BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: spoorN op 01 February 2009, 17:35:52
-
Allen,
Ben weer eens begonnen met de treinenhobby. Wilde voor een testbaantje een pendelautomaat inzetten. Heb bovenstaand apparaat besteld bij Conrad en in elkaar gezet.
Aangesloten en.........toch een probleempje.
Heb de automaat als volgt (volgens de gebruiksaanwijzing) aangesloten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendel_PZS2.jpg)
Helaas levert dit niet het verwachte heen en weer rijden op.
Wat wel gebeurt is het volgende:
Start in station1 -> loc rijd in station2 tegen de buffer op
Start in station2 -> loc rijd naar station1 -> stopt -> verandert richting -> rijd in station2 weer tegen buffer.
Omdat ik het duits niet echt beheers vind ik het lastig de vraag bij TAMS neer te leggen.
Kan iemand hier helpen?
Al vast dank voor het meedenken.
Wibo
-
Ik heb net eens de handleiding door zitten lezen. De meest waarschijnlijke oorzaak is dat de scheiding bij station 2 Fig. 2, scheiding B) vals contact maakt. M.a.w., deze is niet goed gescheiden.
-
Hallo Klaas,
Dank voor de reactie, zal het nog een keer controleren.
Wibo
-
Hallo Klaas,
Bedankt voor het meedenken. Heb net nog even de scheiding bekeken en het lijkt door en door te zijn. Kan nu even niet bij mijn multimeter maar zal het morgen voor de zekerheid nog even doormeten.
Wibo
-
Zou het niet aan de stroonafname van de lok kunnen liggen.
Ik neem aan dat de schakeling reageerd op het moment dat er gedetecteerd wordt dat er een lok in het stationsblok aankomt ( de blauwe draden).
Als je een lok hebt die niet op- alle assen stroom afneemt duurt het in één richting iets langer voordat de lok gedetekteerd wordt.
Dan zal je of de lok van volledige stroomafname moeten voorzien op de detektielengte iets groter maken.
Gr.
Eric
-
Eric, wat jij zegt zou ook kunnen, maar dan zou de loc toch moeten stoppen en na verloop van tijd terugkeren.
Dus ik denk dat Wibo gewoon even stap voor stap de mogelijkheden moet uittesten.
-
Als ik Wibo zijn verhaal begrijp gebeurt dat ook maar rijdt de lok in station 2 iedere keer tegen het stootblok aan en rijdt dan terug.
Dan zou mijn verhaal kloppen.
Maar laten we inderdaad even afwachten of Wibo hierop kan antwoorden.
Gr.
Eric
-
Mannen,
Ik heb de scheiding doorgemeten en die is ok.
Verder heb ik de boel een keer omgekeerd aangesloten (station1 werd station2 en vice versa), de symptonen bleven hetzelfde. Ik heb ook een ander locje geprobeerd maar dat hielp ook niet. Het feit dat de loc in station1 wel stopt en keert maakte dat in mijn ogen ook niet heel waarschijnlijk. Sta/zit nog steeds voor een raadsel. Mischien toch een defecte module?
Of zou het zo kunnen zijn dat de loc 'denkt' dat er een halte gedefinieerd is ipv een eindstation? Ik kan in de handleiding nergens vinden dat je de IC kan resetten of zo.....
Alvast weer dank voor het meedenken.
Wibo
ps heb in mijn beste steenkolenduits ook een melding naar TAMS gestuurd (nog geen reactie)
-
Hallo spoorders,
Iemand nog tips? ???
Ben zelf een beetje uitgevogeld en heb nog geen reactie van TAMS....
Wibo
-
Ik heb hem zelf ook, ik heb geen problemen.
Zet de je de lok wel in het midden als je begint?
Anders zou ik het ook niet weten.
Groeten,Robert.
-
Hallo Robert,
In het midden? Volgens de handleiding moest ik in station 1 beginnen....
Zal het wel even proberen straks.
Wibo
-
Voordat je de stroom erop zet moet je de lok in het vrije(midden) zetten, anders stopt hij op het station keert dan om en rijdt dan bij station 2 door.
Groeten,Robert.
-
Robert, volgens de handleiding moet de trein toch echt in station 1 staan als je begint.
En als dat de oorzaak is dat het bij Wibo fout gaat, dan zou dat dus een fout in de handleiding zijn. Maar daar ga ik voorlopig nog even niet van uit.
-
Hallo,
Ik heb geprobeerd in het midden te starten maar dat geeft hetzelfde resultaat:
Loc rijd naar station1 -> stopt -> rijd naar station2 en door de buffer :(
Word er een beetje moedeloos van. Toch weer drie tientjes.....
Dank & groet,
Wibo
-
Hai Wibo,
Niet bij de pakken gaan neer zitten hoor,ik ga er van uit dat de schakeling zoals bedacht door Tams klopt. Dus dan gaan we hem werkend krijgen.
