BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: mmhajvth op 19 February 2009, 01:09:57
-
Dag allemaal.
Hier een kleinigheidje dat ook op Rail 2009 te zien zal zijn.
Het gaat om een gevel van het oude station Amersfoort.
Het idee er achter is om het CNC frezen te belichten. Dus eigenlijk is dit meer RM dan 3D maar goed, lekker boeiend. :)
Eerst maar eens een ruwe schets. Dat ziet er dan zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gevel_aanzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gevel_aanzicht.jpg)
Op basis daarvan heb ik enkele onderdelen gemaakt. Het is wel allemaal quick and dirty hoor want station Amersfoort had steens muren en daarmee ook een kruisverband in plaats van het veel te moderne halfsteens verband dat ik heb toegepast. Maar je raad het al. Dit is sneller.
En laten we eerlijk zijn. Kunnen jullie nog een 3e of 4e verband soort opnoemen behalve rekverband en maandverband? ;) Nou daarom, het boeit dus niet zo gek veel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snijplaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snijplaat.jpg)
En als we dan inzoomen op die roze materie zien we de metselstenen en andere “details” van de onderdelen.
(Grijze lijnen worden snijlijnen, en de roze graveer lijnen. Tenminste dat is de bedoeling ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/muur_onderdeel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/muur_onderdeel.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ramen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ramen.jpg)
Verder heb ik ook eens gekeken of het leuk is om verbanden te tekenen in 3D
Ik moet zeggen dat het me nog niet eens zo heel erg tegen viel, om maar niet te zeggen reuze mee viel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Penant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Penant.jpg)
(Een 19e eeuwse penant met natuursteen elementen waarbij de voegen in exploded view zijn getekend.)
m.v.g.
Mark
-
@Mark,
Fijn, dat je ook aandacht besteed aan methoden en technieken op het gebied van Rapid Manufacturing.
Op Rail zullen de CNC frees van Frits (zat. en zon.) en een Trotec Lasersnij- en graveermachine aanwezig zijn. Op de laatste wordt gewerkt met 900 gram papier, danwel karton.
Zou leuk zijn als je wand-experiment op beide machines uitgevoerd kan worden.
Verder is het misschien een idee, om rekening te houden met meerdere schalen:
1:160 - 1:87 - 1:45 - 1:43,5
grzz,
Hans
-
Voor de schaal kan ik nog wel even kijken.
Dit is 1:87 getekend maar het handige van computer programma's moet zijn dat je schalen kan veranderen.
Helaas moet ik wel eerst een school project afronden. En daarvoor moet ik een voldoende hebben. :-[
Verder inhoudelijk op de methode en dit gebouw:
Ik denk dat de methode wel fijn is en ook zeker niet moeilijk. Alleen leent het zich voornamelijk voor relatief "glade" bebouwing. (b.v. moderne gebouwen zoals rijwoningen, flats, kantoren en bedrijfsgebouwen/hallen)
Bij dit gebouw met vele erkers, penanten, steunberen enz enz... krijg je snel onwijs veel kleine onderdelen, die je in 3D niet zou krijgen.
m.v.g.
Mark
-
@ Mark
Is het niet realistischer als je rollagen in het metselwerk opneemt boven de ramen?
-
@Jakop,
Daar heb je wel gelijk in, maar vanuit het oogpunt van het experiment maakt dat niet zoveel uit.
Als je kunt snijden en/of graveren met de CNC of lasercutter, op het gewenste detailniveau, kun je toewerken naar echte metselverbanden.
@Mark,
Als de techniek een groot aantal - later te monteren - onderdeeltjes oplevert, is dat niet zo erg.
Je hebt dan als het ware een bouwpakket dat de maker alsnog veel plezier kan geven.
Bovendien een bouwpakket met een goede passing.
