BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: henk op 26 January 2009, 11:10:59
-
Ik wil uit vellen styreen stroken van bijvoorbeeld precies 10, 11 of 12 mm snijden. Met de stalen lineaal lijkt dat goed te gaan, totdat je het resultaat nauwkeuriger bekijkt.
Ik dacht aan zo rolsnijmachine voor papier. Daarmee kun je styreen denk ik niet snijden, maar wel een eerste snede maken, waarna het styreen verder kan worden afgebroken.
Gebruikt iemand zo'n ding?
Heeft iemand betere ideëen?
-
Hai Henk
Ik heb zo'n papiersnijder waar je het mesje overheen moet trekken, maar hier moet je best wel kracht op zetten om er een flinke snede in te maken.
Doordat je kracht moet zetten gaat dat glijding van de mes wat heen en weer of verschuift in het midden.
Je krijgt er dus niet echt mooie snedes mee.
Tot 0.5 mm dik is het porima te doen, maar 1 mm is al lastiger.
De snede is niet diep genoeg om te breken.
Breken lukt wel, maar de breuk wordt niet mooi recht.
Misschien dat je probleem licht dat je met het snijden met een gewoon mesje al teveel druk zet op het mesje waardoor het gaat "zoeken".
1 mm plaat snij ik toch zeker 6 tot 8 keer en dan ben ik er nog niet door.
Regelmatig mesje afbreken zodat het weer scherp is is ook wel van belang.
mijn ervaring is dus toch dat een gewoon afbreek mesje en met beleid snijden het beste resultaat geeft.
ook kan je een plankje maken met een aanslag waartegen je 2 blokjes legt op de gewenste breedte, zodat je lineaal altijd recht ligt tov de andere rechte zijde.
Je moet dan wel meerdere blokjes maken van verschillende breedtes en die blokjes paren moeten wel exact gelijk zijn uiteraard.
Gerco heeft ook een handig en simpel snijhulpmiddel gemaakt ok mooi haaks te snijden, ken het alleen even niet zo gauw vinden :)
-
Ik denk toch dat de stalen lineaal en mes het meest gebruikt wordt door de meesten.
Kijk even bij maquettebouw is de kunst van het weglaten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7732.msg118058#msg118058) , daar worden tips gegeven over het snijden van styreen.
Met zo'n rolmes heb ik geen ervaring, maar 't lijkt me wel wat.
Langs de lineaal kan ik je alleen maar aanbevelen. De eerste keer op het mes geen druk uitoefenen.
Wat gaat er bij jou dan zo mis met de lineaal methode?
-
Ik snap wel wat hij bedoelt. Ik snij het meest met een scalpel, en daar heb je weer dat het blad van het mesje vrij lang is en dus onder druk wat gaat buigen. Marty's opmerking snap ik ook; een afbreekmes heeft wat ruimte in het heft, waardoor deze wat heen en weer kan. Gevolg; een paar tiende mm verschil. Ook het probleem van de lineaal en het verschuiven; heb je een gladde stalen lineaal, dan heb je het risico van wegglijden, heb je een alu met die rubberstroken erin (Maped?), is er grote kans dat je in de lineaal zelf snijdt, heb je een stalen met kurk-antislip; dan heb je weer dat die te ver van het te snijden materiaal afligt.
Ik heb ervoor gekozen om veel met de scalpel langs de gladde stalen lineaal te snijden. Omdat ik de lineaal op het materiaal druk en tegelijk mijn vinger zowel op lineaal als op materiaal houd, is het risico van wegglijden minder. Risico van verwonding weer meer, sja...
Na 3 x snijden van dikker styreen; knikken = doorbreken. Gaat vrijwel altijd goed. Wil je dat risico niet, dan zul je echt door-en-door moeten snijden, nix aan te doen.
En nabewerken natuurlijk; schrappen en / of schuren. Bij teveel afwijking; gewoon opnieuw. Wil je echt strakke strippen; kant-en-klaar kopen.
Met een rolmes heb ik geen ervaring.
