BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Olav op 13 February 2009, 12:28:16
-
Ik ben de lokloods van Faller aan het bouwen.
Wat erg onduidelijk is, is hoe je de deuren "automatisch" open en dicht kan laten gaan. De bouwaanwijzingen laten dit niet duidelijk zien hoe je één en ander aanbrengt.
Heeft iemand er ervaring mee dan wel een duidelijk plaatje of een foto?
Ik vraag dit liever eerst voordat ik zelf ga modificeren.
Groeten
Olav
-
welke locloods is dat
-
120175 staat er in de topic titel. ;)
-
Op de site van Faller gevonden:
Die Tore werden durch einfahrende Loks automatisch geschlossen und bei der Ausfahrt wieder geöffnet.
Gemakkelijk he, Google? ;D ;D ;) Even gezocht op de site:
EDIT heb de handleiding op de site even doorgelezen. Je stopblok aan het eind van de sporen bevat veertjes waaraan de draad naar de deuren komt. Als je er tegenaan rijdt drukt het stootblok de deuren dicht. Als je vervolgens naar buiten rijd zullen de deuren losgedrukt worden waardoor het stopblok weer in de beginpositie gedrukt wordt.
De beweging wordt dus aan het eind van het spoor door het stopblok gereguleerd.
Dus even goed kijken hoe alles zit, niet lijmen wat niet gelijmd mag worden en alles zou prima moeten functioneren. En eerlijk gezegd is de handleiding daarin vrij duidelijk.... :)
-
lijkt mij stoer zelf een dergelijke functionaliteit in te bouwen. Is er iemand die dit al klaar heeft en een foto zal kunnen posten?
-
Olav, kijk ook even naar de antwoorden die je bij de buren hebt gekregen.
Sander
-
He?? ??? ??? Waar staat dit allemaal nog mee dan?
-
Ik heb het nu gezien. Bedankt!!!!
De tekening was niet geheel duidelijk. Pas een tekening verder, een ander gedeelte dus, zag ik wat ontbrak.
Was gewoon een beetje verwarring van mijn kant.
Ik zal er in ieder geval een duidelijke foto van maken voor mijn bouwverslag.
En ja, ik heb de vraag ook bij de buren geplaatst. Immers twee fora weten meer dan één. :)
Groeten
Olav
-
Lijkt op de methode die Vollmer ook gebruikt heeft in zijn lokloods.
Twee veertjes aan de deuren die naar een metalen stang liepen die langs het plafond naar achteren liep.
Achterin was die naar beneden gebogen en zat er een plaatje aan.
Als de lok daar tegenaan reed werden de deuren gesloten.
Naar buiten duwde de lok de deuren open. Zag er altijd zo onnatuurlijk uit.
Heb die V* lokloods nog liggen. Wil die in de toekomst nog opknappen en de deurbediening aanpassen. Denk aan een servoaandrijving.
Gr.
Eric
-
zag in de handleiding dat het nog redelijk een gepriegel is. Rij zelf N waardoor het een stukje moeilijker wordt. Toch is het de moeite waard er eens naar te kijken. Eerst maar veertjes zoeken die minder sterk zijn als een trein maar toch meer kracht hebben dan de deuren.
-
Deze loods heb ik een tijd geleden ook gekocht. Bij mij wordt hij negensporig. Net als bij jou, Olav? Ik ben nog niet met de bouw begonnen, want ik twijfel nog hoe:
Maak ik er één grote loods van?
Worden het drie loodsen, die ik strak tegen elkaar zet?
Zo'n grote loods lijkt me lastig te hanteren...
Ik was van plan om de deuren open te laten staan en de mechanieken dus niet in te bouwen. Kleine loks krijgen deze deuren toch niet dicht.
Heb die V* lokloods nog liggen. Wil die in de toekomst nog opknappen en de deurbediening aanpassen. Denk aan een servoaandrijving.
Een servoaandrijving is interessant. Ik neem aan, dat je per deurenpaar één motor wilt gebruiken, Eric. Heb je hier al ideeën over? Is er op internet een verslag over het inbouwen van "op afstand bedienbare deuren"?
