BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: HOe op 10 February 2009, 22:33:59
-
Wie kan mij helpen
ik heb sins kordt de HOe E loc maar hij geeft nu kortsluiting aan dus hij rijd niet waar kan dat aan liggen eerst reed hij mooie rond en in eens gaf hij kortsluiting aan en daar baal ik behoorlijk van >:(
ik heb dicitaal
gr dennis
-
tja... krijg je ook een kortsluitmelding als de loc niet op de baan staat?
-
ja dat klopt zo gauw hij er op staat geeft hij meteen een kortsluiting door en dan ligt de hele baan stil en als ik hem er af haal rijd de rest gewoon
-
En als je de andere locs stilzet, wil de "probleemloc" dan wel rijden? Het zou natuurlijk kunnen dat alle locs samen voor overbelasting zorgen.
-
daar heb ik totaal geen last van het is puur de E loc ik heb alles er al eraf gehaald en de E loc er op gezet en hij blijft kortsluiting aan geven ik heb nu 3 stoomlocks rijden en die geven niks aan
-
Ok, dan zit het probleem blijkbaar in de e-loc, terwijl die eerst wel goed reed. Heb je er tussendoor iets mee gedaan, bijvoorbeeld opengemaakt of iets aan veranderd?
-
nee ik heb er niks mee gedaan
-
zo gauw er 2 wielen de baan anraken dan geeft hij meteen kortsluiting aan ook als ik de loc om draai
-
Ik zou toch maar even de lok openmaken en meten waar die kortsluiting in de lok zit.
Groetjes,
Jos
-
Dan wordt het lastig om daar op afstand een oplossing voor te bedenken...
Je zou nog kunnen kijken of je iets bijzonders ziet aan de onderzijde van de loc. Is er wellicht een stroomafnemertje wat verkeerd zit, zit er vuil of iets anders wat er niet hoort?
Verder zou je kunnen proberen of de loc zonder kap wel gewoon wil rijden. Het zou namelijk kunnen zijn dat er intern een draadje klem zit, of los zit.
Maar ik begrijp dat je de loc nog maar net hebt. Je kunt er dus ook even mee teruggaan naar de winkelier, je hebt dan immers garantie.
-
Ik het een lok waar de decoder later in is gesoldeerd? In dat geval waarschijnlijk een vals contactje ergens... Bij een nieuwe lok (dus met een stekkertje) is dat minder waarschijnlijk.
-
zonder kap blijf hij kortsluiting geven dat heb ik ook gebrobeert en ik krijg de indruk dat het aan de moter ligt of aan de mulitmouse of ik heb de baan niet goe aan gelegt heb
-
Als de andere locs prima rijden, dan lijkt het me niet waarschijnlijk dat het aan de baan of aan de Maus ligt. Je kunt nog proberen of het aan de decoder ligt. Even een decoder uit een andere loc er in zetten.
-
De multi-maus kun je uitsluiten, andere treinen rijden namelijk wel.
De baan kun je uitsluiten,andere treinen rijden namelijk wel.
Dus waar het aan ligt, aan die ene lok.
Waar het precies aan ligt dat kunnen wij op afstand niet beoordelen. Jij kunt dat zelf ook niet, gezien je antwoorden. Dus zit er niets anders op deze lok naar een treinen dokter te brengen, of een specialist.
Want zo kunnen we nog uren door gaan, het zal het probleem niet oplossen.
Mvg
Wim.
-
tja dan kan ik even het weer veranderen en war kan het aan liggen ik heb gewoon een vlakke baan en verder geen poes pas en dat is mijn 2de loc die problemen heeft 1 loc ligt nog steeds in de fabriek van roco dus belijkbaar doe ik iets verkeerts
-
wim
dat is een 2de loc die ik naar een reparatie moet brengen 1 loc loc lis nog steeds aan wezig in oosterijk daar is vermoedelijk de motor verbrand ik hen zelfs 2 fingers verbrand daar aan zo heet werd het en ik baal er nu goed van en ik zter aan te denken om alles aan de kanten te gooien en te verkopen
-
Dennis,
Als je dat doet is de nieuwe uitdaging gauw over. Als je geen verstand van electro heb heb je een probleem betreffende deze hobby. Met elektriciteit moet je altijd meten, niet als het om 2 draadjes gaat maar naar mate de zaak uitgebreider wordt is dat wel noodzakelijk.
