BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Aart op 30 January 2009, 21:29:45
-
Hallo geacht forum,
Ik heb een baanplan ontworpen waarbij ik gebruik moet maken van twee keerlussen Nu is dat op zich niet spannend (alhoewel) maar ondanks verwoede pogingen om het te laten werken is me het niet gelukt om het te laten werken. Zelfs de winkel waar ik mijn materialen koop heeft me nog geen juiste aansluiting schema kunnen geven. Het merk is Fleischman en ik maak gebruik van het Twinn Centre.
Nu wil ik graag visueel laten zien wat de rijrichtingen zijn en hoe het baanplan is gemaakt maar ik zie geen mogelijkheid om een bestandje (in excel getekend baanplan) toe te voegen. Hoe werkt dat ?
Gr Aart.
-
Ik begrijp niet hoe je tekent in excel, maar je kunt 'print screen' gebruiken en plakken in Paint of ander tekenprogramma waar je op kunt slaan als .JPG. Dat kun je dan uploaden.
Er zijn ook wel draadjes hierover, in verdere afwachting van antwoorden zou je eens wat kunnen zoeken op ultieme en keerlus.
-
Hallo Huib,
Het tekenen in excel is niet meer dan gewoon lijnen tekenen met de tekenoptie in excel. Ik heb een foto gemaakt van de tekening en hoop dat hij duidelijk is. Waarom het niet werkt, geen idee maar ik heb zo'n vermoeden dat het conflict ontstaat door twee achter elkaar geplaatste keerlusmodule's , 1 voor de draaischijf en 1 om de tegengestelde rijrichting op te lossen. Als iemand een idee heeft hoe ik het kan oplossen dan heel graag.
-
Ik denk dat de mensen die jou kunnen helpen, eerst iets kunnen zeggen, nadat je een plaatje laat zien. Wat is je probleem met het uploaden van plaatjes?
-
Huib,
Je hebt gelijk uiteraard is het handig eerst een plaatsje laten zien. Echter heb ik een up load gedaan van de foto en hier een bevestiging van gekregen. Echter heb ik het plaatje ook niet kunnen ontdekken. Ik zal wat verkeerd doen denk ik
gr Aart
-
Als het gelukt is, krijg je onderstaand scherm. Keuze uit drie opties, waarvan je er één selecteert, kopieert en plakt in je bericht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1a_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1a_2.jpg)
In deze heb ik de onderste link gekopieerd. Je kunt er dan op klikken om te vergroten.
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobby_2.jpg
Ik hoop dat op deze wijze het plaatje te zien is.
gr Aart
-
Je kunt het plaatje ook direct laten zien, dat is prettig voor de lezer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hobby_2.jpg)
Tot zover dan mijn bijdrage. Met het uploaden kon ik je helpen, verder heb ik alleen met analoge keerlussen te maken, dus hoop ik dat de digitale forumleden (...) je verder kunnen en willen helpen.
Succes er verder mee,
Huub
-
Je hebt rechts boven de twee sporen met elkaar verbonden. Moet ik concluderen dat je daar een (keer)lus mee wilt aanduiden?
-
Huib,
Bedankt voor het plaatsen van het plaatje.
De verbinding rechtsboven is geen keerlus. Hier loopt het spoor gewoon door en keert weer terug. Ik heb dat op deze wijze in een verkorte weergave getoont.
Het spoor vanaf de draaischijf moet in principe beide richtingen op kunnen werken.
gr Aart.
-
Hmm..zoals ik het nu kan zien heb jij 2 of meer keerlussen in je baan zitten.
Het door jou aangegeven punt is wel degelijk een keerlus m.i.
mvg,
Sander
-
Ik heb het idee dat het er drie zijn...
Het rondje rechtsboven en de dubbelsporige baan aan de linkerkant
-
Sander, Lars,
Als je het punt bedoeld aan rechterzijde van het punt waar de 4 sporen naar 2 gaan dat is dit geen keerlus mijn inziens. Het spoor loopt door en keert weer terug niet over 1 maar verdeeld over de twee sporen die weer uitkomen op de vertakking naar de 4 sporen dus gewoonweg een grote bocht als het spoor weer terugdraait.
