BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: RCH op 21 February 2009, 09:47:52

Titel: Oberrathen - (Baanplan N)
Bericht door: RCH op 21 February 2009, 09:47:52
Hallo,
Ik heb een baanplan gemaakt alleen ik heb het idee dat ik nog wat mis, ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden !
Ik heb graag dat jullie kritiek hierop geven zodat ik het kan verbeteren en het baanplan nog beter word.

Ik wil de baan baseren op het spoor lang de Bastei bij de plaats Oberrathen.

Informatie
Schaal:    1:160 (N)
Tijdperk:   III
Materieel: Reichsbahn (DDR)
Besturing: IB+Koploper
Spoor:     Minitrix

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven hier dan het baanplan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_oberrathen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_oberrathen.jpg)

Toch maar even een schaduw station gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_Oberrathen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_Oberrathen.jpg)
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: Richard van Dijk op 21 February 2009, 10:14:09
waar en hoe lang zijn je perronsporen?

Richard
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: jentje op 21 February 2009, 10:17:37
Je zou aan de onderzijde nog een aantal rangeersporen kunnen aanleggen.
Mag ik vragen hoe je schaduwstation eruit komt te zien?
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: RCH op 21 February 2009, 10:18:22
Waar de lokloods staat, is ongeveer 65cm
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 21 February 2009, 10:32:54
Hoi RCH, als ik naar de tekening kijk lijkt het er op dat je spiralen wil gaan maken. Dat is mooi, maar met zulke krappe bogen gaat dat niet werken, je zal dan om een werkbare helling te krijgen toch naar een boogstraal van 40cm of groter moeten gaan denk ik. De buiten diameter van je spiraal gaat dan richting of net over de 90cm.

Als het wel met die krappe bogen moet zal je een schaduwstation achter het zichtbare deel van je baan moeten maken zodat je niet hoeft te dalen of daar 2 licht dalende trajecten maken.

Een vraagje over de loods, is dat een fabrieks aansluiting of moet dat een depot gaan worden? Bij jou sporenplan is een depot niet echt een logische en ik denk ook geen realistische keuze of je moet de ruimte hebben er nog de nodige sporen bij te leggen. Naast sporen voor het behandelen van een stoomloc en/of een dieselloc heb je ook wat opstel sporen voor rijtuigen en wagens nodig, en dan kan het wel eens wat te groot worden.

Een kleinere KÖF loods met één of twee fabrieks aansluitingen zou naast een dubbelsporige lijn veel beter passen. Dan kan je naast de 2 huidige sporen nog een 3e spoor leggen waarop een buurt goederentrein binnen kan komen waarna de KÖF wat wagens uitwisselt die hij later richting de fabriek(en) kan brengen.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: RCH op 21 February 2009, 10:49:23
Bedankt voor de tips, ik heb nu R1 en R2 bochten gebruikt.
Dus om te zorgen dat loks niet tegen elkaar lopen moet je R3 R4 hebben in een spiraal?
Dat gebouwtje moet een locloods van Vollmer (N 7609) voorstellen die ik hier nog heb liggen.
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: Patrick Pontier op 21 February 2009, 10:53:50
Het gaat niet om het botsen maar om de stijgingspercentages. Hoe ruimer de bogen in de spiraal des te minder het stijgingspercentage zal zijn in je spiraal. Of te wel je hebt meer meters spoor om naar boven te klimmen.
Het is aan te rijden maximaal 3 cm te stijgen per meter. Liever minder.

Groeten,
Patrick
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: RCH op 21 February 2009, 10:57:38
Inprincipe past R3 R4 hier wel dus dat word geen probleem dan word die ongeveer 80 cm in doorsnede.
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: Saraan op 21 February 2009, 10:59:06
...of je kan een ovaal spiraal maken, met R1 en R2, maar met een paar rechte stukken om meters te maken en het stijgingspercentage omlaag te halen. 't Is maar een idee...
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: RCH op 21 February 2009, 11:15:37
dat kan ook ja..
Ik heb hem ff aangepast met R3, R4 bochten in de spiraal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_oberrathen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_oberrathen_1.jpg)
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: Gerard110 op 21 February 2009, 11:46:29
ik zou als ik jouw was de 3 weg wissel er uit halen en alles meer met flexrails doen. ik heb snel ook nog even een ideetje gemaakt met paint.

