BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: DHG500 op 16 February 2009, 20:48:49
-
Bestaan er ook isolerende railverbindingsschoentjes voor Bemo H0m rails (code 100)?
-
....schop!... :o
-
Had je maar een isolerend raillasje moeten gebruiken! 8)
Maar weet jij meer Johan? Ik heb Inexspoor al gemaild maar Ad heeft helaas nog niet gereageerd helaas. :-[
-
nee, sorry. was eigenlijk ook geen gepaste reactie. is er nog een ander merk wat H0m rails heeft? misschien zou je daar is rond kunnen kijken
-
Niet direct een antwoord op je vraag, maar wel een ander gezichtspunt: waarom heb je eigenlijk isolerende raillassen nodig? Als je gewoon geen raillas plaatst, en zorgt dat de spoorstaven een paar tiende millimeter van elkaar blijven, dan heb je toch ook een isolatie? Ik gebruik helemaal geen raillassen meer, ook geen geleidende. Nergens voor nodig. ;)
-
Waarbij de Amerikaanse methode nog een stukje styreen aanbeveelt tussen de uiteinden. Dit inlijmen met epoxy, in vorm schuren en voila, klaar! (de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook altijd de iso-lasjes gebruik.... ;D ;)).
Anders is er ook nog Tillig natuurlijk die ook H0m in zijn programma heeft. Uit mijn hoofd is Bemo rond de code 80 (en geen 100...), en Tillig ook. Als het anders is hoor ik het wel.
-
Misschien kan je de raillasjes van Peco gebruiken?
In H0m (wel code 75) artikelnummer SL-111
In H0 (code 100) artikelnummer SL-11
De H0m raillasjes heb ik thuis liggen, dus als je wil kan ik deze opmeten...
Groeten, Tjeerd
-
Waarbij de Amerikaanse methode nog een stukje styreen aanbeveelt tussen de uiteinden. Dit inlijmen met epoxy, in vorm schuren en voila, klaar! ...
... waarom heb je eigenlijk isolerende raillassen nodig? ...
Hoi Ronald en Klaas,
dat heb ik ook zeker overwogen maar ik zit met een behoorlijk krappe boog die ik in flexrail wil leggen met sectiescheidingen op de overgang van de flexrail naar wissels ter weerszijden. Door de isolerende raillasjes te gebruiken hoop ik tijdens het leggen/lijmen de rails beter in 'lijn' te houden.
-
...Anders is er ook nog Tillig natuurlijk die ook H0m in zijn programma heeft. Uit mijn hoofd is Bemo rond de code 80 (en geen 100...), en Tillig ook....
...De H0m raillasjes heb ik thuis liggen, dus als je wil kan ik deze opmeten...
Hoi Ronald en Tjeerd,
ik heb de railstaaf even gemeten. De rail is 2,0 mm hoog en de railvoet is 1,9 mm breed.
Ik ben mij bewust dat Bemo voor haar code 70 H0m ook iso-lasjes heeft (net als Tillig). Ik ging er vanuit dat dat niet zou passen maar als iemand mij kan overtuigen van het tegenovergestelde dan graag!
-
Door de isolerende raillasjes te gebruiken hoop ik tijdens het leggen/lijmen de rails beter in 'lijn' te houden.
Volgens mij is dat ijdele hoop. De mechanische sterkte van een isolerende raillas stelt helemaal niks voor. Die houdt je raileinden echt niet in bedwang. Zorgvuldig de zaak in model buigen is de boodschap. En eventueel een steunspijkertje er tegen.
-
Da's een helder standpunt Klaas. Iets meer gepast geweld toepassen op de railstaaf dus! Ik heb af en toe de neiging te voorzichtig te zijn, vandaar. ::)
-
Goed flexrail leggen is een kunst, zelf door schade en schande
gleerd :P :P
Bemo flexrails is gelukkig vrij soepel en als de sporen goed gelegd
en vastgelijmd zijn dan moet een raillasloze overgang geen
probleem zijn. Ook kun je ervoor kiezen om de isolatie op een
eigengekozen plek te maken door de spoorstaaf daar door te zagen 8)
Wel is het verstandig om een stukje styreen oid tussen de opening
te plaatsen, anders kan er op een mooie warme dag ineens sluiting
ontstaan, ook modelrails zet uit bij warmte...
Mvg,
Tis
-
Goed verlijmen na goed buigen is dus de truc om te voorkomen dat door de spanning in de rail een spoorspatting ontstaat ::)