BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Yvo op 25 January 2009, 15:06:45

Titel: Rivarossi 1308, ombouwen naar DCC, verlichting plaatsen
Bericht door: Yvo op 25 January 2009, 15:06:45
Zijn er bijzondere zaken die bij ombouw naar digitaal bij de Rivarossi NS 1308 spelen.

Er zit geen sluitverlichting op, iemand al eens iets gedaan op dat gebied?
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Julius op 25 January 2009, 20:50:47
Rivarossi's 1300 is behoorlijk volgebouwd. Boven een cardanas is de meest logische plaats voor een decoder, maar de ruimte daarvoor moet gemaakt worden.

Het ligt voor de hand de na ombouw functieloze printplaat in te korten, al moet je wel uitkijken dat decoder en bedrading niet geraakt worden door het vliegwiel. Helemaal weghalen van de printplaat is minder handig: dan zit er geen afscherming meer tussen bedrading en vliegwiel en bovendien voegt dat niets toe.

In de meeste gevallen zal de nu verkregen ruimte niet genoeg zijn, natuurlijk afhankelijk van met name de dikte van de decoder. Je ontkomt er dan niet aan om het hele ding uit elkaar te halen en wat van het frame af te vijlen, zodat de decoder dieper komt te liggen. Anderzijds moet je ook weer uitkijken dat de print niet zo laag komt dat de cardanas geraakt wordt.

Tot slot zou je (indien nodig) het nogal dikke bevestigingsboutje van de stroomafnemer, dat recht boven de plek van de decoder zit, nog kunnen vervangen door een exemplaar met dunnere kop om een fractie meer ruimte te krijgen.

Hopelijk is iemand anders in de gelegenheid wat verduidelijkende plaatjes te plaatsen.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: henk op 25 January 2009, 20:56:39
Ik zou omgekeerd werken en een decoder zoeken die past. Moeilijk is dat volgens mij niet.
Intertijd inderdaad een stukje van de print afgehaald en in de verkregen ruimte paste een LokPilot 1 decoder. Dat was een redelijk smalle decoder, maar hij had verder gewoon aan twee kanten componenten.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Arnold op 25 January 2009, 21:04:16
Ik denk (niet meer dan denk) dat een Lokpilot 3 moet passen.  De LP1 of 2 die ik er destijds (meer dan 5 jaar geleden) ingezet heb leverde mij het nodige zaagwerk in het frame op. Kreeg de kap er namelijk niet meer recht op. 
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Remco. op 25 January 2009, 21:05:42
Wat zou het bezwaar zijn om een Nem 651 decoder te plaatsen ? Deze zijn echt super klein ( Ik ken de Riva 1300 niet persoonlijk ) dan hoef je ook niet te slopen. Wel wat solderen :)

Gr. Remco.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: pjotrtje op 25 January 2009, 21:16:36
Interessant, ik heb momenteel exact hetzelfde ombouwprgramma op het bureau staan! Ik heb een ESU LoPi 3 in elk geval werkend gekregen, maar in de bak is ruimte voor de decoder is lastig te vinden, met name door de enorme print die er in zit. Momenteel zit ik de puzzelen op een styreenconstructie die de decoder in één van de voorste ruimtes moet gaan ondersteunen, waarbij de print daar ter plekke dan sneuvelt.
Oh ja, een kleinere decoder dan de LoPi 3 past gewoon in het afneembare stukje dak!
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Jean op 25 January 2009, 21:18:00

Zo ziet de RV1300 er van binnen uit.

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/NS%201312/8.jpg)

(http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/NS%201312/5.jpg)

Zodra er tijd (en zin) is, wordt deze loc gedigitaliseerd met NEM 651 of 652 stekkerdoos (welke maar past) en wordt een ombouwverhaaltje, met foto's, op mijn site geplaatst. 

Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: henk op 25 January 2009, 21:34:00
Oh ja, een kleinere decoder dan de LoPi 3 past gewoon in het afneembare stukje dak!

Misschien dat daar zonder meer een Kühn 125 past. Dat is een vrij smalle decoder en ook nog eens eenzijdig van componenten voorzien. Die decoder kan in ieder geval in plaats van een stuk print worden gemonteerd. Hij is niet hoger dan een print met smd-componenten.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Olaf op 25 January 2009, 21:53:16
Hopelijk is iemand anders in de gelegenheid wat verduidelijkende plaatjes te plaatsen.

