BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HuubvG op 26 January 2009, 21:29:23
-
Ik zit al een tijdje te broeden op een baanplan voor een kamer van 3.65 bij 2.80 m.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/slaapkamerplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/slaapkamerplan.jpg)
De zwarte stippellijn geeft aan dat het groene gedeelte daarachter, naar achteren gereden kan worden.
Maar ik zal - met welk plan ook, onder de baan door moeten, of een uitneembaar (of meer) gedeelte moeten maken.
Ik heb een baan op ooghoogte - stahoogte - in gedachten. De achtergrond heb ik daarom ook al vrij hoog opgehangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergr3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achtergr3.jpg)
Maar wat is volgens jullie ervaringen de beste hoogte om ook goed te kunnen werken? Ik dacht eraan om het laagste punt van de baan op 120 cm vanaf de vloer te maken.
-
en als er nu een trein ontspoort?
-
Jij bedoelt dat ik er dan niet bij zal kunnen? Het witte gedeelte op de tekening is loopruimte. Vanuit daar hoop ik dat ik tot 1 m erbij zal kunnen om een trein weer op de rails te zetten.
Anders moet ik eerst onder de baan door, dan dat groene gedeelte naar achteren schuiven, en dan de trein weer railleren. In dat geval zal ik liever mijn baanplan veranderen.
En als je bedoelt: ontsporen en vallen, daarvoor ga ik langs alle schaduwsporen een opstaande rand van karton maken.
Het sporenplan is nog maar één van de vele. Ik heb er ook een, met twee verdekte keerlussen en schaduwstations langs de muren, maar ook daar zou ik nog onderdoor willen, maar liever niet op m'n knieën.
Dus vroeg ik me af wat de ervaringen van anderen met de baanhoogte hadden.
-
Huub, 135cm is een beetje de standaard die ik hanteer. Dat is een mooie hoogte om aan te werken en te rijden. Evt kun je een klein opstapje gebruiken bij werkzaamheden of ontsporingen e.d. Maar zelfs 150 of 160cm kan gebruikt worden. Dan kijk je echt in de baan. Nadeel is dat werken op die hoogte wat lastiger wordt.
Voordeel is hoe hoger hoe minder bukwerk.... ;D Zeker als 50 plusser, maar ook voor ons 40 plussers! ;)
-
Hallo Huub
Nou ik ben nog geen 50+, over 5 maanden word ik pas 50 ;D ;D
Maar even serieus op jow vraag, mijn vorige tafel stond twee jaar geleden op 50 cm boven de vloer, met als voordeel op zolder onder een schuine kap een hoop hoogte ruimte.
Alleen lichamelijk, eronder kruipen, half liggend om elektra aan te sluiten. Van bovenaf gebukt staan om daar de rials, scenery voor elkaar te krijgen, heeft me toch doen besluiten om de baan op een hoger niveau te brengen
De bovenkant staat nu op 110 cm en ik kan er nu goed onder werken, weliswaar met een kussentje onder mijn kont ;D
Vanaf de bovenkant werkend had de tafel nogwel wat hoger gemogen, maar dat is een compromis wat ik gemaakt heb.
m.vr.gr.
Arthur
-
effe googlen en ;D ;D:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=limbodansen+voor+50+plussers&meta=
succes
-
Mijn keuze is een tussenoplossing geworden. Ik wilde (a) een hoge baan om makkelijk te kunnen werken en (b) bij de baan kunnen zitten om dan een aardig zicht op de baan te hebben. Staan bij een hoge baan is prettig, maar het comfort van een stoel is toch ook wel prettig.
Mijn tafelhoogte is 100 cm geworden. Dat is prima om te werken aan de baan. Half onder de tafel staat een buro, 70 cm hoog. Ideaal voor laptop en bediening, en geweldig zicht. Relaxed kijken en alles bedienen.
Het baanplan is in feite een grote W geworden, waardoor ik overal bij kan zonder kruipen. De bedrading gaat onder de tafel meteen naar de zijkant. Daar heb ik een houten lijst, waar de ringleiding loopt, de decoders en melders op vast zijn gemaakt. De draadjes, die door de tafel naar onder gaan, heb ik dus eerst naar de zijkant gehaald en daar is alles afgemonteerd.
