BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: GD op 22 February 2009, 13:12:33

Titel: enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 22 February 2009, 13:12:33
Hallo,
Wat mij al een tijdje bezighoudt is het enkelsporig eindstation. Of het onderwerp hier thuis hoort, weet ik niet exact, maar ik neem aan dat een van de moderatoren dan wel ingrijpt. Op rmweb.co.uk kom ik regelmatig de slt, single line terminal tegen: gewoon een enkel spoor dat doodloopt. In het Nederlands zou dat ese kunnen zijn: enkelsporig eindstation. In Nederland zou ik zelf alleen Rhenen als voorbeeld weten. De tram bij Houten, langs de spoorlijn Utrecht - 's Hertogenbosch zou je nog als voorbeeld kunnen nemen. Zijn er meer van dat soort stations? Op sporenplan.nl ben ik ze niet tegengekomen. En zijn er voorbeeld van dergelijke banen in model? Eventueel als programmeerspoor of testspoor in gebruik?
Ik heb zelf geen concrete plannen (mijn vrouw ook weer blij) maar zie wel de mogelijkheden voor wat treinstellen en/of trek-duwcombinaties, of een aantal rijtuigen plan E tussen 2 loks serie 2200. Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.

Groeten,

Gerard
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Reeks77 op 22 February 2009, 13:23:32
Hey Gerard,

Kun jij gedachten lezen ? Ik ben met zoiets bezig , voor mij is die aantrekkingskracht namelijk zo dat je fijn kunt detailerren tot het uiterste .
Kun je met andere banen of bouwprojecten  ook wel.
Ik kwam zo´n idee tegen bij de site van www.carendt.com .
Ik ben benieuwd wat dit draadje verder doet .

Suc6 met bedenken en bouwen van dit onderwerp.

Groeten van Alexander
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: michiel88 op 22 February 2009, 13:41:56
Stavoren is op dit moment ook nog een enkelsporig eindstation.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Maurice K op 22 February 2009, 14:01:41
Hoi Gerard,

Je kan eens kijken op http://www.stationsweb.nl/kaart.asp. vooral in de noordelijke provincies zijn er wel een paar te vinden. Ik weet bijvoorbeeld ook Halingen-haven en IJmuiden.

Succes met plannen en evntueel bouwen.

Gr Maurice
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: mass am see op 22 February 2009, 16:20:53
Hallo Gerard,


Wat had je gedacht van Emmen, de lijn Zwolle-Emmen is deel voorzien van dubbel spoor, maar vanaf Gramsbergen naar Emmen is de lijn enkelsporig.


mvgr Evert Masselink.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 February 2009, 16:34:16
In het station Emmen liggen weer meerdere sporen. En volgens mij was dat niet de bedoeling. Het ging om een enkelsporige lijn die ook als enkelspoor eindigt.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Peter H op 22 February 2009, 16:45:28
Kijk anders eens op www.sporenplaonline.nl. Daar staan alle stations op.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: IC 2000 op 22 February 2009, 16:46:53
wat dacht je van het voormalige station Hofplein. de laatste jaren was dat ook enkelsporig.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 February 2009, 17:03:23
Een fiddle yard met een aantal sporen en klaar ben je.
Als je nog een metertje extra hebt kun je er nog wel wat aan uitbreiden. Bij de meeste enkelsporige kopstations in Nederland zie je dat het voorlaatste station een passeerspoor heeft. Dat kun je mee in de scene betrekken. Dan krijg je dus het schema: kopstation, stukje vrije baan, station met passeerspoor en dan de (verdekte) toegang tot de fiddleyard.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 22 February 2009, 18:54:26
Het gaat mij inderdaad om een enkelspoor dat ook als enkelsporig station eindigt, dus geen wissels. Als modelbaan misschien wat minder opwindend, maar ik weet dat er in Engeland diverse worden gebouwd en tentoongesteld. Harlingen Haven was ik inderdaad vergeten. Stavoren wist ik nog niet, en ik dacht dat Hofplein tot het einde wel twee sporen heeft gehad, maar dat er slechts één gebruikt werd. Als stedelijke omgeving wel een interessant station. Daar zou ik ook nog wel een excuus (excursie?) kunnen vinden voor mijn 1300 met een aantal rijtuigen plan W en plan E, die dan door de lok teruggeduwd worden naar het eerste station met omloopspoor. In Duitsland waren er wel een aantal, veelal door het ijzeren gordijn doorsneden spoorlijnen die in elk geval in West Duitsland soms nog lang zijn bediend, maar goed het ging mij even om Nederland.
Zoals gezegd, bij mij zal het er wel niet van komen, alhoewel, veel ruimte heeft het ook niet nodig.

Groeten,

Gerard
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Richard van Dijk op 22 February 2009, 20:42:39
Wat dacht je van Rhenen?