Als dat geen hint is Julius weet ik het ook niet meer ;D

Zo heb ik het een paar jaar geleden opgelost (plaatjes kunnen en mogen aangeklikt worden):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/print_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/print_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/print_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/print_2.jpg)

De truuk is om de decoder net zover te laten zakken dat hij niet boven de printplaat uit komt, maar nog wel boven de cardanas hangt. Eventueel daarbij dus de binnenzijde van de 'wangen' van het frame dunner vijlen.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Olaf op 25 January 2009, 22:05:49
Intertijd inderdaad een stukje van de print afgehaald en in de verkregen ruimte paste een LokPilot 1 decoder. Dat was een redelijk smalle decoder, maar hij had verder gewoon aan twee kanten componenten.

Ik heb alleen nooit begrepen waarom je al die gaten in de printplaat hebt gemaakt Henk ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_001_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_001_6.jpg)
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: henk op 25 January 2009, 22:21:13
Hé, is dat mijn exemplaar?  :D
Ik dacht door Bram turkooise gespoten en daarna naar jou gegaan?
Had ik de decoder eruit gehaald? Die zat er in ieder geval precies zo in.

Gaten had ik niet gemaakt. Misschien wat baanonderbrekingen.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Wim Ros op 26 January 2009, 11:08:24
Als ik dat zo allemaal eens bekijk, dan past daar best wel een decoder in, en waarschijnlijk ook nog wel zonder al dat gesloop. Een goede kandidaat is denk ik een Tran DCX51 of een Kuehn T125.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Olaf op 26 January 2009, 18:40:33
Hé, is dat mijn exemplaar?  :D
Ik dacht door Bram turkooise gespoten en daarna naar jou gegaan?

Dat dacht ik ook ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_003_5.jpg)
1303

Decoder zit er nog precies zo in als jij hem er in hebt gefabriekt.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: pjotrtje op 03 February 2009, 20:04:25
De truuk is om de decoder net zover te laten zakken dat hij niet boven de printplaat uit komt, maar nog wel boven de cardanas hangt. Eventueel daarbij dus de binnenzijde van de 'wangen' van het frame dunner vijlen.
De LoPi3 is voorzien van een mooi kunststof omhulsel/krimpkousje waardoor hij precies op de metalen wangen ligt en niet in de ruimte valt waarbinnen de cardan-as zijn werk doet. Daardoor hoef je 'm alleen maar te fixeren met tape aan het resterende deel van de printplaat.
Overigens heb ik alle draden vervangen (gewoon, lekker alles nieuw, geen gedoe met oude soldeer) en veel draden van de ene kant naar de andere kant door een mooi Evergreen 3.2mm 'tube' geleid dat met een H-profiel bovenop, naast de printplaat geplakt is. Hierdoor hou je de kast lekker overzichtelijk... Maar goed, da's mijn afwijking.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Yvo op 06 February 2009, 18:23:39
De LoPi3 is voorzien van een mooi kunststof omhulsel/krimpkousje waardoor hij precies op de metalen wangen ligt en niet in de ruimte valt waarbinnen de cardan-as zijn werk doet. Daardoor hoef je 'm alleen maar te fixeren met tape aan het resterende deel van de printplaat.
Overigens heb ik alle draden vervangen (gewoon, lekker alles nieuw, geen gedoe met oude soldeer) en veel draden van de ene kant naar de andere kant door een mooi Evergreen 3.2mm 'tube' geleid dat met een H-profiel bovenop, naast de printplaat geplakt is. Hierdoor hou je de kast lekker overzichtelijk... Maar goed, da's mijn afwijking.

Klinkt goed!
Titel: Re:Rivarossi 1308
Bericht door: Yvo op 14 March 2012, 17:15:23
Er is al drie jaar geen reactie gegeven. Is er iemand die dit project inmiddels heeft voltooid?
Ik heb de afgelopen tijd andere zorgen gehad, maar heb thans de rust en de gelegenheid om mijn hobby weer op te pakken.  (y)

Als eerste is nu mijn oude riva 1300 aan de beurt, nu mijn baan in die zin af is, dat de rails (roco line) op hun plek liggen en ik meerdere treinen kan laten rijden.
Titel: Re:Rivarossi 1308
Bericht door: peterha op 31 March 2012, 12:21:31
Hallo Yvo,

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vraag of iemand dit project heeft afgerond, want naar mijn mening zijn er diverse reacties geplaatst hoe ze de loc gedigitaliseerd hebben.

