BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MR op 20 February 2009, 23:34:08
-
Hallo,
Op de site van de RTM (http://www.rtm-ouddorp.nl/laatste.htm#vierkant) is te lezen dat deze museumlijn een replica van een Backertje gaat bouwen. Er zijn door machinefabriek Breda v/h Backer en Rueb veel vierkante tramlocjes gebouwd, maar een kaapspoorexemplaar is in Nederland niet bewaard gebleven. De RTM is trouwens de enige kaapspoorlijn (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaapspoor) in Nederland, terwijl voor de Tweede Wereldoorlog veel interlokale trammaatschappijen kaapspoor hadden.
Verheugend nieuws wat mij betreft. Volgens mij is de RTM hiermee het eerste spoormuseum in Nederland dat werkelijk een replica van een stoomloc gaat bouwen.
Het wordt trouwens een replica van de 34 en niet van de 37. De 37 was weliswaar wel de laatste vierkante tramlocomotief van de RTM maar is door Werkspoor gebouwd, de 34 is wel door Backer en Rueb gebouwd.
Groet,
Marco
-
Verheugend nieuws wat mij betreft. Volgens mij is de RTM hiermee het eerste spoormuseum in Nederland dat werkelijk een replica van een stoomloc gaat bouwen.
Oh, en wat is de Arend dan? ;D
En volgens mij zijn de 7742 en 6503 van de SHM ook (bijna)replica's...
Nee, grapje, maar wel een heel leuk en goed initiatief.
Zo volg ik al een tijdje de replica-bouw van een Saksische I K door de samenwerkende smalspoormusea in Saksen, die bijna gereed is:
http://www.ssb-sachsen.de/projekte_IK.htm
-
Oh, en wat is de Arend dan? ;D
Niet door een spoormuseum gebouwd volgens mij ;D.
Maar eerlijk is eerlijk, ik had hem over het hoofd gezien.
Zo volg ik al een tijdje de replica-bouw van een Saksische I K door de samenwerkende smalspoormusea in Saksen, die bijna gereed is:
http://www.ssb-sachsen.de/projekte_IK.htm
Inderdaad een interessant project dat ik niet kende. Hartelijk dank voor de link!
Groeten,
Marco
-
Ik moet overigens bekennen dat ik het liefst zelf ook een Kaapspoorbackertje zou bouwen, maar dan in H0m, maar het is nog veel te moeilijk voor mij.
Groeten,
Marco
-
Ik moet overigens bekennen dat ik het liefst zelf ook een Kaapspoorbackertje zou bouwen, maar dan in H0m, maar het is nog veel te moeilijk voor mij.
Zoiets?
http://nsinmodel.com/hollandslocaalspoor/10.33.jpeg
Bouwkit 't Hollandsch Lokaalspoor (H0m)
Anders misschien via www.egger-bahn.nl, die maakt ook ongeschilderde modellen van de RTM voor Bemo-H0m-asjes e.d.
-
Die Eggerbahn site begrijp ik niet erg. Bestaat Eggerbahn niet of is misschien toch wel? Als ik Simons's posting lees dan krijg ik de indruk van wel, maar de site wekt de indruk van niet. Zie deze pagina alinea boven de tekeningen (http://www.egger-bahn.nl/smalspoor%20geschiedenis_egger.html)
Ik had mij er al eens in verdiept. Er blijken verschillende firma's te zijn die Backertjes leveren, naast Hollands locaalspoor:
*Erwin Werps (http://www.werpsmodelbouw.nl/-INFO-.html)
*Etchmodels (http://www.etchmodels.com/ABT.htm)
Een geweldig thema voor modelbanen. Maar voor mij voor later.
-
Hé, Eggerbahn bestaat nog of moet ik zeggen: bestaat weer. Maar het Backertje kan ik niet zo een, twee,,drie vinden.
Onderaan de "grote lijst" staan de RTM-kits. Hierbij stond tot nog niet zo lang geleden ook een Backertje volgens mij.
Misschien dat een e-mailtje helpt?
Overigens is dit een bekende verzamelaar/doorverkoper van Egger Bahn-modellen, niet de fabrikant. Ik heb goede ervaringen met de koop van enkele Liliput-smalspoormodellen.
-
Ik heb een beetje zitten lezen op de Eggerbahnsite, maar Eggerbahn is toch echt niet opnieuw tot leven gewekt. Dan waren die Backertjes dus occasions. En blijkbaar zijn die er op dit moment niet. Ik denk dat als ik zelf een backertjereplica 1/87 wil dat ik dan aangewezen ben op Hollands Locaalspoor, Werps of Etchmodels.
