BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Frits74 op 23 October 2006, 20:45:18
-
Hoi spoorders,
Ik ben van plan om de rails/wissels voor mijn schaduwstation uit te voeren met het 'goedkopere' Piko A-railsysteem. Het zichtwerk wordt Fleischmann Profi-rails.
In hoeverre zijn deze H0-systemen compatible met elkaar, heeft iemand hier ervaringen mee of betere suggesties? Mijn doel is dus om kosten te minimaliseren. Of is goedkoop hier duurkoop?
Met vriendelijke groet,
Frits
-
Het zijn wel goede rails, en piko levert overloop rails zodat je het met andere rails kan gebruiken.
-
Hoi Frits,
Ben je niet goedkoper uit met 2e hands spoor voor je schaduwstation? Op beurzen is vaak wel wat te vinden.
Groet,
Tjalling
-
@Chris, Bedankt.
@Tjalling, Is natuurlijk een mogelijk alternatief. Ik ben niet zo bekend met beurzen. Nadeel van 2e hands is meestal de 'garantie'. En ik heb begrepen dat de prijzen ongeveer de helft zijn van nieuw. Voor de rails ben ik niet zo bang, maar voor de 14 el.wissels loop ik liever geen risico.
Met vriendelijke groet,
Frits
-
De wissels zijn fraai, en de tong wordt nog door een klein veertje geholpen om om te slaan. iets wat andere wissels ook zouden moeten hebben. Mocht de motor het net niet voor elkaar krijgen de tong om te leggen, doet het veertje het wel.
-
Ik begrijp dat de wissels problemen op kunnen leveren. Wisseltongen die te hoog liggen en zo ontsporingen kunnen veroorzaken en onbetrouwbare aandrijvingen. Zouden kinderziekten kunnen zijn geweest.
Voor de rest ziet de rails er vind ik beter uit dan Fleischmann profi. Wat dat betreft eerder profi in het schaduwstation en Piko in het zichtbare stuk dan omgekeerd.
-
Hallo,
Ook ik speelde met deze gedachte om de Profi-rails in het zichtbare deelte te gebruiken en de Piko in het onzichtbare gedeelte.
Fleischmann profi rails zien er erg mooi uit maar helaas heb ik erg veel problemen met een aantal hoge snelheids wissels. Deze veroorzaken kortsluiting doordat inwendig soms schakelveertjes los schieten.
Ik ben nu ongeveer een jaar aan het experimenteren maar heb nu het besluit genomen om met alleen Piko A-rails door te gaan.
Het materiaal van de Piko A-rails heeft een erg goed geleidend vermogen waardoor de rij eigenschappen optimaal zijn.
Bij de wissels is de vaste rail waar de tong tegen aankomt iets te ver ingeslepen waardoor de wielen soms even omhoog komen. Dit is met een klein vijltje te verhelpen.
De wisselspoelen werken niet 100% betrouwbaar. Dit heb ik verholpen door de eindafschakeling uit te schakelen.
Omdat ik deze aanstuur met de LS150 en met Koploper is de pulsduur altijd instelbaar zodat er geen kans op doorbranden is. ;D
Groet,
Rob
-
Hmmm...
Ik begrijp dat de aandrijvingen niet 'je van het' zijn. Weet iemand of op de Piko- wissels aandrijvingen van 'derden' kunnen worden aangesloten? En zo ja, welke is/zijn uit eigen ervaring dan een beter alternatief?
Met vriendelijke groet,
Frits
-
Frits,
Mijn ervaring leert dat bijna geen enkele wisselspoel 100% werkt.
Aangezien ik straks Koploper ongeveer 50 tot 60 wissels wil laten aansturen en koploper niet kan controleren of ze ook werkelijk zijn om gegaan ga ik voor zekerheid.
Een duurtest van enkele dagen heeft aangetoond dat de wissels na de modificatie 100% betrouwbaar werken.
Groet,
Rob
-
wat voor modificaties?
mvg,
Hedzer
-
@Rob,
Ieder antwoord levert soms weer nieuwe vragen op. Dat is ook het leuke aan dit forum.
Ook even nog voor mijn informatie (zit nl. nog in de beginnersfase met deze hobby). Je rijdt dus digitaal en kunt de pulsduur instellen van de decoder (direct en/of via de software). Waar/hoe zet je de eindafschakeling af?
Zelf ben ik in het bezit van een Fleischmann Twincenter.
Frits
-
Frits,
Ik rij met MRDirect in combinatie met Koploper.
Zowel in MRDirect als in Koploper is de pulsduur in te stellen.
Tot slot wordt de wissel aangestuurd door de Lenz LS150 en ook daar is de pulsduur in te stellen.
Dus kans op doorbranden is er niet.
De aandrijving is gemakkelijk open te maken(5 lipjes). Op het printje zitten een drietal contact banen, één lange en twee korte.
Deze alle drie doorverbinden. Je kan het beste de spoel met de print er uithalen en dan helemaal aan de buitenkant een kleine doorverbinding aan brengen, zodat het schuifcontact er goed overheen kan blijven schuiven.
Mocht het later niet bevallen dan kan de verbinding weer los worden gehaald zonder dat er blijvende schade is aangebracht.
Nog even over de rails. Als je de rails vaak weer los haalt is Fleischmann hier beter tegen bestand.
Maak je echter een vaste baan dan is Piko zeer aan te bevelen. Mooie slanke rails en uiterst dunne rail lasjes zowel gewoon als geïsoleerd en tot slot de prijs.
Groet,
Rob
-
Frits,
Nog even een toevoeging:
Daar waar ik de wissel aandrijving onder de baan kan plaatsen, maak ik gebruik van de Conrad wissel aandrijving. Deze werkt met een motortje en heb ik niet hoeven aan te passen. Nr.219998 en kost rond de 5 euro.
Groet,
Rob
-
@Rob,
Bedankt voor alle informatie. De prijs van de Conradaandrijving spreekt me wel aan.
De baanplanning krijgt al een wat definitievere vorm. Ik neem in ieder geval voor het schaduwstation de pikorails/-wissels en de Conradaandrijvingen. Wellicht zijn deze laatste ook geschikt voor de Fleischmann wissels (zichtwerk).
Met vriendelijke groet,
Frits