BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 24 October 2006, 08:45:51
-
http://www.heljan.dk/web565.asp
kwijlen. ;D
-
Prachtig!
Mooi met die verlichting ook en de kraan kan 2 verschillende bewegingen maken tergelijkertijd. Heel erg realistisch. :-* :-* :-*
-
Prachtig om te zien! Jammer dat hij zo duur is... maar aan iedereen die hem gaat kopen: Veel plezier ervan :)
Groeten,
Herman
-
Erg fraai ja... Lijkt me een uitdaging om een kleine rangeerbaan mee te ontwerpen.
En dan de meest Hollandsche aller vraegen: Watkostdatdan?
-
tussen de 5 a 600 euro.
Ik heb ook al een aanbieding gezien van € 499,-.
Maar als je de prijs van sommige loks ziet denk ik dat dit wel zijn geld waard is.
Maar ik wil hem toch eerst ergens in het echt aan het werk zien alvorens deze aangeschaft wordt.
Dus al iemand deze kraan ergens in de etalage ziet staan dan hou ik mezelf aanbevolen :D
-
Heel erg mooi. Ik ben benieuwd hoeveel er op Railz Miniworld komen te staan... ;D
-
Heel mooi, maar ik vraag me af of het wel zo mooi werkt als het filmpje doet voorkomen....hoe positioneer je een trein er onder. hoe weet je dat je de container echt goed te pakken hebt....
-
hoe weet je dat je de container echt goed te pakken hebt....
Als ik ook de tekst goed gelezen heb, moet je een metalen adapter in de container plaatsen, dus werkt waarschijnlijk magnetisch. Tevens zag ik een goren lampje op de grijper. Deze zal wel aangegeven of de magneet geactiveerd is of niet...........
Mooi ding, jammer dat ik er geen plaats voor heb op mijn baan. Misschien toch maar geen lokdepot met draaischijf. ;D
Groetjes,
Marc
-
De containerkraan werd dit voorjaar op de beurs in Dortmund al gedemonstreerd en was afgelopen weekend in Mechelen te zien op de stand van Olearts.
Volgens mij wordt Heljan geïmporteerd door Overbeek. Iemand enig idee of die op Eurospoor staan?
In het nieuwste nummer van het Deense modelspoorblad 'Banen' staat een lovend artikel. Enige minpunt is dat het apparaat flink aan de prijs is.
mvg,
Gert
-
Ziet er fantastisch uit! Wat ik me nu wel afvraag is of de kraan ook een vrachtauto kan beladen. Er crosst er de hele tijd wel een door het beeld, maar laden ho maar. :) Dat zou helemaal te gek zijn! Zo van de wagon op de trailer. Da's voor de volgende release van de kraan denk ik dan maar. ;D Er moet wat te wensen overblijven! ;D
Edsko
-
Zo'n auto stoppen kan toch met electromagneet onder rijbaan en reed switch in auto (neem aan dat het een Faller carsystem is of iets vergelijkbaars.
voor de volgende release van de kraan denk ik dan maar.
Release, hoe bedoel je? Er zit geen besturingssoftware bij voor het automatisch laden en lossen hoor. Het laden/lossen gaat handmatig, met een bedienkastje (of misschien wel met standaard DCC centrale) bestuur je de bewegingen van de kraan. Ook het in het filmpje getoonde laden/lossen van de spoorwagon gaat handmatig, niets automatisch m.b.v. software of zoiets. Gewoon een kwestie van kijken en goed mikken ;D
Wel een leuk hogeschool knutselproject overigens om dit te automatiseren. Met herkenning en besturing van trein, vrachtauto, positiebepaling, bepalen of trein/vrachtwagen leeg is, containerherkenning met streepjescode, waar moet container heen enz. Een soort Koploper ultra plus plus voor containers. Brrr, ik begin er niet aan.
Mocht het je wel lukken hebben ze vast wel een errug goed betaalde baan voor je bij ECT :D
Albert
-
@Edsko
Blijft hetzelfde als van de wagon dus het antwoord is ja.
Mits de container niet te vast zit op het chassis natuurlijk :-|
-
@Albert.