Groeten,
Marco
-
Nee, dat is niet wat er bedoeld wordt.
De eigenaar van www.egger-bahn.nl, Ruud Wittekoek, maakt zo nu en dan zelf in kleinserie kappen van styreen voor RTM-modellen.
Nu heeft hij onder aan die lange lijst enkele kappen voor rijtuigen en goederenwagens staan.
En volgens mij dus ook enige tijd geleden van een tramloc.
Ik bedoel dus niet die "Feurige Elias" (da's ook H0e).
-
Ruud verkoopt styreen kapjes van RTM modellen, loks, wagens en rijtuigen. Deze worden door een ander persoon dan Ruud in kleinserie gebouwd.
Daarnaast heeft hij ook een rijke keuze uit Egger Henschel lokjes, deze rijden op HOe.
Die van Werps zal allicht mooier zijn, ik weet alleen niet hoe bij beide de prijzen liggen.
voor het Backertje van Ruud is nog wel een aandrijving nodig. Even bij hem navragen welke.
Overigens: Egger bestaat nog steeds, is nu alleen een echte dure zwitserse kleinseriefabrikant.
Hij brengt de oude modellen opnieuw uit, alleen is het prijsniveau dat van een beetje zwitsers horloge...
-
Aha,
Egger bahn bestaat dus wel weer, alleen een beetje duurder. En de site Egger-Bahn.nl verkoopt geen produkten van deze firma maar andere producten. Wel een beetje verwarrend. Maar gelukkig is Beneluxspoor er.
Er is trouwens nog een bouwer van modelbackertjes: Lutz Hielscher (http://www.hielscher-dampfmodelle.de/cms/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=109&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=38) Het is weliswaar geen kaapspoor maar een normalspoormodel en past eigenlijk niet helemaal in dit draadje omdat die begint met het replicakaapspoorbackertje van RTM in planning. Ze zijn niet bijster gedetailleerd, integendeel, maar bij nadere beschouwing hebben ze wel iets bijzonders: stoomaandrijving.
Groet,
Marco
-
Ik kan als trotse bezitter van een H0m Backertje van Werps alleen maar zeggen dat het een fantastisch gedetailleerd model is waar veel werk aan zit. Om eens een voorbeeld te noemen, de klinknagels waarmee de kriksteunen op de fronten van de loc-kast zitten zijn allemaal afzonderlijk met de hand geboord en geplaatst.
Ik weet niet van welke maatschappijen Erwin de backertjes levert (leverde), de mijne is er een van een beperkte oplage van de Betuwsche Stoomtramwegmaatschappij (BSM) die een afwijkende (kleinere) asstand hadden.
Voor het product wat je krijgt is een Werps model de prijs meer dan waard. Ik heb inmiddels echter wel ervaren dat je je goed moet beseffen dat je wel te maken hebt met de zakelijke eigenaardigheden van kleinserieproducenten (vlot communiceren, leertermijnen nakomen).
-
Howel we nu al aardig naast het thema van dit draadje gaan:
Egger Bahn is een producent uit de jaren 60. Na faillissement is het in de jaren 70 nog een tijd onder de naam Jouef Décauville doorgeproduceerd.
Toen de rechten op het merk vervielen zijn deze voor de Benelux door Ruud Wittekoek verworven.
Hij is zelf gepassioneerd vezamelaar en handelt ook in Egger Bahn, alleen in de oudere modellen. De nieuwe produkten van Egger verkoopt hij pas als ze als tweedehandsjes bij hem terecht komen.
is de verwarring nu nog groter?
-
Howel we nu al aardig naast het thema van dit draadje gaan:
Egger Bahn is een producent uit de jaren 60. Na faillissement is het in de jaren 70 nog een tijd onder de naam Jouef Décauville doorgeproduceerd.
Toen de rechten op het merk vervielen zijn deze voor de Benelux door Ruud Wittekoek verworven.
Hij is zelf gepassioneerd vezamelaar en handelt ook in Egger Bahn, alleen in de oudere modellen. De nieuwe produkten van Egger verkoopt hij pas als ze als tweedehandsjes bij hem terecht komen.
is de verwarring nu nog groter?
Wat heeft dit nog met de RTM te maken?
-
Op zich niet veel Loco,
Maar dit is een modelspoorforum toch? En het zeer positieve nieuws dat de RTM een replicabackertje gaat bouwen is in dit draadje aanleiding gebleken om ook maar eens aan een eigen replicabackertje te denken, maar dan op schaal 1/87. De verschillende mogelijkheden zijn hier naast elkaar gezet en er was enige onduidelijkheid rond Eggerbahn. Die zijn nu opgehelderd waarvoor mijn dank.
