BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Chris op 25 January 2009, 17:25:02
-
Ik zoek dus mooie loodrechte opnames van een ns station (niet te groot) aan een drukke lijn waar zowel personen als goederen vervoer gebruik van moeten maken en dan ook nog het liefst in de polder.
Wie kan mij aan wat locaties helpen (lokatie is natuurlijk ook goed, zoek ik met google earth)
-
Tilburg West mischien? Ligt niet in de polder maar is wel een drukke lijn met personen vervoer en goederen vervoer.
-
Hoi Chris,
In de polder? Verwacht je dus vrij veld om het station heen? Dat is een lastige als je zowel reizigers als goederen wilt én een NS station.
In de polder met vrij veld denk ik bijvoorbeeld aan Hindeloopen, maar ja, da´s Arriva en alleen reizigers volgens mij.
Anna/Paulowna ligt aan de rand van de bebouwde kom en biedt daarmee mogelijk een optie.
Ook station Holten ( 52°17'2.56"N 6°25'17.82"O) is een aardige. Iets minder polder, wel vrij veld en aan de rand van de bebouwing.
Tot slot lijkt me station Lochem leuk, met industrie erachter, een kanaal met brug en een dorp. Als Deventer / Almelo eruit ligt een mooie bypass waardoor de lijn gelijk wat drukker wordt en er exoten langskomen op weg naar Duitsland. (jaja, mooie fantasie 8))
-
Station Voorschoten (tussen Den Haag en Leiden) doet het ook niet slecht denk ik. Klein station, aan de rand van voorschoten. Alleen een beetje slechte foto van google.
-
@DHG500 : nee, een leuk dorp er omheen, nu ik het zo roep, zoiets als bv Oudenbosch of Zevenbergen
-
Station Heemskerk Staat zelfs al een trein!
-
Zijn dit ideeën voor Groterdam?
-
Zevenbergen met z'n laad en lossporen , en de stamlijn naar de CSM(anno toen).
Beetje mieren met tijdperken Chris.
Anders zou Zuidbroek nog kunnen , kan je bedienen met modern spul (reizigers en goederen) en graanwagens, is een dorp en enigzins in de polder. geen Bvl echter.
http://www.panoramio.com/photo/3855470
http://i184.photobucket.com/albums/x302/ZugChef/RAW2/RTBv201-DBM6908x-Zb3.jpg
Spoor op laatste foto doet weer anders vermoeden maargoed, ik ben niet echt op de hoogte van de Cargoviteiten op die locatie.
-
Misschien is station Elst aan de lijn Arnhem - Nijmegen iets?
-
Misschien station Dieren, gelderland iets? Geen polder maar dicht bij de IJssel. Een aftakking naar Apeldoorn, VSM? Of Duiven langs de lijn Arnhem - Emmerich?
-
Santpoort Noord? Kan zelfs nog met een splitsing uitgebreid worden, heeft een inhaal mogelijkheid en er rijden zowel reizigers- als goederentreinen.
-
Als dit voor jouw materieel is, Ede ? Is redelijk formaat en heel veel van je spullen komen er langs ?
Eveneens de mogelijkheid om je militaire trein daar te laten rond hobbelen, Ede heeft veel kazernes (gehad)
Gr. Remco.
-
Gilze Rijen mooi station gebouw en alles komt voorbij want het ligt aan de routes rotterdam breda tilburg arnhem emmerich en rotterdam breda tilburg eindhoven venlo.
-
Dan wordt het ELST!!
Hoge intensiteit van reizigers en goederenvervoer, incl. de afbuigers van/voor de Betuweroute
en Syntus voor het Betuwelijntje naar Tiel.
Tussen dorp en industrie. Aardige mensen daar (ik kan het weten ;D).
Als je teruggaat in de tijd (voor 1976) dan heb je een prachtig station (zie modelspoormuseum in Sneek) en een emplacement om U tegen te zeggen (ca. 23 sporen in div. bundels, 2 seinposten, 2 overwegen, draaischijfje, etc. etc)
-
Zevenaar natuurlijk. Komt de Betuwelijn aan, ICE en CNL en rijdt Syntus ook nog eens.
-
Betuwelijn? 8)
-
Ik zou zeggen kijk naar Lage Zwaluwe (of een deel ervan).
Dit ligt namelijk midden in de polder en aan een drukke lijn.
Ook zijn er aftakkingen naar het industrieterrein bij Moerdijk en Oosterhout
Roland
-
Het station Mantgum ,hoewel erg klein, ligt aan de spoorlijn tussen Leeuwarden en Sneek, ongeveer halverwege.
Kijk ook eens naar de stations Deinum en Dronrijp aan de spoorlijn tussen Leeuwarden en Harlingen.
Deinum ligt ca. 4 km westelijk van Leeuwarden en Dronrijp ligt ongeveer 10 km westelijk van Leeuwarden
-
Chris,
Wat dacht je van Haren? Twee sporen, goederenspoor, aftakking naar Waterhuizen etc.
Christian
-
Putten, op de Veluwe, lijn Amersfoort-Zwolle. Intercities en stoptreinmaterieel, inhaal(wacht)sporen aan oostzijde, goederensporen met een gasdepot (nu niet meer in gebruik, deel van depot ook al afgebroken, maar een aantal sporen lagen er nog september 2008). In het verleden ook aan andere zijde lossporen (kolenhandel?). Station ligt iets buiten dorp, tussen weilanden en industrie. Sporenplan uit verleden zal wel te vinden zijn op sporenplan site.
Anders 't Harde, aan dezelfde lijn. Geen industrie, wel laden/lossen militair materieel. En een rangeer Köf.
