BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jakop op 08 February 2009, 14:56:59
-
Mijn koploper heeft sinds gisteren kuren. Gisteren stopte het treinstel na enkele meters gereden te hebben en was dan niet meer voor of achteruit te krijgen.
Het licht bleef gewoon branden, f3 gaaf nog steeds de hoorn en f2 ook nog het omroepbericht. Richting wisselen gaf wel de gewoonlijke klik in de trein en front- en sluitlichten wisselen ook. Alleen niet rijden dus. Het maakt ook niet uit of ik de linker of rechterzijde van de IB gebruik. Allebeide hetzelfde. Tegelijk heeft de Märklin 1215 nergens last van, dus denk ik dan, het ligt niet aan de IB.... Om het treinstel weer vlot te krijgen kan ik de IB stoomloos zetten en een minuutje later weer proberen.
Idem....2 meter rijden en stop, einde
Nu (vandaag) is er nog bijgekomen dat als ik de IB heb uitgehad, de trein wel wil rijden, maar alleen met de motorbak achterop. Als ik richtwissel, blijft hij staan.
Wie o wie heeft ideeën of hetzelfde meegemaakt?
-
Klinkt alsof de motor in de ene richting teveel kracht moet leveren en daardoor de decoder in de overbelastings-beveiliging schiet... tenminste, zo komt het wel op mij over, maar vreemd is het natuurlijk wel, en eigenlijk kan ik het me ook niet voorstellen, want het stel rijd (als 'ie rijd) verder gewoon en zonder veel bijgeluiden?
-
Als ie rijd is ie eigenlijk super stil. Net stond hij dus stil, maar met de regelaar open op stap 9 en begint hij spontaal met slippende wielen te rijden.. Ik heb 'm al open op zoek naar eventuele losse contacten of zo maar 'k zie nog nix
-
slechte soldeerverbinding op de aansluitdraden richting motor?
-
Ik zie zo geen slecht solderingen. Maar dat zou toch niet verklaren waarom hij (nu) maar een kant op wil?
-
is het zo dat hij in een keer gaat rijden?
-
Ja, dat gebeurt ook wel. Zonet reed ie voor- en achteruit en hield dat vol met zeker wel 25 x richting wisselen. Nu heeft hij een half uur stil gestaan (regelaar op 0 dus) en nu wil ik weer gaan rijden en zowel voor als achteruit: geen reactie. Blijft stil staan.
-
stroom al van de koploper afgehaald?
-
Niet zelf aan gaan klooien, gewoon mee terug naar de winkel.
Valt immers gewoon onder de garantie.
Ga je zelf klooien dat vervalt deze.
Groetjes Ronald
PS gezien de M* perikelen zou ik inzetten op verganging, geen reparatie want wie weet hoelang het duurt voordat je hem terug krijgt.
-
Ik had hier ook net last van, toevallig! Bij mij was het denk ik dat er veel stroomverbruikers op de baan stonden. De toeter en zo deden het wel, maar de trein reed niet. Nadat ik van een paar andere treinen de lampen uit had gedaan, reed ie weer. Ik heb overigens alleen een mobile station, dus die kan sowieso weinig leveren. Onder het rijden deed de toeter het trouwens niet als er ook een tweede trein reed, of maar een kort hikje. Bij langzamer rijden deed ie het wel weer, dus het lijkt een vermogensprobleem.
-
mmmm... vreemd. Er stond behalve de Märklin 1215 niets op de baan en deze stond niet "aan". Ik bedoel dus niet opgeroepen door de IB. Zou ie dan ook vermogen kosten?? De voeding is niet groot; een Märklin 30VA trafo. Zou toch genoeg moeten zijn ???
-
30VA en die dient ook als voeding voor de IB? Da's wel erg krap. Probeer eens een grotere trafo om je IB te voeden. Handleiding raadt minimaal 52VA zo uit m'n hoofd.
Gr,
Bart
-
Misschien is hij wel solitair met het baasje ;D
-
@Bart
Ja, weet ik ook wel. Maar omdat ik de baan aan het testen ben, steeds met 1 lok of treinstel leek het me wel voldoende. Ik heb nog wel 2 60VA trofo's. Morgen maar even 1 opzoeken en aansluiten om het vermogen eventueel uit te sluiten als veroorzaker.
Bedankt voor de tips.... :-| wordt vervolgt
Misschien is hij wel solitair met het baasje ;D
Leg eens uit ???
-
Omdat Märklin er zogenaamd ook mee stopt, maar het zou handig zijn als Sobat er eens zijn woordenboek op nasloeg en het verschil tussen 'solidair' en 'solitair' opzocht.
- Peter
-
'k snap 'm ;D
Ik dacht dat ik het baasje was en om mij solitair te noemen zou Sobat me beter moeten kennen denk ik.. ;)
-
kleinigheidje heb je zo ;)
-
mmmm... vreemd. Er stond behalve de Märklin 1215 niets op de baan en deze stond niet "aan". Ik bedoel dus niet opgeroepen door de IB. Zou ie dan ook vermogen kosten?? De voeding is niet groot; een Märklin 30VA trafo. Zou toch genoeg moeten zijn ???
