BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ruben giesbertz op 21 February 2009, 20:07:05
-
Hallo,
Ik ben bezig om een baan te bouwen waarbij ik een Y-wissel nodig heb.
Nu is de vraag, is er in het echt ook een Y-wissel geweest ( jaren 50 tot 60 ) ???
Ruben
-
Ze zijn er wel (geweest), maar hooogst zeldzaam. Maar als je 'm nodig hebt, dan is er toch geen probleem?
-
Ruben,
Kan me uit een Railhobby van begin jaren '80 het sporenplan van het station Goor herinneren dat gebaseerd was op het echte ontwerp en daarin zat een y-wissel.
Ferry
-
Ruben,
Op YouTube een filmpje gezien, maar of dat er in de jaren 50 tot 60 ook al lg weet ik niet. Maar nu je weet waar het ligt is het m.i. niet meer zo moeilijk om dit uit te vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=Y5_P5eEbQD4 (http://www.youtube.com/watch?v=Y5_P5eEbQD4)
Theo.
-
Uit m'n hoofd een aantal, dubbelsporige, splitsingen. De grap bij een y-wissel is dat je de wisselhoek verdeelt over beide sporen waardoor je met een "standaard" puntstuk een kleinere hoek creeert voor beide sporen, waardoor de aftaksnelheid hoger kan worden.
Zonder beweegbaar puntstuk kan de wisselhoek niet te laag worden, omdat dat het gat te groot wordt. Met beweegbare puntstukken (hogesnelheidswissels) heb je bij het puntstuk ook een wisselmotor die het gat dichten.
-
Oke,
Bedankt allemaal
Ruben
-
Brug bij Ravensteijn heeft volgens mij ook een Y wissel...
-
In "moderne modelspoorwegen reizigersvervoer" van H.F. Enter (uit 1970) staat op blz. 21 een foto van een symmetrisch (oftewel Y-)wissel. bij Amersfoort. Kan uit de foto niet opmaken aan welke kant van het emplacement.
Ze kwamen dus ook (aantoonbaar) in Nederland voor. Er zijn meer plaatsen geweest, maar daar kan ik nu zo snel niets van vinden.
-
na station veenwouden op weg na hardegarijp, licht er ook eentje.
-
Station Nijverdal is eveneens voorzien van Y wissels.
Dit Station is een eenvoudig station aan een enkelsporig baanstuk, waarbij het station simpelweg bestaat uit 2 wissels, en een perron tussen beide sporen in.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_38.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_30.jpg)
Ravenstein 24-03-1991
SK
-
Zonder beweegbaar puntstuk kan de wisselhoek niet te laag worden, omdat dat het gat te groot wordt. Met beweegbare puntstukken (hogesnelheidswissels) heb je bij het puntstuk ook een wisselmotor die het gat dichten.
Dit is echt een misverstand. Ook zeer slanke wissels hoeven niet perse een beweegbaar puntstuk te hebben. Het wiel valt niet in het gat, omdat het van de vleugelrail zonder onderbreking op de punt wordt overgenomen. Daarbij zakt het wiel wel iets, vanwege de conische vorm van de wielband. Bij hoge snelheden geeft dat een te harde klap, en dat is dan ook de reden dat hogesnelheidswissels een beweegbaar puntstuk hebben.
Verder, in station Middelburg lag tot in de jaren '90 nog een symmetrisch wissel in de vertakking van een goederenspoortje.
De symmetrische wissels in het boek van Enter lagen in Amersfoort aansluiting, tussen station Amersfoort en Amersfoort Schothorst. Maar die zijn intussen vervangen door hogesnelheidswissels.
Op http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/) kun je teurgvinden waar symmetrische wissels liggen. En als je de plekjes eenmaal hebt gevonden, dan kun je op google maps mooi zien hoe dat er vanuit de lucht uitziet.
-
Op het emlacement van Hengelo (kant Enschede) zag ik vanmiddag
nog een y-wissel liggen, een vrehoudingsgewijs korte wissel.
mvg,
Tis
-
Bij NedTrain Onnen liggen ze ook
-
De brug bij Hedel (lijn tussen Utrecht en Den Bosch) lagen aan weerszijde symmetrische wissels, nu is de lijn al jaren dubbelspoor.
marc
-
Deze Y-wissels, ook wel symmetrische wissels genoemd, komen nog steeds wel voor. In Breda is er tijdens de aanleg van het 3e eilandperron er nog 1 ingebouwd. Op emplacementen komen ze wat vaker voor, maar ze blijven zeldzaam.