BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: SinFronteras op 10 February 2009, 19:16:02
-
Hallo allemaal,
De aanleg van m´n station vordert langzaam. De polarisatie van de peco-wissels werkt eindelijk zoals het moet, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Als ik met m´n multimeter het spanningsverschil over de doorlopende sporen van m´n enkele engelse kruiswissels (de single slips van Peco) meet, krijg ik consequent een aflezing van 0,5 Volt. Dit zou 0 moeten zijn want via de wisseltongen EN via de opsteekschakelaars van Peco krijgen de hartstukken stroom. Als ik er met m´n proeflokje overheen rijdt schokt en stottert het dat het een lieve lust is, maar ik krijg geen kortsluitingsmelding.
Ik dacht dat het aan de weerstand in de schakelaars kon liggen, maar ik heb beide types van Peco, en beide geven ze hetzelfde resultaat. De draadjes waarmee je de hartstukken moet aansluiten zijn ook niet echt bijzonder dik, maar het is maar een paar centimeter.
Kent iemand dit probleem en nog beter.. een oplossing?
Sin Fronteras
-
Ik betwijfel of een locje op een puntstuk bij 0,5 V spanningval al extreem gaat stotteren en schokken, dat zou ik meer in de loc zoeken.
En de weerstand van de schakelaar en stekkertjes zou wellicht al 0,5 V kunnen opleveren. Zelf ben ik nooit voorstander om stekkertjes te gebruiken als je het ook kan solderen dat geeft minder (geen) contactverlies.
-
Alles is gesoldeerd... en 0,5V over één schakelaartje? Het proeflokje is niet zo best, daarom is het ook een proeflokje, maar ik wil het wel zeker weten voordat ik er iets beters aan opoffer...
-
EN via de opsteekschakelaars van Peco krijgen de hartstukken stroom.
Probeer het is eerst eens met een loc die het goed doet. Die zal van een klein spanningsvalletje echt niet dood gaan.
Bovendien weet ik niet wat de kwaliteit is van je meter maar met een metertje van de DHZ zaak kun je zo laag in het bereik meestal niet geweldig nauwkeurig meten.
En nog wat, hoe meet je nou eigenlijk die spanningsval?? meet je eerst de spanning op het gewone spoor en dan tussen het hartstuk en de doorgaande spoorstaaf en trek je dat van elkaar af, of meet je die gewoon over hartstuk en dan de onderbroken spoorstaaf?
-
Ik meet op twee manieren:
- direct: waarde tussen doorgaande spoorstaaf en onderbroken spoorstaaf (0,5V) en
- indirect: spanning tussen twee doorlopende sporen - spanning tussen doorlopende spoorstaaf en hartstuk
Verder niemand die het probleem kent (van horen zeggen)?
-
In welke situatie meet je die spanningen? Als je meet terwijl er geen stroom wordt afgenomen, dan zit er ergens een hele hoge (overgangs)weerstand tussen.
Zie je kans om er een tekeinng van te laten zien? Uit de beschrijving is me nog niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is.
-
Precies Klaas, zonder stroomafname is 0,5 geen katte... hoewel een decoder er wel tegen zou moeten kunnen. Morgen maak ik een mooi plaatje, mag ik hem ook als PB sturen?
-
Volgens mij kun je geen plaatjes in een PB sturen. Maar het mag ook naar mijn gewone e-mail adres. Dat vind je op mijn website.
Maar je kunt het natuurlijk ook hier uploaden, is niet zo moeilijk.
-
Doen we het even provisorisch:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/engels.gif)
Ik heb een paar voorbeelden aangegeven van de meetpunten met de resultaten. Zo kan ik er nog 10 verzinnen maar dan wordt het een beetje onduidelijk en eentonig. Elke keer komt er consistent de spanningsval van 0,5 V uit, maar er zit geen enkele weerstand in. (Da's niet helemaal waar, natuurlijk zit er wel een diodebrugje op de stroom van de wissels en NIET op het baanvak erna, maar dat zal toch geen 0,5V verschil uitmaken?)
-
Dat zou het toch wel eens kunnen zijn: Over een diode staat inderdaad ongeveer 0,5 tot 0,6 volt, in principe ongeacht de stroomsterkte.
Maar nogmaals de vraag: Wat voor meter gebruik je?
Groet, Ruurd
-
Tsja, het is wel een DHZ-metertje...
-
Overigens: Als je 0,5 V meet over de diodes, wat meet je dan, als je de draden omwisselt, maar op de zelfde punten zet? Dus: Waar je eerst met rood kontakt maakte met de rail wordt zwart en waar je eerste de zwarte draad op derail hield wordt rood.
In de meter verander je de draden dan uiteraard niet, alleen op de rails.
