BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: edwin1974 op 15 February 2009, 00:11:20
-
Hoi
Ik wilde weten of men het leuk zou vinden als er een boek verschijnt over de DH I en DH II treinstellen.
Ik loop al een tijdje met het idee rond om een boek hier over te gaan schrijven vandaar mijn vraag op het forum.
Nu de DH I en DH II treinstellen zijn af gevoerd krijg ik steeds meer drang om hier mee van start te gaan en over dit materieeltype te gaan schrijven
Mochten mensen iets hebben aan info of foto's zijn die welkom om voor het boek te gebruiken.
groetjes edwin
-
Ik heb voor gestemd.
Het lijkt mij leuk als het boedk er een beetje uitziet als de boeken die verschenen zijn over de elocseries 1000, 1100, 1200, etc.
met stukje techniek levensloop mankementen e.d.
een totaalplaatje dus.
das schaf ik zeker zo'n boek aan.
-
Hoi Edwin
Op zich ben ik heel erg voor zo'n boek. Alleen is het misschien goed voor je echt begint eens te polsen of anderen al niet bezig zijn?
Liever iets langer wachten op een goed dik boek wat 10% geresearched is dan 2 vlugschriften zeg maar (met het boek Diesellokomotieven in Nederland als voorbeeld hoe het niet moet, de laatste type-specifieke boeken van Uquillair zijn wat mij betreft wel goede voorbeelden, al had het 1100'en boek beter gekund...)
-
Citaat van:JAB van Ree vandaag om 01:06:03
Alleen is het misschien goed voor je echt begint eens te polsen of anderen al niet bezig zijn?
Daar had ik inderdaad nog nooit bij stil gestaan dat er misschien ook al anderen er mee bezig kunnen zijn
Bedankt voor deze tip maar hoe zou ik daar dan achter kunnen komen denk je.
groetjes edwin
-
Hoe meer naslagwerk hoe beter, maar dan wel graag in de trant van het 1200 boek.
mvg,
Sander
-
Hallo Edwin
Ik heb ook voor gestemd . Wel zoals Sander en JAB van Reeal opmerkten graag in de serie zoals de 1200 van uitgeverij Uquillair .
Zie ook je PB .
Jos
-
Heb in de '80-er jaren veel met de Wadlopers gereisd. Ze hebben toch bijna een kwart eeuw een stempel gezet op de exploitatie op de noordelijke nevenlijnen. Denk dat het daarom toch goed is ook dit in een boek te vatten. Het materieel kan natuurlijk niet tippen aan de Blauwe Engel.
En Edwin, ik kan je denk ik wel helpen aan wat interessante foto's. Nou ja, dia's dan natuurlijk. Bijvoorbeeld veel plaatjes met DH 1 en 2 bij armseinen op de lijn Groningen-Nieuweschans. Ik woonde destijds namelijk in Hoogezand en had zodoende die mooie seinen 'om de hoek'.
De foto op de achterzijde van Railkroniek 65/66 uit 1989 is onder andere door mij gemaakt. Ik hoor wel of je interesse hebt als je besluit met een boek te beginnen.
-
Een boek over de wadlopers is ook voor mij interessant, ik heb het boek dieseltreinen in Nederland, maar toen dat uitkwam reden de wadlopers net een paar jaar dus dat is ver van volledig.
Ik hoop persoonlijk dat de wadlopers snel vertrekken zodat er ook kans is het begin van een leven in het buitenland er in op te nemen.
Groetjes Michiel
-
@ Edwin.
Mijn advies is om contact op te nemen met Henk de Jager van Uquilair en jou plannen voor te leggen.
Op basis van jou planvorming kan vervolgens bepaald worden of het haalbaar is.
Op basis van haalbaarheid krijg je vervolgens ondersteuning vanuit de uitgeverij. Denk hierbij aan de structuur van het boek. Het redigeren van teksten en het verkrijgen van toegang tot verschillende bronnen inclusief beeldmateriaal. Mogelijk kun je ook een beroep doen op een aantal vrijwilligers van Uquilair die je kunnen helpen bij het bronnen onderzoek.
Grtz,
Willem
-
is er belangstelling??....wat is dat nou voor een vraag....
JA NATUURLIJK ( bijna schreeuwend ) ;D ;D vandaag nog, bij deze een bestelling ;)
eric
-
Laat maar komen!
-
Even Frank polsen voor wat mooie plaatjes!!!
mvg,
Sander
-
Sander : DH , niet DE...
Ik weet wel dat Niels Karsdorp heel veel Wadloper foto's heeft.
-
Heeft ie ook vast plaatjes van ;D
mvg,
Sander
-
Waarom is die reeks dan nog niet begonnen???? Is al meer dan 25 jaar terug dat die in Nederland kwamen :D :D
-
Omdat we meer hebben te doen dan scannen alleen....
Maar, binnenkort zal ik een lading plaatjes van de eerste jaren DH op de Friese lijnen scannen.
Ze komen vast eerder in 't zicht dan een H0-grootseriemodel... 8)
-
Ik ga morgen eens met Henk de Jager van Uquilair bellen om dit eens door te spreken.