-
Helaas Gert. je snapte me even niet :D
Ik werk inderdaad met een afbreekmesje, liefst de 30 graden mesjes van OLFA.
Ik gebruik wel alleen de meshouders met extra ijzeren geleiding van het mesje.
Hierdoor zit je mesje strak in de houder en heb je geen last van wiebelen, terugtrekken of andere effecten die je dubbelzinnig kan opvatten.
Het zijn dus de wat duurdere meshoudertje van OLFA zelf, die gele, maar die van Scandia werken ook wel lekker.
-
Zoals al eerder op dit forum gemeld: http://www.sleutelspoor.nl/technieken/styreen.htm
-
Ja, het gaat om een verloop van een paar tienden van een milimeter. Vaak niet erg, maar soms kun je het bij modelbouw niet hebben.
Zal eens beginnen met zo'n hulplat Marty.
De aanwijzingen op sleutelspoor zijn altijd leuk, maar in dit geval is het toch meer een aftekenhulpmiddel.
Weet iemand trouwens waar je een ouderwetse stalen liniaal voor metaalbewerking kan aanschaffen zonder dat je gelijk het vel over de neus wordt gehaald?
Dan bedoel ik een lekker zware liniaal van 5 mm dik die nou eens niet is gepolijst en dus niet gemakkelijk wegglijdt. Vroeger had ik zo'n ding (mijn vader werkte op een scheepswerf) en dat ging prima. Geen idee bij welk familielid hij is gebleven, maar in speciaalzaken zijn ze peperduur.
-
Misschien gewoon bij de bouwmarkt?
Gr.
Eric
-
stalen lineaal gaat prima, maar dan wel een paar stukkies schuurpapier dr onder plakken, dan glijdt ie niet weg.
-
Misschien gewoon bij de bouwmarkt?
Gr.
Eric
Nee, daar moet je sowieso niet zijn voor goed gereedschap.
Dank voor alle tips. Hoofdboodschap, ga nog maar eens een paar keer oefenen. ;D
-
Kun je hiervoor geen kleine tafelzaagtafel gebruiken van Bvb Proxon ?
Deze kun op variabele snelheid laten draaien en heeft o.a. een instelling voor kunststof.
Heb hetzelf nog niet uitgeprobeerd maar vermoedt dat dit in combi met juiste zaagblad evt een alternatief zou kunnen zijn
Peter
-
Nee, daar moet je sowieso niet zijn voor goed gereedschap.
Henk, onzin. Je kunt bij de bouwmarkt gewoon een goede stalen liniaal kopen van bv Scandia. Niet duur en toch goed. En verder heeft een goede bouwmarkt alles in huis om een leuke baan mee te bouwen. Oke, de kwaliteit van het hout verschilt nogal eens, maar de gereedschappen zijn verder gewoon van A-merken.
-
wat ook goed werkt, als je een Dremel hebt:
plankje of stuk karton eropleggen als geleide rand voor de Dremel.
Dremel komt met een miniatuur zag, maximale zaagdiepte 7 mm. Die trek je langs de geleide rand en dan heb je een perfect rechte zaagsnede.
Zaak is wel niet te stoppen met het 'trekken' van de Dremel anders smelt je styreen.
Voor de rest werkt dit prima hier met mij.
-
Ook A-merken hebben lijnen met verschillende kwaliteiten Ronald. Daarnaast zijn er gereedschapmerken die zich niet eens op de consumentenmarkt begeven. Gereedschap dat er echt toe doet, haal ik liever ergens anders.
Maar dit wordt een heel ander onderwerp als we niet uitkijken.
Met de kwaliteit van de in bouwmarkten aangeboden stalen linealen heeft het ook niets te maken. Daar is niets mis mee. Ik ben alleen het type zware lineaal dat ik vroeger gebruikte tot nut toe niet in de bouwmarkt tegengekomen.
