Dit lijkt een beetje kredietcrisis achtig. Bank wil gewoon de lening niet verlengen. 't Zou zonde zijn aangezien Märklin wel met de cijfers de goede kant op gaat (ja ze zitten nog in het rood, maar wordt minder). Hopelijk komen ze toch nog op een akkoordje. Zou wel heel zonde zijn als je zo je 150 jarig bestaan in gaat.Het verjaardagsfeestje van LGB van een paar jaar geleden was ook de opmaat voor het einde....
Vraag me wel af of de banken voldoende vertrouwen hebben in het management om zo'n doorstart te financieren.
Blijft bijzonder als de best verkopende modelspoor firma over de kop gaat. (...)Zo erg "best verkopend" zijn ze kennelijk niet. Als ze 20 miljoen verlies maken en 50 miljoen krediet hebt, doen ze toch "iets" een heel klein beetje niet al te best.
Zo erg "best verkopend" zijn ze kennelijk niet. Als ze 20 miljoen verlies maken en 50 miljoen krediet hebt, doen ze toch "iets" een heel klein beetje niet al te best.
Ze luister niet naar klanten, dat is de grootst en duurste fout die er is, kijk naar NL, had ze een koploper vervolg gemaakt, had weer extra inkomsten, of een ICMm, kleine verandering waarmee je weer tijden mee kunt
Maar zelden kleurvarianten of vormvarianten ervan.
Ze kunnen ook andere modellen uitbrengen, tussen nu en 5 a 10 jaar is de VIRM bijna de enige matrieel dat heerst op de nederlandse spoor rail. Maar ook ICRm stam, eens een keer een nederlandse startset bv, ze richten voornamelijk op duitsland, vooral als het om starters gaat. Nog een tip zou zijn , dat ze een realistische rails uitbrengen enz.
Hebben jullie reeds door....dat iedere keer als er een draadje over het naderende einde van Marklin verschijnt, men precies over hetzelfde gaat neuzelen ?
Alex, dat is een bericht van April 2006....... toen Kingsbridge er net instapte. Heeft niets met de huidige problemen te maken.
Hebben jullie reeds door....dat iedere keer als er een draadje over het naderende einde van Marklin verschijnt, men precies over hetzelfde gaat neuzelen ?
Het is toch de bekendste merknaam. In de pers kan het gebracht worden als het einde van modelspoorbouw.
Ik denk dat er altijd modelspoorbouw blijft, maar dat bij een eventuele ondergang van de grote jongens de hele modelspoorbouw terecht kan komen in de situatie waarin nu spoor 0 verkeert: vooral veel zelfbouw en als een keer het gemak de mens mag dienen een kitje.
Waarom is er altijd een groepjes mensen die zulk soort reacties moet plaatsen?? Rancune, jaloersheid, iets anders???
...Ik dacht dat Modelleisenbahn GMBH vrij goed draait...
Beetje off-topic, maar hier heb ik ook mijn twijfels over.
De nieuwhedenfolder is niet voor niks zo karig, en meestal als het slecht gaat gaan de prijzen fors omhoog. Zo ook hier.
Het grootste probleem is volgens mij een geweldige overcapaciteit in de modelspoorbranche.
Sind de 80er jaren krimpt de markt al. De catalogi zijn echter t.o.v. toen vele malen dikker geworden.
Het personeelsbestand in de fabrieken dus ook. Iets klopt er hier dus niet. :-| :-|
Bart
Rails zal niet zo'n probleem zijn, veel fabrikanten kunnen vrij eenvoudig aangepaste rails maken.
Ik hoop het niet, want dan wordt de modeltrein waarschijnlijk onbetaalbaar.
Een beetje concurentie is alleen maar goed.
Jos.
De vraag lijkt me niet of er fabrieken zijn drie rails met middengeleider kunnen maken, maar of die fabrieken dat mogen. Het zou me niet verbazen als Märklin daar een patent op heeft.
Joost daar ben ik het roerend mee eens. En ik zelf geloof ook niet dat als Märklin er niet meer is dat er dan andere merken met wisselstroom gaan bijspringen. Als Märklin failliet is dan is de hele bodem om nog door te gaan met 3-rail weg. Dat is volgens mij zo omdat Märklin de enige fabrikant is die draait om het 3-rail systeem. Zodra dat er niet meer is zien andere merken de noodzaak tot 3-rail modellen niet meer. Ik hoop dat het goedkomt met Märklin ook al vind ik de prijzen af en toe te gek voor woorden.Dat zou dan erg dom zijn, er is een gigantische markt voor.
Mvgr Jan Wiebrand
Of doet Trix dat deel voor Märklin?
Ik denk dat de overige merken gewoon door gaan met wisselstroom uit te brengen...
Marklin is met hun hoge prijzen en de slechte serviceDaar ben ik het niet mee eens Willem. kijk eens naar de onderdelen leverantie, online kun je alle tekeningen en onderdeellijsten vinden en bij een goede shop kun je alles bestellen. Welk merk doet dit.
Daar ben ik het niet mee eens Willem. kijk eens naar de onderdelen leverantie, online kun je alle tekeningen en onderdeellijsten vinden en bij een goede shop kun je alles bestellen. Welk merk doet dit.
Beneluxers
Gisteren is er 1 iemand op het 3 rails forum EINDELIJK zo slim geweest om eens te mailen met Marklin.....
Goh...dat was een goede aktie.
Misschien dat eens afwachten ?
Of Neurenberg ?
Dan worden we hier niet moe van het doemdenken en roepen.
Kijk, er is duidelijk iets aan de hand, Dat ontken ik niet, maar laten we nou gewoon eens de juiste infokanalen gaan aanboren ipv kranten.
je moet helaas ingelogd zijn om het te kunnen lezen
Natuurlijk, het moet allemaal wel leuk blijven en we hoeven niet alles even serieus te nemen, het is tenslotte voor de meesten van ons gewoon hobby. Ik constateer alleen in verschillende draadjes dat mensen op het moment dat 'hun' merk aan kritiek blootstaat, zij veel moeite hebben onderscheid te maken tussen objectief oordelen en emotionele uitingen. Dat is jammer want dan krijg je al snel verwijten en meningen over en weer terwijl iedereen het er over eens is dat het mogelijk verdwijnen van een fabrikant met zoveel historie als Marklin een groot verlies is. Of je nou 2- of 3 rail rijder bent, of je nou speelgoed wil of klinknagels telt, het zou gewoon een klap zijn voor de modelspoorhobby als geheel. Daarom lijkt het me verstandig toch weer even terug naar de feiten te gaan, wat deze ook zijn.
Maar iedereen mag toch zowel een beetje gein als emotie hebben?
....Der Geschäftsbetrieb solle aber zunächst ohne Einschränkungen weiterlaufen. Das Unternehmen strebe nun eine Sanierung während des Insolvenzverfahrens an.