Groet, Ruurd
-
Hetzelfde. Het is digitaalspanning (~) natuurlijk
-
.....Elke keer komt er consistent de spanningsval van 0,5 V uit, maar er zit geen enkele weerstand in. (Da's niet helemaal waar, natuurlijk zit er wel een diodebrugje op de stroom van de wissels en NIET op het baanvak erna, maar dat zal toch geen 0,5V verschil uitmaken?)
Waarom zit er natuurlijk een diodebrugje in? Kan je eens tekenen hoe dat zit.
Hetzelfde. Het is digitaalspanning (~) natuurlijk
Digitaalspanning is geen ~. Digitaal is een blokspanning en die kan je niet zondermeer meten met een multimeter.
Conclusie. je hebt eigenlijk geen idee wat je aan het doen en meten bent.
Geeft niet. We gaan gewoon proberen je op het goede spoor te zetten.
Misschien moet je eerst dit (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html) stukje eens op de site van Klaas lezen. Dan krijg je een idee wat digitaalspanning is en hoe je die kunt meten.
Gr.
Eric
-
Dank je Eric, zo komen we weer verder. Ik wist wel dat digitaalspanning geen wisselspanning was, maar dacht dat je het wel zo kon meten. Niet dus.
Die diodebrug zit in alle niet gedetecteerde blokken. Daar staan genoeg verwijzingen naar op verschillende draadjes dus dat lijkt me een beetje overbodig.
-
Die diodeschakeling ken ik. Maar hoe heb je die aangesloten. Als het goed is een zijde aan de wissel en de andere zijde aan de ringeliding/booster/centrale. De rest van je baan loopt dan via de diodes op de bezetmerlderprinten.
Dan zou je juist geen potentiaalverschil moeten hebben. Die schakeling is er juist voor om het potentiaalverschil weg te nemen.
Heb je het wel juist aangesloten? Plaats anders even een schetsje.
Begin te vermoeden dat het hier een aansluitfoutje betreft.
Gr.
Eric
-
En zo worden stukje bij beetje allemaal een beetje wijzer....
Is dit een nieuwe vorm van de missie vanuit Remunj....? :D
-
Zoiets, maar ik heb geen banden met de bisschop. (gelukkig niet) ;D
Gr.
Eric
-
Heb jij de 2530 ook niet in lila? :D
die heeft antislp(pertjes)banden....
Groet, Ruurd
-
Dit is 'm...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aansluiting.gif)
-
Ja dat is goed zo.
Blijft het vreemd dat je een potentiaalverschil meet.
Niet toevallig ergens een isolatie vergeten aan te brengen?
Gr.
Eric
-
Ik zal er vanavond nog eens extreem goed met de stofzuiger overheen gaan, misschien is er wat gruis van het rail"gum" tussen de isolaties terecht gekomen. Bedankt voor het meedenken!
-
Die bezetmelder, welk merk en type is dat?
-
Merk "WR" ;)
-
Dan is het goed. :)
In die bezetmelders zit net zo'n diodecombinatie. Dus voor mij is het nog niet duidelijk waar dat spanningsverschil vandaan komt.
-
Een kleine update:
Nadat het stofzuigen van de isolatielassen ook niet hielp, heb ik de diodeschakeling er maar eens uitgehaald. Bij nameten bleek het spanningsverschil verdwenen.
Ik zet een lokje op een gedetecteerd baanvak: 1V spanningsverschil.
Lampjes van het lokje aan: 0,9V
Dus denk ik dat het aan de diodes moet liggen. Nu heb ik van die kleine glasdiodes, de verkoper (W* uit Arnhem) wist ook al niet wat voor type.
Het aanbevolen type diode (N5401) kan ik niet vinden (bij Eijlander in Ede) maar wel andere types zoals N5408. Zou iemand kunnen aangeven welke diodes nog meer kunnen werken voor deze schakeling? Ik heb ergens gelezen over de N5400, maar ook die staat er niet tussen.
-
Elke diode die minstens 3A kan hebben is geschikt. Dus de 1N54xx serie of de BYV28.
Hoe hoger het nummer in de 5400 serie hoe hoger de spanning mag zijn. Ze kunnen allemaal 3A hebben.
Gr.
Eric
-
Die kleine glasdiodes, dat is waarschijnlijk de 1N4148. Die moet je in ieder geval niet hebben, want die verdragen maar 100mA of zo iets.
1N5400 zul je niet vinden, wel de 1N5401 en 5408, en alles wat daartussen ligt. Het laatste cijfer geeft de sperspanning aan, maar dat is voor deze toepassing niet van belang, ze zijn allemaal geschikt.
-
Als je het helemaal gelijk wil houden aan de detectie op de print gebruik dan een B80C1500.
Mvg
Wim.
-
Er zitten grotere diodes in (1N5408), probleem is opgelost...