-
Ook A-merken hebben lijnen met verschillende kwaliteiten Han
Ronald.... ;D ;)
-
Dat zeg ik, Ronald. :-[ ;D
Voor de hobby zal het allemaal ook goed genoeg zijn Ronald. En een lineaal is niet erg ingewikkeld en wordt ook niet zwaar belast. Ik ben daar dus alleen het type zware lineaal dat ik vroeger thuis kon gebruiken, nog niet tegengekomen.
Ik heb het slechte voorbeeld meegekregen. Mijn vader was metaalbewerker van huis uit, mijn schoonvader was timmerman. Die mannen kwamen allemaal graag in bouwmarkten, maar er waren enkele typen producten die ze daar nimmer kochten. Gereedschap stond boven aan het lijstje. Het zou kunnen dat ze daar op een andere manier aan kwamen. ;D
-
Henk, mijn oudeheer is timmerman geweest en ik weet wat voor een zei***d het was met z'n gereedschap. Maar voor mijzelf heb ik eigenlijk alles uit de plaatselijke bouwmarkt. To een Bosch boormachine van bijna 25 jaar oud.... en die doet het nog prima, ondanks de zware mishandeling mijnerzijds ;D ;)
Vroegah was het waarschijnlijk toch echt beter... :P ;)
On-topic maar weer? ;D
-
Gebruik een groot formaat mes wat goed en stevig in je hand ligt. Het mes doet dan wat jij wilt en niet andersom.
Snij één keer met voldoende druk zodat je het styreen kunt breken.
Dit geldt voor diktes tot 1 mm.
Snij eventueel aan beide kanten, dan breekt het styreen nog mooier.
Stroken van 10 mm breed: maak ze bij voorkeur niet veel langer dan wat je nodig hebt. Het is gemakkelijker om 30 centimeter recht te snijden dan 1 meter.
Zorg voor een hele vlakke snij-tafel.
Ga staan, zittend is het bijna niet te doen om grote afstanden recht te snijden.
-
In 1 keer snijden is uit den boze. Juist door het harde drukken verlies je de controle over het mets gaat het alle kanten op behalve de goede, bovendien is de kans dat de lineaal ietsje verschuift ook groter. Het fixeren van de lineaal en het werkstuk zijn essentieel en verder is het zaak dat het mes langs de lineaal gaat en dat is nou net de kunst. Met hard drukken lukt het mij niet, in meerdere keren snijden gaat al stukken beter. Een dikkere lineaal levert bij mij ook geen betere resultaten op.
-
mijn moeder had vroeger een soort figuurzaag alleen dan met yzerdraad en een batterijhouder. dit yzerdraad werd heet en zo ging je dan redelijk gemakkelijk door styreen heen.
-
In één keer snijden raad ik echt af. Met de v-vorm van je mes-snede druk je je lineaal weg door de kracht die je op het mes zet. Als je dan scheef gaat, ga je gelijk goed scheef ook. Of het mes blijft halverwege steken omdat je zo hard drukt, dat je in de tafel snijdt.
Gewoon de eerste keer met het mes heel rustig, langzaam, met weinig druk langs de lineaal halen en dan vooral goed opletten dat je mooi recht langs de lineaal snijdt, gelijkmatig snijdt, en dat je het mes goed haaks op het styreen houdt.
Bij de volgende snedes ook niet teveel druk zetten. het materiaal trekt alle kanten op daardoor. Gewoon geduld hebben is mijn conclusie, want ik denk dat de meesten gewoon te snel van dat minder leuke werkje af.
oft
Nog een kleine anekdote over mijn stalen lineaal, die 43 jaar geleden klassikaal op de LTS werden uitgedeeld. Het was iets nieuws toen, van een onbreekbare roestvrije metaal-legering gemaakt. Hij was wel buigzaam, maar kon niet breken, zei de leraar. Ik had al direct het gevoel dat je hem wel kon breken, en zei dat ook hardop. Als ik dan zo eigenwijs was om de leraar tegen te spreken, mocht ik het bewijzen, maar als het niet lukte, moest ik hem betalen. Het moest wel in één keer. Ik pakte de lineaal, begon de uiteinden naar elkaar toe te buigen. Het ging al zwaarder, en de lineaal bleef maar veerkrachtig meebuigen, maar toen ik aan het bedrag dacht, wat de lineaal moest kosten, drukte ik met een laatste krachtinspanning de lineaal verder door, waardoor ie met een klap brak en ik vol trots met twee helften voor de klas stond. Het bewijs was geleverd. Mythe Busted...