Ik zag toch ook dat deze een USB2 aansluiting had, dat zit er toch niet voor niets op?
Dus ik denk dat je softwarematig ook nog mogelijkheden hebt.
-
Sorry Geoffrey, was me even ontgaan. Ben inderdaad wel benieuwd waarvoor de USB2 aansluiting er op zit. Nogmaals, betrouwbaar automatisch laden en lossen lijkt me geen eenvoudig te realiseren iets.
Albert
-
@Albert.H0,
ok. release is een ongelukkig gekozen term. Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen. ;D Uitvoering is een betere term. :)
Maar inderdaad, een leuk hogeschool project. Maar dan wel ipv streepjescode, RFID. Dan moet je het ook meteen goed doen. :D
Het lijkt me erg lastig om die vrachtwagen te beladen. Maar oefening baart kunst! ;D Nu nog 500 EURO en plek op de baan. ;D
-
Hoeveel kranten bezorgen is dat, 500 euro? ;)
Nee, eerst maar eens bezig met dat digitaal bestuurbare kraantje van Marklin (als het nu eindelijk eens in de winkel ligt?)
Albert
-
Realistisch uiterlijk, prachtige bewegingen, mooie verlichting.
De vraag blijft natuurlijk wat er echt mee kan. Een container van een wagen pakken en neerzetten kon met andere terminals ook al. De achilleshiel is altijd wat er daarna met de containers moet en dat het beladen van een wagen of vrachtauto haast niet de doen is.
Zo te zien heeft de kraan een paar vaste standen, zodat het gemakkelijk is om een container precies boven een rail te krijgen. Moet je alleen de trein goed positioneren. De in het filmpje gebruikte open bakwagens zijn goed te beladen. Maar bij een echte containerwagen is dat gepruts op de vierkante milimeter. Benieuwd of dat kan en of dat nog leuk is. Vrachtwagens idem dito.
Wil de eerste die hem koopt even verslag doen. ;)
-
Ik kirjg het filmpje helaas niet te zien.
Alleen een blokje met een rood kruisje.
Iemand een idee waar het aan kan liggen, wil het filmpje graag zien omdat ik wel intresse hebt in de kraan.
Alvast bedankt.
mvg,
Niels
Ps. Ik heb het probleem nu ook bij de fimpjes op het groterdamproject. Deze kon ik eerst wel gewoon afspelen
-
Ziet er realistisch uit die kraan.
Wat ik wel vreemd vindt..je kan met een 40ft container niet eens van 'buiten'naar binnen . je moet de container eerst 90 graden draaien..is dat in het echt ook zo?
het positioneren zal wel een probleem blijven hoewel je hier natuurlijk wel een paar hulpmiddeltjes voor kan gebruiken. Als je bijvoorbeeld bij de ECT gaat kijken dan zie je daar (voor intern vervoer) opleggers met vangklauwen. Hier vallen de containers in en worden zo op hun plek geleid.
Als je toch bij de ECT (of andere container overslag bedrijven natuurlijk) kijk dan eens naar de vrachtauto's die voor deze trailers staan. Dit zijn lossen trucks (motorwagens/ terminaltrekker) die 4 tot 6 van die trailers meezeulen.
Zover ik weet heeft het Faller Carsystem geen losse trekkers (vrachtwagen welteverstaan) in het programma maar een motorwagen ombouwen tot terminaltrekker..dat moet wel te doen zijn. En die trailers kan je zo bij Herpa of AWM vinden.
Rest je alleen nog het maken van vang klauwen..
Ik zal kjken of ik het 1 en ander duidelijk kan maken met een link of plaatje..
groetjes,
Pieter
-
het was even zoeken maar bij deze 2 linkjes.
De eerste laat een terminal trekker met een aantal trailers zien.
Bij de tweede link zie je een paar trailers met vang klauwen cequ geleiders..
Het is niet allemaal super duidelijk te zien maar het geeft in ieder geval een beetje een idee..
link 1
http://www.ocp.tudelft.nl/transport/Introduction/Overslagkraan.htm
link 2
http://www.geocities.com/dcornelissen2002/TT.htm
Pieter
-
De kraan voorzien van lichtsluisjes. Zo kan je met de cabine en takel plaats bepalen lijkt mij.
