BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harry H. Arends op 01 February 2009, 11:45:05
-
Ik ben van plan om een draaischijf naar Nederlands model te bouwen.
Uit allerlij archieven heb ik reeds diverse foto's gehaald, maar op geen van deze is goed te zien hoe de beveiliging is gedaan.
Werden er lichtsignalen gebruikt, bordseinen of helemaal niets.?
-
Op de oude schijven kom ik geen seinen tegen, maar op de NS schijf (Type tilburg) staan kruislings 2 ronde borden.
Hoogte ongeveer 1m70, diameter 30 cm (wit met rode rand? )
tijdens draaien is het bord zichtbaar, in vergrendelde toestand is het bord weggedraaid.
Diverse foto's in de boeken stoomtractie, albers en diverse stoomloc boeken.
Van de nieuwe NS schijf is nog geen model, de Staatspoor draaischijf staat in de catalogus van MK
groeten Arjen
-
Op Draaischijf HK (http://www.draaischijfhk.nl/index.php?page=fotos) staan ook veel foto's van draaischijven.
Groet Jaap
-
Heb in het Utrechta archief slechts een tekening gevonden van een draaischijf. Daar stond echter geen beveiliging of aandrijving op.
Zal de foto's eens bekijken.
Bedankt voor de tip.
-
Hoi Jaap,
Dit zijn allemaal buitenlands draaischijven.
Uit een klein onderzoek blijkt dat er nog maar twee "nederlandse" draaischijven in ons land voorkomen en beide in het oosten bij de MBS.
De één is een wagen draaischijf en de ander een verkleinde lokomotieven schijf.
Groetjes
Harry
-
Toffe link, Jaap! Had ik net nodig!
-
Uit een klein onderzoek blijkt dat er nog maar twee "nederlandse" draaischijven in ons land voorkomen en beide in het oosten bij de MBS.
Wat mankeert er aan de schijf in Tilburg? Is een echte Nederlandse draaischijf.
-
De schijf in Tilburg is dan mischien wel Nederlands maar niet uit de periode van de HSM en SS.
-
Ah OK, dat had ik niet begrepen. Dan is dit boek iets voor je :
WALDORP, H.; MEENE, J.G.C. VAN DE Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839 - 1958
Heel veel schetsen en tekeningen.
-
Dit boek heb ik reeds en daar staan veel tekeningen in, maar eigenlijk alleen maar situatie tekeningen.
Waar het mij om gaat zijn details van de bovenbouw. Kijk zo'n kuip is snel gemaakt maar het ding dat er in komt moet in 1:32 wel van de juiste details zijn voorzien.
-
Voor een complete beschrijving van de bovenbouw (tek. etc.): Handboek voor Spoorwegtechniek deel 1,, pag. 231 e.v.
Ik zie helaas geen kans om e.e.a. voor je te scannen. Mogelijk kan iemand anders je zo verder helpen.
Grn, WT
-
Hoi Jaap,
Dit zijn allemaal buitenlands draaischijven.
Hallo Harry,
Foto 36, 37 en 38 is de schijf in Amsterdam. Hier zijn nog wel wat details op te zien.
Jan.
-
Hoi Jaap,
Dit zijn allemaal buitenlands draaischijven.
foto 49 Terneuzen
foto 72 en 73 SSN
foto 81 en 82 spoorwegmuseum Utrecht
mvg
Henk
-
De draaischijven van de SSN en de VSM zijn oude Duitse schijven en ik dacht die van het spoorwegmuseum Utercht eigenlijk ook.
Jan.
-
Volgens mij zijn er ook diverse draaischijven in het straatspoor geweest. Ik heb ooit ergens een foto gezien van een dergelijke draaischijf in Deventer met een stoomlocomotief. Wanneer ik Sporenplan online bekijk, dan zijn er ook in de Amsterdamse haven in 1965 ook draaischijven aanwezig geweest die toegang gaven tot bepaalde havensporen (zie hier (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/asd_o.gif) tussen de IJhaven en CS). Maar ik kan op internet er geen foto's van vinden.
Groeten,
Marco
-
Hallo Harry,
Ben je er al uit? Ik heb nog wat info uit een oude railhobby(?). Daar worden (heel summier) wat seinen beschreven uit het seinreglement 1954/55.
Ook nog een foto met de schijf uit Arnhem met een sein wat niet voorkomt in dat seinreglement.
Bij belangstelling geef je maar een pb.
mvg
Henk
-
Ik heb zojuist een kleine site geplaatst met wat ik op dit moment weet.
http://www.time-tech.eu/TurnTable/index.htm
-
Voor een complete beschrijving van de bovenbouw (tek. etc.): Handboek voor Spoorwegtechniek deel 1,, pag. 231 e.v.
Ik zie helaas geen kans om e.e.a. voor je te scannen. Mogelijk kan iemand anders je zo verder helpen.
Grn, WT
Heb jij een ISBN nummer of weet je de uitgever?
-
Dat boek is uit 1925. Het bestaat officieel uit drie dikke delen.
ISBN-nummers moesten toen nog uitgevonden worden. Probeer eens bij het Utrechts Archief om diverse pagina's te kopieren.
Gerard
-
De draaischijven van de SSN en de VSM zijn oude Duitse schijven en ik dacht die van het spoorwegmuseum Utercht eigenlijk ook.
Jan.
Klopt. De schijven van de VSM en het Spoorwegmuseum zijn een aantal jaren geleden in Magdeburg door de VSM gedemonteerd en naar NL getransporteeerd.