BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Bob R. op 07 February 2009, 12:31:34

Titel: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 07 February 2009, 12:31:34
Omdat Heljan/Rockyrail de Honde en Eendekop heeft aangekondigd zijn sommige onder jullie misschien nieuwsgierig naar de kwaliteit van de Heljan produckten.
Welnu, Olaerts heeft door Herljan een model van de Break laten produceren, en die lijkt mij goed vergelijkbaar met een Hondekop.

(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078867.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P20788672.jpg)
Het stroomlijn kapje onder de neus laat makkelijk los.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078879.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078881.jpg)
Een mooi en gedetailleerd model
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078873.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078874.jpg)
Haarscherpe bedrukking.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078876.jpg)
De draaistellen zijn eenvoudig uitgevoerd (misschien is dat in het echt ook wel zo ???)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078872.jpg)
Geen idee hoe het dak er in het echt uitziet maar deze roosters zien er erg mooi uit en de panto's zijn van Sommerfeldt conform aan het model van de NMBS.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078877.jpg)
Achterzijde is simpel gehouden (geen ruitje in de deur en de overgang tussen de bakken is vrij groot)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078878.jpg)
Stroomvoerende koppelingen die gemakkelijk koppelen zonder risico tot afbreken.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078865.jpg)
De motor zit in het midden ten koste van een deel van het interieur wat eenvoudig gehouden is, maar dat is toch moeilijk zichtbaar door de oranje getinte ramen.
De kap gaat er iets te makkelijk af maar dat is beter dan dat je moet gaan wrikken toch ?
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P2078882.jpg)
De onderzijde is voorzien van alle details.

Ook de rijeigenschappen zijn prima, hij komt goed de bogen door.

Technische kenmerken:
 
Bovenbouw in ABS.
Chassis volledig in metaal.
Kleurstelling Bordeaux voor de 2 delige.
Kleurstelling Memling voor de 3 delige.
Motor 5-polig met 2 vliegwielen.
Motor aangedreven op de 4 wielen.
Transmissie via cardans op de 2 draaistellen.
Wisselende lichten in functie van de rijrichting (rood-wit).
Pantograaf (Sommerfeldt) conform aan het model van de NMBS.
Volledige binnenverlichting in optie verkrijgbaar.
Verkrijgbaar in digitaal met hoogvermogen motor.
Stroomvoerende koppelingen.
 
Meer info: www.treinshopolaerts.be (http://www.treinshopolaerts.be/catalog/index.php?cPath=30_56)

Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 07 February 2009, 17:32:32
Op Youtube heb ik een filmpje gezet:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/filmpje.jpg) (http://www.youtube.com/watch?v=bh-ZE1-5hcc&feature=channel_page)
(klik op de afbeelding)

Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Jos B. op 07 February 2009, 17:39:52
Ik heb m zelf ook al een tijdje.
De 3 delige versie in de Memling kleurstelling.

Ik heb er niet veel te klagen over.
Alleen als je over een R2 boog rijdt hoor je de aandrijving een beetje kraken.
Maar verer geen enkel probleem.

En hij is best gemakkelijk met het onderhoud.


Jos.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 08 February 2009, 08:49:54
Had je die rechtstreeks bij Olaerts gekocht of bij Philotrain?
Ik zelf heb hem via Philotrain gekocht maar zie er niks meer over staan op hun website.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Jos B. op 08 February 2009, 10:05:31
Ik ben m zelf in de toenmalige winkel in Gruitrode gaan halen.


Jos.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: eric den boer op 10 February 2009, 16:10:25
54 sec, piept dat treinstel nou zo in de bocht, of is het mijn muis?? ;D ;D


eric
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Machinist Johan op 10 February 2009, 16:13:43
knap dat je dat hoort na een halve seconde, waarschijnlijk bedoel je 54 seconden
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Jos B. op 10 February 2009, 16:24:56
In het filmpje hoorde ik bij het nog ens bekeken te hebben ook wat piepen op 54 seconden.