Zo maar een idee.
mvg,
Sander vind zo'n kraan wel Heerschen
-
Zover ik weet heeft het Faller Carsystem geen losse trekkers (vrachtwagen welteverstaan) in het programma maar een motorwagen ombouwen tot terminaltrekker..dat moet wel te doen zijn. En die trailers kan je zo bij Herpa of AWM vinden.
Bij de Faller carsystem trucks die ik tot nu toe ken, zit de motor deels in de oplegger. Wat je wel kan doen is een oplegger beladen met twee 20 ft containers met in de voorste de aandrijving. Dan kun je met de kraan de achterste laden en lossen.
In een een Miba special over moderne duitse spoorwegen is hierover een wat geschreven.
Groetjes,
Marc
-
Inderdaad jammer dat je een 40'footer eerst moet draaien terwijl die toch het meest gebruikt worden. Dat doen ze bij de ECT echt niet. Wat ze daar wel hebben is wat hulpmiddelen; aan de spreader (dat ding dat de containers op tilt) zitten op de hoeken geleiders die bij het hijsen wegklappen. Bovendien wordt iemand niet zomaar op een containerkraan losgelaten... eerst een cursusje. Tijd voor een kraan-diploma in hO (afmeting ca. 3,3 x 2,4mm ;D)
-
Die vrachtwagens scheuren met 100 km/u langs dat ding :o ;D
-
Hehe, thuis gekomen ? ;D
-
Ja, pfff helemaal uitgeput via Utrecht ;D. Maar zo'n video knapt me wel weer op! 8)
-
;D
-
Mooie kraan dat zondermeer!!
Echter vielen me een paar kleinigheden op die hierboven deels ook genoemd zijn en mij zouden doen besluiten dit model niet te kopen.
- De 40ft containers moet je eerst draaien voordat je ze door het kraanframe kan krijgen
- Je kan met dit model onmogelijk containers op schepen laden (Iets waar Nederland heel veel mee temaken heeft)
- De geringe hoogte van de kraan beperkt je tot stapels van 2 containers hoog, anders kan je er niet meer overheen met een andere container.
- Maar de tecniek is daarintegen wel echt mooi, en lijkt goed te werken.
- Afwerking van het model is ook niet slecht hoewel ik wel de kraan licht zou vervuilen, maar dat is smaak.
- En de verlichting was echt TOP!!
Leuk filmpje wil ik kwijt als afsluiter van dit bericht.
m.v.g.
Mark
-
Inderdaad een leuk filmpje, :) , ik heb het maar bewaard voor later.
Misschien kunnen we een filmpjes-archief aanleggen.
(met bronvermelding uiteraard)
-
Nu wachten op de eerste die de zaag er in zet om hem 40ft proof te maken.
Schip lossen zou moeten lukken als je het spoor gedeelte weg laat, al is het uitstekende deel daar toch iets te kort voor (verlengen??)
en die road train zou je toch helemaal zelf moeten bouwen als je er dan meer maakt kunnen dat exacte kopieen zijn. en dan gewoon 5 standaard faller stop plaatsen onder de plaat.
mmm ik zie het al voor me....de boot leg je vast, bestaat dus uit vaste posities, de road train gaat ook wel lukken, 2 kranen, een aan de kade, eentje bij de opslag ( en nog wat dummies) en dan eerst de boot leeg rijden en daarna weer vol.
wat TREIN? zij u?? oja.....onder iedere container wagon een magneetje.....of detekteren met een lichtsluis.
weer genoeg gedagdroomt......maar volgens mij zijn er mogelijkheden zat.
-
Ik zie weer niks? ::)
Groetjes,
Robbert
-
.............................
weer genoeg gedagdroomt......maar volgens mij zijn er mogelijkheden zat.
:D Nu alleen nog subsidie aanvragen !! ::)
-
Schip lossen zou moeten lukken als je het spoor gedeelte weg laat, al is het uitstekende deel daar toch iets te kort voor (verlengen??)
Het spoorgedeelte zou toch ook verplaatst kunnen worden naar het binnenste deel? Dat binnenste deel is toch niet alleen voor auto's?