Sander
-
I sit en watch as
tears trains go by...
Dat zit er dus niet in, maar aan jullie antwoorden - waarvoor dank - te zien, is het dus mogelijk een baan hoog genoeg te maken om er onderdoor te kunnen en overal verder bij te kunnen, maar er ook van bovenaf nog bij te kunnen.
Omdat ik ook bergen maak, zal ik ook wel met opstapjes moeten werken.
Tevens komt een tafel tbv besturing onder de baan te staan. Wellicht kan ik een barkruk opscharrelen om toch zittend te kunnen genieten van de toekomstige baan.
Bedankt nogmaals voor jullie antwoorden.
-
Nog een ideetje: in model Railroader heb ik eens een foto gezien van iemend die een montagestoel had gemaakt voor het onder-de-tafel-werk. Hij had een plaat op rolwieltjes (verhuizers noemen zoiets een hondje) en daarop een gewone keukenstoel bevestigd. De stoelpoten waren afgezaagd om op de juiste hoogte te komen. De achterpoten korter dan de voorpoten, zodat de stoel iets achterover stond. Zo kon hij half achterover zittend onder de baan werken, en door de wieltjes kon hij zich makkelijk verplaatsen.
-
Helemaal geen slecht idee Klaas, de moeite zeker waard om mijn hoofd eens over te buigen, dank je.
-
Hallo Huub,
Ben je nog aan het plannen?
Ik heb bewust gekozen voor een totale baan breedte van ca 80 cm. De bogen verdwijnen deels achter de gipswand. De minimale tafel hoogte is 75 cm en de maximale 115 cm. Met mijn lengte van 1.76 kan ik dan overal dus ook aan de achterkant goed bijkomen. De tafel is volgens de open raam bouwwijze opgebouwd. Verder gebruik ik ook zo'n zelf gemaakt rolkarretje. Overigens ben ik ook ruim 50+
Ik heb een foto bijgevoegd om je een beeld te geven. Ik kan hier makelijk onder werken. Je zult denk ik e.e.a. aan je eigen situatie moeten aanpassen.
Groet,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030072.jpg)
-
Ja ik ben nog steeds aan het plannen, maar ook bezig met de achtergrond, het berg-gedeelte op kleur te brengen. Tevens heb ik alle benodigdheden voor de bouw klaarliggen. De kamer zelf en een kamer ernaast liggen vol met enkele m³ hardschuim voor de bergen, hout, veel bomen etc.
Op de grond heb ik zo'n beetje het traject uitgelegd, het bouwen kan beginnen.
Langs het hele traject komt een rivier, die tevens het laagste punt van de baan zal zijn. Deze komt op 120 cm dus daar kan ik makkelijk onderdoor. De baan komt daar iets boven en het geheel ligt in een dal, dus bergen rondom tot aan 40 cm van de achtergrond. De bergen van hardschuim moeten makkelijk verplaatst kunnen worden om midden bij de baan te kunnen.
Het plan zal ongeveer zoals op de 1e tekening uitgevoerd worden.
Jij hebt achter de wand de opstelsporen/schaduwstations? Ziet er goed uit, kan ik de vorderingen nog ergens volgen?
-
Hoi Huub,
Op het gevaar mezelf te herhalen :P herhaal ik :) toch maar wat ik aan Remco (Amerpoort) heb gevraagd: bekijk je ontwerp eens door de bril van een Multideck Layout ook wel bekend als Mushroom.
Wellicht bied het een uitkomst......
Succes,
Ben
-
...door de bril van een Multideck Layout ook wel bekend als Mushroom.
Ben, hier sla je de plank toch lichtjes mis.... Een mushroom is een multideck layout, maar een multideck hoeft niet perse een mushroom te zijn. Toch? ::) ;)
En onderschat niet de kosten van een meer-deks baanplan. Want die nemen per laag uiteraard wel bijna dubbel toe.....
-
Ronald, je hebt gelijk; een multideck is niet persé een Mushroom.