Märklin verhandelt weiter mit Banken - Restrukturierungsplan =
Göppingen (dpa) - Der Göppinger Spielwarenhersteller Märklin verhandelt weiter mit den Banken über die Verlängerung eines 50- Millionen-Euro-Kredits. Die Gespräche laufen, es sei aber keine Frist vereinbart, wann die Verhandlungen abgeschlossen sein müssen, erfuhr die Deutsche Presse-Agentur dpa am Dienstag aus Unternehmenskreisen. Ziel sei, die Gespräche so schnell wie möglich zu einem Abschluss zu bringen. "Das Unternehmen und der Investor wollen Sicherheit haben", hiess es. Es werde daher nicht "viele Tage" auf die Banken eingeredet werden.
"Wenn die Kreditlinie nicht verlängert wird, muss sich das Unternehmen überlegen, wie es weitermacht", verlautete aus Unternehmenskreisen. Ohne Kredite könne kein Unternehmen wirtschaften. Der Spielwarenhersteller sei jedoch bislang noch nicht zahlungsunfähig. Der Kredit der Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) und der Göppinger Kreissparkasse war Ende Januar ausgelaufen.
Ausserdem erarbeiten die neuen Geschäftsführer Rainer Nothwang und Ralf Coenen einen Restrukturierungsplan. Die Sanierungsexperten kennen sich gut mit der Abwicklung von Insolvenzen aus. Coenen war Vorstandsmitglied beim Computerhersteller Maxdata, Nothwang war Finanzchef und Geschäftsführer beim Tankstellenbetreiber Lomo - beide Unternehmen meldeten im vergangenen Jahr Insolvenz an. Die beiden seien aber nicht deswegen bei Märklin eingestellt worden, sondern weil sie anpacken könnten, hiess es aus Unternehmenskreisen. Ausserdem will die Wirtschaftsprüfungsgesellschaft KPMG bis Mitte Februar ein Sanierungsgutachten erstellen.
Der Modelleisenbahnbauer Märklin hat 2008 trotz eines schwierigen Weihnachtsgeschäfts den Umsatz leicht auf 128 Millionen Euro gesteigert. Im Geschäftsjahr 2007 lag der Umsatz bei 126 Millionen Euro. Gleichzeitig senkte Märklin den Fehlbetrag im operativen Geschäft im Vergleich zu 2007. Zahlen gab das Unternehmen allerdings nicht bekannt. Märklin kündigte im Januar an, weiter Kosten sparen zu wollen.
Zo hé,
Ik schrik nogal van de reacties.
Ik had niet verwacht dat zoveel mensen blij zijn märklin failliet te zien gaan.
Ik dacht(misschien naief?) 2-railes hebben ook wel een hart voor de gezamelijke modelspoor hobby.
Helaas word dit door de meeste mensen ontkracht :'(.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind de meeste reacties schandalig. Jullie gunnen je mede hobby beoefenaars niet het plezier dat jullie ook hebben.
Gr Joost
Vervelend ook als je als insiderlid je jaarbijdrage al hebt overgemaakt.
http://www.fd.nl/artikel/10995855/treintjesbouwer-marklin-vraagt-faillissement (http://www.fd.nl/artikel/10995855/treintjesbouwer-marklin-vraagt-faillissement)
Wij zitten over Märklin en Trix te emmeren, maar er gaat (als dat gebeurd) nog veel meer ten onder.
- Märklin (Schaal HO 3-rail AC)
- Trix (Schaal HO 2-rail DC)
- Trix Express (Schaal HO 3-rail DC)
- Minitrix (Schaal N)
- Hubner ( Schaal II , was overgenomen)
- Maxi (Schaal I)
- Miniclub (Schaal Z, die zit dan zonder leveraars van materiaal, excl. kleinseriefabrikanten)
- LGB ( Schaal II)
dat zijn ze ben ik bang nog niet eens allemaal
En zoals al vaker genoemd in dit draadje, wat gebeurd er met alle gespecialiseerde winkels ? Als die allemaal sluiten, dan blijven er nog minder hobbywinkels over.
Telt dat ook mee?
Net op RTL 7 een bericht over Märklin en een doorstartnin sterk afgeslankte vorm.
Met daarbij een filmpje met een Fleischmann sprinter in de hoofdrol.
Die weten ook echt waar het over gaat. ::)
Om het moreel hoog te houden in deze bange Märklin-dagen is het misschien wel een leuk idee als iedereen die ooit met Märklin begonnen is hier een foto plaatst van zijn eerste locje. Wie volgt?
mvg,
Gert
Om het moreel hoog te houden in deze bange Märklin-dagen is het misschien wel een leuk idee als iedereen die ooit met Märklin begonnen is hier een foto plaatst van zijn eerste locje. Wie volgt?
Ondanks dat ik geen 3-railer ben en niets van/met Marklin heb, moet je blind zijn wil je niet zien dat dit vervelende gevolgen (kan) hebben voor alles wat met modelspoor te maken heeft.Blijkbaar ben ik blind, want ik begrijp niet wat het omvallen van Märklin voor gevolgen zou hebben voor de rest van de modelspoorwereld.
Wat vinden jullie? Moet ik Het Financieele Dagblad er nog op wijzen dat het afgebeelde model bij het artikel beslist niet van Märklin afkomstig is, of zal ik sukkels die het over een 'treintjesbouwer' hebben verder maar in onwetendheid laten?
Je moet altijd alles niet met een korrel maar met een schep zout lezen.
Met een Flm Sprinter in het filmpje.
Dat was wel een hele mooie zolderbaan van Ruud Planken op het journaal! :o(https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklin_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklin_07.jpg)
Groet Jaap
Hier heb ik de uitzending van het RTL Nieuws
Dan zijn blijkbaar veel mensen blind waaronder ik.
Ik ga nu geen voorbeelden stellen, maar het hoeft geen drama voor de hele modelspoorwereld te zijn.
Als echt de modelspoorwereld op märklin hangt, dan zou het maar een arm wereldje zijn.
Tuurlijk is dit een klap voor het modelspoor, maar echte dramatische gevolgen verwacht ik niet.
ZOu ook een beetje raar zijn als je net je faillisement hebt aangekondigd en medewerkers moet ontslaan...Sorry, ik ben een beetje achtergeraakt, maar zo'n uitstapje dat deden ze bij De Amersfoortse (fortis) ook toen de boel net door wouter was overgenomen.
Ik vrees ook voor het voortbestaan van vele modelbouwwinkels en zeker zij die geheel op Märklin hebben gegokt, de Märklin Shops.
In Bussum bv Intertoys Den Uyl.
Denk eens aan de handelaren? Een groot deel van wat ze verkopen is Märklin. Hoeveel winkels zullen er verdwijnen?
Je mist een stukje innotiviteit en een héééééél groot stuk modelspoor geschiedenis!
Alle banen die erdoor verdwijnen, Märklin medewerkers, detailisten enz. enz.