Volgens mij is dat precies wat je bedoelt.

Groetjes Richard
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: pjotrtje op 22 February 2009, 21:31:55
Is Kampen wat je bedoelt? Is op zich een fantastische uitdaging om het station, de rivier, de brug en de buitenzijde van de stad na te bouwen!
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Marc tramt op 22 February 2009, 21:37:57
Kampen is niet éénsporig volgens mij.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: edwin1974 op 22 February 2009, 21:39:51
Of station Roodeschool die heeft een aansluiting naar het aardcondensaatladstation van noordgas .

groetjes edwin
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 22 February 2009, 22:07:13
Kampen en Roodeschool, Emmen hebben meerdere sporen, Hofplein is ook een twijfel achtig voorbeeld. Het 2e spoor lag en ligt er nog altijd, Harlingen Haven, een jaar of 7 a 8 terug lag het 2e spoor er ook nog terwijl de rest daar net opgebroken was.

Een station dat wel 1( trein) spoor heeft is Hattingen Mitte, als het goed is ligt er tussen Hattingen(ruhr) en Hattingen Mitte ook maar één spoor.
Op straat nivo boven het spoor ligt dan nog het kop eindpunt van één van de meter sporige tramlijnen.

Ook bij de AKN is/was er een enkelsporig kopstation alleen die had vlak voor het station nog een zijspoor dus dat is het dan ook niet helemaal.

Rond Duisburg Ruhrort liggen ook nog te veel sporen en resten daarvan, dus dat is het ook niet denk ik.

Andere voorbeelden weet ik zo even niet, groetjes Michiel
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Reeks77 op 22 February 2009, 22:42:22
Hey,

Als aanvulling heb ik Traben-Trarbach, in afgeslankte vorm , 1 perronkopspoor en een stukje terug het omloopspoor zoals het er nu uitziet.

Groet Alexander
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Robert B. op 23 February 2009, 12:07:49
Wat mij zo nog even te binnenschiet. Station Lüdenscheid (NRW) en als ik mij niet vergis is Kleve nabij Nijmegen ook een enkelsporig eindstation.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Maurice K op 23 February 2009, 12:40:12
Kampen is inderdaat nog steeds voorzien van twee sporen. Maar moet wel toegeven een schitterend station. Zeker met de DE2 door het stootblok

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afb49.jpg)
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 February 2009, 12:41:55
Kleve is 2-sporig.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: edwin1974 op 23 February 2009, 12:47:02
Citaat van Maurice: Vandaag om 12:40:12
Citaat
Zeker met de DE1 door het stootblok

Mag het een DE II stel zijn met nummer 69 die op 9 december 1977 door het stootjuk reed in Kampen ;)

groetjes edwin
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: henk op 23 February 2009, 12:56:26
Citaat van: neudalhausenstadbahn
Harlingen Haven, een jaar of 7 a 8 terug lag het 2e spoor er ook nog terwijl de rest daar net opgebroken was.

Het tweede spoor is inmiddels spoorloos verdwenen. Spoor weg, wissel weg en het tracé is bij de bestrating getrokken. Wordt nu veel gebruikt als overstappunt voor pendelbusjes.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Hans Reints op 23 February 2009, 15:22:44
Zomaar enkele voorbeelden gepakt die hier tersprake kwamen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hofplein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hofplein.jpg)
Hofplein enkelspoor???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rhenen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rhenen.jpg)
Rhenen is wel enkelspoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rodeschool.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rodeschool.jpg)
en dat is Roodeschool ook-SK
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 February 2009, 15:29:18
Hofplein enkelspoor???
Op de tekening die jij laat zien niet. Maar op sporenplan.nl en op maps.google.nl zie ik nog maar 1 spoor.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Maurice K op 23 February 2009, 15:39:51
@Edwin, zag het ook (te laat). Later even snel hersteld ;).
Dus Kampen kan nu ook mooi in het lijstje begrijp ik.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Hans Reints op 23 February 2009, 16:15:25
Naar mijn bescheiden mening is de Hofpleinlijn voor het allergrootste deel dubbelspoor uitgevoerd. De vraag was dan ook, .....aan een enkelsporige lijn. En dat is deze lijn nooit geweest-SK
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 February 2009, 16:52:44
Sobat, je hebt gelijk. Het blijft moeilijk om bij de originele vraagstelling te blijven. Het gaat inderdaad om een enkelsporige lijn, die ook enkelsporig eindigt.
De voorbeelden die genoemd zijn maken duidelijk dat die situaties inderdaad bestaan. Dus is er geen enkele belemmering om het in model zo uit te voeren.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 23 February 2009, 17:45:17
en dat is Roodeschool ook-SK
Uhm nee Roodeschool dus niet, de goederen sporen liggen er toch echt naast, zie ook hier (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Roodeschool&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.99857,7.075195&ie=UTF8&ll=53.419073,6.761098&spn=0.002864,0.006909&t=h&z=17).

