BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Bart Mestrom op 20 February 2009, 21:12:45
-
Mijn Koploper werkt niet meer >:(
Ik heb een foto bijgevoegt waar de draaistellen van de motorbak op staan.
Er ligt ook een klein magneetje bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1971.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1971.jpg)
-
Staat t loopdraaistel misschien verkeerd om??? aan de atb spoelen/baanruimers te zien.
-
waarom test jij iets op deze manier?
Waarom niet gewoon lekker in het onderstel zelf?
Lijkt mij vele handiger, geen idee wat je nu aan het doen bent of hebt gedaan.
Beetje meer info?
mvg,
Sander
-
Hoi Bart, doe de rode en zwarte draad eens op de rails, zonder dat de draaistellen op de rails staan, en probeer dan eens of de motor het doet?
Zo niet, exit (weer) een Lenz.
Gr. Hans
-
Als ik goed kijk kan ik bijna met zekerheid zeggen dat het loopdraaistel verkeerd om staat.
Ik doe altijd om de Motors te testen ze even rechtstreeks op een analoge trafo aan te sluiten, dan zie je het direct.
(Alvorens dit te doen wel eerst alle andere draden van de motor los solderen)
Jos.
-
Hoi Bart,
volgens mij moest dat witte ding tussen de twee messingkleurige klemmetjes bij digitaal bedrijf weg gehaald worden.
plaatje, klik (http://i401.photobucket.com/albums/pp94/Sik_357/Overig/IMG_6399.jpg?t=1235170919)
Mvg,
Romar
-
Romar, dat moet alleen als dat in de inbouw handleiding nadrukkelijk staat. Anders moet je die condensator, zo heet dat witte ding, gewoon laten zitten.
Mvg
Wim.
-
waarom test jij iets op deze manier?
Ik had het even van het onderstel gehaald.
@ iedereen.
Ik had inderdaad het draaistel verkeerd om staan.
Maar waarvoor is dat magneetje dan?
-
Dat magneetje zit standaard niet in een Lima koploper.
Heb je de koploper mischien 2e hands gekocht?
En zat ie onder het draaistel gelijmd?
Dan zou het kunnen dat deze voor dedectie is op een analoge fleischmann baan.
Die mag er in feite uit blijven.
Jos.
-
Ik heb de koploper idd op Marktplaats gekocht.
En hij zat inderdaad eronder gelijmd.
Maar bedankt voor de hulp iedereen.
-
Dan mag je het magneetje weggooien.
Want bij digitaal bedrijf is dat niet nodig.
Jos.
-
Hoe kan ik bij mijn koploper de stroomafname verbeteren?
Het is knap vervelend als hij ergens stil komt te staan terwijl hij rijd.
Liefst alleen via het motorrijtuig.
-
Dat is praktisch onmogelijk, want aan de draaistellen in het motorrijtuig heb je nergens punten waar je extra stroomafname kan maken.
Je kan ook gebruik maken van het middenrijtuig, en daar op elk draaistel enkele stroomafname te maken door een stripje fosforbrons op de assen te leggen.
Jos.
-
Hoe kan ik het beste de stroom afnemen?
En hoeveel kosten die stroomvoerende koppelingen?
-
Ik heb je volgens mij al eerder verteld wat de stroomvoerende koppelingen kosten.
En dat je hiervoor ook Kortkoppelmechanieken moet plaatsen.
Jos.
-
Je kan zonder problemen extra stroomafname in de motorbak realiseren.
Dun printplaatje onder het loopdraaistel monteren en dan met fosforbrons slepertjes maken die tegen de binnenzijde van het wiel komen.
Als je dit op alle bakken doet heb je prima stroom afname.
Je kan er dan voor kiezen om OF met stroomvoerende koppelingen te werken OF met een stekker verbinding zoals op bv. de Fleischmann sprinter.
Gr en succes,
Bart
-
Hoeveel goedkoper/duurder zijn die stekkerverbindingen tov de stroomvoerende koppelingen?
En waar kan ik die krijgen? Bij Vleugels of op Rail?
-
Ik heb de koploper nu ongeveer 15 tot 30 min continue draaien, nog geen stilvallen gehad.
Volgens mij is af en toe flink laten rijden ook eens goed.
-
wat dacht je om die lima asjes om te wisselen voor een roco bijvoorbeeld en met een esu decoder hoeft je de condensator niet te verwijderen.
M.v.g erik
-
Er zit nu een Lenz 1025 decoder in. Maar ik ben van plan om die om te wisselen voor een Esu decoder en deze Lenz dan in een evt latere trein te gaan gebruiken
-
Bart, bij de ESU decoder moet die condensator er uit, want anders werkt ie niet.
Jos.
-
Welke condensator? Ik zet er een LokPilot basic in.
Die haal ik dan uit die kapotte 1601.
-
Dat is dat witte vierkant blokje wat op de motor zit.
Jos.
-
Waarom doet die het dan niet?
Maar zou hij het met de ESU beter doen dan met de Lenz 1025?
-
Dat kan ik je effe simpel uitleggen.
De ESU deocders zijn op het algemeen ook stukken beter dan de Lenz.
Alleen zijn de ESU decoders op het algemeen "allergisch" voor ontstorings condensators.
Ik zal je een voorbeeld geven.
Ik had de Trix 6494 van Railion.
Lokpilot basic er in geprikt.
-Frontseinen deden het netjes, maar motor geen reactie.
via een tip heb ik de ontstoringscondensator weggeknipt en getest.
Het locje liep als een zonnetje.
Bij de Esu decoders geld voor elke loc met een ontstoringscondensator tussen de motoraansluitpunten, dat ie ten alle tijden verwijderd moet worden.
Bij Lenz hoeft dit niet.
Jos.
-
Dus als ik de condensator weghaal en de ESU decoder erin zet, zou die koploper het beter moeten doen? Of liggen die problemen echt aan de stroomafname?
-
De stroomafname van de Lima Koploper is standaard uitermate beroerd. Zelfs de beste decoder kan dat niet oplossen. Die Lenz is goed genoeg voor de Koploper. Een LokPliot Basic voegt daar niets aan toe.
Lenz heeft overigens een systeem waarmee stroomonderbrekingen kunnen worden opgevangen, maar dan ben je 100 euro verder. Meer stroomafnamepunten is heel wat goedkoper.
In de handleiding van de LokPilot wordt met geen woord gerept over het verwijderen van condensator of spoeltjes. Bij locs met een stekker gebeurt dat meestal ook niet.
De Mätrix 6400 is een geval apart wat dat betreft. Ik weet heel zeker dat ook een Lenz decoder last heeft van de condensator in dat model.
-
De Lenz 1025 verwisselen voor een Lokpilot Basic??? Niet doen!!!
Van de twee kwaaien is de Lenz de minst slechte.
Mvg
Wim.
-
ik heb zelf een 6 tal koplopers digitaal met een lok pilot V3.0
heb de koplopers zo gelaten als ze zijn en de decoder ingebouwt en geen last van storingen. alleen is de stroom afname een beetje slecht op de wielen van lima. ik heb een deel vervangen voor roco assen en dat is al een stuk beter gelukkig.