Ik vrees ook voor het voortbestaan van vele modelbouwwinkels en zeker zij die geheel op Märklin hebben gegokt, de Märklin Shops.
Die zooi is weer verdwenen, maar guess what, de vitrines waar vroeger M* tussen de andere merken stond zijn prima opgevuld met nog meer mooie spullen van die andere merken. Als je een gordijntje voor de M* shop hangt, mis je eigenlijk niets...
Ja je moet ook niet al je geld op een paard zetten.... :-X
Maar ik denk dat Marklin wel een doorstart maakt, het bedrijf heeft een geweldige naamsbekendheid. En het is toch een van de grote jongens.
Het is tenslotte wel zo dat als je met iemand die er geen verstand van heeft over modeltreinen praat ze toch al heel gauw aan Marklin denken.
Verder hoop ik ook dat met een doorstart ook de modellen iets beter worden. Dus voornamelijk betere aandrijvingen en alles ook tegen lagere prijzen. Want zeg nou eerlijk 319 euro voor een ACTS 1200 is wel een heel hoop geld.
Grtn Martijn
Toch wel slim van MTE, dat ze twee voordeuren hebben .... :)
Sander
De directe link (http://player.omroep.nl/?aflID=4329874)
Maar die gelijkstroomdeur zit toch altijd op slot?Nog wel ......... maar hoe lang nog ?
Het bericht over Märklin begint op 17:12 in deze uitzending.
17.21 min
Wie had zich ooit kunnen voorstellen dat bedrijven als General Motors, Ford, AIG, ABN AMRO en ga zo maar door, in de problemen zouden kunnen komen ?
Kortom het is triest dat een concern van deze omvang door wanbeleid van de bestuurders om zeep gaat, [...]
De prijs, de fijnheid van de modellen en dan die belachelijke "derde-rail" allemaal zaken welke anno 2009 niet meer kunnen.
.......Dat de bouw nagenoeg van metaal is(geen gietijzer maar een spuit zink legering naar ik begreep).
Gevolg is echter wel dat de details minder goed zijn maar dat is dan voor die fanaten een acceptabel "manco"..............
Het is belangrijk op deze momenten dat er iemand naar buiten treed met juiste informatie en de constructieve mogelijke oplossingen voor de toekomst.Naar buiten treden met mogelijke oplossingen is niet gebruikelijk. Binnen enkele weken zijn de mogelijke oplossingen onderzocht, en zal de keuze bekend worden gemaakt.
(....) Feitelijk zijn de schuldeisers nu aan de bal. Ze kunnen het failissement van Marklin in gang zetten. (....)Uit de berichten in de pers maak ik op dat Marklin vandaag zelf al faillisement heeft aangevraagd. Daardoor krijgen ze (bijna automatisch) een surseance van betaling - en dus hebben schuldeisers op dit moment even geen gelegenheid een faillisement aan te vragen. Ze moeten wachten. Marklin is ze als het ware nog juist voor geweest door het zelf aan te vragen.
(....)Ik verwacht dat halverwege deze maand bekend wordt welke keuze de de schuldeisers zullen maken. (....)
Dat Marklin verdwijnt, ik zal er geen traan om laten......
De prijs, de fijnheid van de modellen en dan die belachelijke "derde-rail" allemaal zaken welke anno 2009 niet meer kunnen.
Dus ik snap waarom jullie zo lichtes erover doen, de hele modelbouwwereld kan zo inelkaar klappen.
Nu wil ik niet zeggen dat de modelbouwereld op Märklin draait, maar ze zijn wel marktleider(mensen met tunnelvisie geloven dit niet).
Maar dat neemt niet weg dat Märklin met al z'n merken niet zomaar van de markt mag verdwijnen. Hoe ruimer de keuze, hoe beter. Ik zie het met de potentie die de producten hebben heeft niet zo gauw gebeuren dat ze helemaal verdwijnen.
groet, Albert.
8) Als tweerailrijder kom ik kwa degelijkheid toch elke keer weer bij Marklin/Trix terecht.
Je kiest een systeem, en dat is in mijn geval Fleischmann Profirail met Roco digitale voeding, en Tams decoders.
Daar kan wat mij betreft alles op rijden wat tweerail DC is net als in het geprivatiseerde grootbedrijf.
Als je dan de loks gaat vergelijken blijft er maar 1 over en dat is Marklin.
Roco, Piko, Mehano winnen vaak kwa detaillering maar wat heb je er aan als na 1 foute wissel(ontsporing) alles er af breekt en kwijt raakt tussen het grind.
Komt nog bij dat je dan niet meer aan onderdeeltjes kan komen.
;D Daarom houd ik van Marklin al heb ik geen 3-rail systeem.
8) Marklin is zo een sterk merk dat er wel een afgeslankte doorstart zal komen.
Ik hoop dat ze het redden,
groet, Albert.
Ik word toch een beetje onrustig om wat een faillisement van Märklin voor modelspoor kan betekenen. Zijn er andere fabrikanten die rails en toebehoren voor het Märklin systeem met puco's leveren? Is het het denkbaar dat dat systeem met de ondergang van Märklin zijn graf vindt? Ik persoonlijk denk van wel. Het drierailsysteem van Trix is indertijd ook ten onder gegaan. Ook voor Spoor Z kan het de ondergang betekenen. (Het hoeft trouwens niet)
Vooralsnog bestaan Modelleisenbahn GMBH en Hornby hier in Europa als de grote bedrijven. Ik dacht datModelleisenbahn GMBH vrij goed draait, van Hornby weet ik het niet. Er zijn ook nog een reeks kleinere bedrijven zonder eigen railsysteem, zoals LS models. Artitec probeert in te treden op de markt. Tillig levert ook nog een eigen railsysteem. Maar de ondergang van Märklin kan weerslag hebben op het hele modelspoorgebeuren. Het is toch de bekendste merknaam. In de pers kan het gebracht worden als het einde van modelspoorbouw.
Ik denk dat er altijd modelspoorbouw blijft, maar dat bij een eventuele ondergang van de grote jongens de hele modelspoorbouw terecht kan komen in de situatie waarin nu spoor 0 verkeert: vooral veel zelfbouw en als een keer het gemak de mens mag dienen een kitje.
Groeten,
Marco
JAls je iets speciaal wil hebben, dan is het antwoord ja. Anders kan wachten heel voordelig zijn. Bij faillissement en bij een nieuwe eigenaar is de eerste daad het ten gelde maken van de aanwezige voorraden, in korte tijd en daarom met flinke kortingen. Of de voorraden gereed product bij Märklin groot zijn, weten anderen op dit forum beter dan ik.
Afijn de komende tijd zal het leren ,alleen als je nog iets moet hebben zo ik het nu kopen, nu er nog voorraad bij de winkels ligt. Want straks zijn de rails een keer uitverkocht. De rest is wel van andere merken te krijgen.
moet ik toch maar definitief uitwijken naar 3railforum?
En wat dacht je van de digitale besturing van de modeltreinen.