Of zie ik dat verkeerd?
Oke, een realistisch containerschip zou er niet onder passen, maar dat is zo groot dat vrijwel niemand dat zal bouwen. Dus dan kom je uit op een wat kleiner schip. En dat zou net moeten kunnen. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om én een schip, én een trein en vrachtwagens te bedienen.
mvg,
Gert
PS: Het grote voorbeeld van deze containerterminal staat in Kopenhagen en daar bedient de terminal uitsluitend treinen en vrachtwagens en geen schepen.
-
Oke, een realistisch containerschip zou er niet onder passen, maar dat is zo groot dat vrijwel niemand dat zal bouwen. Dus dan kom je uit op een wat kleiner schip. En dat zou net moeten kunnen. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om én een schip, én een trein en vrachtwagens te bedienen.
........
PS: Het grote voorbeeld van deze containerterminal staat in Kopenhagen en daar bedient de terminal uitsluitend treinen en vrachtwagens en geen schepen.
Dat is een mogelijkheid. alleen en en en vind ik een beetje overtrokken maar direkt op de trein zou wel kunnen.
zonder schip, dat dacht ik al....maar dat is niet echt NL een rail <-> road Container terminal. maar als je toch duits rijd en bouwt is dat een oplossing.
-
Is heel erg Nederlands. In de rotterdamse haven worden containers uit (zee-)schepen vrijwel nooit direct op een trein geladen. Bij ECT worden de schepen gelost met kranen die zeker 4x groter zijn dan de Heljan kraan, en boven het water een deel hebben dat omhoog geklapt kan worden zodat de schepen bij aanmeren en wegvaren niet geraakt kunnen worden. Op het RCS Waalhaven worden de treinen beladen met containerkranen die redelijk lijken op de Heljan-kraan; van de auto op de trein en visa versa. De Kraan is inderdaad niet echt een typische havenkraan maar wel zéér geschikt voor een Nederlandse baan (en haven).
-
Hey,
Als je in blerick kijkt of in born, daar worden spoorwagens met containers beladen, in Born ook met een containerkraan(ander model als dat van Heljan).
In blerick met een reach truck of hoe zo`n ding heet.
Maar geen water in de buurt, dus zelfs in NL gebeurt het op deze manier als die van Heljan filmpje.
Mvg, marcel
-
In Utrecht staat ook zo'n ding. Zo'n kraan dient er alleen voor om vrachtwagens en/of treinen te laden en te lossen. Met ander materieel worden de containers bij laden binnen het bereik van de kraan gebracht of bij lossen daaruit juist verwijderd. Zonder dat aanvullend materieel kun je eigenlijk geen realistisch overslagbedrijf nabootsen. Direct verladen van trein naar vrachtauto en omgekeerd komt eigenlijk niet voor.
-
Toch nog maar eens goed opletten bij een terminal ;).
Bij ECT wordt van vrachtauto op trein geladen. Vaak wordt de vrachtwagern gebrukit om de containers naar een andere plek op de terminal of naar een schip te brengen.
-
misschien een idee: er zijn ook binnenvaart-containerschepen.
-
dat ook...
-
Hey,
Ja dat klopt, heb er laatst een 1 op 1 afgebouwd( elektrisch & elektronisch gezien dan)
Goed voor 300 20voets containers op 1 schip.
Ben je wel ff bezig als je zo`n schip in model hebt, in combinatie met zo`n containerkraan als die van Heljan om hem te laden of te lossen
Mvg, marcel
-
misschien een idee: er zijn ook binnenvaart-containerschepen.
Zeker Verstijnen Tilburg onder de naam Barge Terminal Tilburg.
Daar staat ook een containerkraan en men rijdt er ook met zo'n enorme heftruck.
(ik zoek later wel een plaatje op)
-
Verder heb je ook Container kranen voor binnenvaartschepen in Waalwijk Breda En Oosterhout Dus dat zijn al 4 Plaatsen in een vierkant van nog geen 20 bij 20 kilometer.
In Waalwijk valt het onder de naam ROC Regionaal Overslag Centrum.
Verder zijn dergelijke kranen ook makkelijk te spotten met google earth.
Zeker bij de Waalhaven is het porces goed te volgen!