Maar waar baseer je bewering op dat bij elke laag de kosten bijna dubbel toe nemen? ??? Stel, je bouwt een baan met een schaduwstation onder de 'hoofdbaan' en eventueel een extra laag boven deze hoofdbaan. Je zou deze kunnen verbinden met klimspiralen. Maar bij de Multideck gebruik je de hele lengte van de baan als klim spiraal waarbij je de 'klimmende lengtes' kunt gebruiken voor landschapsbouw in tegenstelling tot de normale klimspiraal die je eigenlijk alleen kunt wegwerken in een berg. ;)
De dalende rijlengtes lopen aan de achterzijde van de stijgende rijlentes gescheiden door een achtergrond (die overgens de bovenliggende baan ondersteund).
Door het gebruikt van rechte rijlengtes bespaar je je het gebruik van een railspiraal met de problemen die dat met zich meebrengt!
Helaas is dit model lay out niet geschikt voor het weergeven van een havenlandschap of fabriek in het vlakke Rotterdam. Een binnenhaven aan de Moezel in Duitsland e.d. is geen probleem.
-
Geen denken aan een dubbel landschap in mijn huis! :D
Dan nog liever door een muur en in aangrenzende kamer verder! Ik wil niet zoveel mogelijk sporen, landschappen, treinen, maar juist een rust uitstralende baan, die de indruk wekt, ruimte te bieden aan wat mijn plannen zijn.
Dat er achter de bergen van alles gaande is om de boel draaiende te houden, en daar meer meters spoor te vinden zullen zijn dan in het zicht, daar zal je op de baan zelf niets van te zien krijgen.
De kunst van het weglaten, een geweldige uitdrukking, gelezen op dit Forum, is hier wel van toepassing.
Edit: inmiddels bovenstaand bericht van Ben gelezen: mooi idee, maar niet voor mij. :D
-
:) Ik zit met het zelfde 'probleem', hoewel ik het een spannend en uitdagend idee vind, kan ik het niet toepassen op mijn baan. :-|
Ik hoop desondanks dat een mede lid het idee wel oppakt en het gebruikt in zijn baan, er een draadje van maakt en ons zodanig weer blij maakt met nieuwe ideeen.
Ben
-
Maar waar baseer je bewering op dat bij elke laag de kosten bijna dubbel toe nemen? ???
Oke Ben, was een beetje kort door de bocht van mijzelf.... :-[ Maar de kosten zullen zeker toenemen per laag. Toevallig rommel ik nog wel eens op de site van Joe Fugate met zijn Siskiyou Lines (http://siskiyou-railfan.net), een van de daadwerkelijke uitvoerders van de mushroom, en die heeft een mooie uitleg over die kosten. Kijk maar eens onder "modeling notes".
@Huub; jou uitgangspunt is inderdaad anders en dat is ook goed. Je idee ziet er prima uit en ik ben erg benieuwd naar de praktische uitvoering er van. Maar hou de hoogte dusdanig dat je er gemakkelijk met een evt hulpmiddel onderdoor kunt. Alleen dan zul je met plezieraanje baan kunnen werken.
-
Huub,
Mijn baan is nog in wording zo als je ziet. Nee ik zit niet op internet met een site. Missichien komt dat nog wel. Eerst nog wat problemen oplossen zie mijn vragen op KEERLUS SPECIAAL. De reden van mijn "smalle" baan is dat je anders er voor moet zorgen dat je op een aantal plaatsen een deel uit het landschap moet kunen halen om er in geval van onderhoud bij te kunnen. Dat beperkt je weer in je ontwerp. Verder vindt ik je ontwerp een goed thema. Misschien doe ik in de toekomst ook zo iets, maar eerste deze uitdaging. Dat mushroom idee spreekt mij ook niet aan. OOk ik heb geen Amerikaanse kelder. Achter de gipswand zit geen schaduw station. ik heb alleeen een inhaal cq wachtspoor op de foto aan de voorkant op het laagste nivo.
Rich
-
Nu je het zegt, Rich, je topic van de keerlus speciaal ken ik. Misschien kom ik wat al te belerend over daar, maar als je weet hoe je met reedrelais en dubbelpolige bistabiele relais kunt omgaan, dan opent zich een wereld die het rijden een stuk vergemakkelijkt. Vooral in en uit de keerlus, hetgeen ik zelf ook ga toepassen op deze baan (in aanbouw).