BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: RhB-Mikey op 15 February 2009, 13:05:37

Titel: Mikey - (Baanplan N)
Bericht door: RhB-Mikey op 15 February 2009, 13:05:37
Na veel gerommel heb ik toch maar een baanontwerp op de computer gemaakt ivp uit het hoofdje
het word een berg landschap verder heb ik geen thema. ik rij met alle matrieel die ik mooi vind. nederlands, duits. hastalapasta geen gelul gewoon mijn eigen fantasie wereld.
Zo als je kunt zien zit nog geen schaduwstation in die bouw ik er later tussen.
Meschien bouw ik er ook nog een industrie terein tussen maar dat moet ik nog een keer uitwerken.

Wat vinden jullie ervan?
(http://img19.imageshack.us/img19/1132/79431451ru9.jpg)

Titel: Re: Baanplan (spoor N)
Bericht door: Rob Bogers op 15 February 2009, 15:07:47
Als jij je in jouw fantasiewereld gelukkig voelt ben ik het ook, denk er wel om dat je niet stijgt of daalt met een verschil groter dan 3%. dat betekend 3cm daling/stijging per meter. Wil je dus 6 cm overbruggen heb je een lengte aan rails nodig van 2 meter. Zorg er ook voor dat jouw langste trein met gemak voor het perron kan staan. In werkelijkheid is de perronlengte veel langer dan de maximale treinlengte. Mijn mening is dat jouw baan weinig uitdagingen heeft maar zogezegd het is jouw fantasiewereld en niet de mijne.
Titel: Re: Baanplan (spoor N)
Bericht door: -Henk- op 15 February 2009, 15:18:12

Is het niet 3cm stijgen of dalen per 100cm

Mvg
Henk
Titel: Re: Baanplan (spoor N)
Bericht door: Rob Bogers op 15 February 2009, 15:22:29
Ja, dat is juist, ik heb het al gewijzigd. bedankt voor de opmerking.
Titel: Re: Mikey - (Baanplan N)
Bericht door: Saraan op 16 February 2009, 19:49:52
Hallo Mickey,

je baanplan heeft een aantal goede ideeën, zoals de rijlengte. Een trein blijft lekker lang weg alvorens ie terug het station in duikt. Maar...!  ;D

Persoonlijk vind ik het plan vrij eentonig. De sporen lopen teveel parallel aan de zijkanten, en er is te wijnig variatie mogelijk. Ik vrees dat dit ontwerp je snel gaat vervelen.

Ik zou het hoofdstation langere perronsporen geven, en uitbreiden met een paar doelgerichte opstelsporen (PTT?, goederenkaai,?, weegbrug?). In het ander been van de L zou ik dan nog een halte plaatsen (kan je onderscheid maken tussen direct, rionaal en stoptrein). Een schaduwstation van minstens 4 opstelsporen zou ik sterk aanraden om variatie in het treinenverloop te krijgen.

En als je dan nog ergens een zeer eigen, ding naar en met smaak neerzet (vb: grindgroeve, houtoverslag, brouwerij, raffinaderij, ferryboat,compostverwerking,...) dan ga je een dijk van een baan tegemoet!

groetjes,
Michiel
Titel: Re: Mikey - (Baanplan N)
Bericht door: Antoontje op 16 February 2009, 21:02:58
Hoi Mickey,

Je kunt (met de klok mee) wel van de binnenbaan naar de buitenbaan, maar niet meer terug.

Groet,

Antoontje.
Titel: Re: Mikey - (Baanplan N)
Bericht door: RhB-Mikey op 17 February 2009, 21:57:15
Bedankt voor de recties. ik ga er zeker wat mee doen.

Hoe zou ik het best een schaduwstatoin er in kunnen verwerken? zelf kom ik er niet echt uit.
verder zit ik te denken om een paar wissels in de tunnel te plaatsen om zo een groter station te kunnen realiseren. wat denken jullie?
Titel: Re: Mikey - (Baanplan N)
Bericht door: Rob Bogers op 17 February 2009, 23:56:01
Zo te zien heb je ruimte genoeg voor een schaduwstation. Je moet alleen even gaan nadenken of je dit ja, dan nee met een spiraal wilt gaan doen want die kost wel wat ruimte.
Titel: Re: Mikey - (Baanplan N)
Bericht door: R Fongers op 18 February 2009, 00:31:46
Mickey,

Ik zou er 2 schaduwstations maken, dan krijg je een veelzijdige treinen loop. Ik zou dat doen in het groene deel van je baan met een spiraal. eventueel plaats je er nog een 2 kruiswissels in zodat je met trekduw ook terug kan rijden ipv door een keerlus te gaan.
Je zou ook nog de 2 schaduwstations met elkaar kunnen verbinden wat nog meer variatie geeft. Kortom mogelijkheden genoeg.

M.i. moet je echter wel met de bouw van je schaduwstation beginnen omdat dit later hopeloos werk is en zeker het testen is heel belangrijk i.v.m ontsporingen en haperingen.

Succes Rob