De coordinaten geef ik door in het draadje van google earth voordat ik dalijk te veel afwijk van het onderwerp.
m.v.g.
Mark
-
Ook goed zichtbaar vanaf de openbare weg zijn de containerkranen bij de Bossche Container Terminal in 's-Hertogenbosch West.
Bv. vanaf de Graaf van Solmsweg of de Rietveldenweg.
Hier gebruikt men kranen nagenoeg gelijk aan die van Kibri.
gr. Ernie
-
Toch nog maar eens goed opletten bij een terminal ;).
Bij ECT wordt van vrachtauto op trein geladen. Vaak wordt de vrachtwagern gebrukit om de containers naar een andere plek op de terminal of naar een schip te brengen.
Dat zijn die automatische wagens van ECT zelf?
In ieder geval nog wel het leukste idee. Met de Heljan Kraan containers lossen en op een soort automatische wagens voor het Faller Car Systen zetten. Dat kan. Moet er alleen een FCS-wagentje komen met een beetje normale snelheid. Voor de rest hebben die automatische wagens hetzelfde onnatuurlijke rijgedrag. :D
Hier in Utrecht gaat het alleen om overslag van vrachtwagen naar binnenvaartschip en omgekeerd. De Heljan-achtige kraan is alleen voor de vrachtwagens. Voor de binnenvaartschepen is er een apart geval.
-
ja, die ECT voertuigen lijkt me wel mogelijk om te maken, snelheid is aan te passen...
alleen jammer dat ze ook weer gelost moeten worden....dus 2 kranen $$$
-
Nee, die dingen laat je gewoon uit het zicht verdwijnen en later komen ze weer terug met een container om op een trein te plaatsen. De Delta-terminal van ECT kun je thuis toch niet nabouwen hoor. :D
-
nee maar mijn probleem in dit senario is dat je of een trein/boot lost of een trein/boot laad.
dus of heel veel karretjes of twee kranen? ik kom er niet uit hoe dit op te lossen. iemand een idee??
-
Je kan een schip nabouwen of zelfs maar een deel van een schip nabouwen naar de grootte die jij maar wenst. Delen die niet relevant zijn laat je gewoon buiten de baan vallen, en het schip hoeft ook nooit te varen.
Dus concreet hoef je alleen een containervrachtruim te hebben van een schip en de rest kan in theorie buitenbeeld vallen. (Voor de verbeelding is het beter om ook de stuurhut en boeg en beeld te hebben maar het is niet noodzakelijk)
Dan hebben we verder 1 kraan nodig. Meer mag ook maar kost veel.
De kraan moet capabel zijn om containers van het scheepsruim op treinen, vrachtauto's en op de kade te laden.
Zowel van de vrachtwagens als van de treinen heb je er 2 nodig. die hoeven niet identiek te zijn als ze maar buiten beeld kunnen komen in een schaduw station. Vrachtwagens of treinen mag ook, hoef niet allebij.
Voor zowel de vrachtwagens als de treinen komen vol aan om over geladen te worden door de kraan op de kade en in het schip. net wat je wilt.
Verder komen de lege voertuigen juist containers halen.
Waneer een laad of los actie is uitgevoerd rijd het voertuig naar achter de schermen en wacht daar even om vervolgens weer naar het toneel te komen om de volgende actie uit te voeren zijnde laden of lossen nagelang het voertuig vol of leeg is.
Zo onstaat er een simpel priciepe dat heel chaotisch en druk lijkt, en dat is net wat je wilt.
De kraan laad alle containers over en alleen voor de schermen heb je 2 "opslag" plaatsen zijnde in het ruim van het schip en de kade.
Achter de schermen hoeft er niet geladen of gelost te worden.
Hoe meer voertuigen je hebt hoe chaotischer het voor een toeschouwer het word, die vervolgens niet meer uit elkaar kan houden welke treinen er nu wel of niet geladen zijn en daarmee denkt dat de trein buiten beeld is geladen of gelost. Zijnde in een andere stad (volgens het verhaal dan in ieder geval ;))
Bij heel veel voertuigen zal je een tweede kraan nodig hebben, maar goed dat is af te stemmen op budged. ;)
Ruimte heb je nodig voor een deel van het schip, een stuk kade, een rails vanaf de kraan het beeld uit, en dat laatste geld ook voor een eventuele faller autoweg.