Ik heb geen idee hoeveel de IB van het vermogen van die trafo af snoept. Ik heb hier een 18VA trafotje, en ook al staat alles op de baan "uit", dan nog is het krap. Een decoder die op dat moment alleen maar luistert, vraagt toch vermogen (daarom werkt denk ik stroomdetectie ook met stilstaande trein). Maar alleen die 1215 zou toch geen probleem moeten zijn?? :-|
-
Inmiddels een 60VA trafo gemonteerd en het probleem is er nog steeds.
Beide (koploper en 1215) hebben nu ook tegelijk gereden, echter de koploper stopt zo nu en dan: alle licht blijft aan etc. Soms is ie weer op gang te krijgen door richting wisselen en enkel cm terugrijden en dan weer wisslen endan ga ie weer verder. Soms ook is de enige oplossing: IB uit zetten en na een ½ min. weer inschakelen.
't lijkt nu wel dat het mindervaak gebeurt....
-
Je moet er echt mee terug naar de winkel Jakop. Ik kan een paar dingen verzinnen die dergelijk gedrag veroorzaken en die komen er allemaal op neer dat er een defect is. Er zijn veel problemen met het elektrisch gedeelte van het model. Ruilen voor een goed exemplaar is echt het verstandigste.
-
Dat was mijn conclusie later vanavond ook Henk.
Hij begon later spontaan te toeteren en de omroepberichten vlogen ook hin und her..... >:(
We gaan naar de winkel!!
-
De correcte omroepberichten?
Het schijnt dat er berichten in meerdere talen in de geluidsmodule zitten en de anderstalige berichten komen er bij sommigen ook uit.
-
Nou nee, daar heb ik 'm nog niet op kunnen betrappen. Ik dacht wel flarden muziek te horen tussen de Nederlandse tekst door....hij is echt de digitale weg kwijt.. :'(
-
Vanavond deed ie bij mij ook raar, maar alleen bij zware belasting van de baan en in combinatie met MrDirect, aansturing met Motorola-nieuw protocol. Erg wazig als je trein ineens andere geluiden maakt dan je verwacht.
Zijn er mensen die hier iets over weten?
Groeten, Joeri
-
ik snap niet waarom iedereen denkt aan vermogensverlies en een defect treintje.
ik heb niet echt veel verstand van die treintjes, maar ik denk dat je simpeler moet denken : smering.
ik heb er ook wel eens een paar jaar niet mee gespeeld, en nu sinds een paar maanden ging ik er weer mee aan de gang.
ik moest eerst alle loco's goed smeren, en de baan goed schuren.
dus ik denk dat je dat ook eens moet proberen.
ik zeg niet dat het helpt, en misschien dat dat niet de oorzaak is, maar je kunt het op z'n minst proberen.
wat ik ook eens heb gehad, is dat ijn loco alleen nog maar achteruit wilde.
dis lag eraan dat de baan niet goed was aangesloten, en kortsluiting maakte.
daarom ging hij maar 1 kant op.
-
Ja, en dat overtollige smeren is dus vaak funest voor die treintjes. Als je er maaanden niet mee heb gereden zou een klein drupje olie hier en daar kunnen helpen, maar dat geldt in de regel voor de andere Marklin modellen met een vaak genoemd koffiemolenmotor erin.
Het probleem wat hier genoemd wordt heeft echt geen ene moer met smeren te maken.
Jeroen
-
ik moest eerst alle loco's goed smeren, en de baan goed schuren.
Laat dat laatste maar helemaal achterwege: dan worden de problemen op den duur alleen maar groter.
@ Jakop: terug naar de winkel lijkt mij de enige oplossing...
-
ik snap niet waarom iedereen denkt aan vermogensverlies en een defect treintje.
ik heb niet echt veel verstand van die treintjes, maar ik denk dat je simpeler moet denken : smering.
[...]
ik moest eerst alle loco's goed smeren, en de baan goed schuren.
Welke korrel raad je aan? :-X
Voordat ik roep dat ik denk dat het met beschikbaar vermogen te maken heeft, zoek ik echt wel e.e.a. uit hoor. En mijn baan is schoon zat en de trein is nieuw en goed maar niet overvloedig gesmeerd.
-
Laat dat laatste maar helemaal achterwege: dan worden de problemen op den duur alleen maar groter.
@ Jakop: terug naar de winkel lijkt mij de enige oplossing...
te veel smeren is ook slecht, de olie gaat "verharzen"(verharden?) en dan loopt hij helemaal niet meer........
-
Ik zou gewoon terug gaan met je koloper. Wat ik denk is dat je decoder het heeft begeven. De problemen die jij omschrijft zijn op andere fora ook al behandeld en daar zijn de treinen omgewisseld. Volgens dealers zitten er minder goede decoders in sommige koplopers.
-
Hij gaat vanavond mee naar de winkel.....komt goed ;)
-
De klacht bleef (gelukkig) hetzelfde in de winkel.
Oplossing: omgeruild voor een nieuwe! :)
Top geregeld door Huider!!