BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: mass am see op 27 January 2009, 08:54:21

Titel: TEE trix
Bericht door: mass am see op 27 January 2009, 08:54:21
Hallo allemaal,


Ik heb een vraag namens mijn zoon (15),hij heeft zich eind vorig jaar de TEE van trix gekocht van zijn spaargeld.
Een hele mooie trein voor dat geld en hij is er ook erg trots op,maar de eerste rondjes op de baan was een drama telkens ontspoorde het eerste draaistel
na de motorbak, met hier en daar wat drupjes olie liep de trein al wat soepeler,ook heb ik het draaistel gewisseld met een andere bak.
het lijkt net of het draaistel wil kieperen, er is nu nog 1 plek op de baan waar de TEE onspoort niet als de trein geduwd word maar als hij de hoofdbaan weer op wil rijden met de motorbak naar voren , al ons spoor is van fleischmann profi het stuk rail waar de TEE op ontspoort is de 6138 de ruimste boog.
Maar het is net of het draaistel iets onder aan de bak schuurt,ik heb al zeer voorzichtig onder het trapje iets kunststof weg geschraapt.
Wie heeft dit ook of weet er een oplossing voor.


BVD evert MASSelink 
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: Wim Ros op 27 January 2009, 12:35:15
Het beste is natuurlijk om de echte oorzaak te achterhalen, en niet te gaan schrapen, want dat is denk ik niet de bedoeling. Kom men er zelf niet uit dan is het raadzaam om het terug te brengen naar de winkel of op te sturen naar het trix service centrum.
Verder als de trein altijd op hetzelfde punt van de baan uit de baan loopt, dan ligt dat dus aan dat punt op de baan. Een lichte knik kan voldoende zijn.

Mvg
Wim.
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: Bob R. op 27 January 2009, 12:40:32
Ligt de rail in die boog wel goed recht ?
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: mass am see op 27 January 2009, 13:47:37
Ligt de rail in die boog wel goed recht ?


als de trein iedere keer op de zelfde plaats ontspoort, dan ligt dat aan de rail
dat had ik ook al in Houten gehoord,ik ga dat ene stuk rail eens vervangen, (ligt zo te zien wel vlak)de andere stukken rail heb ik opgevuld zodat de baan vlak ligt en de DE4 TEE ontspoort daar ook niet meer., hartelijkdank voor de tips.

mvgr Evert MASSelink
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: Die Bahn op 27 January 2009, 13:50:19
Hallo Evert,
Ik begrijp dat je oplossing met een ringetje ook niet werkt?

Is de wielafstand van de asjes wel goed?

Erwin.
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: eenop87 op 27 January 2009, 16:30:19
Ik had met de TEE ook ontsporingen op diverse plekken, daar waar andere treinen nooit problemen gaven. De oorzaak lag bij mij in de overgangen van vlak naar helling. Omdat de stroomvoerende koppelingen een nogal starre verbinding vormen komen op die punten de wielen een klein beetje vrij van de rail, als daarbij ook nog een bocht ligt kan je nagaan wat er gebeurt.
Na het wegwerken van de te grote hoogte verschillen waren de ontsporingen verdwenen.

Groet
Gerrit
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: mass am see op 27 January 2009, 17:54:08
Wim,Bob Erwin en gerrit,

Bedankt voor de tips heb het spoor er uit gehaald en de 2 6138 omgewisseld
de trein ontspoort niet meer.
Verder kwam ik er achter dat de wissel krom was deze komt na de 6138 en hoe dat kan is mij een raadsel,kan mij niet voorstellen dat dit zomers veroorzaakt wordt.
Ook mijn DE2 van hollandrail was altijd een probleem trein sinds kort ontspoort deze trein niet meer dankzij een paar duppeltjes olie.
Daarom dacht ik ook dat als die zonder ontsporen de baan rond komt dan moet de rest het zonder problemen doen.


nogmaals hartelijkdank Evert MASSelink
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: Die Bahn op 27 January 2009, 18:23:59
Hallo Evert,
Mooi dat het gelukt is.
Zien we jullie a.s. zaterdag nog tijdens de modelspoorbeurs
in de Bleerinck te Emmen?

Erwin.
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: Richey op 21 August 2012, 23:13:52
Om weer eens iets ouds uit de kast te halen...

Is het iemand wel eens gelukt om niet de baan, maar de trein aan te passen? Ik heb ook zo'n RAM gekocht, maar kom nu dus achter hetzelfde probleem. Ik heb hem nog niet eens het schaduwstation in laten rijden, omdat hij boven al om de haverklap uit de rails staat...
Aanpassen van de baan is dan ook niet altijd mogelijk...

