BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harold34 op 20 February 2009, 10:26:04
-
Ik had voorheen overwegend rijdend materieel van Fleischmann. Tot ik op een gegeven moment de Diesselloc V200 van Roco kocht. Ik vond het rijgedrag een verademing t.o.v. de locs van Fleischmann. De locs van Roco rijden stiller en rijdt naar mijn idee mooier. Wat zijn jullie ervaringen? Ik had Fleischmann altijd hoger staan dan Roco.
Wat is motorisch het verschil tussen beide merken?
-
Harold,
Hebben we het hier over H0 of over N? Ik heb zelf N-spoor en heb juist de omgekeerde ervaring. Mijn Fleischmann locs rijden over het algemeen mooier en zijn beter controleerbaar dan mijn Roco locs, en maken daarbij ook minder lawaai. Laatst een Kato loc gekocht en die rijdt wel echt beter dan zowel Roco als Fleischmann...
Groeten, Marcel
-
Ik heb het over schaal HO
-
Ik vind de roco loks bij uitstek beter als die van fleischmann.
Inderdaad wat betreft stilte en rijeigenschappen.
Fleischmann is voorbij gestreeft door roco. Vroeger was t anders om
-
In zijn algemeenheid is hier mijns inziens moeilijk een antwoord op te geven. De trend bij alle fabrikanten is: steeds stiller maken. Oudere locs van Fleischmann, Roco (en Trix) kunnen zeer rumoerig zijn, ook als er een nieuwe versie van uitkomt met de oude motor. Fleischmann heeft hier een handje van.
Mijn ervaring is dat veel nieuwe h0-locs van Fleischmann, die uitgerust zijn met nieuwe motortypen, heel mooi, goed regelbaar en stil rijden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Fl-locs br 81, 18 en 54. Maar ik kan niet over alle nieuwe modellen juichend zijn. Over de recente br 95, ook uitgerust met een nieuwe motor, ben ik bijvoorbeeld veel minder tevreden qua geluid en regelbaarheid.
Ook bij Roco zie je een ontwikkeling van rumoerig naar steeds stiller, maar de verschillen tussen locs zijn bij dit merk eveneens aanzienlijk. De zeer recente rangeerloc V60 van Roco vind ik bijvoorbeeld veel te veel lawaai maken.
-
Ja dat idee kreeg ik ook al. Ik ben nu helemaal over op Roco, ook omdat zij veel Nederlands materieel maken.
-
Ik heb van Roco de NS 1823, 2211, V200, 2418 en de roco BR03 (63282)
Deze rijden allen uitstekend
-
tja, t wisselt inderdaad. Roco-locjes zijn soms lawaaiierig maar dat heeft dan vaak een duidelijke reden, zoals bijvoorbeeld de sik waarvan je het motortje flink hoort loeien. Doordat het motortje met een aardig vliegwiel zoveel toeren maakt is dat ding bijna niet te stoppen ondanks zn 2 assen en star frame omdat ie bij lagere snelheden nog een aardige uitloop heeft en dus niet snel zonder stroom staat. Bij die V60 is dat wellicht ook het geval... Een klein fleischmann-locje zoals de T3/br89 hoor je dan weer helemaal niet maar die heeft dan weer geen vliegwiel. (loopt verder wel heel mooi trouwens)
De oudere fleischmann-dingen met rondmotor zijn wel duidelijk minder dan de roco's met cardanaandrijving, maar t ouwe roco-spul maakte dan ook duchtig herrie en reed niet altijd zo fantastisch (denk maar aan de oude versie van de hippel ofzo)
-
ik heb onlangs de Fleischmann Stoomloc 65 en 78 verkocht. Deze maakten meer lawaai en reden minder mooi.gelijkmatig dan de Roco locs die ik heb.
