BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Diva op 02 February 2009, 09:46:45

Titel: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Diva op 02 February 2009, 09:46:45
Ik mocht vroeger nooit een trein... > :(, en heb dat ruim gecompenseerd met het spelen van railroad tycoon 1,2 en 3 en in mindere mate railroads!.

Echter, nu via familie een inmiddels 30 jaar oude fleishmann set overgenomen, maat H0.
Nu ben ik technisch niet echt onhandig, maar weet echt helemaal niets van modeltreinen.
Dus hierbij een paar vragen, alvast veel dank voor de antwoorden:

Is H0 spoor van Fleishmann compatible met h0 spoor van andere fabrikanten, i.e. bijvoorbeeld Marklin, bachmann, Walthers? Zo niet, zijn er 'verloopstukken' die ze compatible maken?

Zijns locs en wagons van andere merken te gebruiken op h0 spoor van fleishmann?

Is 'oud' spoor te gebruiken met nieuw spoor? Oud materieel met nieuw materieel? Nieuwe besturing met oud materieel.....enzovoort.

doel van de vragen is om te kijken hoe erg deze hobby kan worden....en of je bijvoorbeeld Amerikaanse modellen kan gebruiken op een europese baan.

Nogmaals dank!!
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: hoefhaan op 02 February 2009, 09:54:11
Hallo!
Zeker geen domme vragen, ik zal proberen duidelijke antwoorden te geven:

Oud is met nieuw te combineren, alleen kies je voor óf digitaal (aansturing met een digitale bediening en decoders in je locs óf je kiest voor analoog (zeg maar de oude besturing met een trafo.)

Fleischmann kan gecombineerd worden met vele merken: lima, roco, piko, rivarossi, joueff, etc etc. Alleen niet met Marklin en andere wisselstroom merken!
Fleischmann is nl. gelijkstroom. Dus je modellen moeten allemaal met gelijkstroom om kunnen gaan. (komt er eigenlijk in het kort op neer dat er geen slepertje onder het wielstel zit en bij de rails geen middengeleider.)
Gelijkstroom modelspoor wordt ook wel tweerail genoemd en wisselstroom heet dan drierail.

Marklin wagons zijn wel te gebruiken op gelijkstroom alleen moet je dan de wielen wisselen voor geisoleerde wielen

Oud spoor is te gebruiken met nieuw, tenminste, meestal wel. Er zijn vaak verloopstukjes voor in de handel.

en oude treinen kunnen prima op nieuwe rails etc, als het maar gelijkstroom is (in uw geval) dus met geisoleerde wielen en zonder sleper.

Treinen kunnen omgebouwd worden van wisselstroom naar gelijkstroom en andersom, ik weet echter niet precies hoe en wat dat kost.

Wat heeft u nu liggen? wat voor rails, treinmerken etc?







Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Ronald Halma op 02 February 2009, 10:17:00
Citaat
doel van de vragen is om te kijken hoe erg deze hobby kan worden....en of je bijvoorbeeld Amerikaanse modellen kan gebruiken op een europese baan.

Zeker kan dat, maar zoals mijn voorganger al zei; alleen 2-rail. 3-rail modellen zijn er wel bij de Amerikaanse fabrikanten, maar ze zijn erg zeldzaam in de zin dat ze bijna niet geproduceerd worden. Amerikaans rijden is dan ook 2-rail.

Als het 30 jaar oud F* is bestaat de kans dat je nu messing rails hebt ("goudkleurig"), zonder de bedding. Beter is voor Amerikaanse modellen de wat lagere railstaaf zoals verkocht door Walthers (code 83), Roco (Rocoline, code 83) en Peco (code 75). Wat weer betekent dat het oudere F* materieel daar wat slechter overheen wil vanwege de hogere flens (de code geeft de hoogte aan; Jou oude rail is waarschijnlijk 2,5 mm hoog, de code 83 is 2,1. Ziet er wat beter uit. Code 75 is 2,0 en daar wil je oude spul niet overheen, de flenzen lopen hierbij over de bielzen).

Citaat
en oude treinen kunnen prima op nieuwe rails etc, als het maar gelijkstroom is (in uw geval) dus met geisoleerde wielen en zonder sleper.

Maar niet op de Peco vanwege die flenzen.