Bij het installeren van de keerlusmoduel van MUT de KSM1 stuite ik op problemen. Bij het inrijden naar het rangeerdeel en vervolgens naar de draaischijf gaat alles zoals het moet. Echter bij het in ander richting gaan naar het hoofdspoor ontstaat er een conflict. Het is vreemd aangezien de rijrichting en dus de polarisatie juist zou moeten zijn.
gr Aart
gr Aart
-
Het punt rechtsboven, wat is dat nou? Je zegt dat die twee sporen samen tot één spoor gaan? Dan zit daar ergens een wissel, óf een lus. Kijk daar ajb eerst even naar, voordat je verder gaat zoeken.
Teken anders die situatie eens uit hoe die werkelijk is. Niet voor mij/ons, maar puur voor jezelf om te weten wat je nou eigenlijk aan het doen bent.
Maar toch ook voor ons, het is een heel vaag hoekje daar rechtsboven. Dus wat meer duidelijkheid graag, om je te kunnen helpen.
-
Aart,
Ik denk dat jij verkeerd denkt. Het is niet de rijrichting van de trein die een keerlus bepaalt maar de stroom die door de rails loopt.
En dat rechterhoekje is een spoor heen andere terug, gekoppeld aan een wissel. Kort gezegd: Keerlus.
Wanneer je op een doodlopend spoor rijdt en vervolgens de trein laat keren dan is er inderdaad geen sprake van een keerlus, maar zoals jij het nu getekend hebt zie ik er een lus in.
mvg,
Sander
-
Soms zijn keerlussen lastig te zien!
Volgens mij zijn het er op het eerste gezicht ook 3, maar het beste kun je de tekening maken (of printen en inkleuren) met b.v. rood voor de linker en groen voor de recher spoorstaaf. Gewoon ergens beginnen, consequent doorgaan, en waar beide kleuren elkaar raken heb je een probleem.
-
Huib, Sander,
Ik zal een beter overzicht maken in PC Rail van Bush. Wellicht dat er dan wat meer duidelijkheid komt. Je begrijpt dat duurt effe.
gr Aart
-
Aart, ht zijn gewoon 3 keerlussen, als je alles goed aansluit tenminste, en digital denkt i.p.v. analoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3keerlussen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3keerlussen.jpg)
Mvg
Wim.
-
Wim en Duokat en de anderen die mij hebben geholpen.
Bedankt voor de info. De tekening van Wim is overduidelijk. Ik dacht dus inderdaad meer analoog i.p.v digitaal. Ben hier zeer blij mee en kan nu eindelijk mijn plan afmaken.
m.v.g. Aart.
-
Aart, mooi dat je eruit ben en nu weer verder kunt. Echter een kleine opmerking wil ik toch nog kwijt, en wel: een keerlus is een keerlus, of je het nu analoog bekijkt of digitaal. Dat je ze digitaal anders te lijf gaat dan analoog, dat is weer wat anders.
-
Hallo Aart,
De tekening van Wim krijg ik niet nagemaakt, daarom probeer ik te omschrijven wat ik bedoel.
Wim tekent 3 groene cirkels met "knelpunten", waar je een keerlus probleem moet oplossen.
Hiervoor heb je voldoende rail-lengte nodig, om dat te doen.
Bij de rechter cirkel is dat geen probleem.
Bij de middelste en linkse echter wel !
Daarom denk ik dat je die cirkels beter kunt verplaatsen naar de 2 parallelsporen helemaal links, want daar heb je WEL voldoende lengte om een keerlus-module aan te sluiten.
Je blijft wel met 3 keerlussen in het ontwerp zitten; daar verandert niks aan.
Groetjes,
Jo
-
In verband met het keerlus "probleem" wordt vaak verwezen naar de "ultieme keerlus" van Wim Ros en ook naar de handleiding hiervan. Maar ik vind deze handleiding niet terug op het forum, noch op de site van Wim Ros. Zoek ik verkeerd? Ik zou graag de handleiding eens doornemen.
MVG
Casper S.
