BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Maikel van Velzen op 29 January 2009, 12:15:53
-
Beste medeforum gebruikers,
Ik heb het volgende probleem en hoop dat iemand me kan helpen.
Ik ben bezig met de bouw van de NS 1500 loc van Kleinspoor. Nu heb ik gisteravond de laatste lak laag aangebracht volgens het principe van Karst Drenth.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5664.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5664.0)
- 10 ml Humbro Satin met 1.5ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking die nagenoeg gelijk is aan de manier waarop Fleischmann en Roco hun modellen afwerken.
Deze mix verdunnen met 15 ml wasbenzine. Het opbrengen volgens hetzelfde procede als de lak, echter hoeft deze laag alleen maar 'nat' te zijn, niet dekkend...
De eerst laag ging prima, echter de tweede laag slaat wit uit.
Een ander model, dat ik gister heb gespoten met dezelfde verhouding heeft dit niet.
Nu wil ik graag weten of, als ik er nu een nieuwe laklaag op aanbreng (bijv. KleiNSpoor Transparant lak), deze witte waas weggaat of dat ik (ik hoop het niet) het model helemaal moet ontdoen van alle verf en helemaal opnieuw moet beginnen.
Ik wacht in spanning af, of er iemand positieve suggesties heeft
Mvg Maikel van Velzen
-
Ervaringen met specifiek die verf heb ik niet. Ik weet wel dat wanneer dat soort verven onder te koude/vochtige omstandigheden gespoten wordt, ze wit/blauw uit kunnen slaan. Meestal zit die waas in de lak en daaroverheen nog een laag spuiten lijkt mij niet verstandig, want die kleur verdwijnt niet. Heb je nog geprobeerd met voorzichtig poetsen of er iets van het wit verdwijnt? Een aardige vraag voor jou is natuurlijk: wat is er veranderd in de omstandigheden waaronder je de lak opgebracht hebt?
Andries
-
Welk nummer heeft de Humbrol Maikel?
-
Beste Mispoes,
Ik neem nr 49 (Kan dit nu niet checken, zit namelijk op mijn werk).
Het andere model wat ik gespoten heb is de 2530 van Kleinspoor.
Het enige verschil tussen beide modellen is dat na het spuiten van de 2530 het lakmengsel op was en ik dus voor de 1500 nieuwe moest aanmaken.
Dit is overigens gebeurt in een leeg potje. Heb dus geen nieuw mengsel aangemaakt in het laatste restje lak dat overwas van de 2530 (Verhouding uiteraard hetzelfde als het eerste mengsel).
Dit zou dus gelijk moeten zijn.
Het verhaal van de weersomstandigheden heb ik gister, na het spuiten (toen het dus al te laat was) ook gelezen.
Ben erg benieuwd of het een en ander nog te herstellen is.
Poetsen heb ik overigens nog niet geprobeerd, daar ik bang was dat ik meer schade zou aanrichten als nu het geval is.
De 1500 loc is alleen met dit nieuwe mengsel gespoten.
Mvg Maikel
-
Qua herstel zit er, naar ik vrees, niet veel anders op dan overnieuw doen. Een laatste reddingspoging zou "afdouchen" met wasbenzine kunnen zijn. In het verleden heb ik hier een enkele keer verfwerk mee kunnen redden als er iets aan de hand bleek te zijn... Transfers zul je kwijtraken maar de lak misschien niet. Met afdouchen bedoel ik afspuiten met alleen wasbenzine, ik acht de kans van slagen echter niet zo groot. Maar je zou het kunnen proberen voordat je de overreiniger gaat gebruiken voor het afbijten...
Ik heb met Humbroll 135, verdund met M600, altijd een constante kwaliteit v.w.b. de vernislaag.
Over Kleinspoorverf:
Ik ben geen fan van Kleinspoorverf. Het spuit niet prettig, vaak hechtproblemen ondanks een primerlaag en er zit zoveel troep in die verf alsof het lijkt dat er griesmeel doorheen gemengd is. Hoe goed je ook mengt, altijd gaan er stukjes mee op het model. Ik schaf alleen blauwe banenkleur aan van Klsp omdat ik die niet goed op kleur kan krijgen met Humbrol en Revell. Het gaat dan wel eerst 10x door de theezeef. Omdat het de laatste laklaag is valt het hechtprobleem mee en het zijn kleine vlakken dus dat het niet lekker spuit is wat minder erg.