De truc is om zo veel mogelijk verschil te houden in geladen en ongeladen voertuigen. b.v. 50/50 om het zo onoverzichtelijk mogelijk te houden.
Verder moet je totale opslag in het schip en op de kade voldoende zijn om alle containers op de voertuigen te kunnen bergen anders loop je kans op een gridlock.
Je moet dus wel van te voren weten hoeveel containers er in omloop zullen zijn in het hele systeem.
Verder dacht ik dat grote schepen op het zelfde moment geladen als gelost worden, dus terweil het ene ruim nog word leeggehaald, word het andere al weer gevuld.
Anders kan je tijdelijk je containers op de kade kwijt. (let dan wel op voldoende ruimte voor alle containers)
Al met al kan je zo een zeer realistisch haven gebied kwijt "waarvan het meest tegen de achterwand is geschilderd" en daarbij heb je maar 1 kraan nodig. En mogelijk, 2 of eventueel meer treinen en of vrachtwagens.
En een deel van een scheepsruim.
m.v.g.
Mark
-
Nou staat er 'temporarily down'. :( Maar is er wat meer bekend over de besturing van dit geval? USB2 (in plaats van USB1) lijkt me trouwens nogal overdreven: dat wil je eigenlijk alleen gebruiken voor grote datahoeveelheden. Tenzij ze een stel miniatuurcamera's in de kraan gebouwd hebben, natuurlijk. ;)
Zo'n automatisch los- en laadprogramma voor je computer zou een leuke klus zijn. Alleen lijkt de grootte van de kraan een beetje tegen te vallen, als ik de commentaren zo eens lees.
Zelfbouw? :)
- Peter
-
Als iemand de techiek achter deze kraan kan ontrafelen dan is zelfbouw zeker een optie!
Het laad en losmechanisme ziet er namelijk erg goed uit m.b.t. alle fucties die het heeft, zoals draaien, hijsen, van links naar rechts bewegen, en als ik het goed heb ook meerdere bewegingen bij elkaar. Dat lijkt me moeilijk na te apen met zelfbouw. Maar er zijn misschien wel knappe koppen die deze techniek kunnen namaken.
De verdere kraan is met wat geduld zeker te maken, en dan natuurlijk ook in de gewenste maten die bij de meeste mensen naar verwachting wel iets groter zullen zijn.
De vraag is alleen wat zijn bij zelfbouw de kosten van alle techniek?
m.v.g.
Mark
-
Ik heb het navolgende plan.
Ooit heb ik een Roco container kraan (bouwpakket) aangeschaft,
met het doel deze digitaal aan te sturen.
Toen dit jaar de melding kwam van M*, dat zij met een digitaal kraantje (op wielen) kwam, heb ik het erwel voor over (prijstechnisch) om deze te slopen voor die R* cont.kraan.
Het aantal funkties is nog niet voldoende.
Het oppakken van containers wil ik middels de magneet doen, die op haar beurt de grijpers activeert.
Kosten: bouwdoos 20,= + M* kraan 90,=
Er komt een duwbak (lekker laag) te liggen, welke eerst wordt gelost en dan geladen (op auto of trein of duwbak)
Meer niet, want het is en blijft een TREIN baan.
John
-
Tegelijk laden en lossen gebeurt wel, maar dan wel met twee of meer kranen, al zijn er wer senarios te bedenken waarbij het realistisch oogt om wissellend te laten en lossen.
direct naar een trein lossen is een optie, al ben ik hier persoonlijk geen groot voorstander van.
Gellof toch dat ik dan ga voor het idee zoals in het filmpje. geen boot, of misschien op de foto aan de achterwand. dan zijn de volgende bewegingen mogelijk; trein <-> stack, trein <-> auto en auto <-> stack.
met 4 of 5 auto's heb je dan een aardegie beweginsmogelijkheid. Ik vind die automatische ACT voertuigen wel grappig en volgens mij redelijk goed te maken. ben je meteen van het positionerings probleem af.