Het was Märklin die als eerste met een voor de markt geschikte besturing kwam met mogelijkheden die wij nu heel normaal vinden !
... Dit zou een mooie slotzin zijn van dit draadje ...
Selectrix was er toch echt eerder...
.....Ik ben geen drierailrijder, dus kom ik zelden op het 3railforum. Ik heb geen bezwaar dat je van twee walletjes wilt eten, maar telkens als hier één negatief stemmetje over Märklin opgaat, schieten direct enige tientallen Märklin-getuigen promt in de slachtofferrol. En daar erger ik mij dan weer aan, ze willen en krijgen veel te veel aandacht, denk ik dan.
Dus stel je niet aan, Märklin heeft genoeg eigenwaanwaarde om de kritiek te doorstaan en er zijn toch zoveel Märklinrijders? Nou dan. Incasseer maar eens een plaagstootje, dat hoort erbij.
Mijn mening :
Op dit forum wordt in tegenstelling tot andere fora , relatief negatief gesproken over Märklin , alsof al die andere merken zoveel beter zijn.... :-[
Mijn vraag :
Is het forum Beneluxspoor.net een 2-rail forum en moet ik toch maar definitief uitwijken naar 3railforum?
Op meerdere duitse fora waar ik ook regelmatig te gast ben wordt veel genuanceerder gesproken over Märklin ...
We hebben het zelfs in het NOS journaal gezien, Marklin is niet meer.Dat is wel een beetje kort door de bocht. Het ergste wat ik heb gehoord/gelezen is: Märklin heeft faillissement aangevraagd.
Ik heb Märklin nooit gezien als een innovatief bedrijf.Nooit innovatief?
Ik heb Märklin nooit gezien als een innovatief bedrijf.Daar valt toch wel wat op af te dingen; zeker in het verleden heeft Märklin een hoop innovatieve zaken op de markt gebracht, vóór de concurrenten.
Hadden ze daar niet beter Davy voor kunnen vragen? Die heeft echt verstand van Märklin. 8);D ;D
Hadden ze daar niet beter Davy voor kunnen vragen? Die heeft echt verstand van Märklin. 8)
hoe ziet die ene set eruit van € 1.499 waar ze zoveel in geinvesteert hebben??? ,
en die nu al uitverkocht is...
HAlleen ik begin zolangzamerhand een beetje zat te worden van al die opmerkingen van gaat Märklin nou wel of niet door? Wat gaat er gebeuren, doorstart of niet? Kunnen we gewoon even niet afwachten totdat er definitief uitkomst is? Even rust en pas gaan praten als er pas echt een besluit is uit een betrouwbare bron?
Je zou het ook om kunnen draaien. Ik vind het vervelend dat steeds gevraagd word om te stoppen met praten, discussieren, speculeren over het voortbestaan van Märklin. Laat ons. Dank u.
Je zou het ook om kunnen draaien. Ik vind het vervelend dat steeds gevraagd word om te stoppen met praten, discussieren, speculeren over het voortbestaan van Märklin. Laat ons. Dank u.
Nu weer verder over Märklin's toekomst. Want die is er echt wel. Let maar op.
Niemand ???3 gekleurde krokodilletjes.
hoe ziet die ene set eruit van € 1.499 waar ze zoveel in geinvesteert hebben??? ,
en die nu al uitverkocht is...
PS: Je meld je maar voor een gratis consult met mijn glazen bol hoor... ;)
Nooit innovatief?
Wie kwam er het eerst met Digitaal? Daarna met Systems?
Waar moet M** het nu van hebben?
Het gaat verdorie om modeltreinen.
Persoonlijk ben ik het kotsbeu dat Benelux weer bestempeld wordt als een forum waar men het fantastisch vind dat Marklin plat is gegaan.
Echt schokkende berichten welke u terecht als moderator zou moeten verwijderen heb ik nog niet gelezen !!
Groeten Pewiam
mijn vraag is nu: Hoe gaat dit verder?!
mijn vraag is nu: Hoe gaat dit verder?!
U betrekt in uw werk als moderator te veel uw persoonlijke mening.
Als er maar iets "negatiefs" over Marklin wordt geschreven wend u uw moderatorschap aan om dit in de ban te doen....... of uw ongenoegen hier telkens over te uiten.
Niet echt een vorm van vrije meningsuiting dus. Als moderator moet je open staan voor elkaars mening.
Echt schokkende berichten welke u terecht als moderator zou moeten verwijderen heb ik nog niet gelezen !!
@Ruben :
Je bent niet verplicht het te lezen...
Hier en op het 3 rail forum is daar nu eenmaal behoefte aan.
Maar we worden vervolgens door de media weer gestigmatiseerd:
Vanmiddag op de voorpagina van de NRC:
Marklin, alleen veertigplussers spelen er nog mee
En dan vervolgens boven het artikel:
Marklin is er vooral nog voor zonderlinge zeventiger
........... :(
Nu begrijp ik, Ruben, waarom jij "een apart topic voor alleen nieuws berichten" wilt hebben.
Er valt geen droog brood mee te verdienen zegt Matthijs.
Nah.....kuch...hij mag een dagje meedraaien bij ons. ;D
General Motors? Daar sta ik niet van te kijken. Weliswaar gaven ze waar de klanten om vroegen (grote auto's en het maakt niet uit hoeveel ze verbruiken), maar ze waren veel te laat om in te springen op de veranderende economische omstandigheden en publieke opinie.
Märklin heeft eigenlijk dezelfde fout gemaakt. Ze hadden goed door dat ze een bepaalde markt bedienden (voornamelijk volwassen mannen met diepe zakken), maar ze zijn te lang hetzelfde blijven doen. En als ze iets nieuws deden, was dat toch vooral gericht op het Märklin-gevoel: het gevoel dat je deel bent van iets speciaals.
En het was niet zozeer op branches gericht, maar op het merk. Zo zie je in een Märklin-store poppenhuizen staan. Tja, wat moet je daar nou mee? Als je een poppenhuis voor je kind wil kopen, ga je een vergelijking maken, misschien op internet, misschien in de winkel, maar je gaat niet speciaal naar een Märklin-store voor de poppenhuizen. Die focus op hun eigen merk heeft hen geen goed gedaan.
- Peter
Ruben .... You make me
En wij tweerailers danken Märklin nog immer voor het op de markt brengen van DCC.
Mooi toch?
maar als jij iedere keer an het spijbelen bent, zul je die lessen ook nooit mee krijgen.
Het bericht kwam er op neer dat Märklin door financiële crisis die er is op de rand van de afgrond staat en hard op zoek is naar een koper.
Wat wel een rol speelt is dat banken nu minder gemakkelijk krediet geven, maar het is de vraag of zonder kredietcrisis de banken het krediet verruimd hadden.
De vraag rijst dan waarom Märklin zoveel adviseurs nodig meende te hebben. Zou het soms duiden op een zware interne strijd over de koers van Märklin die men probeerde met externe adviseurs te slechten?
ontwikkel nieuwe loks met een midden motor en niet al te hoge prijs en je zult zien dat de kinderen de treinen winkels binnen stormen.