Zoniet dan kan je je geld terug vragen. Kom er morgen even op terug bij je.
Groetjes
Arthur
-
Beste Wibo,
Heb je de remweg voor station 2 als eens geprobeerd te veranderen?
Je kan namelijk voor beide stopplaatsen de remweg, stoptijd en het optrekken instellen. Begin met de remweg zo kort mogelijk in te stellen. Daarna kan je deze evt verlengen.
Volg voor de Nederlandse gebruiksaanwijzing deze link (http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/244045-an-01-nl-BS_PENDELZUGSTEUERUNG_fuer_DC_PZS_2.pdf)
Hoe en wat in te stellen staat op blz 97 en verder. Het lijkt moeilijk maar als je stap voor stap de gebruiksaanwijzing volgt dan kom je er wel.
Vergeet niet je instelling op te slaan voordat je verder gaat (blz 98).
Grt Erwin
-
Beste Wibo,
Ik zit jou aansluitschema even te vergelijken met het schema wat er in de gebruiksaanwijzing staat.
Nu mis ik bij jouw de ioslatie C en de aansluitingen die naar 16 en 17 gaan, dit zijn meldingen voor de PIC om een stap verder te gaan in zijn programma lijkt mij. ???
Groetjes
Arthur
-
Arthur, die zijn alleen nodig als je een extra halteplaats wilt hebben.
Voor een simpel pendelbedrijf zijn alleen de in grijs gemarkeerde aansluitingen zoals vermeld in de tabel en onderbrekingen nodig. De rest is optioneel.
Gr.
Eric
-
Arthur,
de isolaties A en C en de aansluitingen 16 en 17 zijn alleen maar nodig als er nog een tussenliggende halteplaats moet zijn. Dat blijkt uit de aansluittabel op blz. 94 van de Nederlandse handleiding. Dus Wibo heeft die niet nodig.
Maar ik denk dat de opmerking van Erwin wel zinnig is, wellicht moet er ergens in de programmering nog iets goedgezet worden.
@Eric: je bedoelt volgens mij dat de grijs gemarkeerde aansluitingen niet nodig zijn. Wibo heeft alleen de zwart getekende verbindingen nodig.
-
Klaas. Klopt. Ik zie dat ik het wat ongelukkig heb opgeschreven.
Ik bedoelde het grijs gemarkeerde in de tabel op blz 94. Dat staat ook zo beschreven in de tekst.
Gr.
Eric
-
Eric, ik snap het. Ik bedoelde juist de draden in het aansluitschema van fig. 2.
Het zou overigens duidelijker zijn geweest als ze in de handleiding een apart schema hadden geplaatst van een simpel pendeltraject zonder tussenhalte en zonder wissel. Nu is het, zeker voor de elektronische leek, een beetje verwarrend wat je nou wel en niet nodig hebt. Maar gelukkig heeft Wibo het gesnapt, dus daar zit zijn probleem niet.
-
Heren,
Al vast bedankt voor de medewerking. Ik heb net geprobeerd het station wat te verlengen om te kijken of de trein dan wel stopt. Dat heeft helaas nog niets opgeleverd. Zal vanavond proberen om de programmering aan te passen.
Ben trouwens niet echt neerslachtig hoor, kan er alleen niet goed tegen dat zoiets niet gelijk goed werkt. ;)
Zou je ook ergens door kunnen meten of alles goed gesoldeerd is? Heb daar geen ervaring mee. Tot nu toe gaat het meeste soldeer werk wel goed (al een stuk of vijf wisseldecoders en een bezetmelder..) maar een foutje kan natuurlijk altijd.
Wibo
-
Ben weer aan het experimenteren geslagen....
Programmeren van station1 lijkt redelijk te gaan, meestal zijn de uitkomsen zoals verwacht ??? Onderweg stoppen door de massa met contact 12 te verbinden werkt ook.
Helaas reageerd station2 nergens op.
Heb zelfs nog een ander baantje opgesteld maar dat helpt ook niet.
:-|
Wibo
-
Wibo,
Ik probeer met je mee te denken. Ik heb dezelfde pendelautomaat namelijk.
Waarschijnlijk doe je alles goed, maar wat bedoel je met dat de uitkomsten bij het programmeren van station 1 wisselende uitkomsten geeft?
Hoe probeer je de stations te programmeren? Elk instelling apart wijzigen en direct opslaan. Of meerdere instellingen van meerdere stations wijzigen en dan pas opslaan?
Bij mij werkt het namelijk niet om alle stations instellingen te wijzigen en dan pas op te slaan.
Ik sla per wijziging op. En probeer dat dan eerst uit.