Zie ook de opmerking van Marty in de draad "Van lijntekening maar model..." waar hij zijn zorgen uitspreekt over het 3D printen. Dat zou in zijn ogen teveel werk uit handen nemen. Zoveel dat de modelspoorhobby daar onder te leiden heeft. Het toewerken naar RM-bouwpakketten zou juist weer heel interessant kunnen zijn. Zeker als het gaat om modellen, die nu niet te koop zijn.
grzz,
Hans
-
@ Jakop
Je hebt helemaal gelijk. En niet alleen rollagen maar ook heel veel verschillend sier metselwerk, natuursteen elementen en details tussen metselwerk en bijvoorbeeld de dakopbouw heb ik hier compleet overgeslagen.
Dit om 2 redenen.
1. Het is voor het CNC frezen relatief moeilijk om heel veel details te maken, voornamelijk als ze uit het platte vlak komen zoals erkers, penanten, steunberen, sier goten en sier vensters.
Dit omdat de onderdelen toch uit een platte platen worden gesneden.
Dus bestaat een steunbeer al snel uit een extra laagje of meerdere extra laagjes... en hoe zorg je er dan voor dat de zijkanten van die laagjes ook een metsel motief hebben?
En dan bij plekken waar kopse kanten van platen bij elkaar komen zou je eigenlijk een 45 graden verbinding willen maar niet iedere CNC frees kan dat. ( om het nog maar even niet te hebben over hoe je dat dan tekenen moet ik het platte vlak.)
Kortom reden 1 is veel gecompliceerd werk wat in een aantal gevallen ook niet te perfectioneren lijkt.
2. Het gaat in dit geval om de methode en niet de accuratesse van het model.
dat komt me qua tijd ook beter uit want ik loop weer tegen het einde van een schoolperiode dus ik heb nog veel te beoordelen werk te verrichten. :-[
@ Hans
Zoals ik hierboven in dit bericht al aangeef zijn sommige dingen met de CNC wel lastig naar mijn mening, wellicht dat mensen van hier oplossingen hebben voor dergelijke details.
Neem bijvoorbeeld die 3D gevel in mijn eerste bericht hier. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik die mooi voor de CNC moet tekenen.
Overigens zou ik met 3D denk ik ook wel een redelijk aantal onderdelen krijgen omdat ik het wel een must vind om bouwpakketten op kleur demontabel te leveren. Da's makkelijk(er) spuiten/verven.
Dus eigenlijk komt mijn voorkeur voor 3D voort uit het makkelijker duidelijk maken van de details. En niet eens om er zo veel mogelijk 1 onderdeel van te maken i.p.v. een bouwpakket. :)
m.v.g.
Mark
-
@Mark,
Ik begrijp je redenatie. Wel zou ik onderzoeken of je gebruik kunt maken van een gemengde techniek. De efficiency van een CNC machine en/of een lasercutter, combineren met 3D parts die je laat printen.
Wat ik bedoel, is prachtig te bewonderen in deze draad over de NS1106 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17749.msg266241#msg266241) van Locostatic.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1183.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB150018.jpg)
De frames van het onderstel van dit model van Locostatic in schaal 1 : 22.5 zijn in 2D uitgevoerd in hout. Dat kan bij schaal 0 of H0 in polystyreen of acryl. Daarop of daaraan worden allerlei lossen onderdelen bevestigd. Die kunnen (deels) gemaakt worden als parts in 3D print.
grzz,
Hans
-
Of uit afval, dan blijven de kosten laag. :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02640.jpg)
Met dank aan Wim voor de inspiratie. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17749.msg266241#msg266241
Zou leuk zijn als je wand-experiment op beide machines uitgevoerd kan worden.
Verder is het misschien een idee, om rekening te houden met meerdere schalen:
1:160 - 1:87 - 1:45 - 1:43,5
Volgens mij zit ik dan al vol met andere zaken.
Neemt niet weg dat het er goed uit ziet die gevels.
Groeten Frits
-
Dag allemaal,
Hierbij een update van wat geveltekeningen.
Allereerst ingaande op de gevel die al eerder in beeld was, namelijk die van het oude station Amersfoort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amersfoort_totaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amersfoort_totaal.jpg)
De paarse massa vormt de graveerlijnen van de stenen, wat beter te zien is als we een beetje inzoomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_Amersfoort.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detail_Amersfoort.jpg)
Hierbij gaat het dus om een quick and dirty tekening waarmee we aan het publiek de mogelijkheden van CNC machines kunnen demonstreren.