Ik hou jullie op de hoogte.
groetjes edwin
-
Ik heb vandaag met de heer de Jager van uitgeverij Uquailair omdit plan voor te leggen en ik ga binnen kort een afspraak maken om dit plan(boek) verder te bespreken en los met het schrijven ;D ;D ;D ;D ;D.
Groetjes edwin
-
De serie DH I en DH II is volgens mij de eerste serie NS materieel dat zeer lokaal werd ingezet, zoals bekend alleen op de noordelijke nevenlijnen. Voor veel liefhebbers alleen materieel dat ze tijdens tienertoer, zomertoer of andere losse dagtochtjes tegenkwamen. De meeste spoorliefhebbers willen volgens mij ooit alle spoortrajecten bereden hebben en men kwam vroeg of laat dus onvermijdelijk dit materieel tegen in het noorden van het land.
Met de inzet op Almelo-Marienberg, Zwolle-Kampen en later in het zuiden door Veolia kreeg dit materieel er gelukkig nog een paar extra leuke hoofdstukken bij, zeker voor de nieuwste generatie spoorliefhebbers.
Hoe groot de vraag daarom naar dit boek is, durf ik niet te zeggen (ik ga hem overigens op zeker wel kopen), maar absoluut een prima initiatief.
Overigens succes met je plannen, ik hoop van harte dat het boek er komt!
-
Edwin, peppie idee. Ik heb ze vanaf het begin gefotografeerd. Van de zeer kale versie tot later met baanruimer en airco op het dak. Zal ook eens wat platen inscannen.
Greetz,
Noppie.
-
Edwin,
Stel jezelf, ter voorbereiding op het gesprek bij Uquilair, even de volgende vragen:
- beschik ik over alle kwaliteiten die nodig zijn om dit boek te schrijven? Heb je bijvoorbeeld ervaring met tekstschrijven, met eindredactioneel werk, het ontsluiten, samenstellen of gebruiken van archieven, heb je ideeen over opzet en indeling van hoofdstukken etcetera?
- welk perspectief ga je kiezen of gebruiken? Denk je vooral aan een fotoboek, een boek met veel technische details, wil je aandacht voor reizigers of juist aandacht voor de sociaal-maatschappelijke en economische context? Deze treinstellen zijn een schakel in een steeds verdergaande rationalisering van het reizigersvervoer in een context van stijgende exploitatiekosten, concurrentie van auto en bus en tegen een achtergrond van de sociaal maatschappelijke consequenties voor het Noorden wanneer praktisch alle treinverbindingen zouden worden geschrapt. Dit perspectief spreekt treinenliefhebbers wellicht minder aan, maar je kan ook je doelgroep daarmee vergroten.
Wees kritisch over datgene wat je kan en wat je wil. Henk de Jager zal dat namelijk ook zijn. Grote kans dat hij welwillender is als je zelf al keuzes hebt gemaakt en een visie hebt gevormd.
-
De serie DH I en DH II is volgens mij de eerste serie NS materieel dat zeer lokaal werd ingezet, zoals bekend alleen op de noordelijke nevenlijnen. Voor veel liefhebbers alleen materieel dat ze tijdens tienertoer, zomertoer of andere losse dagtochtjes tegenkwamen. De meeste spoorliefhebbers willen volgens mij ooit alle spoortrajecten bereden hebben en men kwam vroeg of laat dus onvermijdelijk dit materieel tegen in het noorden van het land.
Och, ik kan me nog een uitstapje van 2 tweetjes naar de 100-jarige spoorlijn Zevenaar - Winterswijk herinneren 8)
Waar kunnen we de (kleine) diascans naartoe sturen? ;)
-
Helaas heb ik nooit de Wadlopers de aandacht gegeven die ze verdienden. Zij waren het tenslotte die de rode diesels verdreven. Gelukkig heb ik ze nog wel bewust meegemaakt toen ze net in dienst nog naast de oude beveiliging reden.
Gek idee dat dit materieel ook alweer afgevoerd is. Inderdaad, ik was er ook bij toen ze in Winterswijk waren. Een exotische plaats voor hun. Dat ze later in het oosten en zuiden zouden gaan rijden kon je je toen geen voorstelling maken.
En het uitstapje van twee tweetjes naar Drachten op 27-04 en 30-04 1985 mag ook niet in het boek ontbreken.
Bij deze bestel ik ook een exemplaar wanneer dit boek uitgebracht word.
Veel succes, Hans Buijs.
-
Die knul van Karsdorp heeft een site http://wadloper.diesel-trein.nl/ (vast wel bekend bij DH-liefhebbers) waarop echt ontzettend veel aan foto's, informatie en andere exotische DH zaken te vinden is. Volgens mij is hij een enorme DH kenner en zou je er goed aan doen, mocht het boek er inderdaad gaan komen, eens contact met hem te zoeken.
-
@Grandmaster ICM
Ik heb hem vandaag al een mailtje gestuurd hier over maar nu alleen afwachten op zijn reactie.
groetjs edwin