-
Betuwelijn? 8)
uh Betuweroute was even het spoor bijster.
-
Website van de NTM geeft ook leuke kleine stations plattegrondjes.
NTM reed zowel reizigers als goederen.
De emplacementen zijn vaak nog onlogisch en groot voor het dorp waar ze gelegen zijn.
Sowieso is die nostalgie en sfeer erg aanstekelijk... :-)
Een goede reis, Henk
-
Helmond CS, Deurne, Geldrop
Boxtel voor wat rangeer mogelijkheden.
Horst als je in de weilanden wil zitten.
Weert, klein station, breed perron, rangeren, internationaal 8)
Mogelijkheden genoeg.
Groeten, Alexander
-
Chris, wat bedoel je met klein?
Vlaardingen Centrum is een station met 2 perronsporen en een deel goederen er achter. Kan je leuk mee rangeren, hier komt ook van alles, buizen wagens naar Maassluis en chemie wagens naar Vlaardingen. Als je iets verder terug gaat een trein met goederen voor de Synres in Hoek van Holland, dus afwisseling genoeg.
Verder kan je natuurlijk ook vlaardingen oost nabouwen, met de aftakking erachter naar bij de vroegere werf Rotterdam-Feyenoord aldaar.
Groeten,
Christoph
-
Alleen kwa reizigersverkeer niet echt interessant denk ik, er komen geen intercity's doorheen. Als je van vlalflips houdt dan zit je goed.
mvg,
Matthijs
-
Hoi Matthijs, ja ook intercity's kwamen er vroeger door het station van Maassluis.
Tenminste, als je de vroegere boottrein vanuit Hoek van Holland naar A'dam niet wilt vergeten, of de vroegere fietstrein vanuit Hoek van Holland rechtstreeks naar Rotterdam.
Het was toen (omstreeks '85) vele malen interesanter dan je je misschien nog kan herinneren.
Groeten,
Christoph
-
Chris, wat dacht je misschien van station 't Harde. Het is aan een drukke lijn. Goederentreinen maken er geregeld een tusenstop en je hebt rangeermogelijkheden omdat het defensieterrein er ligt. Het is maar een idee... ;D
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik houd het kort, mijn oude woonplaats, Woerden!
-
Zijn er nou nog stations die niet genoemd zijn? :P
Jaap
-
Blerick,
doorgaande lijn Eindhoven Venlo vv en Venlo Nijmegen. Veel rangeer mogelijkheden, verderop container terminal, Onderhoudswerkplaats Voith (veolia) simpel wachthuisje
Groeten,
Patrick
-
Station Meppel mischien?
drukke lijn, rangeer mogelijkheden en splitsing Groningen en Leeuwarden
-
Station Juinen en de doorgaande lijn naar Ter Weksel ?
-
Het was toen (omstreeks '85) vele malen interesanter dan je je misschien nog kan herinneren.
Was voor mijn tijd, ik ben van bouwjaar 1986 ;D 8)
mvg,
Matthijs
-
@DHG500 : nee, een leuk dorp er omheen, nu ik het zo roep, zoiets als bv Oudenbosch of Zevenbergen
Misschien is station Heerenveen iets voor jou? Hier rijden Koplopers, Buffels, af en toe een Virm en soms ook nog wel eens een plan V. Daarnaast raast hier meerdere keren per dag het containergeweld van ACTS langs. In een grijs verleden hebben hier ook Hondekoppen gereden en kwam halverwege de middag de posttrein vanuit Leeuwarden richting Zwolle door Heerenveen.
-
Ook voor Heerenveen geldt dat het sporenplan van voor 1980 interessanter is dan wat er nu nog van over is...
-
Ook voor Heerenveen geldt dat het sporenplan van voor 1980 interessanter is dan wat er nu nog van over is...
Het wordt tijd dat ze hier aan de slag gaan met een aftakking richting Groningen en de Flevopolder.
-
Station Juinen en de doorgaande lijn naar Ter Weksel ?
In dat geval moet Burgemeester Chris het opnemen tegen Burgemeester Hans van der Vaart én wethouder Tjolk Hekking! :P
mvg,
Gert
-
Is station Almere iets ? Dit is een forensenstad in de polder.
Dit is volgens mij een drukke lijn. Je kunt zo naar Amsterdam.
Groet,
Johan
-
Station Juinen en de doorgaande lijn naar Ter Weksel ?
Blijf af van Station Juinen ;D ;)
(http://www.amibo.demon.nl/juintitel.jpg)
-
Ik zeg: Bussum-Zuid! Doorgaand verkeer, stoppend verkeer, Crailoo verkeer, doorgaand goederenvervoer, tot 1986 - geloof ik - lokaal goederenverkeer tussen Bussum-Z en Naarden-Bussum... En een redelijk pittoresk deel van Bussum in de buurt. Plus een begraafplaats, wie wil dat nou niet op zijn d(io)rama. ;-)
GE link: http://tinyurl.com/c7vlsq (http://tinyurl.com/c7vlsq)
Oh, en ik vergeet helemaal dat je Crailoo er bij kunt maken, en een heuse watertoren.
-
Chris,
Wat is druk? En welk tijdperk? Maar, als het om klein gaat, heb je al aan Barneveld gedacht? kijk hier (http://www.kippenlijntje.nl/_sgg/m6_1.htm) en kjik dan ook even bji bijzonderheden. Er wordt bij mjin weten nog steeds graag afgeleverd en er reed in elk geval in het verleden van alles en nog wat over de kippenlijn.
Gerard