In dit geval is de schaal 1:87
En dan nog een ander onderwerpje dat naar alle waarschijnlijkheid ook te zien zal zijn te Houten.
Het gaat hier om een klein bouwpakketje van een Nederlands Jaren 50 elektriciteitshuisje. Dit projectje is een stukje minder quick and dirty, mede omdat de kleine omvang van het projectje me toelaat verder in te gaan op details zonder al te veel tijd kwijt te zijn (ja inderdaad ik zit nog steeds op school... ook altijd het zelfde met die gast ;) ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Compleet.jpg)
Enfin. Deze is dus in drie schalen getekend.
Met uitzondering van de 1:1 versie zullen deze paketjes tijdens Rail 2009 geproduceerd worden, als alles loopt zoals we hopen dat het gaat lopen.
Ingezoomd op de 1:160 versie ziet dat er ongeveer zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/N_geveltjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/N_geveltjes.jpg)
Verschillen met de 1:1 versie zijn de plakrandjes rond de deur, en de daklijsten, vier in het totaal die je gezien de materiaaldikte van 1 mm het beste maar pas kan tekenen als alles verschaalt is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Details.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Details.jpg)
Hier nog een detail aanzicht van de gevels waarbij te zien is dat de maatvoering en het metselwerk goed op elkaar aansluiten. Dat is te zien aan de diverse rollagen die netjes overal op aansluiten.
De onderbrekingen in de raampjes Links boven is om productietechnische redenen aangebracht.
Je moet je voorstellen dat de machine de grijze lijntjes doorsnijd en de paarse enkel graveert. Door het raampje niet helemaal rond te snijden blijft het afvalstukje er aan hangen en kan je die als bouwer er met een hobby mesje later gemakkelijk uit snijden. (Dat is makkelijker dan tal van die stukjes uit de machine vissen als je ze compleet los zou snijden.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Reclame.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Reclame.jpg)
Omdat gekeken wordt naar de mogelijkheden voor het uitdelen van deze paketjes als zijnde een soort van 3D visite kaartjes, is aan de onderzijde van het dak (wat later aan de binnenkant van het huisje zit) de nodige tekst aangebracht. Deze wordt er eveneens ingegraveerd zoals ook alle steentjes en overige details er in worden gegraveerd.
Tot zover de geveltechnieken voor vandaag van mijn kant.
Ik moet nog even verder tekenen, maar dan voor school,... Maar ik hoop jullie allen te mogen ontmoeten op Rail 2009!
m.v.g.
Mark
-
Mooi :P
Al wil ik desnoods ook wel mijn steentje bijdragen (Hans je weet het hé):
Op stapel staande projecten:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Boerderij/DSCN5005.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Boerderij/Laser.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Beveren%20waas/e163d199.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Beveren%20waas/1a171050.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/3DzichtloodsIzegem2.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/2d22c5a4.jpg)
En er is ongetwijfeld nog meer hier aanwezig.
Ik doe mijn uiterste best om aanwezig te zijn op zaterdag of zondag.
Groetjes,
David
-
David, ik zie je komt graag tegemoet!
Nog even over gevels gesproken,
Het mooie er van is dat je met 4 gevels al een hutje kan hebben.
Hierboven zijn al enkele tekeningen te zien van een elecrticiteishuisje, waarvoor ik vanochtend een bouwbeschrijving heb gemaakt.
Omdat ik geen PDF file kan importeren als plaatje, moeten we het even doen met een in Paint vervaardgt JPGtje. Maar dan kan je in ieder geval vast iets zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwbeschrijving.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bouwbeschrijving.jpg)
Hopelijk komt het nog zover dat deze incl. bouwplaat uitgedeelt kan worden aan belangstellende op rail 2009.
m.v.g.
Mark
-
Mark,
Hoe groot is dat huisje eigenlijk en heb je er een dfx file van? Misschien dat ik nog wat tijd heb om op de machine even een testje te draaien.
Groeten Frits
-
@mark,
erg leuk om deze vooruitgang te zien. Met werlk programma heb je de bouwbeschrijving van je elektriciteitshuisje getekend?
