BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bart Mestrom op 15 February 2009, 21:01:54
-
Op de open dag gisteren (14-02) is mijn Roco 1601 kapot gegaan door een docent.
Ik krijg de schade vergoed door de school.
Het kapotte model heb ik niet voor me, die staat bij de directeur op z'n kantoor.
Nu is mijn vraag, hoeveel kost een nieuwe 1602?
Bart
-
Hoi Bart,
Kijk maar eens op de Roco-site:
Gelijkspanning (http://www.roco.cc/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=0&bezeichnung=1600&bahnverwaltung=NS%20-%20Niederl%C3%A4ndische%20Staatsbahn&epoche=&stromsystem=&spur=&merkmale=0&detail_artikelnummer=62670)
Wisselspanning (http://www.roco.cc/index.php?id=104&Anfangsposition=0&artikelnummer=0&bezeichnung=1600&bahnverwaltung=NS%20-%20Niederl%C3%A4ndische%20Staatsbahn&epoche=&stromsystem=&spur=&merkmale=0&detail_artikelnummer=68670)
Sterkte ermee.
Groet,
Basilicum
-
Een nieuwe 1602 is wel meer waard dan een oude 1601...
Een oude 1601 heb ik zelf ook gehad en verkocht voor 55,-
Op mp zie je ze tussen de 40 en de 70.
een 1602 zie je voor rond de 90 op marktplaats ongeveer.
Ik ga er vanuit dat je wel eerlijk bent tegen de directie ? dat het gewoon een oudere lok was en dat je een oudere lok terug krijgt ?
Ik weet volgens mij wel wat je voor plan bent ;D een gloednieuwe 1823 / 1602 eisen door een kapotte oude lok (of het netjes is...) ;D
ik had het zelf ook ooit zoiets meegemaakt met een ddm tussenbak heb ik gewoon 2 tientjes vergoed gekregen hoewel ze ruim 40 opbrachten maar eerlijkheid vindt ik zelf belangerijker. :P
-
Nou, dat kan ik niet maken om er 184 euro voor te gaan vragen.
Ik denk dat ik gewoon 100 euro op m'n rekening laat overmaken en dan ga ik zelf wel naar een beurs.
-
Waarom geen 1823?
Die is nog wel ergens te krijgen voor rond die prijs.....
Succes, Hans
-
Klopt, de spoorzoeker heeft ze in de aanbieding voor 89 euro.
-
Ik zal kijken wat ik morgen afspreek met de directeur. Ik laat het morgen wel horen hier.
En als ik hem heb, zal ik ook een modelbespreking geven.
-
Hallo,
Ja het is niet leuk dat zoiets gebeurt natuurlijk, maar over het algemeen is een school of wat dan ook gewoon verzekerd voor zulke gevallen en zoals je het omschrijft is het gewoon een geval voor de WA verzekering van de school. Dus als je nog een aankoopbewijs hebt dan kun je die overleggen en anders kun je naar je lokale modeltreinenwinkel gaan en daar een prijsopgave vragen op papier en deze overleggen. Hiermee kun je aantonen wat en vervangend exemplaar kost en dit zullen ze je dan moeten vergoeden of de reparatie kosten vergoeden indien dit nog mogelijk is natuurlijk.
Jacob
-
Dat snap ik. Ik ga morgen afspreken hoe alles verder gaat.
Ik heb geen aankoop bewijs omdat ik hem bij iemand op Rijswijk had gekocht.
-
Even nieuwsgierig (want eventueel nog reparabel?), wat is er kapot gegaan?
-
Ik weet volgens mij wel wat je voor plan bent ;D een gloednieuwe 1823 / 1602 eisen door een kapotte oude lok (of het netjes is...) ;D
ik had het zelf ook ooit zoiets meegemaakt met een ddm tussenbak heb ik gewoon 2 tientjes vergoed gekregen hoewel ze ruim 40 opbrachten maar eerlijkheid vindt ik zelf belangerijker. :P
Hij zegt toch dat ie eerlijk is en niet de prijs van duurdere variant geeft....
