BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 08 February 2009, 11:38:29
-
Mijn naam is Kees Brunott woonachtig te IJlst (Friesland)en mijn hobby modeltreinen vat ik samen onder de naam "NS Blokpost 54" Onlangs heb ik een model van de Trix Koploper aangeschaft maar deze heb ik weer terug gebracht. De motor gaf een storend brommend geluid bij optrekken en afremmen en de laatste bak ontspoorde steeds. Zonder eigenwijs te zijn kan ik verzekeren dat het niet aan de ligging van mijn sporen is te wijten. Ik wil graag de ervaringen weten van hobbyisten die ook een Koploper van Trix hebben gekocht en welke oplossingen zij eventueel hebben aangedragen om het model soepel zijn slagen te laten rijden. Optisch is het namelijk een pracht model maar ik ben er wat "huiverig"voor om er weer een te kopen.
-
Hallo Kees
Misschien staat hier er wat over geschreven > https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8683.0
-
Ik heb nooit last gehad van ontsporingen.
En ik kan je zeggen, mijn baan is en ware beproeving voor een trein.
Jos
-
Hallo Kees,
Ik heb zelf ook een koploper en deze maakt ook een brommend geluid bij het aanzetten
en het stoppen. Dit gebeurt bij en tot een bepaalde snelheid en dan houd het op.
Een kennis van mij heeft exact het zelfde dus ik denk dat bij analoog gebruik dit als
normaal kan worden bestempeld.
Het ontsporen is mooi waardeloos, daar heb ik zelf geen problemen mee, ik rij
met enige regelmaat met de stuurstand voorop en deze blijft netjes in de rails.
Misschien heeft dat iets de maken met de afstand tussen de wielen, dat deze er niet ver
genoeg opgeperst zijn of de stroomafname draden die door het draaistel naar boven
lopen begrenzen het draaistel in zijn uitslag naar links en rechts.
Maar het is iets om zeker mee terug te gaan want voor de prijs verwacht je gewoon een
model wat niet zomaar ontspoort.
Succes.
-
Dat brommende geluid kan verdwijnen al je het relais buitenspel zet, dan heb
Er staat ook ergen een draadje van "pimp my koploper" en daar staat beschreven hoe je dat moet doen.
Ik heb het zelf ook gedaan.
En sindsdien is dat brommende geluid een heel stuk minder.
Jos.
-
hallo jos.
Ik heb sinds kort (10 febrauri) ook de koploper van trix
en heb diverse hoogte verschillen, geen last van ontsporingen.
Echter alleen motor maakt een irritante bromgeluid.
Echter wat wel opvalt is een richting is het geluid harder dan als hij andere kant op rijdt.
Mocht een wagon ontsporen dan controleer de assen met schuifmaat.
Of waar hij ontspoort met losse wielen kijken of het spoor niet verschoven is bochten worden belast .
-
ik zou als ik u was eens de kap eraf halen, en alle tandwielen + de motoras eens goed smeren.
ik weet dat het model net nieuw uit de winkel komt, maar alls iedereen dat probleem heeft, zal het wel een productiefout zijn.
mischien dat het niet helemaal weg gaat, maar verminderen kan altijd.
waar je wel op moet letten is dat je alleen de tandwielen en de assen smeeret.
dus NIET de motor, want dit is absoluut niet goed voor de motor.
ik dacht eerst ook dat dat geen kwaat kon, maar ik heb een oud treintje, en deze maakte na de smeerbeurt flink kortsluiting en gaf rook.
ik heb hem helemaal schoon moeten maken, en ik ga hem nu uittesten of hij het weer doet.
-
Hallo Kees,
Mijn zoon heeft zich de DE4 TEE(trix) gekocht ook problemen met ontsporen ik was er ook van overtuigd dat het niet aan de rail lag (dit als de trein steeds op de zelfde plek ontspoort) ik heb de rail vervangen en het probleem was verdwenen, en heb bij alle assen een drupje olie gedaan.
mvgr Evert.
-
ik zou als ik u was eens de kap eraf halen, en alle tandwielen + de motoras eens goed smeren.
ik weet dat het model net nieuw uit de winkel komt, maar alls iedereen dat probleem heeft, zal het wel een productiefout zijn.
mischien dat het niet helemaal weg gaat, maar verminderen kan altijd.
waar je wel op moet letten is dat je alleen de tandwielen en de assen smeeret.
dus NIET de motor, want dit is absoluut niet goed voor de motor.
ik dacht eerst ook dat dat geen kwaat kon, maar ik heb een oud treintje, en deze maakte na de smeerbeurt flink kortsluiting en gaf rook.
ik heb hem helemaal schoon moeten maken, en ik ga hem nu uittesten of hij het weer doet.
We hebben hier een ervaringsdeskundige aan het woord!!! Dat blijkt uit een ander draadje Diesellok maakt kortsluiting en geeft rook
-
Ik heb zelf ook een koploper en deze maakt ook een brommend geluid bij het aanzetten en het stoppen. Dit gebeurt bij en tot een bepaalde snelheid en dan houd het op.
Een kennis van mij heeft exact het zelfde dus ik denk dat bij analoog gebruik dit als normaal kan worden bestempeld.
Ik rijdt zelf met de Trix koploper maar dan digitaal en herken dit probleem niet. Maar zoals al eerder vermeldt, je moet het treinstel wel smeren (een druppeltje olie) en geen oliebad. Staat ook in de gebruiksaanwijzing. Je zult merken dat ook het motorloze gedeelte veel soepeler rolt (minder weerstand). Wat betreft het ontsporen, de wielstellen controleren op de afstand van de wielflenzen. kan misschien zijn dat er bij een wielstel de flenzen te ver uit elkaar staan dit geeft meer wrijving en kan bij een slechte raillas het wielstel eruit wippen.
-
Ik was samen met mijn kennis de eerste die de koploper heeft aangepast met de
kruis-links geplaatste slipringen en heb tijdens die werkzaamheden geconstateerd
dat slechts alleen de stroomafnemers en draaiende delen gesmeerd moeten worden.
De aandrijving was gewoon netjes gesmeerd dus daar kan het niet aan liggen.
Het zal dat relais wel wezen maar daar ga ik niet aan lopen klooien, gezien het treinstel
toch op een grote baan tussen ander materieel rijdt waardoor je het niet eens hoord.