@iedereen,
Vanaf volgende week is mijn CNC-machine klaar en ga ik hem waarschijnlijk over twee weken ophalen bij de leverancier. Ik heb ook al wat klaar om te frezen, dus binnenkort zal ik ook eens wat voortgangen plaatsen. Helaas kan ik niet naar Rail, maar ik ben wel benieuwd naar de uitwerkingen van de geplaatste voorbeeldjes. Als ik wat proefjes ga draaien dan zal ik ze ook hier plaatsen.
Groeten, Marnix
-
@ Frits,
Het huisje is in N en H0. En dan beide tezamen op 1 A4 te krijgen als bouwplaat.
Zo heb ik het geheel ook getekend alles op 1 A4
Dus niet erg groot ;)
Dfx file? kan dat ook met Acad 2002? :-[
Overigens ben ik met testen voor rail 2009 te laat want ik zit nu tot 5 op school en vanavond mag ik weer broodjes bakken tot 01:00 's nachts.
Of je moet het midden in de nacht nog willen ontvangen? ;D
Ik bedenk me nu dat ik de tekening misschien ook nog wel bij heb op USB, ergens in mijn schooltas. Ik ga zo even op onderzoek uit.
@ Marnix
Ik heb de bouwbeschrijving met diverse programma's gemaakt.
In Acad 2002 heb ik een lijntekening gemaakt in 3D
De lijntekening heb ik in illustrator CS2 een beetje opgeleukt.
In Word heb ik alle tekst aanvankelijk getypt (ik heb dyslexie dus dat is eerder noodzaak dan leuk)
en in Indesign CS3 heb ik het geheel samengevoegd tot hetgeen hierboven te aanschouwen is.
Ik zie je proefjes die je gaat maken graag tegemoet.
m.v.g.
Mark
-
Frits,...
You've got mail! :D
m.v.g.
Mark
-
(Geveltechnieken op Rail 2009)
Het laatste nieuws is dat het electriciteitshuisje zich razendsnel vermenigvuldigt.
En natuurlijk is het zo dat als je een dergelijk projectje in N en H0 uitvoert, men binnen de kortste keren vraagt of je ze ook in TT en Z wilt maken.
Dat word dus de uitdaging voor morgen :)
m.v.g.
Mark
-
Mooi, zeer mooi allemaal. Ik vertrek morgenvroeg richting Houten.
Ik vertrek om 7U dan ben ik er net tegen openingstijd.
Vanuit mijn woonplaats idd. een eindje rollen.
Groetjes,
David
-
Hier zijn, met dank aan diverse leden van Railclub Utrecht, enkele foto's van hoe verscheidene elektriciteitshuisjes in elkaar gezet zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0624_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0624_1.jpg)
In dit geval gaat het om een bouwplaatje gelazerd in triplex, wat zoals op de foto te zien is eerst naar eigen inzicht wordt geschilderd.
Overigens zijn er ook bouwplaatjes gemaakt op karton van verschillende diktes, papier, enkele andere houtsoorten als triplex en zelfs acryl
De duur van het laseren betrof +/-6 minuten per plaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0634.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0634.jpg)
Hier is te zien dat de onderdelen worden losgemaakt van de plaat. Dat makkelijk te doen is door het laatste puntje waarmee ze vast zitten door te snijden met een scherp mesje.
En ook zien we hoe de onderdelen eenvoudig in elkaar gelijmt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0642_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0642_1.jpg)
En hier een totaalbeeld van zo'n huisje.
De damens die deze huisjes op rail 2009 in elkaar hebben gezet waren erg te spreken over de eenvoud waarmee dat kon, en de details die aanwezig waren op de bouwplaat.
Foto’s gemaakt door: Erik Neelis van Railclub Utrecht
m.v.g.
Mark
-
Zal vandaag of morgen ook nog even 3 foto's posten van geschilderd huisje van hout, ongeschilderd huisje van hout en het ongeschilderde huisje van karton.
mvg,
Matthijs
-
@ Matthijs.
Thanks.
En voorzie ze gerust met ongezoute kritiek :)
m.v.g.
Mark