Groetjes Michiel
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 24 February 2009, 08:42:08
Gisteren een drukke dag gehad, dus geen tijd om te reageren. Is er behalve Alexander ook iemand zo'n station aan het bouwen? Ik heb zelf geen plannen, maar de verleiding wordt wel groot. Rhenen zou mooi zijn, maar een variant op Harlingen Haven onder de draad ook wel, mooie achtergrond als je naar de stad kijkt, zo,n basalten dijk en de daken van huizen er boven uit.

Groeten,

Gerard
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: fridzie op 24 February 2009, 08:54:21
Harlingen haven is momenteel in complete verbouwing, gaat van buitensdijk naar binnens dijk.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Reeks77 op 24 February 2009, 12:00:52
Hoihoi,

Ik ben met zo´n enkelsporig eindstation bezig in N,tenminste het is eigenlijk een station wat niet heeft bestaan als zodanig.
Vetschau, net over de grens wat door de ZLSM is gebombardeerd als eindpunt.Ik zal dan binnenkort in een apart draadje erover beginnen.
De baan hoeft niet groot te zijn , zelf heb ik 2 minimodules van 40cm x15cm
Voor diegene die toch wat willen bouwen is dit een leuke optie en natuurlijk handig om mee te nemen.

Grt Alexander
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: henk op 25 February 2009, 11:32:49
Naar mijn bescheiden mening is de Hofpleinlijn voor het allergrootste deel dubbelspoor uitgevoerd. De vraag was dan ook, .....aan een enkelsporige lijn. En dat is deze lijn nooit geweest-SK

Toch komt de situatie op de Hofpleinlijn momenteel sterk overeen met de Veenendaal lijn. Tot en met het een na laatste station zijn beide lijnen dubbelsporig. Daarna worden de lijnen enkelspoor en eindigen zo bij het laatste station.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 25 February 2009, 21:19:00
Als ik op sporenplanonline kijk lijkt de Hofpleinlijn in zijn huidige vorm inderdaad op de lijn naar Rhenen. Voor mij voldoet het in elk geval aan het idee waarmee ik dit draadje begon. Het valt me mee dat er nog zoveel voorbeelden in Nederland te vinden zijn. Met een hondekop tweetje, plan V of sprinter zou je op een plankje van zo'n 2 meter lengte (inclusief fiddle yard van ongeveer 70 cm) al aardig uit de voeten kunnen. De overgang van de bovenleiding naar de fiddle yard is misschien nog even een bouwtechnische uitdaging.

Groeten,

Gerard
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Huup op 25 February 2009, 21:40:23
Is Kampen wat je bedoelt? Is op zich een fantastische uitdaging om het station, de rivier, de brug en de buitenzijde van de stad na te bouwen!
Daar heb je inderdaad een halve gymzaal voor nodig :)
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: guest7823 op 27 February 2009, 10:12:42
Over de Hofpleinlijn ken ik een aardige ancedote:

Iemand van de CVL reed een keertje mee in de cabine en was verrast dat er op het viaduct een tweede spoor lag. Op het CVL stond zolang hij / zij daar werkte al een enkele lijn vanaf Rotterdam Kleiweg. Die was dus helemaal verbaast om een tweede spoor te zien (incl. bovenleiding) t/m Hofplein
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Aspelix op 28 February 2009, 02:49:45
Kijk anders eens op www.sporenplanonline.nl. Daar staan alle stations op.

Helaas, de link werkt niet, ook niet in aangepaste vorm.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: EdTheModeltrain op 28 February 2009, 07:56:37
Helaas, de link werkt niet, ook niet in aangepaste vorm.

De link moet alsvolgt zijn www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl)

Edwin
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Aspelix op 28 February 2009, 11:38:54
Kijk, dat werkt aanzienlijk beter.

Goede site. Ik mis één station: Venlo van de Cöln-Mindener Eisenbahn Gesellschaft.
Als er iemand is, die hierover informatie heeft, dan graag. Ik heb al heel wat zitten googleen, de DGEG aangeschreven, maar helaas....

Ter informatie: Dit station lag dwars op het (huidige) NS-station, op het terrein waar nu het Limburgs Museum staat en het perk er omheen.

Terug naar het topic.

Groet, Ruurd.
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 28 February 2009, 13:07:22
In het boek "De Noord Brabantsch Duitsche Spoorweg Maatschappij" van Freriks en Schlieper wordt in een hoofdstuk ingegaan op de route Venl Wesel Haltern. Deze route concurreerde met de NBDS, de Staatsspoorwegen hadden in Venlo aansluiting op Duitsland. Ik geloof niet dat er verder foto's in het boek staan, in elk geval geen tekening van het emplacement.