(http://img204.imageshack.us/img204/2628/idee.jpg) (http://imageshack.us)

http://img204.imageshack.us/img204/2628/idee.jpg
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: SjoerdB op 21 February 2009, 12:39:49
Hoi RCH,

een tip voor het schaduwstation;

als je deze anders indeelt krijg je opstelbanen die allemaal even lang zijn, zodat je beter gebruik kunt maken van de beschikbare ruimte. Wat ik bedoel is te zien in de afbeeldingen van  dit baanplan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14920.0) (tweede en derde afbeelding in de eerste post). Wellicht heb je er wat aan!

dus
         ____________________
       /________________ /
      /________________ /
__ /________________ /

ipv
          _____________
        /______________\
___/________________\ _____
      \ _______________ /
        \ _____________ /

(maar dan dubbelsporig)

met vriendelijke groet,

Sjoerd
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: RCH op 21 February 2009, 22:11:29
Gerard bedankt dat was precies de inspiratie die ik nodig had ! misschien dat ik bij het passengier gedeelte nog een spoor erbij kan maken ?

en sjoerd bedankt voor de tip alleen hoe moet ik dat dan dubbelsporig maken ?

door:
____  ____________________
       /________________ /
      /________________ /
__ /________________ /____

Of kan dit ook anders ?

Ik zal morgen even een opzetje maken en weer netjes uploaden. Dan neem ik meteen even de tip van saraan mee in het opzetje door de R3,R4 bochten eruit te halen en R1 R2 bochten maar dan met stukjes rails ertussen.
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: T.Spat op 21 February 2009, 23:33:05
Mijn ervaring is dat R3 en ruimer minder risico op ontsporing geeft
zeker als er met lange rijtuigen en lange stoomlocs gereden
gaat worden, een Reko 52 met Halberstadtwagens gaat dan
net iets soepeler door de bocht bij R2 is het vaak wringen :P

Mooi thema trouwens, DDR in n :D

mvg,

Tis
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: Robert_N-Nm op 21 February 2009, 23:44:25
Misschien zoiets? Zo kunnen de treinen uit beide richtingen alle sporen gebruiken en ook weer verder rijden in de richting.

              ________________________
             /________________ /___\___
______ /________________ /
__\__ /________________ _/

Voor wat betref de bochten. R1 en R2 zijn inderdaad erg krap. R3/R4 met 15 graden wissels (zoals minitrix en fleischmann die hebben) zijn beter geschikt. Liefst met een geleidend puntstuk/hartstuk, zoals Mtx. 14938/14939. Dat voorkomt (zeker bij kortere loks en rangeerloks) slecht rijgedrag in het schaduwstation.

MvG
Robert
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: Gerard110 op 22 February 2009, 11:03:11
ik zou niet nog een passegierspoor toevoegen... dan word het wat te druk denk ik. <LESS IS MORE> (maar daar hou ik mezelf ook lang niet altijd aan :P)
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: RCH op 22 February 2009, 12:19:49
Soms zie je wel eens "spaghetti" banen voorbij komen en dat ziet er ook wel leuk uit maar of dat waarheidsgetrouw is ? Maargoed misschien bij het goederenspoor nog een extra rangeerspoor oid of zou het dan nog te groot worden ? Wat mij ook een leuk thema lijkt in DDR is een stoomdepot met veel rangeer mogelijk heden alleen denk dat de ruimte dan wat te klein voor is.
Titel: Re: Baanplan, Oberrathen (N)
Bericht door: Gerard110 op 22 February 2009, 18:24:23
ik denk dat het wel krap gaat worden.. maar je kan het altijd proberen natuurlijk, daarvoor heb je wintrack etc