt maken.
Maar waarom én een hoofdbaan voorlangs én een hoofdbaan achterlangs? Overigens als je rechts rijdt kan je dus alleen maar het station aan de rechterzijde verlaten om op de hoofdbaan voorlangs te komen. Volgens mij is het handig om ook even naar je exploitatie te kijken.
-
Hallo Willem,
Als het achterste spoor daalt, en de overige (zichtbare) sporen gewoon op hoogte blijven, kun je via de onderkant van de tafel er bij. In dat gat kan een ontspoorde trein natuurlijk ook op de grond vallen....
Overigens valt of staat alles met goed gelegd spoor, en zeker omdat je daar geen wissel toe past, is de kans op ontsporingen wel klein. Gebruik flexibel spoor voor het deel waar je niet bij kunt, dat verkleint de ontsporingen op raillasjes.
Succes, gr
Bert
-
Maar waarom én een hoofdbaan voorlangs én een hoofdbaan achterlangs? Overigens als je rechts rijdt kan je dus alleen maar het station aan de rechterzijde verlaten om op de hoofdbaan voorlangs te komen. Volgens mij is het handig om ook even naar je exploitatie te kijken.
beste 'DHG500',
In mijn eerste ontwerp heb ik het idee ook beter af te zijn qua rechts rijden.
De 2e versie ontstond door een tip/ idee van Bert van Gelder om het te kijken hoe 'tegen de klok in' zou kunnen werken.
Vrolijk gaan we verder ontwerpen en hopelijk heb ik binnenkort weer een verbeterd ontwerp om te kunnen tonen.
-
Niets leukers dan plannen, plannen, plannen...
;)
-
beste 'DHG500',
In mijn eerste ontwerp heb ik het idee ook beter af te zijn qua rechts rijden.
De 2e versie ontstond door een tip/ idee van Bert van Gelder om het te kijken hoe 'tegen de klok in' zou kunnen werken.
Vrolijk gaan we verder ontwerpen en hopelijk heb ik binnenkort weer een verbeterd ontwerp om te kunnen tonen.
Helder Willem, ik blijf meekijken! ;)
Groet,
Bob
-
Je kan er het beste bij als dat wandje verwijderbaar is. Zelf ga ik een dergelijke helling "verstoppen" achter de gevel van een lang gebouw, zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16400.msg247655#msg247655)
-
Tijd om een nieuwe versie te tonen. Ditmaal een compleet overzicht.
In vergelijk met de vorige versie is er nu een stationsgedeelte en Zuid heeft een aftaking "richting Winterswijk" om zo maar te zeggen.
In Noord is er weinig veranderd, omdat ik steeds weer op dit plan terug kom, welke dingen ik ook verzin en verander.
Overal blijft er voldoende ruimte over voor landschap, stad en natuurlijk kermis.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Gronzen_02.jpg)
http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Gronzen_02.jpg (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Gronzen_02.jpg)
Rechtsboven zijn in de klimspiraal met paars twee wissels te zien als optie. Heeft iemand ervaring met wissels in klimspiralen? Het blijft wel in het zichtbare gedeelte, dus goed bereikbaar.
Groeten Willem,
-
Nu het nieuwe huis dichterbij komt, ben ik maar weer aan het tekenen gegaan. Een van de weinige dingen die ik op dit moment kan doen op modelbouwgebied; naast dingen kopen natuurlijk... (y)
Beginnend met de onderste laag, het schaduwstation. Zoals eerder vermeld ben ik heel wat van plan. De langste trein die gaat rijden wordt 2,50 meter lang. Volgens de tekening kan ik een aantal van deze lengtes kwijt.
Ik ben lang aan het puzzelen geweest hoe ik een keerlus kon plaatsen zonder al teveel gedoe. Nu blijkt de oplossing erg eenvoudig, door de rails (paars) buitenom te leggen. Volgens mij heb ik nu ook geen last van keerlus- perikelen. ( Graag correctie als ik het fout zie!)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_2_2.jpg)
Dan en tussenlaag met aan elke rijrichting de mogelijkheid om twee lange treinen te 'parkeren'. Ook hier weer lang zitten tekenen hoe de overgang naar de keerlus omhoog en omlaag goed te krijgen is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_1_1.jpg)
Dan als laatste een verandering van het zichtbare gedeelte. Door een aantal rangeer opties na te bootsen kwam ik er al snel achter dat ik aande linker kant nergens naar toe kon, zonder het stationsgedeelte in te rijden. Hier heb ik zo net een eertse 'oplossing' voor bedacht. Volgens mij werkt het wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BaanplanTop.jpg)
Nu hopen dat het snel augustus wordt en ik mag verhuizen. Eindelijk weer ruimte om te hobbiën en spullen langer te laten staan. Kan ik ook eens laten zien wat ik allemaal in dozen heb staanen hoe ik het ga pimpen enzo.... maar ja dat wordt pas september op z'n vroegst natuurlijk. :'(
Groeten Willem,
-
De dozen zijn uitgepakt en de zolder is opgemeten. Nu blijkt dat de diepte iets minder is, maar de breedte meer. Globaal heb ik nu plek van 409 x 539 cm en het schuine dak begint bij 108 cm van af de vloer.
