BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 03 February 2009, 15:29:23

Titel: [b]Grand Alliance snoeit verder[/b]Gevolgen voor containertransport per spoor
Bericht door: Hans Reints op 03 February 2009, 15:29:23
3 februari 2009

Nadat vorige week de tijdelijke stopzetting van de EU5 tussen het Verre Oosten en Noord-Europa werd aangekondigd, bevestigt de Grand Alliance nu ook de sluiting voor onbepaalde duur van een andere Verre Oostendienst. Deze keer gaat het om de East Mediterranean Black Sea Express (EBX) tussen de Far East en het Zwarte Zeegebied.
De beslissing om de lijndienst per 12 februari te staken werd genomen in overleg met de partners van de New World Alliance. De EBX ontstond immers in juni 2008 uit de fusie van twee afzonderlijke diensten met kleine schepen van de twee allianties.
In de EBX varen acht schepen met een capaciteit van 3.800 tot 6.040 teu. MISC, NYK en OOCL leveren samen vijf eenheden namens de Grand Alliance. De drie leden van de New World Alliance (APL, Hyundai Merchant Marine en MOL) hebben elk een boot in de EBX-vloot.
Voor deze acht schepen is er wellicht geen ander werk. In het Verre Oosten worden grote containerschepen intussen al gebruikt om op zee lege containers te stockeren. Door overtollige containers aan boord van werkloze schepen te houden vermijden reders dat ze voor dat lege equipment staangeld op terminals moeten betalen.
RHB/transport