-
Ik heb al wat meer info gekregen over het vervolg.
Het is vrijwel niet meer mogelijk om hem te repareren. De juiste onderdelen zijn niet (meer) te verkrijgen. Ben namelijk even bij Vleugels in Sittard langs geweest.
Nu heb ik morgen weer een afspraak met de directeur hoe we het verder gaan afhandelen.
Ik houd jullie op de hoogte.
-
HOE heeft ie hem gemold?? laten vallen? ....geef z,n adres maar even komen we even langs... ;D ;D ;D
eric
-
Het maakt toch wel nieuwsgierig wat er is gebeurd en wat er precies kapot is: de kap, de techniek?
Wil je echt een 1602 of maakt het je niet veel uit wel nummer het is?
-
Nou, het was per ongeluk, maar hij zag hem dus wel rijden.
Voor degenen die willen weten wat er aan kapot is:
Een van de draaistellen moet vervangen worden. Maar dat gaat dus niet (meer).
Ik zal zo een foto maken en plaatsen
Het maakt mij niet uit wat het voor loc/treinstel is, als ik maar een vervanger krijg.
-
Lijkt me sterk dat die niet te bestellen zijn.
Volgens mij zijn van De 1600 Alle onderdelen als reserve onderdeel leverbaar.
Behalve de Kap en het chassis.
Ik heb namelijk een paar weken geleden een hoop onderdelen opnieuw besteld, de hele boel.
Ook 2 reserve pantografen.
En isolatoren op het dak.
Voor de aandrijving is alles leverbaar.
Motor is normaal leverbaar.
Printplaat en lichtgeleiders zijn normaal leverbaar.
Ook draaistellen zijn normaal te bestellen.
Jos.
-
Het is de oerversie. Ik heb het zelf laten zien aan iemand van Vleugels in Sittard.
Die zeiden zelf dat de onderdelen niet (meer) te verkrijgen zijn voor mijn versie van de 1601.
-
Nou Bart, wees blij. Als er geen reparatie meer mogelijk is, wordt het dus vervangen. Helemaal niet erg. Toch?
-
Dat klopt Bart. Er zijn in de loop der jaren aanpassingen gedaan, met name aan de aandrijving. Als dit een van de oudere modellen is, dan is het draaistel met de hele tandwieloverbrenging daarboven niet meer bij Roco te bestellen.
Gaat het alleen om de kunststof bekleding van het draaistel, dan wel, want die is al die jaren hetzelfde gebleven.
-
Zelfs daar kun je onderdelen voor de nieuwe op plaatsen, want het chassis is op het inhammetje van de decoder na niet veranderd.
De aandrijving si welliswaar een beetje veranderd.
Maar niet de ophanging.
Neem maar gerust van mij aan dat het gewoon kan.
Ik heb namelijk ook een oerversie gemoderniseert.
Als je dit doet, moet je wel beide draaistellen vervangen, want de overbrenging is wel wat veranderd.
Ik kan je zo alle artikelnummers geven wat je hiervoor nodig hebt.
Jos.
-
EIgenlijk ben ik blij, maar ook teleurgesteld.
Blij omdat ik een nieuwe krijg
En teleurgesteld omdat deze kapot is.
@Jos
Ik heb hem zelf aan iemand van Vleugels laten zien.
-
Bart,
een verkoper is geen heilige. Ook die kan er naast zitten.
Ik denk dat je meer aan tips van mensen me (ombouw)ervaring hebt dan de eerste de beste verkoper van een modelspoorzaak.
mvg,
Sander
-
EIgenlijk ben ik blij, maar ook teleurgesteld.
Blij omdat ik een nieuwe krijg
En teleurgesteld omdat deze kapot is.
@Jos
Ik heb hem zelf aan iemand van Vleugels laten zien.
Aan wie heb je hem laten zien, laat het me even weten via PM.
Er zijn maar 2 personen daar met verstand van zaken.