Groet,

Richey
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: charp op 21 August 2012, 23:26:07
Vreemd; op mijn testbaantje (ProfiRails) loopt de Trix DE 1001 probleemloos. Zelfs door de boogwissels, die ik inmiddels uit mijn ontwerp sporenplan heb geschrapt naar aanleiding van de adviezen op dit Forum. Het moet dus inderdaad aan de baan liggen.

Groet,

Peter
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: mass am see op 22 August 2012, 08:46:08
Hallo Heren,

Heb net 5 dagen rust gehad op de camping ivm met mijn knie operatie, en had daar oude railhobby's liggen heel veel in gelezen en kwam ook een test rapport tegen van dit treinstel, voor het probleem van ontsporen kwam ik er achter dat een minimum boogstraal van 42 cm nodig is. mijn bogen is niet het probleem wel in het station waar ik korte halve bochten heb gebruikt en net daar gaat het mis. maar ook de roco 01 doet precies het zelfde. er is dus maar 1 advies je bogen verruimen naar minimaal R4.


mvgr Evert.

Titel: Re:TEE trix
Bericht door: Richey op 22 August 2012, 10:08:10
pfew... R4 wordt helaas geen optie...
Wat ik tot nu toe zelf merk zit het hem vooral in die stugge koppelingen, die vooral horizontaal totaal geen ruimte hebben.
Zelf zit ik momenteel dus vooral te broeden op het dunner maken van het hele koppelingssysteem, zodat het wat meer ruimte heeft. Zeker bij hellingen blijft een hele wagenbak vooral hangen op de koppeling, en komen de assen los van het spoor...

Evert: welke railhobby stond het in? Dan ga ik daar ook eens in neuzen... :)

Groet,

Richard
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: mass am see op 22 August 2012, 10:19:25
Hoi Richard,

Ben momenteel weer thuis, maar heb even de google knop aangezet en het blijkt het december nummer van 2008 te zijn.



mvgr Evert.
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: charp op 22 August 2012, 11:18:08
Minimaal 42 cm is dus R2. R4 is 54,7 cm.

Peter
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: mass am see op 22 August 2012, 11:54:06
Hoi Richard,


Nog even een paar vragen, ontspoort het draaistel direct achter het motorrijtuig?(dus het gaat om het draaistel van de tweede wagon.)Na deze berichten heb ik het treinstel even weer op de (buiten)baan gezet,hier heb ik fleischmann 6133 verwerkt en had het treinstel willen verkopen maar hij doet erg zijn best en wil graag rondjes blijven rijden rond Mass am See. Wat ik wel destijds heb gedaan is de braampjes glad gevijld tussen de koppelingen en rijtuigbakken.

mvgr Evert

Titel: Re:TEE trix
Bericht door: Richey op 22 August 2012, 18:31:39
Hoi Evert,

Het gaat dus weer beter met de knie, dat je alweer op zolder hebt gezeten?
Ik heb nu een rijtuig uit elkaar liggen, het eerste rijtuig achter de motorwagen.

Bij mij ontsporen er meerdere, maar dit is wel de meest hardnekkige. Wat bedoel je met braampjes?
Zelf zit ik te denken die "bobbeltjes" die er op het koppelingmechaniekje zitten weg te vijlen, en misschien een klein stukje van de bovenkant van de electrische koppeling weg te vijlen. Misschien dat hij dan wat meer ruimte krijgt..?

Groet,

Richard
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: mass am see op 23 August 2012, 12:17:45
Dankje Richard, met de knie gaat het nog niet goed dwz heb er nog een flinke bloeduitstorting en wat vocht, maar moet voorzichtig met traplopen zijn en lopen tot de pijngrens.
Goed de trix TEE wat bedoel ik met braampjes, het lijkt wel of er een klein naadje (braampjes)over de rand van de bak loopt, denk dat het met het spuitgieten te maken heeft.
Ik heb ze weggevijld en over de hele lengte van de rand nog wat verwijderd.

Maar heb er een foto van gemaakt, het lijkt nu erg ruw maar heb het idee dat er net iets meer ruimte voor de koppeling is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4424x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4424x.jpg)
hoop dat het het zelfde is als met mijn TEE.
mvgr
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: Richey op 24 August 2012, 15:26:08
Hoi Evert,

Dat is inderdaad nog één van de wijzigingen die ik ook nog wil doorvoeren. Als ik het tot nu toe zo zie heeft de koppeling inderdaad in de hoogte te weinig ruimte, in combinatie met een te laag gewicht van de losse rijtuigen. Hier kwam ik vooral achter door te rijden zonder de vouwbalgen gemonteerd.

