BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Robby op 27 January 2009, 22:13:10
-
Enige tijd geleden een oude lima torpedowagen gekocht voor een paar euro. Door midden gezaagd, verlengd en zie hier het resultaat na het ombouwen en wat verouderingstechnieken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2537_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2535.jpg)
Alleen nog de Symoba koppelingen plaatsen en klaar voor gebruik!!
Gr.
Rob Ermens
-
Hello
mooi werk
voor informatie: de bogie met 3 assen is aan jegens, kijkt de foto
(http://i7.photobucket.com/albums/y251/jossebe2000/torpille.jpg)
-
'Aan jegens' is zeker Vlaams voor verkeerd om ???
-
Ik denk het ook. Als ik het goed zie is die vlakke plaat een bescherming van het veerpakket en de aspot tegen lekkend gloeiend ijzer. De zaak zou in no time vastlassen aan elkaar. Verder wel een zeer net resultaat, zeker vanwege de vrij eenvoudige basis.
Overigens zie je deze wagens niet echt vaak op stations ;)
-
Hallo allemaal,
De wagen is erg mooi geworden, complimenten.
@ Gert, kan natuurlijk wel. In Luik heb ik torpedowagens een aantal malen door een reizigersstation zien komen. Een diesel 62xx met schutwagens, dus ik neem aan dat er gesmolten ijzer in vervoerd werd, of op de terug weg.
Van horen zeggen zouden dit soort treinen ook in Charloi door reizigersstaions komen, maar dat weet ik dus niet zeker.
Groeten, Alexander
-
Die wagens werden/worden gebruikt om vloeibaar metaal tussen twee vestigingen van een staalbedrijf te vervoeren. Nooit heel ver, maar toch wel over het openbare spoor. Waar dat aan de orde was, kon het feest vaak meedere malen per dag worden meegemaakt.
-
Die wagens werden/worden gebruikt om vloeibaar metaal tussen twee vestigingen van een staalbedrijf te vervoeren.
Nope... De wagens worden gebruikt voor het vervoer van vloeibaar ruwijzer van een hoogoven naar een staalfabriek... In IJmuiden gaat dat over een kleine afstand, maar in Duitsland kunnen er wel kilometers tussenzitten. Daar zijn die 'mengers' (zoals we ze hier in Nederland ook wel noeen) aan de bovenzijde ook afgesloten met een deksel, in IJmuiden zijn ze open...
Overigens een erg fraai model geworden!!!
Peter
-
Eeeh, wat is nou het verschil tussen jouw en mijn verhaal Peter? ???
Ruwijzer is toch metaal?
Over België weet ik vrij zeker dat hoogoven en staalfabriek in verschillende vestigingen waren te vinden en dat er stukken openbaar spoor werden gebruikt. Wel allemaal in dezelfde regio en dus niet heel ver van elkaar.
Daarover heeft een mooi artikel in Modelspoormagazine gestaan. Ook met zo'n ombouw van een Lima wagen erbij.
-
Als je het zo bekijkt... ruwijzer is idd ook metaal, maar dan wel een erg grote verzamelnaam ervoor. Zo'n menger is er juist voor bedoeld om ruwijzer (dat in een Hoogoven wordt gemaakt) te vervoeren naar een staalfabriek (waar vanuit het ruwijzer door koolstofreductie staal wordt gemaakt). Dat zijn wezenlijk verschillende materialen. Jij schreef ook dat het tussen twee vestigingen van een staalbedrijf wordt vervoerd, en formeel klopt dat dus niet helemaal (tenzij je een hoogoveninstallatie als onderdeel ziet van een staalbedrijf, hetgeen volgens mij niet helemaal juist is, maar dat is een questie van wat je onder het woord 'bedrijf' verstaat)... In IJmuiden klopt het in ieder geval niet.
Wat je over België schrijft kan heel goed kloppen, dat gebeurde in Duitsland ook. De modelspoormagazine in kwestie ken ik helaas niet; in de Railhobby Staalspecial heeft er ook het e.e.a. over gestaan (met een helaas fout intro....)
Peter
-
Ah ja, zo precies ken ik de formuleringen niet Peter. :)
Mij is vooral bijgebleven dat die bedrijven en hun vestigingen al oud zijn en dat er al heel lang voortdurend wordt gereorganiseerd, verschoven en gesloten. Dan kan het gebeuren dat een staalfabriek verder van een hoogoven komt te staan dan eigenlijk handig is en dat die wagens op openbaar spoor terecht komen.
Als ik je weer eens zie, zal ik het betreffende nummer wel meenemen. 8)
-
Het zal bij mij ook wel beroepsdeformatie zijn :) Ik heb mijn hele werkzame leven bij Hoogovens (nu Corus) gewerkt, de laatste jaren bij de staalfabriek....
Overigens, de afstralende hitte is enorm; in het vat zit uiteraard een vuurvaste bemetseling (anders zou de menger zelf ook smelten). Als je dan in de auto op de (fabrieksweg) er naast reed (meer dan 10 meter afstand) dan was de hitte zelfs in de voorbijrijdende auto nog goed voelbaar. Dus ik kan me niet voorstellen dat ze langs het perron kwamen rijden, lijkt me niet zo fijn voor de wachtende reizigers 8) maar een doorgaand spoor, mwah...
Alvast dank voor het tonen van dat nummer, lijkt me heel leuk om te zien!!!
Peter
-
Fraaie wagen hoor!
Bij meerdere torpedowagens in een trein zijn tussenwagens geplaatst die om de druk op het spoor beter te verdelen:
zie foto:
(http://farm4.static.flickr.com/3161/3063936380_cc135bb69f_o.jpg)
onlangs voor iemand uit België zeer veel decals voor dit soort wagens geprint!.
-
Dit soort treinen zijn in het Luikse 7 dagen per week, 24 uur per dag en 365 of 366 dagen per jaar te zien. Rijden volgens een strikte dienstregeling.
Rijden van de hoogovens naar Cockerill Chertal in, is het nu Cheratte of Herstal?
-
Heren bedankt voor uw complimenten,
ik heb de assen inmiddels omgedraaid en de symoba koppelingen geplaatst.
Inmiddels heeft de torpedowagen zijn eerste rondjes succesvol gedraaid op de testbaan.
Rob
-
'Aan jegens' is zeker Vlaams voor verkeerd om ???
sorry, ik ben Franstalig :-[