Groeten,

Gerard
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Aspelix op 28 February 2009, 17:59:29
Klopt, Gerard.
Daar had ik mijn hoop ook al op gevestigd, maar helaas....
Bij het gemeentearchief van Venlo ben ik ook al de nodige uren zoet geweest, maar ik ben er alleen wijzer geworden, dat ik daar verder niet wijzer van wordt.  :( :(

Ik het gegoogled op CMEB,, op Cölnminderner enz. honderden pagina's met interessante informatie over tal van plaatsen die aan de route lagen naar Hamburg en Parijs, maar geen tekenening van emplacement Venlo van de CMEG. Heel vreemd.

Er zal niet veel anders opzitten, dan vanaf de luchtfoto die ik er van heb, een tekening te construeren.
En ik zat me al niet echt te vervelen.....

Groeten, Ruurd
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 28 February 2009, 19:11:40
Ik heb wat gevonden in het Utrechts Archief, die hebben ook het archief van de spoorwegen in hun beheer:
klik hier (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/164785) voor één plaatje. Verder wekt het zoeksysteem de indruk dat er onder toegangsnummer 959 een tekening van een seinhuis zou moeten zijn te vinden. Ik kom er zelf echter niet bij, maar misschien biedt dit je een aanknopingspunt. Sorry moderator, was ff off topic, maar misschien helpt dit Ruurd een stapje verder.

Gerard
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Aspelix op 28 February 2009, 21:22:28
Helaas, Gerard,

Ik krijg een egaal grijs vlak voor m'n snuit.
Dank voor de moeite. Ik zal in de komende dagen n.a.v. verder zoeken.

Groeten, Ruurd
Titel: Re: enkelsporig eindstation
Bericht door: Huup op 28 February 2009, 23:58:28
Ruurd, zoek in het Utr. Arch. op nr 164785.
Moet lukken.
Titel: Re:enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 27 August 2010, 21:24:11
Uche, uche. Even een oud draadje afgestoft. Ik kwam op het onvolprezen www nog een interessante variant (http://www.bahnbilder.de/name/einzelbild/number/190122/kategorie/Deutschland~Bahnh%F6fe+(L+-+Q)~Lauterbach+(R%FCgen).html) tegen. Lauterbach Mole op Rügen is een enkelsporig eindstation voor zowel de normaalspoorlijn die momenteel door PRESS bediend wordt met regioshuttles, als door de smalsporige Rügensche Kleinbahn. De smalspoortreinen worden met een lok voor en achter gereden.

Groeten,

Gerard
Titel: Re:enkelsporig eindstation
Bericht door: Overlord op 27 August 2010, 21:44:00
Hoi Gerard,

Gaat het bij jou om het rijden of om het bouwen van scenery?
Ik denk dat voor het rijden het een beetje simpel is en eentonig. Voor de scenery is jouw fantasie de enige belemmering voor wat er haalbaar is ;)
Titel: Re:enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 28 August 2010, 12:04:22
Hoi Overlord,
Klopt. Voor het "rijden" ben ik alweer een tijdje geleden begonnen aan een nieuw baantje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27638.0.html), hoewel dat ook meer rangeerwerk is dan lange stukken rijden. Daarnaast heb ik een klein On30 ding. Over het algemeen vind ik die kleine baantjes leuk, en komen ze ooit nog eens af. Mijn tempo is niet zo hoog, een grote baan is dan niet voor mij weggelegd. Iets wat nooit afkomt frustreert mij alleen maar. Een enkelsporig eindstation is een leuk tussendoortje voor een microbaantje. Ik heb dit topic gestart omdat ik benieuwd was wie er nog meer met dergelijke dingen bezig is. Inmiddels zijn er wat plannen om op termijn een enkelsporig eindstation te realiseren. Zodra die wat concreter worden zal ik daar wel een nieuw topic over beginnen, maar dat kan nog even duren.

Groeten,

Gerard
Titel: Re:enkelsporig eindstation
Bericht door: Jeronimos op 28 August 2010, 13:37:34
@Aspelix, hoe kan ik je bereiken?

Titel: Re:enkelsporig eindstation
Bericht door: Overlord op 29 August 2010, 16:26:16
Ah ik snap het, nou veel plezier dan maar, ook met je ander baan! En die gastank gaat er al op lijken ;D
Titel: Re:enkelsporig eindstation
Bericht door: GD op 18 February 2012, 12:03:34
Het begin voor een enkelsporig eindstation is er:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0476_Small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0476_Small.jpg)

Kato Centram in spoor N. Het wordt een micro baantje. Zodra de bouw van start gaat, zal ik een ander topic openen.

Gerard