Jos.
-
Ik weet niet de naam, maar hij was de persoon die het meeste verstand had van de onderdelen.
-
Maak eens een foto van de schade.
Dan kan ik beoordelen of het nog reparabel is of niet.
En bovendien wil ik je die repararite ook nog uitvoeren.
Dus in feite krijg je dan een hele nieuwe aandrijving.
Bovendien als de tandwielen van deze oude versleten waren.
Dan had je ze toch moeten vervangen door nieuwe, inclusief de tandwielkasten.
Jos.
-
De man van Vleugels had gelijk als het om de kapotte onderdelen gaat.
Je kunt de complete aandrijving vervangen door de vernieuwde versie, maar dan praat je over: wielstellen, tandwielkasten met tandwielen, wormwielen, cardans en cardanassen en de motor vanwege een ander toerental. Past je print gelijk ook niet meer.
In dit geval is de aanschaf van een nieuw exemplaar in de aanbieding voor 89 euro denk ik goedkoper.
-
Je hoeft niet eens de motor te vervangen, want de aandrijvingen passen op de zelfde cardan.
Als de onderstaande onderdelen vervenagen moeten worden dan praat ik over een kostenpost van ongeveer 45 euro.
-tandwielen
-tandwielkasten
-wormwielen
-cardanassen
-scheenplaten
-cardanschalen
-wielstellen (assen met wielen)
Dit zijn de onderdelen die ik onder aandrijving versta.
Jos.
-
Het past misschien wel, maar de oude motor hoort niet bij de nieuwe overbrenging. Je doet het goed of je doet het niet.
Ook zonder motor denk ik trouwens dat de aanschaf van een nieuw exemplaar nauwelijks duurder is.
-
Hierbij stuur ik een foto van de schade.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1955.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1955.jpg)
Klik voor groter
-
Heel gemakkelijk te vervangen.
Ik moet alleen de onderdelen in duitsland bestellen.
Ik snap niet waarom die kerel bij vleugels zei dat dit niet te repareren is.
Hier past gewoon het draaistel van de nieuwe 1600 onder.
Je hoeft niet eens nieuwe scheenplaten.
Dus dan gaan de kosten alweer omlaag.
dan kom ik uit tussen 30 en 35 euro.
Jos.
-
Tijdens het loshalen van de lichtsetjes van Tom kwam ik erachter dat er stukjes van de leds zijn afgebroken. Dus dat moet ik ook nog doorgeven.
-
Maar als je snel nieuwe draaistellen wil hebben kan dat ook.
Ik heb namelijk afgemonteerde draaistellen thuis liggen.
Het enige wat je zelf moet doen is de wielstroomafname er zelf opzetten.
Maar die kun je gewoon van de oude afhalen.
Dan bestel ik gewoon weer nieuwe voor mezelf.
Jos.
-
Die man van Vleugels heeft gelijk als het om de onderdelen van de 1601 gaat.
Het vervangen van de complete aandrijving is zwaar overtrokken. Er hoort echt een nieuwe motor bij Jos, anders zijn motor en overbrenging niet meer op elkaar afgestemd.
-
Bedankt voor het aanbod Jos, maar ik laat hem niet repareren.
Ben dat staafje tussen het draaistel en de motor ook kwijt.
Ik krijg gewoon via de school WA-verzekering een nieuwe.
-
@ Henk, zlefs die neiwe motor is niet nodig.
want de nieuwe draaistellen lopen soepeler dan de oude, en de oude motor is zwakker dan de nieuwe.
Jos.
-
Het gaat om het toerental.
Bovendien is Bart de cardanas kennelijk kwijt en die is afgestemd op de oude motor en niet op de nieuwe motor met vliegwiel.
-
Ik heb even gekeken, ik heb nog eenzelfde draaistel staan, alleen al het loopwerk is er uitgesloopt. Maar dat heb je nog, dus dat kan je overzetten, het huis van m'n draaistel is prima wat ik zo kan zien.
Als je die wilt hebben, be my guest....