-
De 65 en 78 zijn inderdaad juist heel rumoerige locs, ook al heb je een recente versie, zoals de exemplaren in mijn verzameling. Ze hebben allebei de oude rondmotor en die maakt veel herrie, vergeleken met de eisen die we nu stellen. Bovendien zijn de rijeigenschappen van die motor inderdaad niet geweldig. Aan dat laatste kun je soms wel iets doen met behulp van de decoderinstellingen. Ook de soort decoder wil nog wel eens verschil maken. Een Lenz Gold of een Lopi3 zijn goede keuzes.
De 65 is bij mij veel rumoeriger dan de 78. Bij de 78 wil het nog wel eens helpen op de tandwielen Roco-vet te smeren, een tip die ik kreeg van een winkelier. Dat scheelde bij mij veel. Bij de 65 maakte het bij mijn model weinig uit. Die is en blijft (veel te) lawaaiig.
-
ik zelf heb van fleischmann de:
BR 101
BR 145
BR 146
en van roco:
BR 185.2
BR 182
BR 140
ik vind de fleischmann stiller. de rest van de rij-eigenschappen zijn
van beide merken gelijk qua trekkracht en kruipen over de baan.
Met uitzondering van de br 140, maarja die was ook maar €69,-
-
Bij alle fabrikanten zijn de rijeigenschappen beter geworden, maar Roco liep wat dat betreft voorop. Maakt al ruim 30 jaar modellen met middenmotor en cardanaandrijving. Vroeger met een krakende motor en een veerverbinding naar de cardans, maar met voor die tijd opzienbarende rijeigenschappen.
Sinds een jaar of 20 gebruikt Roco echte cardanassen en veel betere motoren.
Dat maakt de modellen soepel en vaak fluisterstil. Vinden we de 1100 opeens veel geluid maken.
Fleischmann heeft pas 10 jaar geleden afscheid genomen van de rondmotor, maar de huidige modellen doen niet onder voor de Roco's.
-
over decoders en rondmotoren gesproken, mn CD 451 met rondmotor uit een V100 rijdt hier nu digitaal wel erg leker zn rondjes. Ja, je hoort m als ie op snelheid komt wel, maar dat geluid doet met name bij het optrekken wel denken aan het tandwielgegons van een plan V, t geeft juist wat extra sfeer ;D scheelt me weer zo'n "zwaailicht en sirene aan! attentie, spoedgeval!"-decodert. ;)
-
Uit m'n eerdere opmerking over de Fleischmann-rondmotoren zou de indruk kunnen ontstaan dat die altijd rumoerig zijn. Dat is niet het geval. De V100 is inderdaad vrij rustig (zoemt een beetje) en de br 221 (V200) van Fleischmann met rondmotor is zelfs stil te noemen. Het heeft dus met allerlei factoren te maken, zoals tandwieloverbrenging, resonans van de kap en dergelijke.
Ook heb ik de ervaring dat sommige locs met rondmotor wat rumoerig beginnen, maar na een tijdje (een minuut of tien) rustiger, stiller gaan lopen. Ik heb het dan steeds over gedigitaliseerde locs.
Ook hebben niet alle oudere modellen van Fleischmann een rondmotor. De br 38 (P 8 ) bijvoorbeeld heeft een ander type motor. Die is veel stiller.
-
De nieuwe Fleischmann modellen met middenmotor doen niet onder voor de Roco locs. Heb zelf een Fleischmann BR145 en die rijdt nog stiller dan de Roco locs (BR146, BR182, BR185) die ik heb.
Ik heb ook een BR189 Railion/DB Logistics deze is weer vrij rumoerig vergeleken met de bovengenoemde oudere Roco locs.
De Fleischmann rondmotor heb ik ook verschillende ervaringen mee qua geluidsniveau. Ik vind die van m'n ICE-T, jammer genoeg, veel geluid maken, terwijl de rij-eigenschappen goed zijn.
Marc
-
De 65 en 78 zijn inderdaad juist heel rumoerige locs, ..................... Bovendien zijn de rijeigenschappen van die motor inderdaad niet geweldig. Aan dat laatste kun je soms wel iets doen met behulp van de decoderinstellingen. Ook de soort decoder wil nog wel eens verschil maken. Een Lenz Gold of een Lopi3 zijn goede keuzes.