Wat me vooral zorgen maakt is het feit dat het de huidige eigenaren niet gelukt is Märklin winstgevend te maken. Vergeet niet dat Kingsbridge een venture fonds is. Als er een soort bedrijf rücksichlos voor de winst gaat, is het wel deze. Als het hun al niet lukt, wie zou het dan wel lukken M*** weer winstgevend te maken.
Alexander, suggereer je nou dat ik mijn huiswerk niet goed doe? Want dan vergis je je toch.
De marketing van Märklin deed me nog het meest aan die van Apple denken. Alleen is Apple een lifestyle accessoire geworden en dat gaat je met speelgoed/modeltreinen nooit lukken. Je zag touch point marketing aan het werk, maar dat is nooit goed uitgewerkt.
- Peter
Het is me niet helemaal duidelijk of Kingsbridge nou een 'venture capitalist' of een 'hedge fund' is. In het eerste geval gaat het inderdaad om het bedrijf winst te laten maken, in het tweede geval kan er op allerlei manieren winst worden gemaakt, zelfs als de markt inzakt.Ik vermoed haast een ordinair Hedge-fund (ook gezien het feit ze op Jersey gevestigd zijn.)
Maar zelfs veel googlen levert erg weinig op, behalve dat ze waarschijnlijk op Jersey gevestigd zijn (om belastingtechnische redenen uiteraard).
- Peter
(B) on 20 September 2007 HARDT GROUP Opportunities Fund, 42 Berkeley Square, London, W1J 5AW, represented by its general partner Kingsbridge Capital Management GP 2 Limited, 22 Grenville Street, St. Helier, Jersey, JE4 8PX exceeded the thresholds of 3 %, 5 % and 10 % of the voting rights in KUNERT Aktiengesellschaft and at that time held 10.05 % of the voting rights in KUNERT Aktiengesellschaft, corresponding to 379,999 of a total number of 3,780,630 voting rights. All of these voting rights were attributed to HARDT GROUP Opportunities Fund pursuant to sec. 22 para. 1 sentence 1 no. 1 WpHG and were attached to shares held by Julius Textile Investment S.à r.l., which is a subsidiary of HARDT GROUP Opportunities Fund.http://www.kunert-group.de/cms/kunert_web.nsf/id/ne_info784kue.html (http://www.kunert-group.de/cms/kunert_web.nsf/id/ne_info784kue.html)
Allemaal Meedoen 8) (http://www.maerklin.de/de/produkte/sondereditionen/sonderaktionen/sonderwagen_zukunft.html)Marklin zelf heeft dus nog voldoende hoop?
Inderdaad Bob, 2 assen omwisselen en een verkeerd doosje is te erg ;) Ik zou ook om een trixversie vragen :PEn dan is die ook bruikbaar op een N spoorbaan ???
Dus bij een actie met maar één naam doe ik uit principe niet mee!!!!!En op dat punt ben ik het wel met je eens, maar het is de vraag : is het voor Märklin HO of de 'Märklin'-groep ?
maar het is de vraag : is het voor Märklin HO of de 'Märklin'-groep ?
Allemaal Meedoen 8) (http://www.maerklin.de/de/produkte/sondereditionen/sonderaktionen/sonderwagen_zukunft.html)zo juist besteld :)
Wat voor mij nog steeds een vraag is, waarom Marklin ...........Dat antwoord is, denk ik, makkelijk te geven. Jij kijkt vanuit een heel ander perspectief. Marklin is in werkelijkheid in handen van een kapitaal-management bedrijf, mogelijk een hedge-fonds. En dan gelden ineens heel andere doelstellingen. Voor zo'n fonds kan het (bewust laten) omvallen van een bedrijf winstgevend zijn.
Märklin nam ook Hübner over (was dacht ik ook failiet) die produceerd naar mijn weten in Schaal II (Misschien ook I )Voor zover ik weet is Hübner niet failiet gegaan. Mij staat bij dat dhr. Hübner zijn bedrijf heeft verkocht aan Märklin vanwege gezondheidsproblemen.
Dus bij een actie met maar één naam doe ik uit principe niet mee!!!!!Sorry maar dit is toch wel het toppunt van kneuterigheid. :(
Slechts continuering van het 3-railsysteem is van belang. Al het andere is ook verkrijgbaar bij andere fabrikanten
zo juist besteld :)
voor die 2 tientjes, waarom niet. hoop dat er ook nog een nl. actie komt net als destijds met roco.
Vanwaar alleen Marklin H0 wagons? Geen Trix of Minitrix ofzo?
Ok ik begrijp het, jij doet hoe dan ook niet mee ;).Klopt Ruud, ik steun DAF trucks, net nog een 1:1 vrachtwagen besteld. ;)
Voor zover ik weet is Hübner niet failiet gegaan. Mij staat bij dat dhr. Hübner zijn bedrijf heeft verkocht aan Märklin vanwege gezondheidsproblemen.Tsja, als je inmiddels in de 70 bent dan is dat niet zo vreemd. Hij kon geen directe overnamekandidaten vinden geloof ik, dus dan maar zo.
Georganiseerd door de fabrikant zelf
kunnen we Märklin niet vragen om een vierdelige ICM met een ander nummer?
BeneluxSpoor kijkt naar het 3rail forum, en heeft al aangegeven aan het beheer daar, dat wij mee in springen met een actie als die door hen op poten gezet gaat worden, zodat de actie op 2 fora gaat draaien.
Ik hou het er maar even op dat het druk is achter de schermen :)
Gr.
Brigitte
Wat ik al eerder aangaf, op de nog uit te brengen nieuwtjes draaien ze al 20 miljoen verlies.
Een ICM 3 is makkelik te realiseren lijkt me.
zoveel verschil die niet van de ICM 4.
Jos
Maar zeg nooit nooit.Dat doe je dus wel, 2x zelfs. :P
Jos.
(...) Chris gaat dan ook (...)Gisteren vertelde hij dat ze vanacht wegrijden en morgen om 11:00 de eerste afspraak hebben.
Yep, zo dus.
Dus ik zou zeggen, tot over een paar dagen. ;D
Ik weet het allemaal niet hoor. Een actie voor Märklin zoals bij Roco zal er geloof ik echt niet komen. Het bewijst volgens mij dat Märklin eigenlijk minder te bieden heeft op de Nederlandse markt dan Roco. En dan kom je met dit wagentje, tja, dan graaf je je eigen graf. Er zal echt iets beters moeten komen.