-
Beste Mispoes,
Bedankt voor je, helaas mindere nieuws.
Afdouche is zeker de moeite van het uitproberen waard.
De transfers heb ik inmiddels eenmaal afgelakt, deze laag was wel goed. Alleen de tweede laag gaf het probleem.
Zelf heb ik het model al een keer in de Blue Wonder gehad. Dit bijt het model ook helemaal schoon.
Heb je hier misschien ook ervaringen mee? Of gebruik jij altijd ovenreiniger??? Tast ovenreiniger het model zelf niet aan???
Ik heb hier op het forum gelezen dat je het model in een zakje doet en hier de ovenreiniger inspuit. Is dit correct.
Gister was ik niet happy met het idee het model opnieuw te moeten spuiten, echter begin ik me steeds meer te beseffen dat dit nog de enige manier is. Zonde van al het werk, maar helaas.
Mvg Maikel van Velzen
-
Blue Wonder ken ik niet, ik gebruik ovenreiniger (tip van -oh ironie- Karst) i.c.m. snelsluitzakken, erg gebruiksvriendelijk. Nadeel is wel dat het model lange tijd naar ovenreiniger ruikt en ook na goed afspoelen de verf minder goed kan hechten.
Wacht sowieso nog even met douche en afbijt, misschien dat er zich nog een forumlid meldt met goed nieuws en betere reddingsmethoden.
-
Bedankt voor de reactie tot zover.
Ik zal inderdaad nog even afwachten.
Inmiddels heb ik wel al de Humbrol 135 besteld.
Uit je verhaal begrijp ik dat je die alleen verdunt met M600.
Kan dit ook met wasbenzine of moet dit perse M600 zijn?
Verder staat er in Karst zijn stuk dat hij er ook nog 1 deel Kleinspoor Lak bijdoet. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jij dit niet doet, of zit ik er dan naast?
Mochten er andere mensen zijn die, zoals Mispoes al aangeeft, andere tips of trucs hebben ik houdt mij aanbevolen!
Mvg Maikel van Velzen
-
Hoewel ik geen ervaring heb met de betreffende kap en Blue Wonder heb ik al menig model zijn verf laten verliezen in Blue wonder: kwa hechting heb ik weinig problemen ondervonden tot nu toe, maar wie weet komt die dag ooit nog...
-
Geen oplossing voor je probleem helaas..... :'(
Ik kan alleen vertellen wat ik gebruik op o.a. KleinSpoor verf maar ook op de enamels van Revell en Humbroll.
Gewoon een spuitbus zijdematt vernis, Merk Multi Colorstaat ook nog ergens klein Motip op..
Tot nu toe nog geen problemen gehad op voorgaande verf en/of KleinSpoor decals :D
-
Maikel,
De hele verflaag verwijderen met Blue Wonder, met ovenreiniger of met Revell Airbrush reiniger kan altijd nog als al het andere heeft gefaald.
Wat je eerst nog zou kunnen proberen is om de geschilderde delen in de spiritus te leggen en na een tijdje (paar uur) met de spiritus af te borstelen. Afborstelen doe je met een harde penseel of een zachte tandenborstel. Spiritus is namelijk minder agressief in het oplossen van de verf / lak en op deze manier kan je - met een beetje geluk - alleen de bovenste laklaag verwijderen.
Na de behandeling laten drogen en kijken wat het resultaat is. Eventueel de behandeling nog een keer herhalen.
In het ergste geval haal je met de spiritus teveel lak weg en moet je alsnog helemaal opnieuw beginnen met spuiten.
Denk er wel aan dat je resin delen niet meer dan enkele uren in de spiritus moet laten liggen. Ik heb eens een stuk resin een paar dagen laten liggen en daarna was het definitief naar de eeuwige jachtvelden.
Succes,
Ton
-
Beste TonM,
Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen.
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Ben wel bang dat door het borstellen de transfers beschadigd zullen raken, maar goed dat is te herstellen.
Ik ga het proberen.
Mvg Maikel van Velzen