-
je gelooft gewoon niet hoe actueel dit draadje is. In de MIBA 11-2006 staat namelijk een productbespreking over juist deze kraan.
Geinteresseerden raad ik dan ook aan deze uitgave te kopen of in elk geval het artikel in de kiosk te lezen.
Kort gezegd: de tester is zeer blij met de mogelijkheden die de kraan biedt en tekent aan dat enige oefening nodig is om containers goed te plaatsen. Verder is een goed vlak oppervlak nodig om de 1200g wegende kraan lekker te laten functioneren.
Het grondplaatprogramma schijnt nog uitgebreid te worden, dat maakt dan dubbele sporen mogelijk, ook onder de kraan (denk ik). En per stuurkastje kunnen 3 kranen bediend worden, ik geloof niet dat multiladen van trein/auto/schip met 1 kast mogelijk is maar toch in elk geval een wat beter gevulde containerterminal (kraansgewijs).
Sicco Jan
-
In ieder geval werkt het filmpje al 2 dagen niet meet :(
Harm
-
Staat ook vermeld, temporary down.
Ik heb 't wel bewaard en het werkt nog ;D
-
Jammer :'(, Ik was dus net te laat... ,
Weet iemand misschien of hij nog ergens anders te zien is?
Stijn
-
Het flimpje is ook te zien bij walthers.com
Groeten Rene
-
Bij de film van Heljan zelf staat dat de controle van de kraan ook uitgevoerd kan worden door Ext. DCC.
Wat betreft de boten, de duwbakken van KIBRI een optie?
Wim
-
Voor de mensen die het filmpje niet kunnen zien:
klik hier! (http://www.youtube.com/watch?v=_tzsblR16Zg&NR)
Groetjes,
Robbert
-
Woehaaa..... dat wil ik ook ::)
Groet Jaap
-
Nog een paar maanden, en dan staat dit juweeltje hier op mijn zoldertje zijn werk te doen. ;)
-
Ben je een haven aan het bouwen ? :-|
Groetjes,
Robbert
-
Nog niet nee, eerst dat andere grote project, heel waarschijnlijk volgt dan het haven-gedeelte.
-
Is hij al ergens uitgeleverd ?
Ik hoor al maanden alleen maar: "in bestelling".
Ton
-
Ja hoor Ton, bij Trein2000 in Breda staat hij in de winkel tentoongesteld.
-
Aha !
Dat wordt morgen even rondbellen hier in de buurt !
Wordt de beschrijving van het communicatie protocol voor PC besturing meegeleverd of moet dat ergens anders vandaan gehaald worden ?
De handleiding op de Lenz site verwijst naar de Heljan site, maar daar kan ik niets vinden.
Ton
-
Ik zag pas dat Faller ook een paar rijnaken in zijn assortiment heeft(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe_boot_007.jpg)
-
Beste Willems,
Je foto doet het helaas niet.
m.v.g.
Mark
-
Hiep hiep hoera, nu wel ;D
-
Ton , het protocol is DCC met 3 adressen.
Ik heb hem bij Trein 2000 met de Ecos werkend gehad.
Dit was op de Info avond van de Ecos.
Hij werkte perfect hiermee, dus via je IB,TC ,ecos of wat ever kun je hem aansturen met de pc.
Gr.Patrick
-
Hallo Patrick,
ondertussen is er al een ander draadje over de ervaringen met de terminal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2838.msg39785#msg39785
Overigens: volgens mij heeft een kraan slechts 2 adressen, waar heb jij die derde ontdekt ?
Of doel je op het feit dat er 3 kranen onafhankelijk bestuurd kunnen worden ?
Ton
-
Sorry Ton , klopt wat je zegt 2 adressen ( 4/5 in dcc )
alleen via het orginele besturingsunit kan je wisselen tussen 3 kranen.
Voor de rest de 2 draden van de kraan , rechtstreeks aansluiten aan je digitale spanning ( met dcc protocol ) en draaien met de hap.
Gr.Patrick
ps hoe zou het zijn via koploper met camera's op de kraan en volgen via je beeldscherm.
-
Hallo heeft iemand de Nederlandse beschrijving van de Heljan kraan