Ik heb dan ook niet geheel stilgezeten...
Bij de draaistellen heb ik de rijtuigen uit elkaar gehaald, en heb ik het gat waar het draaistel in rust met de hand met een 8 mm boortje iets dieper gemaakt. Hierdoor heeft het draaistel dus in de hoogte iets meer ruimte om naar beneden te komen bij een ongelijkheid in het spoor.
Verder heb ik gezien dat er zowel op als onder de losse draaistellen best wel wat ruimte over is, dus ik wil nog een stukje plaatstaal pakken en hier stukken uitzagen om op verschillende plekken op de draaistellen te lijmen, zodat de draaistellen opzich zwaarder worden (dus minder snel uit de rails lopen).

En tja... als alle hoop vervlogen is kunnen er volgens mij ook altijd nog kleine symoba's onder. Dan raak je de stroomdoorvoerende functie wel kwijt, maar dat moet dan maar op een andere manier geregeld worden... ;)

Groet,

Richard
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: mass am see op 24 August 2012, 15:36:28
Hoi Richard,

de moed niet te snel opgeven, de mijne doet het nu goed op de buitenbaan, zie ook mijn draadje.ook duwen gaat goed.
Wat mij wel op viel dat ons treinstel heeft een keertje gereden op een andere baan (geheel roco rail) en gaf geen centje pijn en ontspoorde nergens.
Ga vanavond naar de camping en neem de railhobby mee naar huis en scan de test rapport wel even.


mvgr Evert
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: mass am see op 27 August 2012, 10:36:28
Minimaal 42 cm is dus R2. R4 is 54,7 cm.


Het moet R3 zijn dus 42 cm ,en als ik het goed heb is dat bij fleischmann 6133.Had het even niet goed onthouden.


mvgr Evert.
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: charp op 27 August 2012, 11:11:10
Excuses, ik dacht dat het om Profi-Gleis ging in HO. Daar is R2 420 mm en R3 483,5. Catalogusnr. 6133 is R4 en dat is 547 mm.

Zojuist heb ik het nogmaals uitgeprobeerd op mijn testbaantje. Door R2 rijdt het treinstel geheel probleemloos. Zelfs door de boogwissel, waarvan de binnenbocht R1 is (356,5 mm). Hebben wij het over hetzelfde TEE treinstel van Trix (catalogusnr. 22132) ?

Peter
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: mass am see op 27 August 2012, 11:41:30
Hoi Peter,



Nu wordt de verwaring nog groter, we hebben overal profirail van fleischman liggen 6131 en 6133 voor de buiten baan, maar heb in het emplacement bij het station wat krappe bogen liggen (halve) om het railplan enigszins te compenseren, en daar gaat het dus net mis.en dez halve bogen zijn geen R3.

ps heb je een pb gestuurd met gegeven van de railhobby 12 2008 (deze zet ik liever niet openbaar ivm auteurs rechten)

Ja we hebben het over het zelfde treinstel.

mvgr Evert
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: charp op 27 August 2012, 12:01:49
Dank voor je PB. Ik heb daarop gereageerd door op "Antwoord" te klikken, maar ik kan nu niet zien of dit ook gelukt is.

Mijn voorlopige conclusie herhaal ik hier. Een testbaantje is dus niet hetzelfde als een echte baan.

Groet,

Peter
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: NS6400 op 27 August 2012, 20:16:11
De enige keer dat ik het stel in actie heb gezien, had hij geen problemen met R2.
Titel: Re:TEE trix
Bericht door: Richey op 28 August 2012, 14:31:23
Tja...
Hoewel ik de trein ook niet super stabiel vind denk ik toch ook dat ik het voor het grootste gedeelte in mijn baan moet zoeken...  Daarom begin ik ook steeds meer te neigen het geheel toch nog maar eens af te breken, en dan "goed" op te bouwen...
Ik kan alleen min Wintrack cdtje even nergens vinden...  :-\
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: Richey op 06 August 2013, 17:00:29
Toch eens iets ouds omhoog schoppen... :-).
Gelukkig zijn mijn problemen met het ontsporen volledig opgelost, we hebben van de winter de oude baan afgebroken en zijn opnieuw begonnen, met een grotere nauwkeurigheid, is hij nooit meer ontspoort... Solid as a rock  (y).

