BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Sander op 24 October 2006, 20:24:05
-
Eindelijk is het dan zo ver.
Na 4 jaren zweten, bezetmelders bakken, keerluschakelingen van L* gebruiken, IB's opblazen, twijfel om alleen materieel te gaan sparen en geen baan meer te bouwen, kan ik hier nu mededelen dat de helft van dit alles inmiddels dusdanig is aangepast, dat hier op het moment de eerste treinen volledig rond rijden op mijn baan.
Zij eht aangestuurd door de IB.
Wisseldecoders dienen nog geintstalleerd te worden, tevens moet Koploper nog aangesloten worden, dan weer verder testen, het begin is er in elk geval.
De IB voorzien van een autolamp, ding gaat aan zodra er sluiting is, werkt perfect. Mijn IB nog niet weer stuk gekregen.
De losse bezetmelders (LB100 klonen) zijn vervangen voor BMD16_SD printen (zie huib maaskant site).
De L* keerlusmodule is vervangen door een funkyrail keerlus schakeling.
In beide printen zaten kleine foutjes, hier en daar wat extra tin zeg maar.
Dankzij mede forumleden hier alles opgelost en inmiddels dus aan het rijden.
Ik ben blij,zeer blij met het geheel dat tot nu toe bereikt is!!
Hier heerst vreugde, of is het Heerscht?
mvg,
Sander na 6 jaar niet rijden nu eindelijk weer aan het treinen!!!
http://matthijs.deds.nl/ (http://matthijs.deds.nl/)
"Hengelerveen"
-
dag Sander,
Goed werk heeft tijd nodig.
Groeten
Dion
-
Gratz
Way 2 to go
Erik.
-
Langzaam is lekker.
-
Oftewel (luchtvaartquote))
A slow Fokker is a good F.....
-
Gefeliciteerd,
Ben zelf eergisteren begonnen met een baantje te bouwen voor mijn zoon, (we bouwen met z'n tweeen), digitaal deze keer, mrdirect en koploper, en de eerste trein reed vandaag. ;D
Langzaam is lekker, snel is leuk. ;D
succes verder,
Albert
-
gefeli, sander! ;)
-
Je 2000 moet ik nog ombouwen Floris!!
Die moet dus nog even geduld hebben.
mvg,
Sander
-
Ja, alleen met geduld n... je een ezel op glad ijs. ::)
Dat wil niet zeggen dat hier iemand een ezel is.
Maar het heeft wat tijd gekost de afgelopen weke zal ik maar zeggen.
Mvg
Wim.
-
Ja, alleen met geduld n... je een ezel op glad ijs. ::)
;D Als tie maar stil blijft staan ::)
-
Haaaaaaaaaaaaaa die Sander
Eindelijk na 2 Fora en en het uitwisselen van het nodige materieel kun je rijden ;)
Wat een genot man!!
Fotoos!!!!!
Groet Peter(die nog altijd 2 Torqjes heeft liggen ;) ;D)
-
@Wim: als je de achterpoten van de ezel bij je benen in je laarzen zet lukt het ook wel zonder geduld hoor.
-
Dan zit jij alsnog maar met je neus in het * van de ezel, Floor ;D
-
Gefeliciteerd !!! Zo zie je maar alles op zijn tijd, alleen dat dat zoveel jaar moet duren is wel jammer. Maar goed, nu wordt het echt genieten. De aanhouder wint!!!
Ideaal, als je zin hebt...plaats wat foto's..
De IB voorzien van een autolamp, ding gaat aan zodra er sluiting is, werkt perfect. Mijn IB nog niet weer stuk gekregen.
Hoe wat waar en waarom....waarom is nu bekend....maar hoe ???
-
dan neem je een shetland-ezel, Ad. Of je knipt een stuk van de poten af.
-
Simpel en eenvoudig.
een autolamp heeft 3 aansluitingen, gewoon licht, groot licht en 1 gezamenlijke leiding.
Door de IB (rode draad) nu aan te sluiten op 1 van de aansluitingen (voorbeeld: gewoon licht en aan de gezamenlijke leiding) en vervolgens weer aan de ringleiding van je baan gaat bij sluiting de autolamp branden. Grote stroom die de lamp doet gaan branden. Bij kortsluiting zal de meeste stroom over de lamp komen te staan.
Je ziet dan direct dat je sluiting hebt en kan ook meteen ingrijpen.