Gr. Remco.
-
Ach laat ook maar zitten.
De man met praktijkervaring wordt alweer op een zijspoor gezet.
Jos. ??? ???
-
Ach gut, denk jij dat je de enige met praktijkervaring bent Jos?
Als Remco een oud draaistel heeft, dan is dat een oplossing.
-
Jos, je weet dat ik je dankbaar ben dat je het aanbied.
Maar als ik zelf kleine onderdeeltjes kwijt ben, en er zijn dingetjes kapot, dan hoeft het voor mij niet meer.
Ik laat morgen nog van me horen
-
dat is ook een oplossing.
Komt in feite op het zelfde neer als mijn oplossing, alleen bij mijn oplossing moest je beide draaistellen vervangen.
Oja, cardanasjes, waar je over spreekt met dat plastic staafje, daar kun je gemakkelijk aankomen.
Jos.
-
Lui,
Ik denk dat het slim is om deze discussie te stoppen. Doen jullie het zelf niet, dan doe ik het wel.
Bart heeft aangegeven een nieuwe lok via de verzekering aan te schaffen. Of het dan wel of niet te repareren is doet niet terzake!
Verzand het toch (weer) in een discussie over wel of niet repareren dan is het een slotje!
Gr,
Bart
-
H
... Ik krijg gewoon via de school WA-verzekering een nieuwe.
Het is geen nieuwe loc, je hebt het aankoopbewijs niet. Als je de ouderdom van de loc moet opgeven, kan het zijn dat ze de dagwaarde schatten en dat bedrag uitbetalen.
Als dat te weinig is, zal de school het wel aan willen vullen tot het bedrag jij nodig denkt te hebben om een nieuwe te kopen.
(Je kunt dan nog kijken of je de stukke loc gaat opknappen op de manier van Jos.)
-
H
Het is geen nieuwe loc, je hebt het aankoopbewijs niet. Als je de ouderdom van de loc moet opgeven, kan het zijn dat ze de dagwaarde schatten en dat bedrag uitbetalen.
Als dat te weinig is, zal de school het wel aan willen vullen tot het bedrag jij nodig denkt te hebben om een nieuwe te kopen.
(Je kunt dan nog kijken of je de stukke loc gaat opknappen op de manier van Jos.)
De nieuwe loc gewoon aanschaffen in de handel. De kassabon dateren ergens in 2008 niet op een zondag natuurlijk. De kassabon inleveren bij de directeur en deze kan het weer verhalen bij de verzekeringsmaatschappij. Door dit stukje verzekeringsfraude kost de beide partijen geen cent. Het lullige met de verzekeringsmaatschapijen is gewoon. Dat als ze er onderuit kunnen komen, dat dan doen ook. Ik ben geen voorstander van frauderen laten we dat voor opstellen. Maar als Bart gewoon zijn medewerking verleent aan school en er gaat wat kapot door wat dan ook en buiten zijn schuld om. Dan moet dat gewoon netjes worden afgehandeld en geen opgelapte loc maar een nieuwe loc.
-
Waarom citeerde je bovenstaand bericht?
Op mijn manier, als je goed gelezen hebt, krijgt Bart ook het bedrag dat een nieuwe loc kost.
Jouw manier, och, ik weet niet of je die in het openbaar moet uitdragen.
-
De verzekering dekt alleen maar de dagwaarde van de beschadigde spullen.
Een nieuwe loc kopen is verzekeringstechnisch niet zo handig, want je legt er ten alle tijden geld aan bij.
Jos.
-
Je had beter een jaartje kunnen wachten op de vernieuwe 1600, waarvan de roosters wel op goeie hoogte zitten.
Ik zou die school een poot uitdraaien en zeggen dat de oude 1600 en verzamelwaarde heeft van tenminste 300 Euro.
-
Bart, erg jammer dat je lok stuk is, maar los aub je probleem op met de desbetreffende persoon.
Mvg
Wim.
-
En met die laatste woorden gooien we de boel op slot.