BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: SinFronteras op 07 February 2009, 14:03:00
-
Beste allemaal,
Ik wil een decoder inbouwen in m´n (oude) Roco BR80. Plaats zat voor een decoder in de cabine, maar ik weet niet zo goed hoe ik het één en ander vast moet solderen. Ik heb niets kunnen vinden op internet, bijv. op 1zu160.
Elektronica zit er niet in, maar de stroomafnemers zijn een ononderbroken stripje koper dat ook de koolborstels op hun plaats klemt. Knip je dat door dan liggen de koolborstels er zo uit. Heeft er iemand ervaring met dit (N)-model?
SinFronteras
-
Ach, zoveel kun je er toch niet aan verschtieren, toch?
Dus heb ik zelf maar een poging gewaagd. Jammer genoeg had ik geen camera bij de hand, dus zullen jullie het moeten doen met de volgende beschrijving:
- kapje open (buffers aan de achterkant losdraaien)
- gele, witte en blauwe draadje van de decoder knippen (of je moet zin hebben om nog een paar smd-ledjes in te bouwen, maar dit laat ik verder buiten beschouwing). Oranje en grijze draadjes inkorten tot ongeveer 2cm, een paar milimeter blank maken. Rood en zwart inkorten tot 4cm, ook een paar millimeter blank.
- motor eruit halen door de zwarte klemmetjes iets naar buiten te trekken. Pas op dat het veertje van de "cardanas" niet wegschiet.
- grijs en oranje op de dopjes van de koolborstels solderen. Zorg dat er niet te veel blanke draad overblijft. Op dit moment zijn beide kanten van de motor nog gelijk, dus breek je hoofd niet over welke kleur waar moet.
- een geïsoleerd draadje (ik heb de gele van de decoder gebruikt maar de witte werkt vast net zo goed ;) ) strak om het motorhuis, ter hoogte van de koolborstels draaien. Het gedraaide stuk NIET aan de zijkant van de motor laten lopen, liefst in de hoek. Dit houdt de koolborstels op z´n plaats.
- De condensator (bruin) wegknippen, evenals de koperen stripjes die eerst contact maakten met de koolborstels. Zo ver mogelijk naar binnen buigen om te voorkomen dat ze contact zouden kunnen maken met de (metalen) behuizing.
- De rode draad aan de rechterkant (stuurboord) op het restant van het koperen stripje of op de plek waar eerst de condensator zat solderen, de zwarte draad aan de linkerkant.
Zo, nu ben je al klaar met solderen. Met een stukje isolatietape provisorisch om de decoder kun je nu kijken of alles goed werkt. Even op een programmeerspoor zetten en CV1 uitlezen. Ik heb daarna maar wat proefgereden, wou toch m´n BRretje nog een keer in leven zien voordat ik de kap weer probeerde vast te zetten.
Nu komt iets belangrijks! Als je de decoder zo bovenop de motor zet met dubbelzijdig plakband, kan de motor niet draaien. Ik heb dus twee stripjes plastic met secondenlijm op de beide kanten van de motor geplakt. Niet te dik, want dan kan de kap niet meer dicht, niet te dun, want anders loopt de motor vast. Ik heb een halve millimeter gebruikt (niet nagemeten hoor...)
Nu kun je hierbovenop de decoder plakken. In het dak van de cabine heb ik ook een stukje dubbelzijdig plakband geplakt, dan zit-ie netjes in een kussentje vastgeklemd. Sommigen van jullie zullen hierbij waarschijnljk opmerken dat de warmte zo niet weg kan, maar ik ga er maar dat een decoder waarbij je niet gebruik maakt van licht misschien niet zo warm wordt. De tijd zal het leren...
Nog een keer controleren of alles goed werkt en dan de kap erop. Draadjes goed wegstoppen, want de metalen kap geeft NIET mee. Controleer dat het "spanbandje" nog goed over de koolborstels loopt en dat de draadjes niets blokkeren (cardanassen bijvoorbeeld). Met een beetje geluk glijdt ie er prima op. Buffertjes weer vastdraaien en klaar.
Dit was mijn tweede inbouw en het viel alles mee. Bovendien ben ik geen ervaren soldeerder, dus als ik het kan, kan jij het zeker. De maximumsnelheid behoorlijk verlaagd en rangeren maar!