BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Grandmaster ICM op 18 February 2009, 22:32:11
-
De vooruitzichten voor de economie zijn somberder dan verwacht, er wordt gesproken van een zware economische recessie. Voorspellingen van het CPB overtroffen de zwartste scenario’s: een werkloosheid die het volgend jaar tot 9 procent van de beroepsbevolking kan oplopen en een begrotingstekort van 5,5 procent – bijna het dubbele van wat in Europa als maximaal tekort is afgesproken. En sommige werkloosheidscijfers van de jaren tachtig verbleken erbij: in 1983 piekte het aantal werklozen even boven de 600.000. Nu wordt 675.000 voorspeld.
Steeds duidelijker blijkt dat we in economisch extreem zwaar weer zitten en het ergste allemaal nog moet komen. Het kan niet anders dan dat het spoor hier ook de gevolgen van zal gaan merken. Minder geld voor mobiliteit en dus minder reizigerskilometers, een mindere vraag dus minder productie wat ook weer minder goederenvervoer betekent. Geld voor investeringen zal ook niet zo makkelijk meer beschikbaar zijn.
Komt het spoor ook in zwaar weer terecht of weet het de dans te ontlopen? Ik heb echt geen idee. Wat is jullie mening hierover?
-
Het verkeerd nu al in zwaar weer. Vervoerders zitten in de problemen. Kijk maar is naar ers. Die hebben 10 class 66 ingeleverd en 4 189 teruggekregen en geen loc tekort dat zegt wel iets over het aanbod. Ook als je is langs de lijn gaat staan. Het is veel rustiger dan vorig jaar. Dus de crisis is helaas nu al te merken en dit is nog maar het begin. Ook schijnen meerdere vervoerders in zwaar weer te verkeren.
-
Het spoor krijgt hier beslist mee te maken. Neem alleen al de export die inzakt.
In ieder geval minder klandizie voor de goederenvervoerders. Of het ook voor het passagiersvervoer geld weet ik niet zeker. Mensen gaan meer weg in eigen land, en doen dat misschien met de trein. Wanneer er wel veel minder reizigersvervoer zal zijn ben ik vooral benieuwd naar de gevolgen voor het oude materieel. Word dat juist eerder afgevoerd, of gaan nieuwe bestellingen in de ijskast en hebben we de oudjes juist langer nodig? Mensen doen langer met hun oude auto, geld dat ook voor treinen?
-
Ik denk dat het juist betekent dat het oude materieel (dwz bijv. Plan V en T) sneller wordt afgevoerd. De SLT's en nieuwe IRM afleveringen lopen gewoon door, die deal is rond. Maar oud materieel dat nog niet aan de revisietermijn zit, zal eerder opzij geschoven worden denk ik.
-
Wat NSR betreft is het wat materieel altijd al crisis geweest ::)
Ik denk dat het aantal passagiers niet gaat afnemen, vele zullen hun eigen autootje niet meer kunnen betalen, en toch zullen ze zich af en toe moeten verplaatsen.
Zonder autobezit is het openbaar vervoer nog steeds goedkoper.
Ik merk nog steeds niet dat er minder reizigers zijn s'morgens (ik ben trein forens) terwijl ik van collega's hoor dat ze veel minder in de file staan.
-
Volgens mij een economische wetmatigheid dat wanneer de productiviteit daalt er ook minder goederen te vervoeren zijn. En omdat er minder geproduceerd, werkloosheid toeneemt, zal ook het personenvervoer daar wat van merken. Al is het effect daar altijd minder sterk.
-
De meeste treinforensen zijn ook nog eens ambtenaren en semi ambtenaren.
-
Wat de file betreft merk ik wel dat het rustiger is en vooral minder vrachtwagens.
Wat ik begrepen had is dat het containerverkeer per spoor juist wel meer wordt omdat dit economischer voordeliger is dan andere vervoersopties...
-
Nou kijk maar is op de vele foto site's of rolandrail. Daar zul je zien dat veel containertreinen heel erg leeg zijn. Velen zijn ook geschrapt of vallen regelmatig uit. Dus ook het containervervoer is erg afgenomen.
-
Wij maken Vrachtbrieven en dergelijke, en horen alleen maar drama verhalen zoals dat 2/3 van de vloot niet uitgereden is...
-
Ik ga nog wel eens even kijken op 't Harde hoe dat nou gaat. De reguliere Leeuwarden trein rijdt nog gewoon met een flinke belading ook nog steeds. Ds op die trein is de recessie nog niet te merken. Hoe het er verder voor staat weet ik niet.
Het maakt me eerlijk gezegd ook niet heel veel uit. Die economische recessie komt alleen maar omdat die aandelenbeurzen zoveel invloed hebben maar in feite is de aandelen beurs niks anders dan gebakken lucht en daar is men in gaan handelen. Dan roep je het ook over jezelf af... Het begin zit in het feit dat er leningen zijn verstrekt die in feite gewoon zeepbellen waren die op een gegeven moment klapten. Het was niet eens echt geld.
Hoe dan ook daar ga het hier niet over. Economische recessie of niet, treinen kijken blijf je toch ook gewoon doen en dat er minder goederentreinen rijden is dus logisch en minder reizigers maakt me op zich niet zoveel uit. Lekker rustig in de trein.
Mvgr Jan Wiebrand