BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Bart Mestrom op 16 February 2009, 20:18:41

Titel: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 16 February 2009, 20:18:41
Nu ik ondertussen ook bezig ben met mijn kapotte Roco 1601, ga ik ondertussen ook door met mijn baan.

De rails ligt al een tijdje.
(http://maaslo.bartwebdesign.nl/images/stories/maaslov4p.png)
Dit is mijn baanplan wat ik nu heb liggen.

Ik heb in de breedte 3,75 m en in de lengte ongeveer 2 meter.

Omdat ik op meerdere plaatsen af en toe stroom uitval heb door de standen van de wissels. Maar dat ga ik oplossen dmv een ringleiding. Ik heb al VD draden liggen.

Ik heb er al een deel liggen en aangesloten. De rails heeft vrijwel overal goede stroomafname.

Ik heb momenteel nog maar 2 treinen:

De lima Koploper moet ik de stroomafname nog aanpassen.

Dit is een begin van mijn bouw van Maaslo.

Graag niet beginnen over de Roco 1601! Dat wordt wel geregeld.

Binnenkort plaats ik wat foto's.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 16 February 2009, 20:37:49
Hierbij stuur ik enkele foto's. ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1960.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1960.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1962.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1962.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1956.jpg)
Voor alle afbeeldingen geldt: klik voor uitvergroting.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Sven op 16 February 2009, 21:16:35
Lekkere grote ruimte heb je.

Twee treinen... dan ben je vast nog erg jong!
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Machinist Johan op 16 February 2009, 21:21:01
ik denk dat de rails in de bochten bij het smalle gedeelte erg dicht op de rand licht, klopt dat? kan de trein dus makkelijk van de tafel vallen. verder ziet het er goed uit
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 16 February 2009, 21:22:14
Ik ben nu 15. Ik zal het toch voorlopig even moeten doen met de krantenwijk die gemiddeld per week 10 euro opleverd. Maar ik heb gesolliciteerd bij de lokale Plus Supermarkt.

Ik heb grotendeels de rails van mijn vader kunnen overnemen. Niet alles is van mij alleen.

Mijn vader heeft ook wat te zeggen.

Voorlopig wil ik me bezig gaan houden met het technische gedeelte van de baan.

Als Wim en Karst weer met de S88XPressNetLI, bestel ik waarschijnlijk wel. Ik wil de baan via de Multimaus op mijn pc aansluiten
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 16 February 2009, 21:23:11
ik denk dat de rails in de bochten bij het smalle gedeelte erg dicht op de rand licht, klopt dat? kan de trein dus makkelijk van de tafel vallen. verder ziet het er goed uit

Valt reuze mee. Ik rij daar niet zo hard omdat er dichtbij een wissel ligt. Maar het zijn de 6120 en 6125 bochten van Fleischmann
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Dennis H0 op 16 February 2009, 23:41:18
Hee Bart,

Gewoon lekker bouwen, het leuke van deze hobby is als je het elke keer weer voor mekaar krijgt om uit te breiden

succes met bouwen

MVG

Dennis
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 17 February 2009, 15:23:37
Vandaag had ik mijn airbrush meegenomen naar school om te oefenen bij handen arbeid.

Moest een doos bespoten hebben.

Dus ik pak de ecoline uit de kast, zul een potje en ga spuiten.

Ging prima. Dekt vrij goed na een paar lagen.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om Ecoline te gebruiken op modellen?
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: santerdam op 17 February 2009, 15:48:02
Ecoline is een vloeibare aquarelverf van het merk Talens. Het hoort bij de niet-watervaste inkten en is in veel kleuren verkrijgbaar. Het is transparant en heel goed mengbaar. Het nadeel is dat gekleurde, geheel transparante tekeninkten niet lichtecht zijn en dus niet geschikt voor werk dat ergens permanent wordt opgehangen.

Bron: Tekenen en schilderen. Utrecht, Teleac, 1983. p. 206.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Rijtuigpaint op 17 February 2009, 16:29:37
........Moest een doos bespoten hebben..........

 :o

Ja dat gaat idd goed met ejacaline verf.

succes met spuiten.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 17 February 2009, 16:37:07
Ok, Sander en R.P bedankt voor de info.