Dat is ook de reden waarom ik ze heb verkocht. Jammer want ze waren mooi om te zien. De 65 had wel een Lenz decoder.
-
ik zelf heb van fleischmann de:
BR 101
BR 145
BR 146
en van roco:
BR 185.2
BR 182
BR 140
ik vind de fleischmann stiller. de rest van de rij-eigenschappen zijn
van beide merken gelijk qua trekkracht en kruipen over de baan.
Met uitzondering van de br 140, maarja die was ook maar €69,-
Jij hebt ook mooi bijna de enige modellen van Fleischmann met de nieuwste motoren met dubbel vliegwiel. Die rijden bij uitstek het best. Ik heb zelf ook een Pendolino met oude motor maar die rijd nog prima hoewel de stroomafname wel wat beter kan.
-
Welke Fleischmann STOOMLOK heeft een dubbel vliegwiel?
-
Welke stoomlocs een dubbel vliegwiel hebben weet ik niet, maar ik denk dat je op zoek bent naar stille stoomlocs. Zonder enig geluid bewegen zich bij mij over de baan: de br 18 en de br 54 (is rond de jaarwisseling op de markt gekomen). Ook mijn br 39 beweegt zich nauwelijks hoorbaar voort. Deze locs hebben ook alledrie voortreffelijke rijeigenschappen. Van deze drie weet ik trouwens zeker dat ze een enkel vliegwiel hebben (gebruiksaanwijzing). Enkel of dubbel vliegwiel heeft blijkbaar dus geen invloed op geluid of rijeigenschappen.
-
Eigenaardig allemaal. Je weet van te voren dus eigenlijk niet wat je precies koopt.
Als je geluk heb wordt de loc die je wilt hebben getest in een modelspoor tijdschrift anders weet je niet wat de rijeigenschappen zijn.
-
Dat hangt er een beetje van af.
Ten eerste: er zijn modelspoorwinkels die een redelijke testbaan hebben en daar kun je de loc die je denkt te gaan kopen, laten rijden en dus ook het geluidsniveau beluisteren.
Ten tweede: dit forum zou hulp kunnen bieden. Maar merkwaardig is dat dit niet altijd gebeurt. Zo heb ik een tijdje geleden een draadje geopend over het geluidsniveau van locs. Vreemd genoeg heeft dit draadje weinig reacties opgeleverd. Als op dit draadje actief zou zijn gereageerd, zou je op grond van de daar beschreven ervaringen een goede keuze voor locs hebben kunnen maken. Misschien moet ik toch nog maar eens wat eigen ervaringen aan dat draadje toevoegen in de hoop dat anderen dit ook gaan doen.
-
Ja dat lijkt me een goed idee. Ik ben jouw draadje niet tegengekomen. Juist op dit forum kunnen we elkaar daarmee van dienst zijn. Het hoeft geeneens zo uitgebreidt te zijn. Mijn steun heb je.
trouwens op deze site staat wel een link "materieeltest" maar dat is maar van een klein aantal locs.
-
Die messing tandwielen die Fleischmann nog steeds toepast bij de oude rondmoter, die moeten ze eens vervangen door een nylon of andere hoogwaardige plasctic tandwiel.
Ze zijn ook lastig van de moteras te halen, vergeleken met die oudere van een zinklegering.
-
ik had hem laatst nog gedemonteerd maar dat ging gemakkelijk
-
Aan allen,
Ik bezit beide merken door elkaar, en ook de flm loks met rondmotor.
Echter bereik je veel met de instellingen van de decoder.
Ook daarmee krijg je de rondmotor gemotoriseerde loks kruipend over de baan, en ook nog goed stil.
Ik vind zelfs dat de nieuwe loks van roco nog wel eens onverklaarbare geluiden produceren.
Ik gebruik ESU decoders, heb daar zelf persoonlijk de beste ervaringen mee.
