BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: 1op160 op 20 February 2009, 13:37:50

Titel: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: 1op160 op 20 February 2009, 13:37:50
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met het plaatsen van seinen in mijn baanplan? Ik rij met DB in tijdperk V. (www.1op160.nl/baanplan.aspx (http://www.1op160.nl/baanplan.aspx))

(http://www.1op160.nl/images/baanplan/large/bovenlaag.jpg)

Vooral bij de wissels heb ik geen idee waar de wissels moeten komen.
Ook weet ik niet precies wat voor wissels er moeten komen.
Maar ik wil het leuk houden en 100% echt hoeft het niet perse te worden.

Ik vroeg me ook af... als een trein rechtdoor wil over een wissel.
Maar het baanvak na de wissel is bezet.
Staat het rode sein dan voor of na de wissel ?
En als het sein na de wissel staat... stop de trein dan voor het sein of ook voor de wissel ?

Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen.

Alvast bedankt,

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: Saraan op 20 February 2009, 13:56:35
Hoi Michel,

ik ben geen specialist in het seinwezen, en zeker niet die van de DB. Voor de basis voor de opstelling van de seinen kiijk je naar Koploper en hoe je de indeling van blokken hebt gedaan. Je hebt er blokken en wisselcomplexen. Spoorsecties die korter zijn dan je langste trein worden gemakkelijkshalve toegewezen aan het wisselcomplex. Het principe is nu dat je elke mogelijke inrijweg naar een wisselcomplex beveiligd met een sein. De overgebleven baanvakken beveilig je dan met aan het eind van elk blok een sein.

Als je dit principe keurig aanhoud, kom je al een heel eind. Er zullen dus (over het algemeen) geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel.

Het zelfde geldt voor rangeerseinen (kleine beweging?), met afwijlking dat de minimale opstellengte kan beperkt worden tot die van je langste locomotef.

Zoals gezegd is bovenstaande  een vuistregel. Specifieke invulling zal beter door specialten uitgelegd worden. Daar schiet ik te kort.
groetjes,
Michiel
Titel: Re: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: Bart Mestrom op 20 February 2009, 14:01:56
De seinen bij wissels staan er altijd voor een wissel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_voorbeeld.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_voorbeeld.png)

De pijlen wijzen naar de richting waar de trein naar toe gaat.

Dit is tenminste hier in NL, Duitsland verschilt volgens mij niet veel, of wel soms?
Titel: Re: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: 1op160 op 20 February 2009, 14:12:14
Hallo Michiel,

Bedankt voor je uitleg... dit maakt het al een heel eind duidelijk.
Toch nog een vraagje...

Het principe is nu dat je elke mogelijke inrijweg naar een wisselcomplex beveiligd met een sein. De overgebleven baanvakken beveilig je dan met aan het eind van elk blok een sein.

Als je dit principe keurig aanhoud, kom je al een heel eind. Er zullen dus (over het algemeen) geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel.

Als er geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel... hoe weet de trein dan welk spoor het in mag rijden? Of is het zo dat de het wisselcomplex dan vrij is om elk spoor op te rijden? Dit is me toch nog niet helemaal duidelijk... ook bij een station... welk spoor mag een trein wel en niet in.

Dit is toch een lastig onderwerp...
Titel: Re: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: Saraan op 20 February 2009, 14:25:56
Over een wisselcomplex worden rijwegen ingesteld door de verkeersleiding (seinhuis, computer,...). Er kunnen eventueel meerdere rijwegen over één wisselcomplex simultaan bereden worden. Als de rijweg veilig is en vergrenderd, en het volgende blok is vrij, dan zal het sein op groen (of geel) springen. Rijwegen kunnen dus niet kruisen, en de rijweg moet dus vrij zijn.

De "trein" of conducteur bepaald dus geen rijweg. Hij zet geen wissels. Hij wacht tot dat hij groen licht krijgt, en begint te rijden. De rijweg is voor hem uitgezet, vergendeld en veilig bevonden. De conducteur moet maar op zijn rittenschema kijken waar hij wanneer hoort te zijn en zijn snelheid en wachttijden aanpassen. Hoe hij ter bestemming komt komt, kan ie niet bepalen. Dat doet de verkeersleiding. (en anders is er nog de intercom, of andere procedures om uitzonderingen of afwijkingen op de regel op te vangen)

groetjes,
Michiel
Titel: Re: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: Saraan op 20 February 2009, 14:48:40
Oh ja, Michel, een beetje grappig, maar ik zou je kunnen verwijzen naar  dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7045.0)...  ;D ;D ;D
Titel: Re: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: 1op160 op 27 February 2009, 08:30:54
Voor mensen die ook graag willen weten waar seinen geplaatst moeten worden. Hier staat een duidelijke nederlandse uitleg. (Word document (http://www.rigolettoexpress.nl/Informatie/Seinen%20en%20hun%20plek%20op%20de%20baan.doc))

Gr, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: hulp bij seinen plaatsten
Bericht door: Remunj op 27 February 2009, 09:30:45
Dit is de juiste link (http://www.rigolettoexpress.nl/Informatie/info&download.htm) en dan het document aanklikken.

Gr.
Eric