BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Vin op 28 January 2009, 13:20:37
-
Zie dit artikel (http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,24975204-5006301,00.html) voor spoor problemen aan deze kant van de aardbol.
Weer eens wat anders...
-
Slordig hoor, die kromme rails.
Is het lekker warm, dan krijg je dat weer.
Gerard
-
Extreem gevalletje spoorspatting.
Zo zie je maar bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail 8)
Gr.
Eric
-
... bij het grootspoor gebruiken ze ook flexrail ...
Geweldig zo'n opmerking.
SanThe.
-
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats. Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden.
Henk
-
Heee.. hebben ze dat net aangelegd ná de carnaval......................
;k dacht dat dat pas volgende maand was, of lopen die vóór op de kalender
-
... dik 40 graden ... is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats. ...
Toch wel, er wordt ook daar gesproken van een hittegolf...
-
Wat mij opvalt is dat die spoorspattingen tamelijk symetrisch voor beide railstaven zijn. M.a.w. als de linker spoorstaaf plotseling naar links uitwijkt, dan doet de rechter dat op dezelfde plaats ook.
Nu snap ik wel dat op een bepaalde plaats dezelfde temperatuur heerst (op de foto lijkt er juist schaduw te vallen over de plek waar het 't meeste misgaat), maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?
mvg,
Gert
-
@ gert: lijkt me zowiezo wel handig dat ze die afstand vasthouden, vooral als je erover heen rijd. ;)
-
maar zijn bielzen zo sterk, dat ze er voor zorgen dat het spoor toch min of meer z'n vaste onderlinge afstand aanhoudt?
Eigenlijk verwachtte ik van wel. Als een (vracht) trein door een bocht raast komt er toch ook behoorlijk wat spanning op de bielzen te staan, met of zonder verkanting.
-
Dit gebeurt niet alleen in het buitenland, vorig jaar in Nederland diverse malen gebeurt waaronder minimaal 1 ontsporing (zonder al te ernstige gevolgen).
De dwarsliggers zijn inderdaad sterk genoeg om de spoorstaven bij elkaar te houden, de zijdelingse weerstand is de zwakke schakel. In Nederland moest na de incidenten overal gecontroleerd worden of de ballastkop (ballastprofiel naast het spoor) groot genoeg was.
Het is een belangrijke eis bij het veilig in dienst geven van sporen na werkzaamheden.
Gr Bart
-
Toch een beetje vreemd... In Adelaide is het deze week inderdaad dik 40 graden _maar_ dat
is helemaal geen ongewone temperatuur voor die plaats. Daar zou je toch bij de aanleg van je spoorlijn rekening mee moeten houden.
Het is redelijk extreem momenteel. Maar waarschijnlijk kunnen we er maar beter aan wennen.
Dat de sporen symetrisch raar gaan doen is niet zo vreemd. Ze zoeken samen de weg naar de minste weerstand.