Even een sitestep: ik begreep dat de BR78 uit productie was, en was eigenlijk van plan er nog een aan te schaffen in sound uitvoering, ik begrijp dat dit dus niet echt een goed idee is.
Iemand een andere suggestie???
Groet Leen en wessel.
-
Welke Fleischmann Stoomlocs zijn aan te bevelen gelet op geluidsniveau en rijeigenschappen?
-
Hoi Leen en Wessel,
In dit draadje heb ik al een aantal locs genoemd als alternatief voor de Br78.
Ook een Br 38 zou goed kunnen. Daar levert Fl diverse versies van. Die maken niet veel en sommige versies helemaal geen geluid. Een mogelijkheid is ook de 03 van Fleischmann. Die is behoorlijk stil. Ik heb ook een 03 van Roco en die rijdt vrijwel geruisloos over de baan. Dat geldt ook voor de 44 van Roco.
Uit een ander draadje herinner ik me je vraag naar ervaringen met een Br 96 van Trix. Die zou ik je niet aanraden, want die is bijzonder rumoerig. Ik heb daar een soundversie van en de sound overstemt maar ternauwernood het motorgeluid. Kun je nagaan hoeveel herrie die maakt.
-
Hoi Leen en Wessel,
Ik heb ook een 03 van Roco en die rijdt vrijwel geruisloos over de baan.
Rijdt de BR 03 van Roco goed door krappe bogen?
-
Wie kan mij zeggen hoe de Roco BR 03 door krappe bogen rijdt? In mijn geval de Fleischmann Profi Rail 6120?
-
Ja, de Roco 03 gaat op mijn baan goed door krappe bogen (360 mm).
-
Ik heb de 01.
Deze gaat slecht door de R2 bochten van roco.
Hij ligt de voorloop wielen aan de binnekant van de bocht helemaal op.
Kwa onderstel kan je weinig verschil vinden tussen de 03 en 01.
Ruud: Voor de BR96, geldt dit ook voor de laatste versie pn 22053?
Groeten Leen en Wessel
-
Heren,
Op dit forum hebben we het regelmatig gehad over krappen bogen en de evt. bijkomende problemen.
Het is niet aan te raden om de krapste bocht op je baan te leggen, reden het slecht lopen of eruit gooien van de locomotief(voornamelijk de groter stoomlocomotieven).
Vaak(O.a Roco) wordt aangegeven bij de locomotief de min. radius die deze nodig heeft. Dit is vaak vanaf radius 2 soms zelfs 3.
Het leggen van een grotere radius bochten op je baan is eigenlijk dus een pre, uitgaande dat men deze mogelijkheid gezien de ruimte heeft.
Ook ben je op de toekomst voorbereid met grote radiusen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat een loc niet zou rijden op radius 1 maar evt. met problemen.
Dion
-
Hoi Leen,
Ja, ik heb de laatste versie van de br 96 van Trix, catnr. 22053, en dat is een herriemaker.
Blijkbaar hebben ze motorisch niets veranderd met de vorige versie(s).
-
Er is wel degelijk enig verschil tussen de br 01 en de br 03 van Roco in rijgedrag bij krappe bogen.
Bij mij loopt de br 01 uit het spoor, de br 03 niet.
En het is natuurlijk helemaal waar wat Dion schrijft: probeer krappe bogen te vermijden als het kan. Er is bij de fabrikanten een duidelijke ontwikkeling. Nog niet zo lang geleden werden treinen zo gemaakt dat ze vrijwel allemaal door krappe bogen van 360 mm konden, tegenwoordig zijn er heel wat modellen die daar niet door kunnen. 415 mm-bogen beperken je veel minder in je mogelijkheden.
-
Ik was van plan de Roco BR. 03 te kopen maar aangezien ik geen mogelijkheid heb voor ruime bogen denk ik erover om hier maar vanaf te zien.
-
Hoi Harold,
Die beslissing is natuurlijk aan jou, maar zoals ik hierboven al heb geschreven: bij mij gaat de Roco br 03 goed door krappe Fleischmann-bogen (360 mm), ook met een flinke sleep wagons erachter.