Misschien is het raadzaam eens te vermelden hier wat je allemaal hebt aan rails en materieel, evt met wat foto's. Dat maakt het gemakkelijker een goed advies te geven.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: henk op 02 February 2009, 10:24:02
Amerikaans modellen hebben wielen volgens de RP25 norm. Dat betekent onder andere mooie, lage flenzen. Dat loopt niet prettig door Fleischmann wissels. Als je zeker weet dat je Amerikaans verder wil, dan is het alleen om die reden al beter nieuw railmateriaal te kiezen.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Diva op 02 February 2009, 11:18:28
Met veel dank voor de antwoorden.
Eerlijk gezegd weet ik nog geeneens wat ik precies krijg, dus kom ik terug met de types etcetera. Ik verwacht dat ik dan zelf ook beter weet waar ik over praat.
Flenzen zijn de 'uitstekende zijkantjes aan de wielen', die de trein 'zegmaar' in het spoor houdt toch?
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: henk op 02 February 2009, 11:34:32
Yep.
De geschiedenis is dan van belang.
In de jaren zestig waren er geen normen voor de wielen. Alle fabrikanten zorgden ervoor dat hun modellen op het eigen railsysteem konden lopen. De flenzen waren naar de huidige maatstaven vrij hoog.
Eind jaren zeventig is er een Europese norm gekomen die nog steeds geldt. De nieuwe norm maakte het mogelijk om 2,1 mm hoge rails te gebruiken. Oudere modellen ratelen daar dus op.
Verder is er nog de Amerikaanse RP25 norm. Die gaat uit van nog lagere flenzen. Zo laag dat ouder railmateriaal, zoals dat van Fleischmann, daar niet goed mee overweg kan.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2009, 12:54:59
In de jaren zestig waren er geen normen voor de wielen.
Maak daarvan: jaren '50 en ik ben het helemaal met je eens.
De MOROP werd opgericht in 1954, en de normen voor rails en wielen volgden snel daarna.

Citaat
Eind jaren zeventig is er een Europese norm gekomen die nog steeds geldt.
Maak daar ook van: eind jaren '50, en ik ben het helemaal met je eens.
De normen bestaan al langer dan de meeste mensen denken, alleen kostte het de fabrikanten wat moeite voordat ze beseften dat het de bedoeling was om de normen op te volgen.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: henk op 02 February 2009, 13:06:03
Volgens mij dateert de huidige norm voor wielen (nem 310) uit 1977 Klaas of is toen grondig überarbeitet. In ieder geval zijn de fabrikanten zich na 1977 vrij snel aan die norm gaan houden. Alleen Lima en Märklin Hamo hadden daar nog een jaar of wat voor nodig.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2009, 13:13:29
Klopt, de laatste bewerking van de NEM 310 dateert uit 1977. Maar de norm zelf is al veel ouder, en b.v. de maat van 1,2mm voor de maximale flenshoogte bestond al in 1960.
Dus als er in de jaren '60 nog materieel werd gemaakt met hogere flenzen, dan was dat een fout van de fabrikant.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: henk op 02 February 2009, 13:30:09
Een fabrikant kan alleen maar een fout maken als die zich aan normen wenst te houden. Na 1977 ging dat opeens snel. Je zou haast denken dat de fabrikanten meer bij de verandering in 1977 zijn betrokken.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: EricV op 02 February 2009, 14:07:42
Dat is een beetje een principiële discussie. Er bestaan normen die wettelijk voorgeschreven worden, b.v. zoals tegenwoordig de Europese Richtlijnen.

En er zijn normen die niet wettelijk voorgeschreven zijn, en die beogen om bepaalde afspraken eenduidig vast te leggen. Het is dan van de klant afhankelijk of die een norm belangrijke vindt, waardoor een leverancier zich dan aan een norm verbinden moet.

Ik kan me niet indenken dat de NEM normen wettelijk verplicht zijn. Maar het is natuurlijk wel handig als je als leverancier mee doet met de anderen, want de tijd is lang voorbij dat we spullen van alleen maar één leverancier kopen. En dat hadden de heren zo omstreeks 1977 wel in de gaten
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: hoefhaan op 02 February 2009, 14:30:38
Volgens mij maakt het niet zoveel uit voor Diva wat de norm is en wanneer die is ingevoerd en of die opgevolgt moet worden. Het gaat er meer om wat hij/zij met het materiaal kan
oftwel: weer ontopic?
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: henk op 02 February 2009, 14:34:05
Hebben we een nieuwe moderator?
Het lijkt me overigens best van belang om te weten wat de norm is en sinds wanneer we wielen kunnen verwachten die aan NEM 310 voldoen.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: hoefhaan op 02 February 2009, 14:36:44
 ::)
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: henk op 02 February 2009, 14:41:50
Voor jou is het in ieder geval zinvolle informatie, want het onderstaande houdt geen rekening met de ontwikkeling in de flenzen.

en oude treinen kunnen prima op nieuwe rails etc, als het maar gelijkstroom is (in uw geval) dus met geisoleerde wielen en zonder sleper.

Om dezelfde reden is het voor Diva ook nuttige informatie.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: hoefhaan op 02 February 2009, 21:49:58
Tsja, het zal wel maar ik heb toch zowel hele oude als hele nieuwe treinen en nooit problemen met de rails gehad. Zal dan wel aan de merken liggen.

En uit bovenstaande is nog niet op te maken welk merk nu exact wanneer volgens de norm is gaan werken, en ik denk dat daar ook veel verschillende antwoorden op komen. Dus daar heeft Diva nu niet veel aan. Zo bedoel ik het.

