BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 15 February 2009, 11:40:13

Titel: Seinen Bf Radebeul Ost
Bericht door: Simon Stenneberg op 15 February 2009, 11:40:13
Bij "Wat zijn we aan het bouwen" beschrijf ik de bouw van mijn nieuwe baan naar voorbeeld van station Radebeul Ost (lijn Leipzig - Dresden).

Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16486.0

Op de voorgrond heb ik deze situatie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Bf_Radebeul_Ost.jpg)

Het is een kort "hoofdspoor" (258 cm), dus ik hoef/wil niet werken met automatische schakelingen, maar wil het wel wat aankleden. Vandaar dat ik wel bovenleidingmasten plaats (2e hands Märklin), maar geen draden ophang.
Daarnaast wil ik wel enkele (licht)seinen plaatsen, al is het alleen maar dat het leuk staat in het donker.

Ik heb 4 vragen:
1) Klopt mijn plaatsing van de in- en uitrijseinen (de nrs zijn de Viesmann-nrs)?
2) welke (rangeer?)seinen horen bij A en B (met Viesmann-nrs)?
3) kan ik de seinen van Viesmann ook gewoon met schakelaars bedienen?
4) wat zou ik nog meer moeten plaatsen (borden bijv)?

Ik noem Viesmann omdat die volgens mij het beste te verkrijgen zijn, in ieder geval bij Harlaar  ;)
Titel: Re: Seinen Bf Radebeul Ost
Bericht door: dennie op 15 February 2009, 16:18:36
hallo simon
Het sein plaatsing klopt niet helemaal.Uitgaande  van viessman seinen
Ik begin linksonder bij inrijsein 4012.
Je hebt hier geen afbuigend spoor dus kun je 4011 inzetten of 4014 (hoofdsein met voorsein )inzetten.ik ga er wel vanuit dat je geen verkeerd spoor rijdt.

De trein komt dus  op onderste perron binnen.
Het licht uitrijsein 4013 (of 4016) kun je hier wel gebruiken,echter de functie hp2 langzaam voorbij rijden toegestaan heeft hier geen nut want
hebt  je geen afbuigend spoor.
Tenzij je de wissel omdraait zodat je dus van perron a door kunt rijden naar de opstelsporen/rangeer.Dan zou de functie hp2 (groen en geel of oranje) wel zin hebben.

Bij b  kun je zowel kleine rangeersein/dwergsein 4018 of 4017 en zelfs gewone sein 4012 inzetten,want hier heb je wel afbuigend spoor als je de wissel niet wilt omdraaien.
Echter niet duidelijk is waar het sein voor staat hoort hij bij het onderste spoor of is deze sein bedoelt voor de doorgaande sporen /naar de opstelsporen/spoor.

Bij a opstelspoor  kun je gewoon rangeer sein 4017 of 4018 neerzetten.

Uitgaande dat je vanaf opstelspoor vertrekt ga je de hoofdbaan op kom je bij wissel perron b aan  geen afbuigend spoor dus kun je sein 4011 of4014 gebruiken.
Trein komt nou binnen op perron b,sein 4011  als uitrijsein kun je hier gebruiken,want hp2 functie heeft geen nut.
ik weet niet of je veel gaat rangeren anders kun je nog bij iedere wissel rangeersein inzetten.
Met welke schakelaars ga je de seinen bedienen?
 
Ik zelf gebruik relais en schakelaars van diverse merken door elkaar,hoofdzakelijk van viessmann  als fleischmann.

Bebording ligt eraan welke tijdvak je treinen inzet
Titel: Re: Seinen Bf Radebeul Ost
Bericht door: Simon Stenneberg op 15 February 2009, 18:23:09
Dat zet me weer aan het denken.
De wissels tussen de hoofdsporen liggen er voor het rangeren cq omlopen.
Ik heb diverse liggingen uitgeprobeerd en op deze manier bieden ze de meeste rangeermogelijkheden.
Bij elke wissel zou ik dus rangeerseinen (4018) moeten plaatsen. Klinkt logisch.
Ik had zelf gedacht aan 4012/4013 omdat Viessmann deze in- resp uitrijseinen noemt. Ik zou dus ook 4x "blokseinen" (4011) kunnen plaatsen. Aan de andere kant, zou het oranje sein ook bedoeld kunnen zijn voor langzaam rijden = rangeren?
Plaats B is inderdaad bedoeld voor het oprijden van het opstelspoor, dus gezien vanaf de perrons.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_Bf_Radebeul_Ost_v2.jpg)

Welke schakelaars weet ik niet, op de site van Viessmann staan veel schakelkasten of stuurmodules, maar gewone schakelaars (voor rood/geel/groen)...
Titel: Re: Seinen Bf Radebeul Ost
Bericht door: dennie op 16 February 2009, 14:16:50
hallo simon
De functie hp 2 groen en oranje (of geel) tesamen is alleen bedoeld voor langzaam voorbijrijden.
Dit heeft betrekking op oude wissels die niet te hard in afbuigende stand bereden mogen worden.
Uitrijsein seinen hebben voor rangeren stand hp0/sh1 dit is bij lichtseinen 1 rode lamp en de kleine witte (of geel) lampjes aan.
Je hebt ook oude vleugelarm seinen van viessman met aparte rangeersein 4515/4516/4517/4519
Titel: Re: Seinen Bf Radebeul Ost
Bericht door: Remunj op 16 February 2009, 14:34:14
Simon,

Kijk eens op deze (http://www.thesignalpage.nl/data.php) site.
Daar staan een heleboel links over seinstelsels.
Scroll eens naar beneden naar Duitsland en er staan een boel sites die uitleggen hoe het duitse seinstelsel in elkaar zit. dat geeft je een idee waar welk sein voor gebruikt wordt in welke situatie.
A.d.h .daarvan kan je dan de juiste seinen aanschaffen.

Gr.
Eric