Dit voorkomt het uitbranden van je eindtrappen/encoder van je IB/TC.
Uitleggen is moeilijk, praktijk is stukken makkelijker. Een elektronica expert kan het beter uit leggen dan ik.
mvg,
Sander
-
Hoe wat waar en waarom....waarom is nu bekend....maar hoe ???
Ja, dat vraag ik mij ook elke keer weer af als de autolamp ter sprake komt. (bijvoorbeeld laatst bij gebruik Roco-booster en MrDirect).
Iemand die misschien een tekeningetje kan plaatsen? Is het voor eens en altijd duidelijk voor een ieder! ;)
- Paul
-
Hallo, hebben jullie nooit van zekeringen gehoord ??
-
Een zekering gaat er elke keer door als er ergens op de baan sluiting is als gevolg van een ontsporing, dat is niet praktisch.
Die autolamp kan in plaats van de zekering komen, dus gewoon in één van de draden die van de IB naar de baan gaan (in serie dus).
Bij een geringe/normale stroomafname is de weerstand van de gloeidraad laag en heeft het (vrijwel) geen invloed op de spanning op de baan.
Wordt nu de rijstroom op de baan kortgesloten dan komt slechts nog een klein deel van de uitgangsspanning over de baan te staan en het grootste deel van de uitgangsspanning blijft over voor de lamp, de weerstand stijgt en de stroom blijft beperkt terwijl de spanning die in de IB over de eindtrap niet noemenswaardig oploopt met als gevolg het overlijden van de eindtrap.
-
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/lamp.jpg)
-
Op het vorige forum hebben we ook nog zitten rekenen welke waarde de lamp moest hebben bij een uitgangsvermogen van 50 watt. Wat was dat ook alweer?
-
Ik heb een ordinaire 12V 45/40W autolamp.
Zo'n mooie ronde! ;D
mvg,
Sander
-
ik snap de truuk, maar ben niet zo gecharmeerd van de spanningsval en bij pure sluiting loopt er toch nog een behoorlijke stroom.
je hebt ook automatische zekeringen...die kun je resetten...
-
ik snap de truuk, maar ben niet zo gecharmeerd van de spanningsval en bij pure sluiting loopt er toch nog een behoorlijke stroom.
je hebt ook automatische zekeringen...die kun je resetten...
Daar zat ik ook aan te denken.
Maar krijgt je IB toch nog die hoge stroom.
Een automaat heefd toch x tijd nodig om uit te schakelen.
Is maar kort maar toch.
En als je probleem nog niet verholpen is en je schakelt in,
krijgt hij toch weer een op neu... (om het maar bij de ezel te houden)
Dus ga toch voor de autolamp.
Kun je gelijk zien waneer je sluiting er weer uit is.
groetjes Anton
-
Heeft een IB geen stroombegrenzer of "afslag"?
B.v mijn lokmaus 2 schakelt bij kortsluiting ogenblikkelijk op nul.
Jaap
-
Als er een harde kortsluiting gaat de IB op stop. Juist wanneer de sluiting niet hard genoeg is kan er zoveel stroom gaan lopen waardoor de eindtrap van de IB oververhit raakt en tenslotte overleidt. In dat geval kun je een deel van dat vermogen wegstoken in de autolamp.
Je kan de IB ook naar een andere wereld helpen door zelfgemaakte stukjes elektronica welke niet goed (getest) zijn aan te sluiten waarbij er een verkeerde spanning op b.v. de S88 aansluiting komt.
-
Heeft een IB geen stroombegrenzer of "afslag"?
B.v mijn lokmaus 2 schakelt bij kortsluiting ogenblikkelijk op nul.
Jaap
Jawel, maar de beveiliging van de IB is niet optimaal. Zo'n autolamp is dan een oplossing. Anderen gebruiken de IB alleen voor de wissels en hebben voor de treinen een booster. Je moet toch wat.
-
Hi,
Toch even iets recht zetten, de beveiliging van de IB is uitstekend.
Alleen als de kortsluitbeveiling niet aanspreekt als er wel een kortsluiting op de baan is en hij spreekt niet aan, dan is er sprake van te weinig aansluitpunten van de baanspanning op de baan, dus een te grote overgangsweerstand veroorzaakt door slechte railverbindingen en de lengte van de rails.
In dat geval de baan op meerdere punten aansluiten op een dikke centrale voedingsleiding.