Jos.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 10 March 2009, 12:42:57
Klopt, maar het is minder erg dan het klinkt, op film wordt het extra hard weergegeven.
Het piepen komt uit het motorloze deel en heeft met de stroomafname te maken.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Jos B. op 10 March 2009, 15:11:16
@ Bob.
Het motorloze deel heeft toch geen stroomafname.
De Memling Break die ik in mijn bezit heb die neemt alleen de stroom af bij de motorwagen.
En de front/sluitseinen worden gevoed met stroomvoerende koppelingen van Heljan (Heb ik vervangen door Roco koppelingen)


Jos.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Maurik op 11 March 2009, 08:57:23
Komt/kwam dit treinstel ook in Nederland?
Maastricht of Roosendaal?
Ik zie in Roosendaal vnl Varkenssnuitjes en Duikbrillen.
Maurik
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 11 March 2009, 09:54:54
Maastricht in ieder geval.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: NS 1100 op 11 March 2009, 10:13:55
Zowel de bordeauxrode- als de Memlingvariant hebben tot Maastricht gereden. Een paar weken geleden reed bij zeer hoge uitzondering een Break-stel in de Memling kleuren naar Maastricht vanwege een defecte I11-stam!

Volgens vaste dienstregeling komen ze al jaren niet meer naar Maastricht, maar ze hebben vroeger wel jarenlang hier gereden.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 11 March 2009, 10:17:49
Een aantal jaren geleden reden ook deze
(http://www.amibo.demon.nl/lux.jpg)
stellen vanaf Maastricht.

Hier (http://users.skynet.be/Treinfoto.2000/foto44oktober2005/383%20in%20Maastricht.jpg) het bewijs dat de Break ook in Maastricht kwam  ;D
(van Treinfoto 2000)
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Mispoes op 11 March 2009, 10:29:11
Komt/kwam dit treinstel ook in Nederland?

Mij staat ook nog een bezoek van Brèk 347 halverwege de jaren tachtig voor de geest aan de lijn Den Haag-Schiphol voor nachtelijke proefritten. Het stel haalde met zijn afwijkende stroomafnemer ook nog de bovenleiding naar beneden (zal wel t.h. van de Vinkbrug geweest zijn). Of stel dan wel de panto is gewisseld weet ik niet meer.
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: nederbelg op 11 March 2009, 10:55:01
Beste,

Stel kwam ook in Roosendaal.

By the way, ik heb ook de Memling versie gehad maar heb hem weer weggedaan ivm de beroerde stroomafname.
Het stel neemt inderdaad stroom af van de motorwagen alleen.
De slipbandjes zitten eigenlijk voor goede stroomafname in de weg.
Maar wel een heel mooi stel.
Indertijd dat je je kon inschrijven koos ik voor de Memling, achteraf had ik liever gekozen voor een gekoppeld tweetje in rode uitvoering (één dummie). Dan had ik hem nog.



dave
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: NS 1100 op 11 March 2009, 11:14:53
Een aantal jaren geleden reden ook deze
(http://www.amibo.demon.nl/lux.jpg)
stellen vanaf Maastricht.

Die klassieke stellen rijden nog steeds naar Maastricht hoor! Elke avond en het hele weekend! :)
Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 11 March 2009, 12:34:17
Oh ja, natuurlijk. Als stoptrein.

@ Jos/Nederbelg
Het gepiep komt inderdaad uit het motorstel (is nu ook verholpen).
Titel: Re:Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Northlander1983 op 03 May 2009, 10:43:01
Wat was de oorzaak van het gepiep: druppeltje olie / vet?

Bedankt voor de leuke foto reportage, geeft een goed beeld van hun producten,  (y)

Titel: Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Jos B. op 03 May 2009, 11:23:43
Beste,

Stel kwam ook in Roosendaal.

By the way, ik heb ook de Memling versie gehad maar heb hem weer weggedaan ivm de beroerde stroomafname.

dave


De beroerde stroomafname heb ik opgelost door de as met de anti-slipband te vervangen door een as van het voorloopdraaistel van een Lima Koploper, deze zijn qua maat en vormgeving nagenoeg het zelfde.
Alleen moest ik het tandwiel van de orginele as omzetten naar de Lima as.

Ik snap nog altijd niet wat zo een zware motorwagen met een anti-slipband moet als het alleen maar 2 delige of 3 delige stellen zijn.

Mijn Braek komt zonder anti-slipbanden met gemak een helling van 4% op.


Jos.
Titel: Re:Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
Bericht door: Bob R. op 05 May 2009, 09:40:55
Wat was de oorzaak van het gepiep: druppeltje olie / vet?

Bedankt voor de leuke foto reportage, geeft een goed beeld van hun producten,  (y)


Inderdaad een druppeltje olie was voldoende.