Maar ik denk dat we beter kunnen oordelen over het vervolg voor Diva als we weten wat er al beschikbaar is. dan ligt het eraan of Diva daar mee door wil of niet.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Aspelix op 03 February 2009, 12:27:37
Citaat
Fleischmann kan gecombineerd worden met vele merken: lima, roco, piko, rivarossi, joueff, etc etc. Alleen niet met Marklin en andere wisselstroom merken!
Fleischmann is nl. gelijkstroom.
Én gebaseerd op het 2-rail-systeem. Bovendien heeft het oude Fleischmann railmateriaal een spoorstaafhoogte van 2,7 mm. Overigens is daar nog wel vraag naar, dus je hoeft niet te wanhopen. Een vriend van mij had daar recentelijk vraag naar maar had het niet.

In de loop der jaren is de profielhoogte gezakt naar 2,5 mm, Fl, Roco, Piko-A, allen code 100,
Märklin past in de K-rail 2,3 mm toe, van de andere soorten van Matrix (M- en C-rail) weet ik het niet,
En Code 83 is 2,1 mm (Roco Line) of 2,07 mm, (Tillig)
Citaat
Dus je modellen moeten allemaal met gelijkstroom om kunnen gaan. (komt er eigenlijk in het kort op neer dat er geen slepertje onder het wielstel zit en bij de rails geen middengeleider.)
Citaat
Gelijkstroom modelspoor wordt ook wel tweerail genoemd en wisselstroom heet dan drierail.
Misschien kun je je de tijd nog herinneren, dat 3-rail OOK gelijkstroom was, en nog wel is. Trix Express is 3-rail gelijkstroom, mijn waarde.

Groet, Ruurd
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: hoefhaan op 03 February 2009, 12:41:57
Kijk, dat is uit de oude doos!
Trix Express gelijkstroom met drierail?  ???Wist ik niet. Ik was er van overtuigd dat drierail altijd wisselstroom was. Ala, dat is om het onoverzichtelijke spreekwoordelijke bos nog wat ingewikkelder te maken! :-|
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 February 2009, 14:01:40
Hoefhaan, de termen gelijkstroom en wisselstroom worden vaak ten onrechte gebruikt. Het belangrijkste onderscheid tussen de systemen is het onderscheid in 3-rail en 2-rail. Of er vervolgens gelijkspanning of wisselspanning op wordt gezet is van secundair belang. Kan nl. allebei. Ruurd heeft al aangehaald dat Trix vroeger 3-rail had met gelijkspanning, maar 2-rail met wisselspanning bestaat ook.
En bij digitaal speelt dat helemaal niet meer, dat is altijd wisselspanning, maar dan van een bijzondere soort.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: henk op 03 February 2009, 14:05:38
In het pré-digitale tijdperk waren er ook drierailers die hun Märklin-baan met gelijkstroom voedden om op die manier van het omschakelrelais verlost te zijn.
Leuke wetenswaardigheden, maar voor Diva in het geheel niet van belang.
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Aspelix op 03 February 2009, 14:15:27
Het een klopt, en het ander ook. Mijn vader was een drierailer op gelijkstroom op Märklin M-rails.

Waar het mij in de verhalen om ging en gaat, is dat er onjuistheden werden verkondigd, die de onduidelijkheid alleen maar groter maakten.

Ik neem aan, dat Diva voorlopig vooruit kan met de antwoorden en dat hij zich vanzelf meldt, als dat anders is.

Kortom, we zijn er met vereende krachten uitgekomen en daar gaat het om.

@ Diva: Je ziet maar: Je vraag is helemaal zo dom niet. In tegendeel....

@ Klaas, welk merk past 2rail AC toe? Märklin spoor 1 misschien?

Verders wens ik iedereen een fijne voortzetting van de dag toe.
Groet, Ruurd
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Aspelix op 03 February 2009, 14:28:05
Citaat
Maar ik denk dat we beter kunnen oordelen over het vervolg voor Diva als we weten wat er al beschikbaar is. dan ligt het eraan of Diva daar mee door wil of niet.

En dat zal voor een belangrijk deel aan zijn rollendmaterieel liggen, met name aan de wielflenzen. Bovendien bouwde Fleischmann in die jaren nog schaal 1:82, wat naast de huidige modernere modellen veel lomper uitziet.

Je kunt het verschil goed vergelijken, als een Lima hondekop (1:83) naast een Piko hondekop (1:87) plaatst. Dan zie je dezelfde verschillen heel erg goed.

En dan komt er inderdaad een keuzemoment voor Diva, waarin hij zelf een knoop moet doorhakken.

Greetz, Ruurd
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 February 2009, 15:55:35
@ Klaas, welk merk past 2rail AC toe? Märklin spoor 1 misschien?
In één keer goed!
Titel: Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
Bericht door: Aspelix op 03 February 2009, 18:54:04
Wouw.... 8)