BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: regor op 26 January 2009, 17:22:06
-
Hallo, ik ben Roger en ben hier nieuw. Ben 58 en al ruim een jaar terug met oude hobby begonnen. HO naar Belgisch model, Ecos centrale. Tafel in U vorm 5m op 2,4m, Pico A rails.
Heb reeds een zestal lokomotieven omgebouwd naar digitaal. Op één na geen enkel probleem, enkel een Roco type 59 stottert heel erg als de lastregeling opgezet word.
Weet iemand wat hier scheelt?
Met spoorse groeten
Roger
-
Hallo Roger, welkom hier op het forum. Ik hoop dat je BNLS met veel plezier komt bezoeken. Heb je voor wat betreft de "stotterende loc" nog wat aanvullende info zoals het type en merk decoder dat je in deze loc hebt ingebouwd? Hoe liep de loc bijvoorbeeld toen hij nog analoog was? Greetz, Paul
-
Hallo Paul,
Het betreft een Lockpilot basic
De lok reed analoog behoorlijk goed, alleen wat luidruchtig.
Als de lastregeling in digitale modus uitgeschakeld wordt rijdt hij ook heel goed.Alleen met lastregeling springt hij naar voor als een bok?
Mss weet jij raad?
Roger
-
Zelfde pobleem hier, zelfs met een Lopi 3.
Die oude dikke ronde Roco motoren vragen wat teveel energie (denk ik) van een decoder.
Men hoort veel goeds over Zimo, maar of ze die motoren de baas kunnen?
Zijn er onder ons die kunnen bevestigen?
-
Roger, als je heel erg zeker weet dat het niet aan je loc ligt, zou ik als eerste gaan experimenteren met de instellingen van CV2 , CV53, CV54 en CV 55. Niet allemaal tegelijk. Stuk voor stuk kijken of de rijeigenschapepn verbeteren bij het aanpassen van een waarde. Hierbij neem ik aan dat deze CV's voor de lopi basic en lopi v3.0 hetzelfde zijn. (ik heb zelf nl geen handleiding van de lopi basic) Voor een nadere uitleg van wat je met deze cv's kunt doen kun je het beste op de ESU -site (http://www.esu.eu/support/faq/lokpilot/lokpilot-v30/) kijken
onder het kopje "Die Fahreigenschaften sind ungenügend.... (Ik ben niet zo goed met overtypen) ;)
Suc6 met proberen. ! Greetz, paul
-
Paul, bedankt voor je reactie. Ik zal een en ander eens uitproberen. Spijtig staan in die lijst van Esu geen Roco motoren ( mss bewust ) anders kon ik de instellingen voor de CV's gewoon overnemen. Maar met wat geduld kom ik er mss wel. Groeten Roger
Eric, ik heb 2 van deze locs, en de ene doet het prima en de andere krijg ik tot nu toe niet getemd. Mss ligt het aan de decoder zelf. Ik zal eerst eens wat experimenteren met de CV's 53,54 en 55. Anders moet ik er eens een andere decoder inplaatsen. Bedankt voor je reactie. Groeten Roger
-
De decoder is in beginsel afgeregeld voor een moderne Roco en vergelijkbare aandrijvingen. Maar kennelijk dus niet met de oude motor.
Je schrijft dat je twee van die modellen hebt. Als ze echt identiek zijn, dan het model misschien toch maar eens schoonmaken. Als ze verschillen - oud en nieuw model van de 59 - dan klopt het verhaal weer precies.
@Eric. Ook een Zimo moet afgereld worden indien gecombineerd met de oude Roco motor. Daar heb ik wel eens een vraag over gesteld. KLIK (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2313.msg32024#msg32024)
-
Roger, kijk met name nog eens bij de toelichting voor het veranderen van CV 55. Daar ligt misschien het antwoord op je vraag als, zoals Henk ook al aangeeft, het stotteren geen andere oorzaak zoals vervuiling heeft.