Heb ik toch nog een vraag over het treinstel... : Is er al eens iemand hier zo gek geweest er verlichting in aan te brengen die over een functie van de decoder loopt? Er zit tenslotte een 21-pins decoder in, dus qua uitgangen zou het geen probleem mogen zijn. Iemand het wiel al uitgevonden?

Groet,

Richard
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: eenop87 op 05 May 2014, 00:19:30
Even een oud draadje afstoffen.

Mijn TEE-Ram van Trix is altijd een lastige trein vanwege de nogal starre verbinding van de koppelingen. Bij de minste oneffenheid in de rails was is het raak. Ik ben nu bezig met het opbouwen van een nieuwe baan en bij het testrijden ging het regelmatig mis, vooral bij het duwen. Nu kan je zeggen, dat ligt aan de baan en je moet gewoon zorgen dat hij vlak ligt. En gelijk heb je. ;)
Maar omdat geen enkele trein buiten deze TEE-Ram problemen geeft, ben ik toch maar weer eens gaan kijken of er niet iets aan de TEE-Ram gedaan kon worden om de boel wat minder kritisch te maken.
Om te beginnen maar de tip van Richard (Richey) opgevolgd. Het gat waar het draaistel in draait een beetje uitboren.
Ik heb dat gedaan met een getrapte boor van 7,8mm met de hand (nooit een boormachine gebruiken!!).
Deze getrapte boren zijn ideaal om in plastic en dun plaatmateriaal te boren, ze "happen" nooit.
Het draaistel krijgt hierdoor een veel ruimere speling in vertikale richting en wat misschien nog belangrijker is: de kantelbaarheid in de rijrichting wordt ook veel beter.

Door het uitboren zit het draaistel behoorlijk los en kan er in sommige gevallen onderuitvallen als je de wagon optilt. Omdat ik de draaistellen ook nog wat meer druk wil laten uitoefenen heb ik deze verzwaard (10gr per draaistel) met een stukje messingstaf van 8x23mm met daarin een gat met M4 draad.
Vervolgens een M4 boutje door het draaistel in het messingstaafje gedraaid. Het draaistel kan nu niet meer spontaan uit de bak vallen en het gewicht is met 10gr toegenomen.

Bij één tussenbak liep het messingstaafje tegen een wandje aan waardoor de vrije beweging van het draaistel onvoldoende was. Aangezien het wandje vanaf de buitenkant niet te zien is heb ik dat er maar uitgehaald.

Waar ook op gelet moet worden is de stroomafnemer van het draaistel van de stuurstand. De kop van het M4 boutje kan hier sluiting maken en moet daarom een beetje worden afgedraaid. Ik heb de kop tot 6mm verkleind.

Het voorste draaistel van de stuurstand hoeft niet aangepast te worden.

Daarna uitgebreide rijtests gedaan. Op geen enkel punt in de baan trad meer een ontsporing op.
Het treinstel rijdt nu als een zonnetje over allerelei "probleem" punten. Hij RAMt gewoon door. (y)

Hieronder nog wat kiekjes om het een en ander toe te lichten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2806.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2806.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2807.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2807.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2809.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2809.jpg)
Op dit plaatje is de getrapte boor te zien.

Groet,
Gerrit
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: Martin Hornis op 05 May 2014, 13:03:00
... Deze getrapte boren zijn ideaal om in plastic en dun plaatmateriaal te boren, ze "happen" nooit. ...
Zelf gebruik ik bij het boren van een groot gat in dun plaatijzer een poetslap. Voorboren met vb. 6 mm. Dan een dubbel gevouwen oude poetslap op het gat leggen. Met een boor van bv. 15 mm door de poetslap boren. De poetslap vult daarbij de ruimten van de boorschacht op, waardoor er geen boorslingering en/of "happen" ontstaan. Of dat bij ander soort plaatmateriaal ook werkt, weet ik niet. Misschien moet er voor het fijnere werk een oude zakdoek tussen?
Titel: Re: TEE trix
Bericht door: eenop87 op 05 May 2014, 17:06:02
Die truc met een lapje boren in plaatmateriaal werkt inderdaad uitstekend, maar boren in plastic is een ander verhaal. Een normale boor gaat i.v.m. de grote spoed/snijhoek al heel snel happen, zelfs al doe je dat handmatig. Dat geldt met name voor diameters groter dan pakweg 3mm.

Groet,
Gerrit