Grt Erwin
-
Erwin,
Dat zou inderdaad verklaren waarom het soms wel en soms niet goed gaat. Ik heb daar niet zo op gelet.
Helaas lost dat het probleem in station2 niet op.
Denk dat ik het apparaat maar eens terug ga sturen naar Conrad of Tams.
Mvg,
Wibo
-
Jammer dat ik je niet verder kan helpen.
Hopelijk bied het opsturen een goed eindresultaat.
Grt Erwin
-
Bedankt, TAMs heeft ondertussen ook een mailtje met wat vragen gestuurd.
Ik wacht even af wat de reactie op mijn antwoorden opleverd...
Anders alsnog maar opsturen tenzij iemand nog een briljant idee heeft?
Groet,
Wibo
-
Hallo allemaal,
Het probleem is opgelost.
Bleek toch aan mijn eigen slordigheid te liggen :-[
Ik was vergeten 1 punt van een Optokoppler te solderen.
Het geduld en de goede service van dhr. Kalbe van Tams heeft mij op het goede spoor gezet.
Ik heb er al die tijd overheen gekeken bij mijn visuele controles.
Iedereen weer erg bedankt voor het meeleven en meedenken.
Wibo
-
Hoi Wibo,
Mooi dat je de oplossing gevonden hebt. Goede service van Tams!
Grt Erwin
-
Zeker, mag ook wel eens gemeld worden toch?
Wibo
-
Wibo zo zie je maar.
De aanhouder wint.
Fijn te horen dat het allemaal goedgekomen is.
Gr.
Eric
-
Hallo,
Ik heb ook deze pendelautomaat gekocht en heb ook een probleem. Ik kon het probleem waar ik last van heb alleen niet vinden hier op het forum, vandaar mijn vraag.
Ik heb de pendelmodule als kant en klare module gekocht en aangesloten zoals aangegeven in de handleiding. Dit heb ik inmiddels al een aantal keren gecontroleerd maar het probleem blijft zich voordoen. De trein rijdt prima heen en weer tussen 2 eindstations en een tussenhalte, dat gaat goed.
Wat niet goed gaat is de snelheid waarmee het ding zijn programma volgt. Volgens de handleiding is de maximum snelheid te bepalen door simpelweg de rijregelaar van de trafo op de gewenste snelheid te zetten, echter mijn trein stuift al op volle snelheid weg ook al zet ik de rijregelaar maar op de laagste stand open.
Het is een normale Fleischmann trafo.
Ik weet niet hoe ik dit op kan lossen. Het programmeren van de module gaat allemaal wel maar de maximum snelheid wil gewoon niet omlaag. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt,
Wesley
-
Weet niemand het? :(
Gr,
Wesley
-
Blijkbaar heeft niemand hier een pasklaar antwoord op. Het enige wat ik nu kan verzinnen: je hebt de module toch wel op de goede uitgang van de trafo aangesloten?
-
jaa, want als ik het andersom aansluit, doet hij niks, zoals ook in de handleiding staat.
Wesley
-
Wesley,
Ben jij in het bezit van een Multimeter ?
Groetjes
Arthur
-
Ja, die heb ik wel(ergens), zal hem is opzoeken.
Maar als het niet goed aangesloten is, zou hij toch helemaal niks moeten doen? hij rijdt namelijk verder prima zijn programma...
-
Hoi Wesley,
Kun je even wat meer beschrijving geven van je probleem.
- Welke pendelautomaat heb je? Er bestaan meedere types.
- Rij je wissel-, of gelijkstroom?
- vwb het programmeren, kun je wel de afrem-, en optreksnelheid regelen en/of de wachttijd?
- Als de trein op het middelstuk rijd, dus het stuk tussen de twee stations waar geen rail onderbreking bevind, kun je dan de snelheid van de trein regelen met de regelaar op de trafo?
- Al eens een andere trein geprobeerd?
Grt Erwin
-
- Welke pendelautomaat heb je? Er bestaan meedere types.
Erwin, even de topic titel lezen ;D PZS-2
- Rij je wissel-, of gelijkstroom?
Zie het type, dus gelijkstroom.
De rest zal Wesley moeten aangeven.
Gr.
Eric
-
Eric,
Omdat Wesley niet deze draad gestart heeft wou ik even wat dingen zeker stellen. ;)
We wachten even op het antwoord van Wesley.
Grt Erwin
-
Wesley
Waarom ik vroeg of je een Multimeter had is om wat metingen te verrichten.
Misschien dat we dan iets meer inzicht krijgen.
Meet eens op je rails de spanning en verander dan regelaar van rij transformator. Verandert je spanning op de rails niet en op je uitgang van de rijregelaar wel dan betekent dat waarschijnlijk dat er of iets niet goed aangesloten is.
Laat ons eerst dit even weten, gaan we daarna verder.
Groetjes
Arthur