Greetz, Paul
-
Paul en Henk, ik denk dat het niet aan vervuiling ligt, alles is schoon.
Anders zou hij toch zonder lastregeling ook niet goed lopen. En analoog rijdt hi ook perfect?
Zal toch maar eens die CV's veranderen en hopelijk met resultaat. Alvast bedankt voor de reacties
-
Dat stotteren heeft te maken met de lastregeling parameters,
zoals de snelheid waarmee geregeld wordt.
Verdiep je daar even in.
Lastregelparameter: Die Lastregelung wird durch drei Parameter bestimmt, die aufeinander abgestimmt sein müssen, um optimale Fahreigenschaften zu erzielen. Jedem Lastregelparameter ist eine CV-Variable zugeordnet. Die Parameter sind:
KP: Der proportionale Bestandteil der Regelung sorgt dafür, dass der Unterschied zwischen dem Soll- und dem Istwert möglichst klein wird. Er kann niemals den Wert „0“ annehmen. Dieser Bestandteil wirkt sich auf die Grundgeschwindigkeit aus. Ist der eingestellt Wert zu klein, fährt die Lok zu langsam. Ist der Wert zu groß, ruckelt die Lok während der Fahrt.
KI: Der integrale Anteil der Regelung sorgt dafür, daß der verbleibende Unterschied zwischen dem Soll- und dem Istwert auf 0 reduziert wird und damit dafür, dass auch sehr kleine Abweichungen ausgeregelt werden. Ist der eingestellte Wert zu groß, führt das zu starkem Ruckeln der Lok während der Fahrt.
KD: Der differentiale Anteil der Regelung sorgt dafür, daß die Regelung nicht zu schnell umgesetzt wird. Ist der eingestellte Wert zu niedrig, ruckelt die Lok während der Fahrt. Ist der eingestellte Wert zu groß, schaukelt die Lok während der Fahrt.
Dit voorbeeld komt van tams (http://www.tams-online.de)
Het lijkt me dat de andere fabrikanten ook een dergelijke uitleg hebben met de daarbijbehorende CV's
m.v.g. Rieks
-
Hallo Rieks,
Het zal daar wel mee te maken hebben, want ik heb gelezen dat als CV 55 te hoog ingesteld is de lok schommelt, en dat doet die dus ook.
Zal er mijn tijd eens insteken en hopelijk met succes. Alvast bedankt!
Roger
-
Roger, voor mij ligt de Basic handleiding:
- CV 49 bit 1 kun je de frequentie kiezen. Bit 0 is in of uitschakelen lastregeling (maar dat wist je al ;))
- CV 53 t/m/ 55 zijn voor de lastregeling en hoe sterk deze moet regelen. Ofschoon in het Duits laat de tekst m.i. weinig te raden over. Als je de aanwijzingen van Paul volgt zou het helemaal goed moeten komen. De laatste CV 56 door Paul niet genoemd bepaald de sterkte van de regeling. Zoals de tekst vermeld; hoe lager hoe minder invloed de regeling heeft. Standaard staat de Basic ingesteld op de hoogste waarde, dus de regeling zal sterk inwerken.
Experimenteer ze, en laat ons weten of het gelukt is.
-
Roger, heeft de anti- stotter therapie inmiddels gewerkt?
-
Ja Roger, hoe staat het ermee? Altijd wel leuk dat er respons terugkomt na al onze adviezen ;D ;)
-
Hallo Ronald en Paul,
Sorry voor de lange stilte,maar een flinke verkoudheid heeft alles een beetje stil gelegd.
Ik heb bijna een hele dag aan die decoder bezig geweest stap voor stap alles uitgeprobeerd,
maar helaas het stotteren is nog steeds aanwezig. Ik ga de decoder eens terug uitbouwen en in een andere trein stoppen om te zien of het aan de decoder ligt.
Toch bedankt voor jullie aandacht. Zal jullie op de hoogte houden!
Mvg Roger