BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: santerdam op 30 January 2009, 20:41:46
-
vr 30 jan 2009, 20:09 - Bron : De Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/3134292/__Onderzoek_naar_beveiliging_HSL__.html)
Toch onderzoek naar ander beveiligingssysteem HSL
DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) laat alsnog onderzoeken of er een alternatief beveiligingssysteem op de HSL moet komen in plaats van het ERTMS-systeem. Dat schrijft hij vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat „binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei de uitkomsten van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.
-
Binnen 2 jaar nog wel? Je zou denken dat tegen die tijd ERMTS wel werkt, maar nee.
De Franse (of Duitse) beveiliging dan maar, die werkt in ieder geval wel.
-
Ik zou gaan voor de Franse beveiliging.
dan hoeven de Thalys stellen ook niet te worden aangepast.
Jos.
-
Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat „binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn”. Eurlings verwacht in mei de uitkomsten van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.
Gezien de huidige storingen bij Lage Zwaluwe (op ernaast liggende sporen!) lijkt de combinatie met ATB niet erg geschikt. Met alle testen die nodig zijn voor nieuw systeem, samenwerken met het bestaande ERMTS, nieuwe extra inbouw en certificering van loks en treinstellen, en binnen 2 jaar klaar? Droom verder.
Zijn de problemen dan zo groot dat het door de fabrikanten niet binnen die 2 jaar kan worden opgelost? Exit Europees beveiligingssysteem lijkt me dan. Terug naar "ieder voor zich".
-
Gewoon de ATB versie voor 160 km/h invoeren, dan kunnen de treinenbij storingen op eigen kracht een andere route nemen.
Is denk ik goedkoper, en 300 km/h is niet echt zinvol met de relatief korte afstanden in Nederland.
Groeten, Alexander
-
Je kunt toch ook nog steeds "op zicht" rijden met modern materieel? Dat beveiligingssyteem is direct inzetbaar en een goedkope oplossing.
-
Met alle testen die nodig zijn voor nieuw systeem, samenwerken met het bestaande ERMTS, nieuwe extra inbouw en certificering van loks en treinstellen, en binnen 2 jaar klaar? Droom verder.
Laatste zin: "bestaand systeem dat zich al bewezen heeft. Zal dus wel de Franse of misschien de Duitse beveiliging worden.
@Alexander: ATB zit al in de Thalys, dat is juist het punt niet (nee, ATB op de HSL kan niet want ATB werkt niet met de wisselspanning van de HSL samen).
@Michiel: Ja, laten we dan ook maar meteen alle beveiliging in de rest van Nederland weghalen. Dat is nog goedkoper. ;)