Naar aanleiding van jouw vraag, onderstaand mijn afgeronde project.
Ik heb ooit twee Rivarossi 1300-en aangeschaft en ik heb beiden voorzien van een Digitrax decoder.
De printplaat aan de voorzijde heb ik afgezaagd/ingekort. Op dat vrijkomende framedeel heb ik de Digitrax DH123D decoder geplaatst. Aangezien Digitrax decoders voorzien zijn van een op de decoder gesoldeerde connector en een apart "harness" heb ik de decoder gemonteerd met de connector naar beneden. Hiervoor is voldoende plaats. Ik heb vervolgens een stukje styreen gesneden, hier twee gaten in geboord en dit wordt nu gebruikt om simpel de decoder te fixeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2790_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2790_1.jpg)

Verder heb ik de decoder iets geherprogrammeerd. Ik heb twee ledjes als frontverlichting aangebracht in de kap en omdat ik toch altijd met goederen- of personenwagens rij, heb ik geen noodzaak voor sluitverlichting.
Ik heb aan de achterzijde van de loc een tweepolige stroomvoerende koppeling aangebracht; de ene draad uiteraard op de blauwe van de decoder en de andere heb ik aangesloten op de gele decoderdraad.

Ik heb de decoder aangepast zodat de frontverlichting gewoon in- en uitschakelaar is en via F3 kan er spanning gezet worden op de stroomvoerende koppeling. Mijn personenrijtuigen zijn ook voorzien van tweepolige stroomvoerende koppelingen, zodat ik op deze manier zowel de loc-frontverlichting apart kan aan- en uitzetten, maar ook de rijtuigverlichting.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 04 August 2014, 23:17:20
Toch maar eens proberen om dit topic nieuw leven in te blazen. In december 2013 kocht ik een fraai gepimpte Riva 1605 (NS 1308, geloof ik), door middel van geëtste platen omgenummerd in 1312. Geen decoder, en twee armetierige koplampjes. Dat moest anders. Met een paar uurtjes knutselen buiten in de zon heeft het ding nu een simpele decoder plus sluitlichten en omgekeerd L-frontsein. Binnenkort plaats ik wat foto's en beschrijvingen van deze ombouw, want o, o, o, wat is die kap toch mooi!

Elders las ik een reactie van iemand die betreurde er ooit 400 gulden voor te hebben betaald. Tja, ik kocht deze machine op marktplaats voor €160 en toen bleken er toch wat onderdelen te ontbreken. Dus kocht ik er nog een bij (ook voor 160 pegels) en zo kom je tot bedragen die je niet eens naar guldens durft terug te rekenen - maar ja, die 1300 fascineert me nu eenmaal.

Tot binnenkort!
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: hippelsik op 04 August 2014, 23:54:31
Prachtige loc die 1308 die ik destijds (1994) voor 349 gulden (dat zou nu met inflatie denk ik toch 275-300 euro zijn) heb gekocht.
Die twee pitten zijn conform het tijdperk want de revisiedatum op de kap van de loc is mrt 1956; maar ik kan me voorstellen dat je een omgekeerde L wilt. Niks mis mee. Ik zat zelf eenpaar weken geleden net te denken om het ding eens te digitaliseren en er sluitseinen in aan te brengen met behulp van kleine draad-ledjes (net wat goter dan smd's). Dus leuk dat ik nu zie dat dit draadje weer is geopend!
Hoe heb jij je sluitlichten gemaakt?
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 05 August 2014, 21:15:49
@hippelsik: dank voor de vriendelijke woorden en de volkomen terechte terechtwijzing (kan het nog terechter?) met betrekking tot de revisiedatum. Heb ik helemaal over het hoofd gezien! Wist je trouwens dat er een fraaie Sik bij de ingang van Utrecht Zuilen staat? Helaas zonder soundmodule.