Dan zal de beveiliging altijd en juist aanspreken.
Dus gewoon een kwestie van goed en juist aansluiten.
Mvg
Wim.
-
Natuurlijk moet de stroom zo worden aangesloten Wim. Maar zelfs bij aldus bedrade banen kunnen beperkte kortsluitstromen gaan lopen, vooral bij ontsporingen. Als de beveiliging bij kortsluiting niet aanspreekt - wat ook de oorzaak moge zijn - dan geven de eindtrappen van de IB vrij snel de geest waar andere centrales de mishandeling meestal lang genoeg volhouden. Autolamp helpt dan. IB niet gebruiken voor de treinen ook.
-
Henk, gelukkig ben ik het niet met je eens, er is ook nog zoiets als een oververhittings melding, en gelukkig is de Intellbox heel goed instaat om een grote baan, met 5 rijdende treinen zeker 8 uur perdag tijdens tentoonstellingen, en zonder gebruik te maken van booster, storingsvrij te laten werken.
Dus niemand op kosten jagen door hem een booster te adviezeren, als dat absoluut niet nodig is.
Mvg
Wim.
-
Ik adviseer in dit geval niets Wim. Omschreef alleen de maatregelen die ik voorbij heb zien komen van mensen die de opgeblazen uitgangstrappen van hun IB zat waren. En daar waren mensen bij die heel goed wisten hoe een digitale centrale aan te sluiten.
Het is een bijzonder apparaat, maar met een paar zwakke punten.
-
testrijden verloopt beter dan verwacht, 1 boog moet even aangepast worden, deze is niet optimaal. kleinigheidje... ;D
tot nu toe al het materieel wat goed over de baan gaat.
Morgen laatste wissels aansluiten en dan eens kijken of koploper een loc kan besturen op/over de baan.
mvg,
Sander
-
foto ???
Groet Peter ;)
-
foto...ik ga mijn best doen van de week.
mvg,
Sander
-
deze is niet optimaal. kleinigheidje...
Niet goed opgelet hè, vorige week bij de uitleg....
Gr.Jaap
-
Jaap,
er staat boog, niet berg! ;D
mvg,
Sander
-
Inmiddels een van de laatste wisseldecoders onder de baan aangebracht. De hoofdbaan is nu bijna rijklaar.
Enige waar ik nu nog mee bezig ben is de wisseldecoders apart te voeden, draden liggen er bijna onder, moet nog een en ander aansluiten.
Rest mij daarna nog de boog iets aan te passen en dan pc erachter en testrijden met koploper.
mvg,
Sander
-
Gefeliciteerd dat het je gelukt is. Digitaal rijden is mooi, maar het is niet zo gemakkelijk als men ons doet geloven.
Het kan volgens mij allemaal veel gemakkelijker en vooral gebruiksvriendelijker.
Maar veel plezier met je testrijden.
Groeten,
Davy
-
Digitaal rijden, dat is toch alles besturen via maar 2 draadjes? ;)
-
Denk niet dat het zo simpel is met 2 draadjes.
Heb zelf niet zoveel met digitaalrijden maar kan het me niet voorstellen dat er maar 2 draadjes nodig zijn, zeker niet met een uitgebreidere baan.
Alexander
-
Denk niet dat het zo simpel is met 2 draadjes.
Heb zelf niet zoveel met digitaalrijden maar kan het me niet voorstellen dat er maar 2 draadjes nodig zijn, zeker niet met een uitgebreidere baan.
Waarom meer dan 2 draadjes???
Dat was trouwens bij gewoon DC of AC rijden ook, 2 draadjes aan de baan, stekker in het stopcontact en rijden maar.
Het verschil is simpel, dat je met 2 draadjes en 1 regelaar in principe een heleboel loc's onafhankelijk van elkaar tegelijk kunt laten rijden. Bovendien kun je elektrisch bediende wissels zonder verdere bedrading vanuit dezelfde regelaar bedienen (methode en uitvoering afhankelijk van systeem).
Dus nog steeds 2 draadjes.
Ook seinen en andere poespas: digitaal signaal van de baan pakken en klaar is kees.
Dus nog steeds 2 draadjes.
Remblokken, afremstukken etc. gelijke principe.
Dus nog steeds 2 draadjes.
Maar de vraag is of dat nog wel beheersbaar en bestuurbaar is voor een "uitgebreidere baan".
