BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wim Vink op 26 January 2009, 21:09:27
-
Hoi allen,
Is er een BR 53 Stoomlok in H0 (2-railsysteem) ??
Voor zover ik weet is dit de grootste Duitse stoomlok die er gebouwd is.
Het zou geweldig zijn om zo'n model op m'n baan te laten rijden. Toch ?
Hopelijk weten jullie het antwoord.
Alvast bedankt.
mvg
Wim
-
ja, marklin Hamo. ding is overgens nooit gebouwd. De grootste duitse stoomloc die wel gebouwd is is denk ik de baureihe 06, in model te krijgen bij Brawa.
-
Er is een hamoversie geweest,loc isnooit gebouwd,alleen 0p de tekentafel,gr Rene.
-
Trix heeft hem ook in het assortiment gehad, namelijk nummer 22530.
Edwin
-
De 53 is verre van de grootste Duitse stoomloc. Als je echt een grote stoomloc op je baan wilt, kun je beter aan een 96 denken (Trix 22053 / 22054), die in model ruim 20 centimer lang is. Op de baan maakt hij echt indruk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tr_22053_br_96_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tr_22053_br_96_3.jpg)
Maar er zijn ook andere giganten: 01, 03, 41, 44, 45. Dit zijn sleeptenderlocs die al gauw zo'n 30 centimeter lang zijn. Ze zitten allemaal wel in het assortiment van Fleischmann, Roco of Trix.
-
Pas op dat je niet twee dingen door elkaar haalt.
Als je het hebt over de Br 53 zoals deze wel heeft gereden, dan heb je het over een drie assige stoomloc met sleeptender zoals Fleischmann um in zijn startsets stopt en ook als losse machine te koop aanbiedt. dat is zeker niet de grootste duitse stoomloc. een soort voorganger van de br 54/55
Maar heb je het over de "borsig", ook br 53, Dan praat je over een behoorlijk uit de kluiten gewassen machine ook met een dubbel drijfwerk. Was hij gebouwd dan was dit wel degelijk een van de grootste zo niet de grootste duitse stoomloc geweest. Ik heb er twee waarvan 1 met condenstender en die past niet meer op een fleischmann draaischijf.
Hij is dus veel langer dan een br 96 ;)
-
Pas op dat je niet twee dingen door elkaar haalt.
....
Maar heb je het over de "borsig", ook br 53, Dan praat je over een behoorlijk uit de kluiten gewassen machine ook met een dubbel drijfwerk. Was hij gebouwd dan was dit wel degelijk een van de grootste zo niet de grootste duitse stoomloc geweest. Ik heb er twee waarvan 1 met condenstender en die past niet meer op een fleischmann draaischijf.
Hij is dus veel langer dan een br 96 ;)
Hebben we het dan over deze??:
(http://www.marklinciyiz.biz/images/cont_images/reviews/br53/02.jpg) (http://www.marklinciyiz.biz/images/cont_images/reviews/br53/02.jpg)
Edwin
-
lijkt mij wel, is alleen op de tekentafel geweest en door de oorlog is het niets geworden.
Frits
-
lijkt mij wel, is alleen op de tekentafel geweest en door de oorlog is het niets geworden.
Frits
Dat komt omdat de Duitsers in 1944 locs nodig hadden die sneller achteruit dan vooruit konden rijden. ::)
-
Heren,
Volgens Marklin is men bij Borsig wel begonnen met de bouw. Echter is t nooit verder gekomen als een chasis, zonder ketel en andere opbouw. En zoals boven al gemeld de eisen waren heel anders geworden aan het eind van de oorlog. Spoor kannonen waren als verdegingswapen (tijdens snelle terug trekkingen) als on-handelbaar en beperkt inzetbaar.
Zal wel eens kijken of ik nog t stukje boven water kan halen.
Jan-Peter