Maar als ik Kleinspoor verf zou gebruiken, moet ik deze dan nog verdunnen?
Zo jam wat is de beste verhouding?
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Remunj op 17 February 2009, 16:41:16
Bart,

Lees hier (http://www.kleinspoor.nl/ns-verf.html) maar.

Gr.
Eric
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 17 February 2009, 17:15:12

Bedankt voor de info.

Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 17 February 2009, 17:59:27
Ik ben weer gaan plannen voor de blokken op mijn baan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslo_blokken_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslo_blokken_bnls.jpg)

Alles wat gekleurt is, is een blok.

Nu zijn mijn blokken ongeveer 1 meter per stuk lang.

Ik wil met Koploper gaan rijden.

Ik denk dat het handiger is om met 2 bezetmelders te gaan rijden of ga ik hiermee de mist in.

Wat zou dan ongeveer de lengte van de stopmelder moeten zijn?
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 18 February 2009, 19:50:09
Gisteren had ik de vraag gesteld: Wat zou dan ongeveer de lengte van de stopmelder moeten zijn?

Zou iemand het antwoord voor me weten?
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Remunj op 18 February 2009, 20:16:56
Lang genoeg om je lok op tijd te laten stoppen.  8)

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Dat is afhankelijk van je bloksnelheid, de massavertraging van de lok, de instelling in koloper (als je daar mee rijdt).
Je kan je voorstellen dat je voor een ICE een hogere snelheid en dito langere remweg hebt dan voor een sik.
Het advies zoals al vaak gegeven. Bouw een testbaantje om het uit te proberen.

Gr.
Eric
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 18 February 2009, 20:21:18
Bij mij rijden ze niet hard
Maar er komt ook geen ICE of HST.

Zogauw Wim of Karst weer die S88XPressNetLI aanbieden, bestel ik waarschijnlijk wat
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 20 February 2009, 19:20:51
Nu even iets tussendoor.

Als ik mijn Lima Koploper laat rijden, val hij regelmatig stil op wissels.

Nu dacht ik via het voorste draaistel ook stroomafname te maken.

Nu is mijn vraag, hoe doe je dat precies, want ik wordt er gek van om iedere keer die Koploper een duwtje te geven.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Jos B. op 20 February 2009, 19:28:35
De koploper van Lima heeft op beide draaistellen stroomafname, echter wel alleen op 2 wielen.

het motordraaistel neemt de stroom rechts af, en het loopdraaistel bij de neus neemt links de stroom af.


Jos.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 23 February 2009, 19:34:49
Vandaag naar Xenos in het Retailpark in Roermond geweest waar ik 2 pakjes met schuurlappen heb gekocht voor € 0,50 per pakje.

Hiermee ga ik van die hegjes maken voor bij mijn huisjes.

En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

-----

Zaterdag nog wat leuks gezien op het station van Roermond.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00006_2.jpg)
Via de omroep installatie van de GTWs had de machinist via z'n PDA carnavalsmuziek draaien.

Vond dit een leuk idee.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Private SNAFU op 23 February 2009, 20:05:30
En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

Hoeveel verf wil je tegelijk gaan maken dan?
Als ik een rijtuig moet spuiten dan heb ik aan 2~5ml verf meer dan genoeg.

Gr,
Bart
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 23 February 2009, 20:12:18
Ik heb maar een maatbeker uitgezocht.

Je weet niet wanneer het eens van pas kan komen.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Jos B. op 23 February 2009, 20:23:38
Vandaag naar Xenos in het Retailpark in Roermond geweest waar ik 2 pakjes met schuurlappen heb gekocht voor € 0,50 per pakje.

Hiermee ga ik van die hegjes maken voor bij mijn huisjes.

En ik heb een maatbeker van 350ml.
Hierin ga ik dan mijn verf voor mijn airbrush mengen/verdunnen.

-----

Zaterdag nog wat leuks gezien op het station van Roermond.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00006_2.jpg)
Via de omroep installatie van de GTWs had de machinist via z'n PDA carnavalsmuziek draaien.

Vond dit een leuk idee.

Bart.

Dat is de Zoepkoel express,
Als het goed is moest deze trein bestaan uit een diesel en een electrisch treinstel.