De meeste mensen, net als bij AC of DC, gaan daarvoor andere manieren gebruiken, en dan.........
Blijft nog steeds zo, dat veel signalen via databussen gaan en plaatselijk uitgelezen worden. Dus geen vuistdikke bossen kabels uit bedieningspanelen en beveiligingsaparaten zoals bij AC of DC.
Dus laten het nog steeds 4 draadjes zijn: 2 voor de baan, 2 voor de databus.
Ga je nog verder.....is het leed niet meer te overzien, net als bij conventioneel rijden. D.w.z. dat je je er nogal in moet verdiepen, dus kennis en ervaring opdoen, om tot goede methoden te komen. En waar dan het meeste draadjes bij nodig zijn weet ik niet.
Dus voor mij blijft digitaal: 2 draadjes in het begin, daarna 4 en de rest komt vanzelf (als je dat tenminste wil).
Maarten.
-
Ga me binnenkort eens verdiepen in dat digitaal rijden, dan wel voor 2-rail systeem.
begrijp dat bij digitaal systeem alles vanuit 1 centrale geregelt word.
Kan bij digitaal aansturing van de loks , zonder teveel aan de baan te hoeven doen, tegenstelt gereden worden.
Alexander
-
Alexander, het lijkt mij verstandig dat je even wat documentatie gaat lezen. Voor dat je hier weer een hele serie vragen neer zet, waar al twintig duizend keer een antwoord opgegeven is, en wat je zo uit iedere brochure kunt halen.
Mvg
Wim.
-
@Wim
Ga deze week naar de winkel van Wentink is een faller show aanwezig tot 18 november.
Om documentatie te halen over alles wat met modelbouw te maken heeft.
Vragen komen niet zo snel meer van mij kant wat betreft digitaal systeem.
Ga definitief het Dinamo systeem gebruiken zelf.
mvg Alexander
-
Kan bij digitaal aansturing van de loks , zonder teveel aan de baan te hoeven doen, tegenstelt gereden worden.
Niks veranderen, de ene lok de ene kant op sturen, da andere lok de andere kant op. Zo simpel.
Maarten.
-
Zo, de wissels zijn deels aangesloten.
Deels ja, ik had alles klaar maar er traden onverwaacht wat storingen op in de F* wisselaandrijvingen welke ik dus moet vervangen.
Op het moment zo aan het schuiven met die dingen dat de hoofdbaan morgen aangestuurd moet kunnen worden met de pc. nog ene hoop te doen dus, morgen weer verder.
mvg,
Sander
-
@Alexander
Mag ik vragen waarom jij definitief voor Dinamo heb gekozen?
Ik ben nog steeds een analoge besturings nerd ;D
Maar heb ondertussen ook het boek van Edits Pro bij de bieb geleend
Ik ben nog steeds twijfelende, maar heb tijd genoeg want mijn nieuwe baan ontwerp wil nog niet vlotten.
Art
-
Hallo Arthur
Mijn keuze is vrij simpel ot stand gekomen.
Ben al jaren geleden geintreseert geraakt in het systeem wat HCC ontwikkeld heeft. Dinamo vind ik er een opvolger van ,doormiddel van nieuwe cpu techniek.
Het is een overweging die ik al jaren geleden denk wel 10/15 jaar geleden gedaan heb. inplaats van HCC-m is het dinamo geworden.
Het is een nieuwe start van een baan bouwen, daar ik al ruim 30 loks/treinstellen heb (N-spoor) vind ik de stap naar digitaal toch te veel.
Het laatste dinamo-systeem is hybride waardoor er ook treinen kunnen rijden die een dcc-decorder hebben.
Het aansturen via een pc(koploper) van dinamo is toch al een iets wat naar digitaal verwijst.
Wat ik ook een pluspunt vind , in mijn familie hebben we alleen analoog n-spoor , het mee laten rijden van andere is dan ook geen probleem. alleen testovaal laat niet altijd de gebreken zien zoals langere wisselstraten of bochtovergangen wel doen.
beetje lang antwoord maar dit zijn een aantal redenen.
mvg Alexander
-
Ben inmiddels wat aan het experimenteren geweest.
zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2059.0)
Dit werkt perfect!
Inmiddels heb ik al het een en ander vast kunnstellen wat niet goed werkt en wat wel.
Zo moet ik een aantal wisselaandrijvingen vervangen.