ont
Met de lineaal van toen doe ik het nog steeds, maar ik zal er geen schuurpapier onderplakken. Wel heb ik de onderkant wat opgeruwd met behulp van een schuurpapiertje, zodat hij wat beter blijft liggen. En verschuiven doet ie alleen als je teveel kracht op je mes zet.
-
Nog een kleine anekdote over mijn stalen lineaal, die 43 jaar geleden klassikaal op de LTS werden uitgedeeld. Het was iets nieuws toen, van een onbreekbare roestvrije metaal-legering gemaakt. Hij was wel buigzaam, maar kon niet breken, zei de leraar. Ik had al direct het gevoel dat je hem wel kon breken, en zei dat ook hardop. Als ik dan zo eigenwijs was om de leraar tegen te spreken, mocht ik het bewijzen, maar als het niet lukte, moest ik hem betalen. Het moest wel in één keer. Ik pakte de lineaal, begon de uiteinden naar elkaar toe te buigen. Het ging al zwaarder, en de lineaal bleef maar veerkrachtig meebuigen, maar toen ik aan het bedrag dacht, wat de lineaal moest kosten, drukte ik met een laatste krachtinspanning de lineaal verder door, waardoor ie met een klap brak en ik vol trots met twee helften voor de klas stond. Het bewijs was geleverd. Mythe Busted...
Eigenlijk heb je dus twee lineaaltjes ;D
@ Johan: waar jij op doelt is geëxpandeerd polystyreen, ook wel tempex of piepschuim genoemd. Dat kun je met een hete draad snijden. Met styreenplaten van 1mm is dat wat lastiger, zeker als je een rechte snede wil hebben.
-
Nee, die twee halve werden weggegooid en ik kreeg een nieuwe. Tja, leesbaar schrijven, 't is best moeilijk.
-
Deze liniaal?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prikken_met_tape_002_1.jpg)
Alles even met schilderstape vastgeplakt.
Dit was bij het "PRIKKEN".
Maar soms plak ik de boel, bij het snijden, ook wel eens vast.
En voor de kant en klare Evergreen strips, even hier (http://www.evergreenscalemodels.com/) drukken.
Gerrit F
-
Zo af en toe schilder ik ook wel eens (aquarel) en de passe-partouts voor het inlijsten snij ik zelf.
Diezelfde snijset gebruik ik ook voor styreen snijden.
De set bestaat uit een stalen lineaal van 60 cm met 2 rubber strips eronder die het verschuiven voorkomen.
De lineaal heeft een gleuf waar de mesjeshouder in past. Bij de set zit een mesjeshouder om onder 90 graden te snijden en 1 voor 45 graden. De mesjes zijn gewoon snaleymesjes.
Hiermee maak je snaarstrakke snedes, te koop bij de meeste hobbyzaken.
Groetjes,
Jos
-
Jos,
Heb je daar een voorbeeld link bij? Klinkt erg interessant namelijk!
Wil/moet namelijk binnenkort een station bouwen en ben nog erg aan het twijfelen of ik dat zelf ga doen. Of dat ik de basis ga laten lasersnijden en daarna zelf "aankleden"
Gr,
Bart
-
Klinkt heel interessant Jos.
Te koop bij Pipoos?
-
Zoiets? http://www.hobbyhuis.nl/contents/nl/d2483.html
-
Goed idee Jos!
... Deze liniaal? ...