Jos.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 23 February 2009, 20:26:00
Nee, bestond alleen uit 2x 2/8 diesel.

Die pendelden tussen Roermond en Venlo vanwege de Boetezitting in Venlo.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 06 March 2009, 19:56:09
Ondertussen is het alweer 2 weken stil in dit topic.
Zoals je misschien op mijn website hebt kunnen lezen, ik ga mijn huidige baan afbreken, maar er komt iets nieuws.

Waarom ga je afbreken?
Ik wil langere treinen laten rijden. Het is de bedoeling om de drie ICR wagons die ik heb samen te laten rijden en niet twee rijdend en de ander staat stil.

Ook ben ik al bezig met het nieuwe baanplan.

Ik heb versie 1 af, die zie je hieronder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslonew_v1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maaslonew_v1.jpg)

Mijn schaduwstation wordt (zogenaamd) ontzichtbaar. Mijn U-vormige tafel krijgt een uitneembare sectie die ik in de toekomst in Koploper ga blokkeren als ik de sectie eruit haal.

Ideeën mag je hier schrijven, laat je maar horen zodat ik hem kan verbeteren.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 08 March 2009, 08:57:22
Niemand een idee? Laat je maar horen.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 11 March 2009, 15:27:56
Na een halve week weer verder te zijn, is er weer een update geplaatst op m'n website.

De hele baan is afgebroken.

Binnenkort zal ik een paar foto's plaatsen van de huidige situatie en erop getekend wat straks de situatie.

Op de baan liggen dan 7 wissels.
De engelse wissels in de eerste versie heb ik eruitgehaald. Die lagen daar maar een beetje.
Als iemand een idee waar ik die engelse wissels kan neerleggen, meld het hier of via mijn gastenboek.

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v2.jpg)

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v2u1.jpg)

Wat je hier rood ziet gemarkeerd is de toekomstige wissel naar het "toekomstige" schaduwstation. Deze komt er nog niet te liggen, maar wel in de baanplannen opgenomen.

Dat was weer een update voor vandaag.

Als iemand weet waar ik die 2 engelse wissels 6164 en 6165 Fleischmann Profi kan neerleggen, meld het hier of via mijn gastenboek. Ook als je nog handige tips of ideeën hebt.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Jos B. op 11 March 2009, 16:20:22
Bart, Ik zou wel als ik jou was het wissel gelijk bij de bouw plaatsen.
Want achteraf een wissel bijplaatsen is nogal moeilijk.

Je hoeft het spoor richting het schaduwstation dan nog niet aan te leggen.


Jos.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 11 March 2009, 16:23:45
Jos, ik was ook al aan het twijfelen. Bedankt voor je tip.

Iemand anders nog een tip of idee?
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 11 March 2009, 17:50:13
Ondertussen heb ik weer wat ideeën gemailt gekregen. Bedankt hiervoor.
Ik presenteer jullie baanplan versie 3  ;)

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v3.jpg) (http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v3.jpg)

Ik heb de 6165 engelse wissel kunnen plaatsen, maar de andere laat ik maar zitten. De 6164 bekijk ik nog wel.

Ideeën kun je opsturen via mail, gastenboek of Beneluxspoor.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 11 March 2009, 19:23:54
Ik heb een deel gelegd van het voorste deel, het wordt een groot stukje zeg.

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2109.JPG)

Ook laat ik zien wat ik moet veranderen om dit baanplan mogelijk te maken.

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2111.JPG)

Wat ik hier zwart heb gemaakt, wordt uitgebreid of apart gemaakt.
Het voorste vlak wordt een uitneembare sectie.

Hoe kan ik daar het beste de stroom en alles snel opzetten?
Met zo'n telefoonstekkers?
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: FransOmatic op 11 March 2009, 20:28:34

Hoe kan ik daar het beste de stroom en alles snel opzetten?
Met zo'n telefoonstekkers?

Je kunt ook dezelfde connectoren pakken zoals die aan printerkabels. Dan heb je meteen 25 aders om verschillende zaken doorheen te laten als wissels, lampengroepen etc.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 11 March 2009, 20:31:19
Er zullen hoogstens een aantal bezetmelders doorheen gaan.

Bedankt voor je tip.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: JaJo op 11 March 2009, 20:37:48
Als het er niet zoveel zijn kan je ook messing contact stripjes maken tussen het vaste en afneembare gedeelte.