Opvallend is dat volgens mij Nederland (als we voor het gemak BeneluxRail als voornamelijk Nederlands beschouwen; de modellen waren in ieder geval Nederlands) volgens mij het enige land is waar zo'n actie heeft plaatsgevonden. Of het verschil heeft gemaakt zal gissen blijven, maar Roco heeft een aantal fraaie Nederlandse modellen op de markt gezet of gaat dat nog doen, zoals de 2400, de oude VAM-wagens, de Plan V en de gecorrigeerde 1600/1700/1800.Om heel eerlijk te zijn. Eigenlijk is het enige Märklin model wat ik vorig jaar gekocht heb is de 1200 in ACTS uitvoering. De motor is inderdaad niet meer van deze tijd en laten we hier ook alsjeblieft geen discussiepunt van maken.
- Peter
Het wagentje van Märkin is een initiatief van de firma zelf
Even voor de goede orde.
De actie "Mit Volldampf in die Zukunft - ich bin dabei" is georganiseerd door de MHI Märklin Händler Initiativen en niet door Märklin zelf.
De MHI is een vereniging van handelaren in Duitsland die sinds begin jaren 90 regelmatig met speciale modellen komen, eenmalige series. De Orient Express van verleden jaar is een voorbeeld hiervan.
Het is eigenlijk logisch dat het een Märklin model is. Trix of Minitrix of zelfs LGB geeft niet direct de link met een in uitstel van betaling verkerende Märklin.
Wil je de wagon op een gelijkstroombaan laten rijden, vraag de winkelier de wieltjes even te verwisselen, dit behoort gratis te zijn.
Mvg,
Gérard Drost
Gerard heeft het ook al 3 herhaald geloof ik en het dringt blijkbaar niet erg hard door... vandaar dat er staat 'nogmaals' bla bla. Eigenlijk hoort dit ook weer niet in dit draadje thuis, maar in het andere topic wat loopt.
Ik koop niet met voorintekening, maar voor wie dat wel doen: hoe gaat het met de betalingen? Gaat wat je vooruit betaalt van de winkelier rechtstreeks naar Märklin? Dat zou kunnen betekenen dat je bij faillissement niet alleen niets geleverd krijgt, maar ook je euro's kwijt bent.
Is dat zo? Je hebt toch een contract met de winkelier en niet met Märklin? De winkelier is verantwoordelijk, ook voor productiefouten. De winkelier kan het daarna wel weer met Märklin oplossen maar moet het wel regelen naar de consument toe, desnoods voor eigen rekening.Op zich heb je 100% gelijk, tenzij er een overeenkomst tussen de inschrijver en Märklin zou worden gesloten, maar dat zal wel niet.
Ernst-Jan
De (Europese) wetgeving is daar heel duidelijk in: je hebt een overeenkomst met de winkelier, niet met de producent.Maar wat nu als de winkelier een vooruitbetaling vraagt omdat de winkelier op zijn beurt aan de producent moet vooruitbetalen. De producent gaat failliet, en de winkelier kan naar zijn centen fluiten. Maar alle klanten eisen wel hun geld terug, dan is die winkelier dus ook failliet.
... en zou er een megaorder (100.000 euri) van MiWuLa liggen.
Nee, dat viel in Keulen ook al op. De stand was nog groter dan de toch al niet kinderachtige bouwsels uit voorgaande edities.
De stand was nog groter dan de toch al niet kinderachtige bouwsels uit voorgaande edities. Ik had toen al het idee dat men zich aan het overschreeuwen was.
maar is hier al bekend dat Porsche de boel overneemt ?
Krijgen we er dan ook betere motoren in?Nee, Welk 500X de zelfde loc met een iets andere naam (ala 911). ;D
;D ;D
Jos.
Na het terugkomen van de beurs, heb ik me nog niet ingelezen, maar is hier al bekend dat Porsche de boel overneemt ?
Ja en wacht even overnemen is het verkeerde woord.
Porsche zit er met poen in.
Krijgen we er dan ook betere motoren in?
;D ;D
En de liefde was toch al eerder (http://www.neun14.de/bernd/ebporsche.htm) bekend ;)Vooral die miniclub BR152 op een remschijf met remklauwhouder als tunnel. Schitterend 8)
Toch frappant , bedrijf ge-ent op vooroorlogse techniek en producent van overbodige modellen neemt ander bedrijf ( idem) overOf is het kwaliteit neemt kwaliteit over ;D
Grapje , grapje , niet slaan:)
Volgens mij niet. Er is wel een eigenaar van porche die helemaal marklin-gek is. Deze zou dan weer geld teveel hebben ;D Maar het wordt dus geen onderdeel van porche.Volgens de Duitse kranten is het recht op het gebruik van de merknaam Märklin als onderpand aan de banken gegeven.
Om het nog ingewikkelder te maken, het gaat alleen om de duitse fabriek. De fabriek in hongarije was niet door alle perikelen betroffen.
Deze gaat dan ook gewoon door, misschien zelfs onder een andere naam (Adler??). Het uitvechten van wie er nu recht heeft op de naam Märklin zal dus ook nog het nodige aan zweet kosten.
Bart
Het uitstel van betaling heeft overigens alleen betrekking op de fabrieken in Göppingen (Märklin) en Neurenberg waar de weinig succesvolle fabriek van Trix zich bevindt, een merk dat jaren geleden door de marktleiders op modelspoorweggebied werd overgenomen.
Ha,
Een V221 Targa?
Edwin
Die was bij Roco en Fleischmann opperbest.
Het gaat minder, maar omvallen is overdreven.
..Ik wist al heel lang dat Marklin de Porche onder de modeltreinen was.
Als er dan ook is iets boeiends uitkomt. Dit jaar geen een nieuw aangekondigde 186, 189, class 66, g2000, mak1206, v100... Dit is het eerste jaar dat er geen een noviteit is die ik wil kopen. Hopelijk wordt 2010 een beter jaar.Ben ik het niet helemaal mee eens. Er komt een 189 in Railion uitvoering geschikt voor Nederland en vergeet ook de Olympische Koploper niet. Die komt dit jaar als het goed is ook nog.
Opvallend was wel op de beurs dat de kleinserie fabrikanten vrijwel allemaal omzetstijgingen hebben geboekt en er dus blijkbaar een trend naar kleinere series en minder maassa modellen aan de gang is.Mmmja, maar da's eigenlijk geen goed nieuws: kleinserie fabrikanten moeten het veelal hebben van 'ons': de mensen die al "aan de treintjes zijn". De toekomst zit 'm in de jeugd. Als je die niet weet te binden en alleen de 'oudere garde' bedient ben je de toekomst aan het uithollen en hebben we over vijf, tien of vijftien jaar opnieuw draadjes als deze...
Ik ben in ieder geval blij dat Märklin een doorstart kan maken.
Dan is het laatste nieuws dat Porsche of een manager van Porsche Märklin niet overneemt. En dat een doorstart helemaal niet rond is.
Alleen dan weet ik nu nog niet of Märklin nu definitief weggaat of dat Märklin blijft bestaan :-|
Is opzich toch niet heel erg als M* verdwijnt? We hebben net Lima, Rivarossie, Juoef en Arnold weer terug, dus we hebben weer genoeg merken om uit te kiezen. Wieweet neemt Hornby ook M* over en komen de modellen met een verbeterde onderstel en een moderne aandrijving weer terug.