Kijk eens of er iemand in jouw omgeving je een stap in de goede richting kan geven, er is er gegarandeerd eentje in je onmiddelijke omgeving. Dan wordt de uitdaging een hele leuke hobby en is tevens heel leerzaam. ennn een kapotte loc zal niet veel opbrengen dus is dat geen oplossing.
Kop op
Rob
-
tja dan kan ik even het weer veranderen en war kan het aan liggen ik heb gewoon een vlakke baan en verder geen poes pas en dat is mijn 2de loc die problemen heeft 1 loc ligt nog steeds in de fabriek van roco dus belijkbaar doe ik iets verkeerts
Nu wil ik niet vervelend overkomen, maar Wim heeft je duidelijk verteld waar het probleem zich bevind, en hij is niet de enige: als je het nu nog niet weet, tja...
Daarnaast, maar daar kan je misschien niets aan doen, vind ik je schrijfwijze met de vreemde spaties en dergelijke vervelend om te lezen.
-
Dennis, misschien wil je de moeite nemen voordat je een bericht verzend, eerst eens naar de zinsbouw te kijken, vervelende spaties er uit te halen, en als het zelf niet lukt om wat voor rede dan ook een spellingcontrole uit te voeren.
Dan zijn je berichten misschien voor een ieder te volgen.
B.v.d.
Mvg
Wim.
-
Beste Dennis,
je kan gewoon voordat je een bericht plaatst even je ingevoerde tekst (dus voordat je op verzenden klikt) door deze online spelling checker (http://orangoo.com/spell/) halen en verbeteren waar nodig.
Heeft niks met je provider te maken.
-
Ik wordt hier goed moe van weer een loc kapot en er ligt er al 1 in de reparatie in oosterijk. En die lig daar nu al 3mnden daar
-
Ditzelfde probleem heeft Dennis ook al aangekaart onder Topic HOe.
Daar neemt Dennis iets meer de tijd om te lezen en te schrijven.
Laat we dit draadje maar wijselijk vergeten.
Succes, Henk
-
even een kort vraagje, als het nog mag.
Er wordt vermeld dat het niet aan de baan ligt, maar als meerdere locs stuk gaan, zou het dan niet kunnen zijn dat misschien het stroomniveau op de baan te hoog is en dat daardoor sommige locs er niet tegen kunnen.
Gevolg, smeltende deeltjes en kortsluiting.
zomaar een suggestie :-)
Hans
-
Ik vroeg me al redelijk in het begin af of meneer soms wisselstroom op z'n baan heb staan in plaats van gelijkstroom of zo.
-
Nee, deze meneer heeft een Multi-Maus, en is daarmee een 2-rail digital rijder.
Mvg
Wim.
-
U heeft gelijk... Ik bedoelde meer in het begin, toen meneer nog niet gemeld had welk systeem hij in gebruik had (maar dat had ik er gewoon niet bijgezet... en dan wordt lastig ruiken natuurlijk)
-
ik ga morgen terug naar de winkel om mijn e loc na te laten kijken en dat wordt mijn 2de loc die in de reparatie moet de andere loc lig nog steeds in Oosterijk
-
ik bedoelde eigenlijk of het voltage niet te hoog is.
ondanks dat hij gelijkspanning rijd, indien de stroomvoorziening zelf gemaakt is, of een te hoog voltage of te veel ampere.
Zou zomaar kunnen!?
Hans
-
Een te grote stroom wordt alleen maar getrokken
Je kan niet met alle geweld 10 Ampere op je lok 'zetten' Als je voeding dat kan leveren, dan is dat prachtig, maar de loc zal toch echt zijn stroom trekken die hij nodig heeft: maar dat is natuurlijk afhankelijk van de spanning.
-
Hij rijdt geen gelijkspanning. Hij rijdt digitaal, met een muis. Maar dat was al gezegd.
En gezien zijn 'begrip' voor elektronische zaken neem ik niet aan dat hij er zelf aan geknutseld heeft.
-
Menno,
Als hij sluiting maakt kan die wel die 10 Amp trekken, als je pech moet je 112 belluhhh
Rob
-
Hallo
Heeft er iemand aan gedacht of dennis soms geen loc geschikt voor drie rail plaatst op een twee rail systeem?Dan heeft hij zo wie zo kortsluiting.
Dito
-
Als dit lok nr 2 dan zijn vraagtekens wel op zijn plaats. Tenmeer omdat lok nr 1 te heet werd en nr 2 kortsluiting geeft, wat er op wijst dat er intern het een en ander niet goed is gegaan.