Mja, deze dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grotesikq_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grotesikq_1.jpg)
... dat was aan het begin van de grote sik ...
en hier de matgeschuurde onderkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grsik2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grsik2.jpg)
-
Zoiets? http://www.hobbyhuis.nl/contents/nl/d2483.html
Ja, de Maped R. Dat is degene die ik heb.
Groetjes,
Jos
-
Helaas Gert. je snapte me even niet :D
Ik werk inderdaad met een afbreekmesje, liefst de 30 graden mesjes van OLFA.
Ik gebruik wel alleen de meshouders met extra ijzeren geleiding van het mesje.
Hierdoor zit je mesje strak in de houder en heb je geen last van wiebelen, terugtrekken of andere effecten die je dubbelzinnig kan opvatten.
Het zijn dus de wat duurdere meshoudertje van OLFA zelf, die gele, maar die van Scandia werken ook wel lekker.
Kwam zo'n mesjeshouder vanmiddag tegen in de winkel voor kunstenaarsbenodigdheden en heb er gelijk eentje meegenomen. Een heel verschil.
Ik was daar overigens voor van die foamplaten die architecten voor maquetes gebruiken. Vroeger heette dat architectenkarton, maar met karton heeft het al lang niets meer te maken. Geweldig spul.
-
kapaline ??
-
Hmm, effe kijken, nee staat niks op, helemaal wit.
In de werfkelder van Swaak stond een flinke verzameling in verschillende diktes, in wit en zwart, en ook met een zelfklevende laag erop.
-
Architekten gebruik(t)en het om snel wat in elkaar te zetten.
Om zodoende ruimtelijk inzicht te krijgen in hun eigen ontwerp en
iets te kunnen presenteren aan de opdrachtgever.
Kan niet zeggen dat het zo'n geweldig materiaal is om hele mooie
dingen mee te bouwen.....
-
Bij ons staat Kapafix, dat is ongeveer hetzelfde spul, maar dan met een zelfklevende laag. Leuk voor grootformaat presentaties; je kunt er een foto of een tekening op plakken. Ik ben er persoonlijk niet kapot van (ik gebruik sowieso weinig karton in de hobby) maar een schetsmaquette die ik en jaar of 4 geleden van styrofoam maakte en op Kapa-fix zette staat er als geheel nog vrij strak bij.
-
Architekten gebruik(t)en het om snel wat in elkaar te zetten.
Om zodoende ruimtelijk inzicht te krijgen in hun eigen ontwerp en
iets te kunnen presenteren aan de opdrachtgever.
Kan niet zeggen dat het zo'n geweldig materiaal is om hele mooie
dingen mee te bouwen.....
Dat hangt ervan wat je ermee wil. Ik gebruik het om de basis van een constructie neer te zetten. Dat werk ik dan af met muurplaat of styreenplaat. Waar ik vroeger mdf of iets dergelijks voor had gebruikt. Dan werkt dit toch een stuk prettiger.
Dit hele draadje heeft als achtergrond de bouw van een tunnelbak. Ik zal hier vanavond wat probeersels neerzetten. Maar ik gebruik dit (http://www.movares.nl/NR/rdonlyres/CE349317-09D8-4725-BA3F-82AC8D96B172/0/Negen_sporen.pdf) als inspiratie. Dan heb je vermoedelijk al een aardig idee waar het foamplaat om de hoek komt kijken.
-
Weet iemand trouwens waar je een ouderwetse stalen liniaal voor metaalbewerking kan aanschaffen zonder dat je gelijk het vel over de neus wordt gehaald?
www.artifac.nl (http://www.artifac.nl); hulpmiddelen, tekenhulpmiddelen, linealen; stalen rei, 50, 60, 80 en 100 cm vanaf ca E 10,00
-
Kijk, de probeerseltjes waar ik het over had.
Hiervoor vind ik het foamplaat heel handig. Dat wandje is foamplaat met aan beide kant een plaatje styreen.
Op de voorgrond een probeerseltje kabelgoot/looppad voor in zo'n moderne tunnel. Daarvoor heb ik die strips styreen van precies 10, 11 en 12 mm nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prob1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prob2.jpg)