BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Biem op 19 October 2006, 23:07:52
-
Vraagje: het volgende viel mij vanavond weer eens op, ik moet wachten voor een passagiertrein, deze heeft aan de achterkant netjes rode verlichting, verderop moet ik wachten voor een lok welke een stel wagons trekt ,en deze voert aan de achterkant (dus de laatste wagon)helemaal geen verlichting ?
Zijn er regels voor zoiets ?
Bvd Geert
-
Bij mijn weten moeten er altijd rode lampen óf reflecterende sluitschijven aanwezig zijn. Als dat niet het geval is is men het een en ander vergeten. Het is (in Nederland) niet gebruikelijk om lantaarns aan goederenwagens te hangen, vrijwel altijd worden bij goederentreinen (nogmaals: in Nederland) sluitschijven gebruikt.
-
Wesley, duidelijk , merci, zal dat aankomende nachtdiensten eens bekijken bij de treinen welke 's nachts bij ons komen , hoe die sluitschijven eruit zien
Geert
-
Op deze site (http://www.ivw.nl/seinenboeksite/seinen_op_voertuigen.htm)staat het een en ander over front en sluitseinen. En ook over het gebruik van sluitseinborden.
-
Goederentreinen hebben vaak bordjes achterop, of een knipperbol...
Reizigers treinen hebben gewoon sluitseinen, of bij DDAR rijtuigen kant en klar opgeplakte reflectie stickers...
-
DDAR bakken met stickers zul je alleen niet vaak zo zien, omdat overbrenging van geknipte stammen en dus losse bakken erg weinig voorkomt.
Ben overigens al wel eens een ICK tegengekomen met sluitplaatjes, blijkbaar was er ergens iets defect ofzo.
-
Bij DDM 1 die in de 8/900 meereed (voordat de BDs-en gemeengoed waren) waren de readymade stickers wel vaak te zien.
-
Ik heb trouwens het idee dat men tegenwoordig vrij slordig omgaat met het voeren van de front-/sluitverlichting. Zo zie ik regelmatig bij verschillende locs een rangeersein branden aan de kant waar de wagens aan gekoppeld zijn. Ook tussen gekoppelde treinstellen komt het nog wel eens voor dat sluit-of rangeerseinen nog branden.
Maarten