-
Goede avond aan allen,
Ja uiteraard is het raadzaam om de krappe bochten te vermijden.
Het is echter haast ondoenlijk om er onderuit te komen dus zal ermee moeten leren leven, de grotere stoomloks rijden bij mij dan ook niet op een traject met bochten kleiner dan R3 en dit gaat probleemloos.
Ik gebruik de kleinere bochtrajecten voor de tenderloks e.d.
Geeft meteen wat afwisseling.
Ruud: ik had namelijk de BR96 ingedachten voor mijn kleinere bochten maar ik begrijp dat dit niet echt een goed idee is?
Heb jij mischien een alternatief of iemand anders?.
Ik vind deze uitvoering wel erg mooi.
Hoor graag van jullie.
Ben trouwens wat bouw kwaliteit beter te spreken over flm dan Roco.
Dit zal waarschijnlijk puur persoonlijk zijn, of zijn er die die mening ook delen.
Groeten Leen en Wessel.
-
Over het algemeen vind ik Roco locs net iets beter rijden dan Fleischmann locs, nou heb ik echter maar 1 fleischmann loc die kwa nieuwigheid te vergelijken is met m'n Roco's, dus echt een eerlijk oordeel kan ik daar niet over vellen.
Wel is het rijgedrag van de BR218 van Fleischmann al stukken beter dan de Sprinters die ik heb.
-
OK, ja het verschilt per model.
En ik vindt persoonlijk de rijkwaliteiten van beide merken, recente modellen verglijkbaar. de dingen die ik persoonlijk minder vindt is de cardan as bij roco en de geluiden die sommige roco loks produceren bij achteruit rijden.
Wel vindt ik de algehele kwaliteits beleving van Flm materieel net wat beter.
Het is gewoon wat minder fragiel dus minder kwetsbaar.
Ik ben niet in het bezit van Trix (nog niet?)dus kan ik ook geen oordeel over vellen
Groet Leen
-
Welke stoomlocs een dubbel vliegwiel hebben weet ik niet, maar ik denk dat je op zoek bent naar stille stoomlocs. Zonder enig geluid bewegen zich bij mij over de baan: de br 18 en de br 54 (is rond de jaarwisseling op de markt gekomen). Ook mijn br 39 beweegt zich nauwelijks hoorbaar voort. Deze locs hebben ook alledrie voortreffelijke rijeigenschappen.
Rijden de genoemde locs goed door bogen van 360 mm?
-
@Harold34: veel grotere stomers hebben minimaal 410mm nodig, oa ivm zuigerstangbeschermers.
-
BR54 is denk ik de enige die door deze bochten gaat.
De BR54 is relatief kort tov van de andere twee.
De andere twee BR18 en 39 zeker niet.
Groeten Leen.
-
De BR 18 en 39 van Fleischmann gaan op mijn baan uitstekend door krappe bogen (360 mm). Fleischmann bouwt zijn materiaal er namelijk op dat ze absoluut door krappe bogen kunnen. Roco niet. Zelfs de br 01 van Fleischmann gaat prima door bogen van 360 mm op mijn baan.
-
Ik zie echter in de fleischmann folder met neuheiten 2009 dat de BR 54 in Wisselstroom leverbaar is.
Is deze er ook in gelijkstroom en wat is het catalogusnr?
-
De BR 18 en 39 van Fleischmann gaan op mijn baan uitstekend door krappe bogen (360 mm). Fleischmann bouwt zijn materiaal er namelijk op dat ze absoluut door krappe bogen kunnen. Roco niet. Zelfs de br 01 van Fleischmann gaat prima door bogen van 360 mm op mijn baan.
Dus de Fleischmann BR18 (cat.nr. 4118), mijn favoriet, kan ik gerust kopen?
-
Absoluut. Je zult er geen spijt van hebben. Het is qua uiterlijk een schitterende loc en hij rijdt bovendien bij mij als een zonnetje rond door 360mm-bogen.