Vraag op vraag op vraag. 8)
Bij Jan Wentink in Doornenburg heb ik de loods van de foto op de kop getikt. Vooral voor de onderdelen. Trouwens..., nu kan ik afkijken hoe het een en ander bedoeld is door de bouwbeschrijving van Faller.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto211_BSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto211_BSM.jpg)
Faller 120177. Jammer, dat die loks zo in beeld staan.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Is geheugendraad misschien een oplossing? Lekker dun, kan je mooi wegwerken. Te koop (o.a.) bij Pro-rail (http://users.skynet.be/pro-rail/ukcafam0.htm). Mijn ervaringen met service, betaling en verzending daar zijn prima en het is mooi spul om geruisloze rustige aandrijvingen te maken! Klein hefboompje nabij de scharnieren en de deuren maken een mooie slag open of dicht.
-
Per deur zal je idd een servo in moeten bouwen. Het aansturen is vrij eenvoudig. Zoek maar eens op schema's voor het testen van servo's. Als je de potmeter vervangt door vaste weerstanden en er een keuze schakellaar voor zet kun je hem op 2 standen schakellen.
Nadeel van een servo kan zijn, mits je niet alles goed geregeld hebt, dat je lok de deur eruit rijd.... ;D wel realistisch natuurlijk.
Je zou dus zowiezo een paar veertjes kunnen monteren in je koppelling, zodat de lok de deur altijd kan open rijden mocht je de verkeerde lok activeren...
-
Deze loods heb ik een tijd geleden ook gekocht. Bij mij wordt hij negensporig. Net als bij jou, Olav? Ik ben nog niet met de bouw begonnen, want ik twijfel nog hoe:
Maak ik er één grote loods van?
Worden het drie loodsen, die ik strak tegen elkaar zet?
Zo'n grote loods lijkt me lastig te hanteren...
..........
Met vriendelijke groet,
Basilicum
Ik maak er één met twaalf sporen. Vier korte en 8 lange sporen. En ik maak deze in één geheel (zijn al aan elkaar gekoppeld).
En het hanteren valt wel mee. Met de goede lijm kan je op twee punten het geheel oppakken.
Ik mis nog een aantal 2207 rails en wat "stenen" om te vullen. Dat heb ik vrijdag allemaal binnen. Nadat dit ligt maak ik de loods vast aan de plaat waarop deze gemaakt wordt.
Dat is overigens een multiplex plaat van 125 x 125. Deze kan door de deur en over de trap, waardoor verhuizen altijd kan. Met andere woorden, dit is een los-vast gedeelte in de baan die ik toch niet zal veranderen. ;) :)
Groeten
Olav
-
Ik mis nog een aantal 2207 rails en wat "stenen" om te vullen. Dat heb ik vrijdag allemaal binnen.
Wat bedoel je met "stenen", Olav?
Groet,
Basilicum
-
Ik bedoel de stenen voor tussen de bielzen in de lokloods. Ik kies daar voor zwart balast. Van al de olie en het vet. ;D
Buiten, wat pas later komt wordt gewoon roestkleur.
Groeten
Olav
-
Olav in een loods ligt geen balast, meestal liggen de rails daar naast een put zoals een smeerput voor auto's.
-
Gaat ook alleen om tussen de rails.
Dat is een nadeel van 3-rail, er is niet direct iets te vinden om het netjes op te vullen zoals "planken". ;)
Zoals ik al eens stelde, elk systeem heeft voor en nadelen.
Of weet je misschien een optie? Ik pas graag aan. Nu kan het nog. :)
Groeten
olav
-
Dit is een mogelijkheid hoe je de deuren kan open en dicht doen middels een servo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roundhousedoors.jpg)
De bron is van teamdigital1.com (http://www.teamdigital1.com)
En hier (http://www.teamdigital1.com/applications/tech_talk/video.html) kan je de video bekijken.
Grt Erwin
-
Interessante linkjes, Erwin.
Dank je wel.
Groet,
Basilicum