Groet,
Marco
-
Hij staat weer op de lijst:
wdvo10 - RTM Styreen model einer Backer & Rueb kastenlok. Nrs 16-22 und 25-40 Nur gehause. unlackiert Neu - 2 - 79,00 - N mrt
www.egger-bahn.nl
-
Volgens mij werkt de link niet..
-
Je bedoelt zeker www.egger-bahn.nl ?
Ton
-
Integenstelling tot wat aan het begin van het draadje staat is het wel het door Werkspoor gebouwde Backertje waarvan een replica gebouwd wordt. Het is technisch een typische Backer-en-Rueb loc en ook de replica wordt niet door Backer en Rueb gebouwd. Wat spectaluairder is dat de bouw is begonnen. De vorderingen zijn te zien op de site van de RTM: deeplink (http://www.rtm-ouddorp.nl/loc37a.htm).
Wat ook blijkt is dat men nog geld nodig heeft. Er wordt veel gedroomd en gefilosofeerd over een replica van een Nederlandse stoomloc, maar hier is een club die er daadwerkelijk mee begonnen is. Als blijkt dat de fondsen vrij gemakkelijk binnenkomen dan zal het anderen ook aanmoedigen om iets concreets te ondernemen. Bovendien: De Kaapsspoor Backertjes waren voor de oorlog een typische nederlandse verschijning. Prachtig dat zoiets herbouwd wordt, toch? Vandaar dat ik besloten heb om de bouw van de ketel met een klein bedrag te sponsoren (http://www.rtm-ouddorp.nl/loc37lijst.htm).
-
Een item op RTV-Noord (RTV_Noord? Jazeker, de loc blijkt in Roodeschool gebouwd te worden, tot mijn verrassing) over het replica-Backertje: Hier het filmpje op youtube: http://youtu.be/BlYEJmQBZyY
-
En dan laten ze oude beelden van een NTM-tram zien, of waren dat ook Backertjes? Wel mooi dat dat gebeurt (y), ik wist ook niet dat daar meer lokkies werden gerestaureerd.
-
Dat eerste en laatste zw/w fragment laat een 'hoki-poki' (gebouwd door Maffei) zien die inderdaad bij de NTM dienst deden en die ook nog korte tijd op Almaar - Bergen hebben gereden, dat waren geen Backertjes. Volgens mij zou de SHM daar erg graag een replica van willen bouwen...
-
Dat eerste en laatste zw/w fragment laat een 'hoki-poki' (gebouwd door Maffei) zien die inderdaad bij de NTM dienst deden en die ook nog korte tijd op Almaar - Bergen hebben gereden, dat waren geen Backertjes. Volgens mij zou de SHM daar erg graag een replica van willen bouwen...
The jury is still out on that one :D
Eerst maar de 6513 af maken.
Verder is er nog de WSM 40 en de Gooische motorwagen. Zowel de WSM 40 als de GoStM 14 zullen gebruik gaan maken van de kennis en ervaring die opgedaan worden met de NTM 101, met name qua aandrijving.
Verder is er binnen de SHM zeker een stroming aanwezig die eerst kijkt naar "wat mist de "Collectie Nederland"" en dan pas naar "wat vinden we zelf leuk". Een Hoki-Poki past zeker in de laatste categorie, echter als vertegenwoordiger van de relatief moderne tramlocomotieven (er is al de LTM 26) niet direct een aanvulling op "de collectie Nederland". M'n kennis van de Collectie Nederland is niet afdoende om de gaten er in te weten, maar ik heb begrepen dat in dat opzicht er andere (oudere) loc-series op de lijst staan. (Ezeltjes (Casuaris / Wesp)??)
-
Dat eerste en laatste zw/w fragment laat een 'hoki-poki' (gebouwd door Maffei) zien die inderdaad bij de NTM dienst deden en die ook nog korte tijd op Almaar - Bergen hebben gereden, dat waren geen Backertjes. Volgens mij zou de SHM daar erg graag een replica van willen bouwen...
Klopt, maar de "37" die ook wordt getoond is wel degelijk de 37 van de RTM die nu dus "gereplicaceerd" wordt.
De grootste van de klassieke Backertjes, ook al werd de laatste deelserie door Werkspoor gebouwd.
Dirk
-
Zo'n ezeltje zou inderdaad ook een erg leuke aanvulling zijn!
-
Zo'n ezeltje zou inderdaad ook een erg leuke aanvulling zijn!
Is bovendien een Belpaire schaaraandrijving (uit mijn hoofd) (y). Dan hebben "we" volgens mijn wel alle soorten schaaraandrijvingen in huis
- Allan / Trick
- Belpaire
- Joy
- Walschaerts / Heusinger
- Verhoop
Missen we enkel nog Stephenson en Gooch, echter die lijken veel op Allen / Trick. Het enige verschil is de kromme schaar ipv de rechte.