Door de hoogte heb ik besloten om de top laag op 100 cm meter te houden ipv 120 cm. En waarschijnlijk schrap ik de tussen laag en laat de spiralen meteen doolopen naar het schaduw station.
Met Any Rail dus weer flink aan het stoeien geweest en voorlopig is dit de uitkomst van de top laag:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_augustus.jpg)
http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_augustus.jpg (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_augustus.jpg)
Tot nu toe vindt ik het wel een beetje een te strak geheel worden. Misschien kan ik hier en daar iets meer een natuurlijk verloop creeën. (iemand ideeën?)
Groeten Willem,
-
Probeer het groene station eens in een boog te leggen en de onderste drie kopsporen bovenin de tekening wat meer naar de helix trekken en dan schuin leggen. Verder kan je de twee bogen onderin de tekening wat ruimer maken zodat het wat vloeiender loopt.
mvg,
Lennert
-
Probeer het groene station eens in een boog te leggen en de onderste drie kopsporen bovenin de tekening wat meer naar de helix trekken en dan schuin leggen. Verder kan je de twee bogen onderin de tekening wat ruimer maken zodat het wat vloeiender loopt.
mvg,
Lennert
Dag Lennert,
bedankt voor de tips. Ik ga het eens proberen met het station. Zelf heb ik een andere variant onderin geprobeerd:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_augustus_02.jpg)
Groeten Willem,
-
Toch had ik die helix in de originele situatie gelaten denk ik.
-
Toch had ik die helix in de originele situatie gelaten denk ik.
Weer een update en inderdaad de helix is ook terug naar origineel.
In eertse instantie vond ik de gebogen stationsopstelling gekunstelt overkomen, maar ik begin er de voordelen van in te zien. Bijvoorbeeld het schuine dak zit aan die zijde, dus heb ik meer ruimte achter de sporen voor scenery e.d.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_augustus_03.jpg)
Ik ga in het volgende update het station iets verder buigen en hopelijk vind ik een meer vloeiende lijn dan in het bovenstaande plaatje. Het rangeer terrein aan de bovenzijde wil ik graag strak en recht houden, dus daar zit weinig verandering.
Daarna beginnen aan de -1 laag en over een paar weken beginnen?!
Edit: 21.50 uur, een verdere update.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_augustus_03a.jpg)
Het stationsgedeelte ligt in een straal van 9 meter.
Groeten Willem,
-
Weer een dag, weer een update.
Ditmaal het schaduwstation. Het was even passen en meten om in de nieuwe variant de onderste keerlus kwijt te kunnen. De opstelsporen zijn zo gelegd dat de achterste onderbouw in 2x 40cm (80 cm met tussenbalk) geen gedonder in de lengte met wisselmotoren.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/baanplan_schaduw_augustus.jpg)
De volgende stap is de onderbouw uittekenen, hoogte van onderbouw bepalen enz. enz.
Groeten Willem,
-
Gisteravond en deze avond heb ik mijn schaduwstation verder uitgewerkt. Het geheel in blokken opgedeeld, genummerd en bezetmelders geplaatst.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/schaduw_blokken_bezetmelders.jpg)
http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/schaduw_blokken_bezetmelders.jpg (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/schaduw_blokken_bezetmelders.jpg)
Volgens mij heb ik het zo redelijk ingedeeld en zijn het 28 blokken en 33 bezetmelders voor het eerste gedeelte. Misschien kan er nog het één en ander verbeterd worden, dus wederom tips zijn welkom.
Groeten Willem,
-
Sinds lange tijd gebeurd er weer iets met mijn baanplan...
Na een lange voorbereidingstijd was het eerste hout in huis en ben ik begonnen met het achterste gedeelte van de baan. Een stuk van ruim 5 mtr bij 80 cm.
Amper klaar veranderd de situatie. Een gedeelte aan de recherzijde is door omstandigheden niet langer tot mijn beschikking en moet vrijblijven.
Dus opnieuw naar de tekentafel, of liever gezegd achter de laptop met 'Any Rail'.
Veel pogingen gedaan en er kwam geen plan dat voldeed aan mijn eisen.
Tijdens een willekeurige surfsessie op het internet kwam ik terrecht bij de site: http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/).