-
De ultieme keerlusmodule is geen uitvinding van Wim Ros. Hij levert er wel materialen voor, maar het oorspronkelijke idee is van Patrick Smout en de uitwerking van Henk Funk. Op de site van deze laatste staat het een en ander uitgelegd.
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm)
-
1 ding waar je wel op moet letten. Als je naast die keerlus-module tevens de bezetmelders van Wim-Ros wil gebruiken, dan moet je voor de contacten van de keerlus degene ZONDER stroomdetectie gebruiken, daar deze op de print worden aangesloten i.p.v. direct aan de rails.
-
In verband met het keerlus "probleem" wordt vaak verwezen naar de "ultieme keerlus" van Wim Ros en ook naar de handleiding hiervan. Maar ik vind deze handleiding niet terug op het forum, noch op de site van Wim Ros. Zoek ik verkeerd? Ik zou graag de handleiding eens doornemen.
MVG
Casper S.
Casper en toch staat die handleiding (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/KeerlusManual.pdf) daar ook gewoon op.
Mvg
Wim.
-
Hallo Aart,
Hiervoor heb je voldoende rail-lengte nodig, om dat te doen.
Bij de rechter cirkel is dat geen probleem.
Bij de middelste en linkse echter wel !
Daarom denk ik dat je die cirkels beter kunt verplaatsen naar de 2 parallelsporen helemaal links, want daar heb je WEL voldoende lengte om een keerlus-module aan te sluiten.
Je blijft wel met 3 keerlussen in het ontwerp zitten; daar verandert niks aan.
Groetjes,
Jo
Nee Jo, dat kan nu juist niet, verder is de tekening niet in de juiste verhouding getekend.
Als je de keerlus oplossing plaatst op de door jouw aangegeven plek, dat heeft hij hetzelfde probleem als dat er nu is. De plaats voor het oplossen van het probleem is nu juist.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Dat ben ik helaas niet met je eens.
Kijk maar eens wat er gebeurt als je het spoor met die "kronkel" (waar jij de linker cirkel op hebt getekend) denkbeeldig naar rechts verschuifd, dus kronkel eruit en parallel aan het spoor met de middelste cirkel.....
Dan ontstaat er links eigenlijk een dubbelsporige keerlus.
Als je dan de rode bolletjes van de kopsporen op de andere rail tekent verschuift de middelste groene cirkel naar beneden en dus naar de plaats in die dubbelsporige keerlus.
Als je dan ook nog vanaf de linker groene cirkel de rode bolletjes op de andere rail tekent, verschuift óók die groene cirkel naar beneden en dus ook in de dubbelsporige keerlus.
Ik heb in onderstaande tekening getracht om het duidelijk te maken.
Je ziet dat "jouw" groene cirkels kunnen verschuiven naar "mijn" groene cirkel links beneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3keerlussen_v2.jpg)
Groetjes,
Jo
-
Jo, zet het op tekening, als je dat niet kunt of wil, is hier wat mij betreft geen verdere discussie over nodig.
Dit is mijn voorstel, heb je een ander voorstel zet het op tekening.
Aart is er tevreden mee.
Mvg
Wim.
-
Wim,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3keerlussen_v2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3keerlussen_v2.jpg)
Dit plaatje is misschien duidelijker.
Groetjes,
Jo
-
Hallo Aart, Wim en anderen,
Ik kan me vergissen, maar mij lijkt, dat het veel eenvoudiger is om twee keerlus-trajecten aan te leggen op een plek waar je voldoende rail-lengte ter beschikking hebt.
En dat is in dit geval de dubbelsporige lus aan de linker zijde.
Als ik het mis heb, hoor ik dat graag.
Groetjes,
Jo
-
Jo, je hebt gelijk, alleen zoals ik al eerder aangaf is de tekening een interpretatie van de excel tekening van Aart.
Wat de langste sporen zijn geen idee dus.
Mvg
Wim.
-
OK Wim,
Ik denk dat Aart dat zelf het beste kan inschatten.
Die interpretatie van zijn Excel-tekening vind ik trouwens uitstekend.
Ook het idee van die rode bolletjes.
Gr.
Jo