Helaas zijn Belpaire, Joy en Verhoop binnenliggend, dus daar ziet Jan Publiek weing van. Zeker Belpaire is een indrukwekkende botten breipartij (kortom een Ezeltje zal zich mogen verheugen op een grote populariteit bij de machinsten 8)
-
Maar eerst dit kaapspoor Backertje, daarvan is idd geen een van overgebleven, terwijl hij vroeger bij veel maatscappijen is ingezet. Helaas is de financiering nog niet helemaal rond.
-
Maar eerst dit kaapspoor Backertje, daarvan is idd geen een van overgebleven, terwijl hij vroeger bij veel maatscappijen is ingezet. Helaas is de financiering nog niet helemaal rond.
Een Backertje op 1067 mm spoor is er inderdaad niet meer, wel eentje op 750 mm spoor, en die ziet er echt vrijwel identiek uit.
Zo uniek is deze loc dus niet, maar aan de andere kant: in Ouddorp is het een hele nuttige en belangrijke toevoeging aan de collectie!
Maar ja, er is nog een hele reeks replica's die ik graag zou zien in Ouddorp of in Hoorn....
Dirk
-
Deze reportage was deze week te zien op RTV-Noord http://www.youtube.com/watch?v=BlYEJmQBZyY (http://www.youtube.com/watch?v=BlYEJmQBZyY).
-
Een Backertje op 1067 mm spoor is er inderdaad niet meer, wel eentje op 750 mm spoor, en die ziet er echt vrijwel identiek uit.
Zo uniek is deze loc dus niet, maar aan de andere kant: in Ouddorp is het een hele nuttige en belangrijke toevoeging aan de collectie!
Maar ja, er is nog een hele reeks replica's die ik graag zou zien in Ouddorp of in Hoorn....
Dirk
Dat 750mm-Backertje (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1946&lan=nl) (en hier ook (http://www.railmonumenten.nl/fact_sl_gstm13.htm)) rijdt niet en ik dacht begrepen te hebben dat het niet de bedoeling is dat hij weer rijvaardig wordt. Het blijft een statisch museumstuk. Voordeel is dat hij dan ook zoveel mogelijk oorspronkelijk gehouden kan worden, met originele onderdelen die uit zijn stoomtramtijd dateren. Als een museumstuk rijvaardig gemaakt wordt, dan worden veel onderdelen vervangen. De locomotief slijt tijdens het rijden, zodat nog meer onderdelen vervangen moeten worden om de locomotief rijvaardig te houden.
Een replica heeft als voordeel dat geen enkel onderdeel origineel is. Ik vind het echt een optie om in plaats van de enig bewaarde locomotief van een serie rijvaardig te gaan maken, een replica te bouwen en daarmee te gaan rijden en het origineel in zo oorspronkelijke mogelijke staat te statisch bewaren.
-
Dat 750mm-Backertje (http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1946&lan=nl) (en hier ook (http://www.railmonumenten.nl/fact_sl_gstm13.htm)) rijdt niet en ik dacht begrepen te hebben dat het niet de bedoeling is dat hij weer rijvaardig wordt. Het blijft een statisch museumstuk. Voordeel is dat hij dan ook zoveel mogelijk oorspronkelijk gehouden kan worden, met originele onderdelen die uit zijn stoomtramtijd dateren. Als een museumstuk rijvaardig gemaakt wordt, dan worden veel onderdelen vervangen. De locomotief slijt tijdens het rijden, zodat nog meer onderdelen vervangen moeten worden om de locomotief rijvaardig te houden.
Een replica heeft als voordeel dat geen enkel onderdeel origineel is. Ik vind het echt een optie om in plaats van de enig bewaarde locomotief van een serie rijvaardig te gaan maken, een replica te bouwen en daarmee te gaan rijden en het origineel in zo oorspronkelijke mogelijke staat te statisch bewaren.
Helemaal mee eens. Ik wilde er alleen maar op wijzen dat de RTM 37 straks niet het enige Backertje met "huilogen" is. Bovendien is er ook de HTM 8 "Ooievaar", die wel een andere uiterlijke vorm heeft, maar verder gewoon een Backertje is.
Dirk
-
Ik vind het echt een optie om in plaats van de enig bewaarde locomotief van een serie rijvaardig te gaan maken, een replica te bouwen en daarmee te gaan rijden en het origineel in zo oorspronkelijke mogelijke staat te statisch bewaren.
Prima idee, inderdaad. Maar ja... Het is nogal een investering...