Märklin is de enige die het hele drierailsysteem levert
Märklin is de enige die het hele drierailsysteem levert (Inclusief rails, voeding) en is bovendien de belangrijkste promotor van het drierailsysteem. Zonder Märklin wordt het voortbestaan van dat systeem onzekerder
Is opzich toch niet heel erg als M* verdwijnt? We hebben net Lima, Rivarossie, Juoef en Arnold weer terug, dus we hebben weer genoeg merken om uit te kiezen.
ik denk dat ROCO hier binnen 10 jaar verandering inbrengt. Dat er er dan bv ook geoline 3 rail te verkrijgen is
Maar goed, Märklin gaat niet weg.
Ze gaan nu lekker doorstomen met hun Porsche. ;D ;D ;D
Jos. ;)
Als Märklin op houdt te bestaan en er inderdaad geen grond meer is voor het 3-rail systeem dan heeft het weinig zin om nog echt door te gaan met het 3-rail rijden. Het toch niet waar zijn? Dan heb ik flink wat kostbare spaarcenten verloren en dan komen er nog dure locombouwen aan :-|Meen je dat serieus? Het is bij jou alles of niets? Er rijden jaren na dato ook nog genoeg mensen met bliktreinen. Als een merk niet meer bestaat wil dat toch niet zeggen dat jouw collectie geen bestaansrecht of zin meer heeft?
Ik heb een tip voor de 3 railers die hun merk willen behouden!!Ik ben een 3 railer (al sinds 1975) en ik ben het er geheel mee eens! Moet de spaarpot het nog wel even toelaten natuurlijk. ;D
Jullie moeten nog meer kopen, geen gebruikte spullen maar nieuwe. Alleen jullie kunnen Märklin redden!!! of heb ik ik dit nu mis?
Succes
Ik heb een tip voor de 3 railers die hun merk willen behouden!!
Jullie moeten nog meer kopen, geen gebruikte spullen maar nieuwe. Alleen jullie kunnen Märklin redden!!! of heb ik ik dit nu mis?
Succes
De Duitse modellen blijven gewoon in de catalogus staan, waarvan de eerste 20 bladzijden met die Duitse modellen al sinds 1950 er in staan.Hier ben ik het geheel niet mee eens.
Terwijl alle niet Duitse modellen als eenmalig, gelimiteerd en exclusief model worden aangeboden.
Kijk maar naar de motorpost. De verf van het eerste model was nog maar net droog of de volgende versie werd alweer aan geboden. En dan vraag je om een bijbehorende wagon, krijg je als antwoord, ROCO maakt die al, dus die gaat Marklin niet maken. Aan dubbele modellen maken doen ze niet. O, nee? 1200, 1600, TEE????
En hoezo eenmalig? 1139 en 1144
1631, 1607, 1720, 1657 telkens hetzelfde model met een ander nummertje.
Heel lang doorgaan met verouderd materiaal. Fluistersleper, wel bij de concurrent verkrijgbaar, maar niet bij Marklin.
En vooral niet luisteren naar hun klanten.
Kortkoppel mechaniek? Niet bij marklin verkrijgbaar.
Stroomvoerende koppelende kortkoppeling? Niet bij Marklin verkrijgbaar.
Overloopwissel combinatie? Nein! Haakse kruising? Nein!
Ze maken alleen wat de klanten willen, is ook zo'n typische Marklin uitspraak. Wie, o wie heeft om een krokodil van platina gevraagd?
De Insolvenz club heeft blijkbaar iets gevonden in de beloningen structuur van de zgn "beraters"Maar in het artikel dat Henk aanreikte:
Handelsblatt (http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/schlammschlacht-bei-maerklin;2171247).
Dat is voor iedereen goed nieuws (behalve helaas voor een flink aantal werknemers), ook voor 2-railers.
Ein möglicher Käufer müsse rund 100 Millionen Euro aufbringen.
Zeker gezien deze zinsnede:
.... ondanks de 7 door Pluta genoemde geïnteresseerde investeerders...
Als je goed leest zie dat er eigenlijk helemaal NIETS gezegd wordt.
(...) niemand rijdt meer op wisselstroom, sorry (...)Waarop baseer je dit ? Is daarover iets gepubliceerd ? Volgens mij is het aandeel 3-rails rijders best wel groot.
JanD
Wie vraagt de prijs op Grin
Misschien een groupsbuy met t hele forum Duim omhoog
Met 80 miljoen schuld is de waarde van de onderneming echter slechts 20 miljoen.Jammer dat deze economische berekening niet klopt.
Mooie parel...(http://www.mitropa.nl/forum/images/smiles/joker495.gif)Of moeten ze zeggen: "een pakketje schroot met een dun laagje chroom"? (Het Goede Doel)
Vanaf 1 januari dus een onzekere doorstart onder nieuw management.
De enige die bij de situatie goed garen heeft gespannen is Pluta zelf. Hij schijnt de som van om-en-nabij € 5 miljoen te hebben gekasseerd voor z'n inspanningen...
Alleen 40-plussers spelen nog met hun modeltrein. Dat zijn er zeker in Duitsland nog verrassend veel. In Nederland al een stuk minder (alleen stiekem).Mwah, als we aannemen det de gemiddelde leeftijd van een mensch ca 75 jaar is én dat kinderen van grofweg 0-15 te weinig inkomen hebben om aan de hobby te spenderen, dan is de categorie 40+ een hele aantrekkelijke markt, zeker als je de stiekeme genieters metelt ;D. Bovendien.... (http://www.pbl.nl/nl/publicaties/2010/vergrijzing-en-omslag-van-groei-naar-krimp.html) ::)
Maar ja, Bartjens is dan ook bejaard.
Die term ben ik inmiddels meer dan zat en ik vind het bijzonder ongepast en flauw om deze term nu te gebruiken om een ander merk of persoon (in dit geval Märklin of kleine modelspoorwinkerls) zwart te maken, ik zal geen namen noemen maar ik denk dat degene die dat nu nog zeggen zich zouden moeten schamen >:(
Ter zake, hoe nu verder? Een doorstart is wel een goed idee, maar ik denk dat de oorzaak veel dieper ligt. Niet alleen financiëel.
Mvgr Jan Wiebrand
......maar ik denk dat de oorzaak veel dieper ligt. Niet alleen financiëel.De oorzaak ligt inderdaad dieper, maar is juist wel financiëel. Als een bedrijf een schuld heeft die bijna gelijk is aan de jaaromzet, dan hebben de bedrijfsvoerders iets helemaal verkeerd gedaan. Volgens mij zijn een paar lieden meer bezig geweest met het vullen van hun eigen zakken dan met het gezond houden van de onderneming.
.... want ik heb helemaal niks met Märklin.
