BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rjr op 19 February 2009, 09:35:24
-
Hallo,
Ik heb een probleem dat er rook uit mijn roco lok kwam.
heb de lok open gemaakt, en de rook kwam weg uit de motor. De gehele motor er uitgehaalt. Draadjes op de motor aangesloten ( deze gewoon met de hand vast gehouden ) en dan zie ik veel vonken bij de koolborstels. Ook wordt het daar zo warm dat ik de draadjes niet heel lang op de motor kan houden.
Als de motor wat sneller draaid dan heb ik een behoorlijke vonkenregen op de motor.
Heeft iemand een idee waar dit door komt, en nog belangrijker wat er aan te doen is?
heb de koolborstels er al helemaal uit gehaad, die zijn nog lang niet op. heb ze wel helemaal schoongemaakt, zat erg veel stof/gruis op, Ook was er reeds wat sluitage te zien daar waar de koolborstels tegenaan komen.
De motor is nog niet heel erg oud, en heeft zeker nog niet veel gereden.
bedankt,
Roelco
-
Hoi Roelco,
Allereerst is het wel handig om aan teg even om welke lok het specifiek gaat.
Dat maakt het helpen wat gemakkelijker.
Misschien zit er ook vuil tussen de contactvlakken van de rotor. Dat zou ik eens checken.
Anders even de hele boel in een wasbenzinebadje schoon laten weken en goed droog maken.
Gr.
Eric
-
Ik wil niet somber doen maar volgens mij heeft de motor kortsluiting.
Heb precies het zelfde meegemaakt,en dat was een gedeeltelijke sluiting.
Als je een stroom meter hebt en die er tussen zet weet je het snel
sterkte (zo een motor is duur)
wim
-
Als de motor wat sneller draaid dan heb ik een behoorlijke vonkenregen op de motor.
De motor is nog niet heel erg oud, en heeft zeker nog niet veel gereden.
Hallo Roelco,
Dat is mij ook overkomen met een 1838 van Roco.
De collector waar de koolborstels tegenaan komen daar waren stukjes van de collector af. Hierdoor was er slecht contact waardoor vonk vorming ontstond.
Aangezien mijn loc uit de garantie was heb ik een nieuwe motor moeten bestellen. (37 euro)
Deze motor loopt naar mijn idee beter en waarschijnlijk zat deze fout er al in.
Gelukkig gebeurde dit bij een Roco loc en niet bij een Mehano loc ???
Groet,
Rob
-
Kan inderdaad wel (semi)sluiting zijn. Rook = hitte, hitte = veel te veel stroom. Een amperemeter zal uitsluitsel geven. Is het nog een relatief nieuwe lok met garantie, dan kan je daarop terugvallen. Zo niet, dan kun je er een Mashima ingooien, kijk bij Peetoom op de site (Godfather Models & Supplies, Haarlem).
Mashima's zijn beter dan de Roco motoren en goedkoper, doorgaans relatief simpel en snel als vervanging te zetten.