-
Harold,
Om nog even op je andere vraag te reageren. De br 54 is er (natuurlijk) in gelijkstroom. Het catnr. is 414401. Zie ook mijn mini-test over deze loc in een ander draadje. Zoek even op: 'Fleischmann br 54' en je vindt hem.
-
bedankt. ik ga het draadje even zoeken. ;)
-
Hoi Ruud,
het klopt helemaal wat je zegt; Fleischmann bouwt zijn materieel gelukkig ook voor de krappere bochten.
Het verschil met Fleischmann en Roco zit er natuurlijk ook in de lengte. Roco bouwt het lange materieel ook in de schaal 1/87.
Zo ook het Italiaans treinstel ALn 448. Beide rijtuigen van het treinstel zijn elk maar liefst 32 cm lang. Bij de krappe Fleischmann bocht met een straal van 36 mm ontstaat er een grote overhang, maar het treinstel rijdt er wel vloeiend door heen.
Het is alleen oppassen met de palen van de bovenleiding!
Voor wat betreft de lokmotoren. De laatste jaren heeft Roco zich wel bewezen, maar dat doet Fleischmann al meer dan 40 jaar. Het is niet voor niets dan Fleischmann locomotieven alle duurrecords breken. De stress-test bij Loxx te Berlijn sprak boekdelen.
http://www.fleischmann-ho.nl/nieuws/nieuws-2006/200617.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/nieuws/nieuws-2006/200617.htm)
-
Ik heb het draadje van de BR 54 even gelezen. Een mooie loc voor mijn nog op te bouwen baan.
-
Hoi Mart,
;D ;D ;D ;D Als 'Fleischmannisten' weten we waar we over praten. Ander materieel (Liliput, Trix, Brekina-railbus) wil ons nog wel eens teleurstellen. >:( >:( ;D ;D
-
Naast wat Roco en HAMO heb ik voor 95% Fleischmann materieel.
Tja, wat moet ik hier aan toevoegen..... Het gaat er niet om om te zeggen dat andere merken slecht zouden zijn.
Maar Fleischmann is wél kwaliteit, ook dat oude spul, niet kapot te krijgen.
-
Hoi Mart,
;D ;D ;D ;D Als 'Fleischmannisten' weten we waar we over praten. Ander materieel (Liliput, Trix, Brekina-railbus) wil ons nog wel eens teleurstellen. >:( >:( ;D ;D
Maar met Roco is toch niks mis? En de NS treinstellen van Piko zijn ook niet slecht.
-
Maar met Roco is toch niks mis?
Met Roco is inderdaad helemaal niks mis. Onder ons gezegd denk ik dat de kwaliteit tussen deze beide merken elkaar niet zoveel meer ontloopt. De 'lofzangen' op Fleischmann hierboven ;D zijn van een paar trouwe supporters. Een aantal van hun argumenten spreekt mij wel aan, van een aantal andere ('niet kapot te krijgen', 'ook geschikt voor 360 mm bogen') moet je overwegen of je het wel wilt. Ik bedoel, als jij supergedetailleerde modellen wilt laten rijden, hoef je niet zonodig 360 mm bogen aan te leggen. En bij 'niet kapot te krijgen' vraag ik me af hoeveel detail dan nog op de loc te vinden is. Maar; jij mag kijken, jij mag kiezen. De meer inhoudelijke reacties zijn in de beginpagina's van dit draadje gegeven.
Groet, Gert
(die nog steeds blij is met 2 stuks Fl* NS 1200's)
-
De Brekina railbussen, MAN Schienenbus en SchiStra-Bus, rijden allebei als een zonnetje. Daar is gelukkig niets mis mee :).
Het Liliput treinstel ligt nu op de pijnbank en wordt onderzocht op wat er nu mis is. In of na het weekend meer nieuws hierover in zijn 'eigen' draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0)
-
'niet kapot te krijgen'......
.......die nog steeds blij is met 2 stuks Fl* NS 1200's
Ja, die bijvoorbeeld...... ;)