In de winkel sta ik (diehard gelijkstromer) en Brigitte (diehard Markliniste) ;D
Zou wel mooi zijn, het wegvallen van Marklin. Grote kans dat het treintjes imago eens de serieuze kant op gaat.
Ze moeten zich maar eens gaan concentreren op de markt van modelspoorders die gewoon een exacte weergave willen hebben van het grote voorbeeld en natuurlijk alleen met moderne aandrijving, en die markt is veel groter, zeker als ze hun modellen altijd ook als gelijkstroom aanbieden.Dat valt me elke keer weer tegen, als je een nieuw Trix model koopt, de aandrijving, het uitrijden en de stroomafname. Eerst de Glaskasten, toen Schienenbus, dan de T3. Allemaal erg mooie modellen, maar door het belabberde rijgedrag liever een 20 jaar oude Roco Glaskasten op de baan. Kijk, het kan wel! Zelfs in de allerkleinste modellen! Mij lijkt de Trix Kittel een erg mooi model, maar ik koop 'm waarschijnlijk toch niet vanwege de verwachte "stotters" op het spoor.
Ze moeten zich maar eens gaan concentreren op de markt van modelspoorders die gewoon een exacte weergave willen hebben van het grote voorbeeld en natuurlijk alleen met moderne aandrijving, en die markt is veel groter, zeker als ze hun modellen altijd ook als gelijkstroom aanbieden.
Tweerailers zullen nooit de binding krijgen met Märklin die de drierailers wel hebben.
Het is wel gemakkelijk om een koers van Märklin te bedenken die jou het meest zou plezieren. Dat is dan de beste strategie voor jou, niet persé voor MärklinDe huidige koers van Märklin werkt ook niet, daarnaast hebben ze veel meer moeite om hun Märklin producten aan de klanten kwijt te raken dan de Trix versies daarvan.
Tweerailers zullen nooit de binding krijgen met Märklin die de drierailers wel hebben.Nee, en hoe zou dat toch komen
Niet alleen bij Marklin maar ook bij ROCO/Fleischann blijft het problematisch:
http://www.capital.de/unternehmen/:Ende-einer-Glanzeit--Die-Geisterfahrt-der-beruehmten-Modelleisenbahner/100035089.html
Tweerailers zullen nooit de binding krijgen met Märklin die de drierailers wel hebben.
Dat komt omdat het een sekte is...
Wat een onzin!! Ik ben 3-railer maar heb totaal geen binding met het merk Märklin. De momenteel fijnst rijdende lok is de riva 1300. Ik zou willen dat de Märklin modellen (waar ik er wel een aantal van heb) zo reden. Maar binding...nee!! (wellicht ook de reden dat ik niet bij de 3-rail buren actief ben..)
Denk ook dat Marklin te lang heeft vastgehouden aan het idee, voorál modellen voor de zgn verzamelaars te produceren.
En dat is ook niet nodig.Zie ik hier een bloeiende romance ontstaan ;)
In de winkel sta ik (diehard gelijkstromer) en Brigitte (diehard Markliniste) ;D
We plagen elkaar de winkel uit, maar hebben er genoeg lol mee.
Tot nu toe is er nooit bloed aan te pas gekomen ;D
Tja, misschien zijn het straks allemaal bedrijven zoals LS Models of Artitec: kleine oplages en bepaald geen bodemprijs.
Ik kan mij voorstellen dat nu de drierailjongens en -meisjes in hun vuistje lachen na het leedvermaak van de tweerailers over de situatie bij Märklin.Ja , het lachen is ons nu wel vergaan :-X
ik bedoelde mijn vraag ook niet sarcastisch, ik ben met recht benieuwd waarom we niet zonder een bepaalde fabrikant kunnen, om het even welke fabrikant
correct me if i'm wrong.
Maar nu de dure jongens, Amerikaanse uitbuiting investeringsmaatschappijen en bijbehorende dure directeuren bij Marklin eruit geflikkerd zijn, is de winstgevendheid bij Marklin tot boven de 20% gestegen en maken ze weer dikke zwarte cijfers.
marklin is nog lang niet aan zijn einde ze zijn nu weer zelfstandig alleen pluta blijft helpen
marklin is nog lang niet aan zijn einde ze zijn nu weer zelfstandig alleen pluta blijft helpen
...de bekende Märklintunnelvisie is...
Als wisselstroom rijder, hoop ik ook dat zowel Roco (gedetaileerde ÖBB modellen) en Marklin (al is het alleen maar voor de rails) blijven bestaan.
Ik vraag mij ook af in hoeverre de wisselstrioom aanbieders en gelijkstroonaanbieders nu echt concurenten van elkaar zijn? Ze bieden toch producten aan in net een ander segment. Bovendien al je eenmaal voor de een gekozen hebt, is het lastig overstappen.
Groet,
Rinus
Misschien moeten wij erkennen dat er gewoon niet naar 'ons' geluisterd wordt, omdat wij te klein zijn ?
Het gaat UITMUNTEND met Marklin, zie nieuwheden 2011, met name de prijzen TOP.Fout moet zijn over de top!
;D ;D ;D
Luisteren naar klanten is geen garantie voor succes: Zo veel mogelijk verschillende zeer gedetaillleerde locomotiefjes tegen een zo laag mogelijke prijs. Dat is wat de klant wil. Alleen hoe wil je dan nog geld verdienen?
Overnight the Edsel went from wonder kid to village idiot.
Een hoop marklinisten hebben daar volgens mij geen problemen mee.
De meeste gaan ervan uit dat als men zou overstappen naar een plastic kap en meer naar de klant zou luisteren het opeens geweldig is? Gr Joost(Zowel 2-Rail als 3-Rail)
Dat is leuk, als er een constante aanvoer van Märklinisten (mensen die het merk kiezen ondanks de bekende euvels) van onderaf is: oftewel, jonge modelspoorders die voor Märklin kiezen en niets anders. Zo niet, dan sterft je doelgroep vanzelf uit.
Ga eens in een grote stad naar een hobbywinkel, bekijk de boel op een zaterdagmorgen een rustig, en je zult ontdekken dat Márklin het meest verkochte merk is.Ligt dat er niet aan in welke winkel je bent? Logisch dan een zgn Märklin winkel meer Märklin verkoopt.
Apple is hier een mooi voorbeeld van. Elke keer als de pers weer begint te brullen over de volgende "iPodkiller" en daarna "iphonekiller", doet Apple er nog een schepje bovenop.
Volgens mij kun je als merk een verschil maken als je innovatief bent en niet echt vooruitgang boekt.
Zou ik ook denken maar de winkeliers en zeker de stores moeten toch overal toestemming voor hebben van Märklin.
Zeker als ze iets publiceren op internet.
Harlaar zal toch iets van plan zijn met dat lijstje naar Märklin toe ???
Wat Ik weet niet of de koers die Märklin nu vaart in de toekomst nog wel zo rendabel is.De toekomst van Marklin zal echt niet van dit lijstje afhangen hoop ik :)