Aangezien mijn baanplan gebasseerd is op de omgeving Arnhem - Doetinchem, deze omgeving afgetast. Bij station 'Zevenaar' in de jaren 1985 was ik opslag geïnspireerd en snapte ik niet dat ik deze optie eerder bekeken had.
Hieronder mijn eigen variant op het sporenplan van Zevenaar rond 1985:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/Zevenaar_eigen.jpg)
Dit resulteerde in het volgende baanplan:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top_kl.jpg)
Klik hier voor de grote versie:
http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top.jpg (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top.jpg)
Na het behalen van dit kleine succes (vind ik zelf) is het nu aan het werk voor het baanplan Schaduwstation.
Daarnaast ben ik ook begonnen met mijn testbaantje.
Groeten Willem,
-
Hoi!
Een leuk idee! Het ziet er al goed uit... alleen nog een opmerking / suggestie over het stationsgedeelte: Maak een tweede perron want nu is een doorgaand spoor zonder perron. De doorgaande sporen zitten nu op een afbuigende wissel... dat is niet echt handig. Die zou ik op een rechtdoor spoor zetten. De zijlijn (naar didam) kan dan op een kleiner perron...
Een andere vraag: Waarom heb je de zijlijn zo langs de hoofdlijn lopen? Kan je deze niet beter aan de binnenkant laten beginnen en dan onderdoor laten kruisen? volgens mij heb je daar genoeg lengte voor? (de ene lijn iets laten zakken de andere omhoog laten komen)
Succes!
Groeten Ronald K.
-
Maak een tweede perron want nu is een doorgaand spoor zonder perron. De doorgaande sporen zitten nu op een afbuigende wissel... dat is niet echt handig. Die zou ik op een rechtdoor spoor zetten. De zijlijn (naar didam) kan dan op een kleiner perron...
Een andere vraag: Waarom heb je de zijlijn zo langs de hoofdlijn lopen? Kan je deze niet beter aan de binnenkant laten beginnen en dan onderdoor laten kruisen? volgens mij heb je daar genoeg lengte voor? (de ene lijn iets laten zakken de andere omhoog laten komen.
Dag Ronald,
bedankt voor je reactie. Een tweede perron geeft mij het idee dat het landelijke van het station er een beetje afgaat. Ik hoef niet perse alle treinen in het station te laten stoppen. Het eertse perron is nu 160 cm lang en deze dan inkorten lijkt mij wat onrealistisch als er bv. twee Lint41 gekoppelt stoppen. (Ik heb nu de regel aangehouden dat het perron 1/3 langer is dan de langste trein die er stoppen mag.)
Je tweede idee zal ik eens nader bekijken. Zoals het nu bedacht is blijft de zijlijn op hoogte en daalt het doorgaande spoor voorbij het station om in een tunnelbak te verdwijnen.
Groeten Willem,
-
Een paar kleine aanpassingen gemaakt. De gebogen wissel eruit, een kruising verlegd en daardoor zijn de alle rangeersporen in lengte toegenomen. ook de langte van het perron is nu 175 cm.
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top_02.jpg)
Grote versie:
2010_Top_02.jpg (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top_02.jpg)
Om de aftakking naar Didam te verplaatsen heeft nog geen goede optie opgeleverd... Voorlopig blijft dit zo het nu is. Alleen die bocht moet nog mooier vind ik. Gaan ik aan werken. Update volgt.
18.08 Update:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top_03.jpg)
Grote versie:
2010_Top_03.jpg (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Top_03.jpg)
Groeten Willem,
-
Zo vlak voor de Paasdagen nog een kleine update van het schaduwstation. Onlangs de nieuwste versie van any Rail gedownloaded en er zitten een aantal nieuwe en handige opties bij die het werken makkelijker maken.
Het schaduwstation:
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Schaduw.jpg)
Grote afbeelding:
2010_Schaduw.jpg (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/2010_Schaduw.jpg)
Groeten Willem,
-
Net voor de vakantie is afgelopen, is het dan zover dat ik de versie van het schaduwstation kan plaatsen zoals ik hem ga bouwen.
De testbaan is afgebroken. (Alle technische onderdelen werkten na behoren en met Koploper heb ik een dag of twee zitten stoeien. En aangezien de testbaan vrij klein is, is het tijd om verder te gaan.)
(http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/De_Gronzen_2010_1-1.jpg) (http://www.willemscholten.nl/foto/treinbaan/De_Gronzen_2010_1-1.jpg)
Met de onderdelen die nu in huis zijn wordt er langzaam begonnen met het blauwe opstel gedeelte.
Als deze klaar is het rode gedeelte, daarna de rechter keerlus enz. enz.
Als het een beetje mee zit zal ik over een goed jaar dit gedeelte klaar hebben, tenminste zo is de planning.
Groeten Willem,