Tevens dien ik 1 engelse wissel te vervangen want deze schakelt niet helemaal goed. Kortom nog genoeg te doen.
Vandaag toch met 3 treinen door Koploper aangestuurd kunnen rijden.
Nu nog alles afregelen.
Maar het begin is er!!!
Foto's komen dit weekend op de website over mijn stad te staan (tevens de stad van Matthijs staat op deze site.). Klik de www-button bij mijn naam.
mvg,
Sander
-
Vandaag reden er 5 treinen.
Mooi om te zien. Nog niet optimaal maar goed
1 boog aangepast. Al het materieel rijdt er door, wel zo prettig.
Tevens 2 wissels uit mijn baan af kunnen schrijven, 1 veroozaakt bij het omgaan kortsluiting, niet elke keer maar af en toe, kortom niet betrouwbaar.
1 engels wissel heeft als mankement dat de helft maar omgaat en de helft niet...knudde!! dus ook die gaat er uit zodra er vervanging voor is.
Vandaag begonnen met de zijlijn, draden zitten eraan, bezetmelders gaan er morgen onder kijken of we dit gedeelte morgen aan het rijden kunnen krijgen.
mvg,
Sander
-
FOTOOS
-
Hallo Sander,
Op die paar kleine storingen na klinkt het veelbelovend.
Dus een kort filmpje van de treinenloop zou ik niet afslaan.
Hoeft niet direct natuurlijk maar zo ergens volgende week ofzo. ;D
Timaximus
-
Ik doe mijn best
Overal slingert nu nog gereedschap maar de eerste foto's van het begin van de bouw staan op de website.
www.miniatuur-gemeentes.nl (http://www.miniatuur-gemeentes.nl)
Dan klikken op Hengelerveen.
Site is nog in aanbouw!
mvg,
Sander
-
hmm..vreemde situatie op mijn baan vanavond.
Aan mijn IB ligt een autolamp in de rode draad.
Echter licht ie flauwtjes op terwijl mijn materieel gewoon doorrijdt met Koploper.
Dat zou betekenen dat er ergens een sluitinkje moet zitten....nu nog uitvinden waar :( :-|
Zijlijn is bijna klaar, nog 1 bezetmelder vervangen.
mvg,
Sander
-
Hoe meer treinen je laat rijden, hoe meer die lamp zal oplichten. De stroom wordt immers groter. Je kunt die lamp als een soort bezetmelder voor je hele baan zien. Bij kortsluiting gaat hij vel branden (grote stroom).
Groet Gerrit
-
hmm..vreemde situatie op mijn baan vanavond.
Aan mijn IB ligt een autolamp in de rode draad.
Echter licht ie flauwtjes op terwijl mijn materieel gewoon doorrijdt met Koploper.
Dat zou betekenen dat er ergens een sluitinkje moet zitten....nu nog uitvinden waar :( :-|
mvg,
Sander
Sander vind je dat vreemd, ik niet zo. Wel eens van de Wet van Ohm gehoord?
Mvg
Wim.
-
Wim, heb jij wel eens van netiquette gehoord?
- Peter
-
Wim, heb jij wel eens van netiquette gehoord?
- Peter
Dit las ik er over,De Netiquette is een verzameling van regels die ervoor moeten zorgen dat de communicatie tussen mensen op het Internet in de juiste banen verloopt. Men hoeft zich er niet aan te houden, maar het is wel zeer zeker aan te raden om problemen te voorkomen.
Bertus
-
hmm..vreemde situatie op mijn baan vanavond.
Aan mijn IB ligt een autolamp in de rode draad.
Echter licht ie flauwtjes op terwijl mijn materieel gewoon doorrijdt met Koploper.
Niets vreemds aan. De IB levert stroom aan de baan, en die stroom gaat door de lamp. Hoe groter de stroom, hoe sterker je de lamp ziet gloeien.
-
oke..dan weet ik genoeg.
Het feit dat de lamp licht brande kwam toch door ene kleine sluiting.
Elektronica print vervangen en nu werkt het wel.
Inmiddels is mijn zijlijn dus rijklaar, dat wil zeggen 1 deel, ik moet nog een wisseldecoder in elkaar bakken voor de andere 2 sporen.
Dit zal van de week gebeuren net zoals het digitaliseren van nog wat locs.
Daarna zullen er boosters bestelt gaan worden om de baan apart te gaan voeden zodat meer materieel erop kan om mee te rijden.
mvg,
Sander