Groet Jaap
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 15 March 2009, 17:35:38
Ik ben al bezig om de baan te leggen.

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2113.JPG)

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2115.JPG)
Zoals je hier ziet, is de uitneembare sectie verschenen. Hij moet erin geschoven worden.
(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2116.JPG)
De rails op de uitneembare sectie liggen een paar mm lager dan de rails op de tafels. Hier ga ik nog wat aan doen.
(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2117.JPG)
Dit is de wissel die ik niet vervang zoals aan de andere kant en de eerste foto. Dat gaat hier niet ivm ruimte.
(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2118.JPG)
Uitneembare sectie weg.
(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/DSCF2120.JPG)
Aansluiting van de tafel naar de sectie. Dit blijft zo liggen. Makkelijker vind ik.

Ik kan straks een loc met 5 rijtuigen laten rijden ipv loc en 2 rijtuigen.

Dit was weer een update van Nieuw Maaslo.

Binnenkort weer meer. Vragen, opmerkingen en ideeën kun je hier plaatsen.
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Hookies op 15 March 2009, 18:01:23
Bart, ik neem toch aan dat de bochten op de bovenste foto niet zo scherp naar elkaar toelopen dat ze elkaar bijna raken? Je bent in elk geval goed bezig zo! Wel spannend zo'n uitneembare sectie.

Mvg,
Martin
Titel: Re: De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 15 March 2009, 18:03:52
Ze komen bij elkaar in een bochtwissel. Dat is juist de bedoeling. Aan de andere kant precies hetzelfde.

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v3.jpg) (http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v3.jpg)
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 29 March 2009, 10:09:55
Zo weer 2 weken verder. Ik kan van Remco z'n Multimaus met S88XpressNetLI overkopen.  (y) Dit geeft weer een vooruitgang in NieuwMaaslo
Iemand interesse in een Multimaus? Stuur me een mailtje via m'n website. ;)

Het baanplan is een beetje veranderd. Het kopspoortje heb ik weggehaald.

Ik mag de uitneembare sectie erin laten zitten van m'n moeder, op voorwaarde dat ik hier op de kamer alles zelf opruim en elke dag de rolluiken openmaak. Dat is weer fijn.
(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v4.jpg) (http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v4.jpg)

Dat is het eigenlijk voor deze keer. Tips, ideeën en opmerkingen kun je hier posten of in m'n gastenboek op m'n website.
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 29 March 2009, 16:49:40
Het baanplan is een weer een beetje veranderd. De engelse wissel is weg en de gewone wissel is verplaatst

(http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v5.jpg) (http://maasloproject.bartwebdesign.nl/images/nieuwmaaslo/maaslonew-v5.jpg)

Tips, ideeën en opmerkingen kun je hier posten of in m'n gastenboek op m'n website.
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 01 April 2009, 19:56:26
Maar hoe moet ik dat aangeven in Koploper???
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 03 April 2009, 18:12:46
Even wat geinformeerd:

Op de zijkant van de diodes staat 815 (bosch-logo 0602)

Bij een pc winkel zeggen ze dat de FTP en UTP alleen verschillen met isolatie. Maar waarom alleen UTP?
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Peter van der Leek op 04 April 2009, 18:12:27
Bart, ik heb de hele discussie over het aansluiten van niet gedetecteerde secties verplaatst naar een nieuwe discussie, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19156.0.html
Dan kunnen we het hier gewoon over jouw baan zelf hebben.
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 04 April 2009, 18:12:58
Dat had ik al gezien. Bedankt.
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 05 April 2009, 16:17:06
Ja, daar ben ik weer.

Ik heb ondertussen met Axel samen 4 bezetmelders aangesloten en de rode draden aangesloten.

Het werkt!!!!  ;D :)

Vanavond plaats ik nog een bericht.
Titel: Re:De bouw van Maaslo
Bericht door: Bart Mestrom op 05 April 2009, 21:00:44
Ik heb vandaag 7 bezetmelders kunnen installeren van de 14.

De blokken 1, 2 geheel en de blokken 3 en 7 nu nog half. Morgen even wat blauwe draad gaan halen en dan kan ik weer even vooruit.