In zo'n geval zal er naar de basis gegaan moeten worden. Zoals er al vermeld werd is dit een roco systeem, maar zou je exact kunnen aangeven wat je hebt staan aan apperatuur om de baan te voeden, denk aan trafo's, boosters ed..
Een gevallen trafo kan intern bijvoorbeeld kortsluiting maken in een winding en dan krijg je een beetje meer spanning op de baan....
-
Heeft er iemand aan gedacht of dennis soms geen loc geschikt voor drie rail plaatst op een twee rail systeem?Dan heeft hij zo wie zo kortsluiting.
Het gaat hier over H0e...
-
Draad is opgeschoond en weer open.
Verder is het toch niet teveel gevraagd om elkaar met respect te behandelen. Dit geldt voor meerdere personen hier.
Indien dit weer ontspoort gaat ie definitief dicht.
-
Beste dennis,
ik heb sins kordt de HOe E loc maar hij geeft nu kortsluiting aan dus hij rijd niet waar kan dat aan liggen eerst reed hij mooie rond en in eens gaf hij kortsluiting aan
Dus deze loc heeft goed gereden op je baan.
zo gauw er 2 wielen de baan anraken dan geeft hij meteen kortsluiting aan ook als ik de loc om draai
of ik heb de baan niet goe aan gelegt heb
Is er iets aan je configuratie veranderd in de periode van aanschaf van deze loc en het tijdstip van het ontstaan van het probleem? Denk aan recente baan wijzigingen e.d.
Je andere 3 locs rijden toch nog steeds goed?
-
Ik zie net in het baanplan forum dat dennis met baan veranderingen bezig is ten tijde van de storing.
hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16253.15)
Kan het zijn dat hij ergens een aansluit fout heeft gemaakt en dat de ene loc er gevoeliger voor is als de andere maar dat ze op den duur allemaal doorbranden?
-
Alex, je zoekt het te diep. Een loc kan niet stukgaan door een aansluitfout in de baan. De fout zit in de loc. Maar waar, dat is op een afstand niet te zien.
-
Alex, je zoekt het te diep. Een loc kan niet stukgaan door een aansluitfout in de baan. De fout zit in de loc. Maar waar, dat is op een afstand niet te zien.
Zoals ik een paar post hierboven melde is er wel een mogelijk dat een lok stuk gaat door andere omstandigheden.
-
Evert, heb je dat dan wel eens meegemaakt? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
In dit geval geldt dan ook: meten is weten, maar dan moet je wel weten hoe je moet meten.
-
Waarschijnlijk heb je gelijk Klaas, ik vind het alleen zo frappant dat dit zijn tweede loc is die in vrij korte tijd het loodje legt.
-
Een trafo die kapot was door vallen heb ik idd wel eens meegemaakt ja. Het gebeurt zelden en als het gebeurt meestal zo drastisch dat de stop in je kast eruit vliegt, maar het kan wel en meten is weten idd.
Ik vind gewoon frapant dat die nr 2 is. In the early days waren er wel verhalen over decoders die het wat warmpjes kregen in bepaalde loc's maar dat is tegenwoordig ook beter geworden.
Dus ja het is idd intressant allicht om wat meer van de basis te weten.
-
Even iets rechtzetten:
Vanmiddag heeft dennis hier geplaatst dat ik hem bedreigd heb. Dit is absoluut niet waar. Ik heb hem gisteren onderstaand bericht gestuurt per PB en per email.
Dennis,
in het draadje over kortsluiting heb ik meerdere malen in moeten grijpen vandaag. Ook nu weer staan er reacties die niet kunnen. Waren het voorheen andere gebruikers die zich schuldig maakten, dit keer ben jij het.
Je kan niet eisen dat mensen hun mond dicht houden op een forum. Iedereen doet zijn best om je te helpen. Met een dergelijke kreet schrik je die mensen af en zal je probleem niet verholpen worden.
Wees bereid om informatie te geven en de vragen van de medegebruikers te beantwoorden, alleen dan is je probleem op te lossen.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Sander
namens Stichting Beneluxspoor.net
Verder zijn er binnen het bestuur maatregelen genomen wat kortweg neerkwam op een ban van 48 uur.
Deze is na bedreigingen aan mijn PB en emailadres omgezet in een definitieve ban.
Daar nu alles duidelijk en afgehandeld is voor iedereen heb ik deze draad gesloten.
mvg,
Sander