Zoals aangekondigd komt er in de loop van de tijd een verslagje over de ombouw, want ik wil natuurlijk een L - zie mijn gebruikersnaam. Ingrediënten:
- Uiteraard een Rivarossi 1605;
- Een eindje 608849 LWL lichtgeleiderkabel 1 mm van Conrad (of een kitsch-lamp van Action);
- Een setje DRC54 van Digi[rails|keijs];
- Wat Evergreen-strips;
- Een simpele decoder, bijvoorbeeld Uhlenbrock 76320;
- KleiNSpoor logo's (vishaken);
- A wee dram of Scotch (Single Malt);
- Secondenlijm (niet mengen met bovenstaand spul, jammer voor beiden);
- Een bescheiden voorraad krachttermen.

Als smaakmaker voeg ik een paar (knullige) foto's toe die ik net inderhaast gemaakt heb. Betere plaatjes volgen nog.

(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/00%20before.jpg)
Zo uit de verpakking (en nu niet zeuren over buffers, koppeling en een wiel naast de spoorstaaf).

(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/01%20after1.jpg)
Mijn 1312 met omgekeerd L-sein (Het menneke en de auto zijn op mezelf gebaseerd).

(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/02%20after2.jpg)
Sluitseinen voor als we eens leeg terugrijden (en nu niet zeuren hoe die loc daar zonder bovenleiding terechtgekomen is).

Tot de volgend keer - ga nu weer even aan het werk om een rapportage voor Het Hoger Management te brouwen.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 08 August 2014, 23:39:28
In de komende tijd wil ik een paar delen van de ombouw kort en geïllustreerd beschrijven. Het gaat dan om:
1.   Decoder en print
2.   De lichtgeleiders
3.   DRC54
4.   Diodes
5.   Afwerking

Aan de arbeid!
Je kunt natuurlijk op zoek gaan naar een decoder die past in één van de weinige ruimtes die de Riva 1605 biedt. Ik heb de omgekeerde weg bewandeld: ik had nog een Uhlenbrock 76320. Geen hoogvlieger, maar goed bruikbaar en spotgoedkoop. Als je de print inkort zoals elders vaak beschreven, zweeft het ding comfortabel boven de cardanas. Een stukje styreen eronder, en wat isolatietape waar hij het chassis zou kunnen raken, en Bob is je oom. Laat bij het plaatsen van de tape wel ruimte vrij voor de twee verticale uitsteeksels in de kap.
(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/10%20decoder%20vert.jpg)
De decoder lijkt erg hoog te liggen, maar door de flexibele verbinding met de print drukt de kap hem fluitend zover naar beneden dat je bij het plaatsen de vertrouwenwekkende klik hoort.
Nu we het er toch niet over hebben: soms lukt het maar niet om kap en chassis van elkaar te scheiden. Dat komt vaak doordat de unit die de patrijspoorten bevat, maar ook de uitsparingen levert waar het chassis zich in vastklikt, bij het uitbuigen van de kap lekker mee veert. Even fixeren met wat druppeltjes Crystal Clear (of houtlijm van de Hema) en dat probleem is ook weer uit de wereld.
Moderne decoders met een Plux- of Next-interface hebben geen kabelboom meer, en met reden. Die kabels zijn, zoals bekend, óf te lang óf te kort. In ieder geval is het tobben, vooral ook omdat kabels (zelfs heel dunne en hoogflexibele decoderdraad) verrassend veel ruimte innemen en onvoorstelbaar halsstarrig kunnen zijn. Daarom heb ik geprobeerd de kabellengte zo kort mogelijk te houden – bij mijn Roco 2200 waren die draden een nachtmerrie.
Het inkorten van de print biedt wat dat betreft prettige mogelijkheden. Oorspronkelijk ziet die er zo uit:
(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/11%20print%20R1605%20org.jpg)
De zwarte lijn geeft aan hoe de stroom van één spoorstaaf via een draadbrug (stippellijn) naar de motor loopt. Van daaruit gaat het, weer via een draadbrug, terug naar de rail/bovenleidingschakelaar (in de stand “Rail”) en dan naar de andere spoorstaaf. De stand “Bovenleiding” laat ik buiten beschouwing, omdat digitaliseren en spanningvoerende bovenleiding elkaar bijten. De gele ellipsen geven aan waar, via telkens een diode, de lampjes aangesloten zijn.
De volgende prent toont hoe ik de printplaat gemolesteerd heb:
(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/12%20print%20R1605%20dcc.jpg)
Het grijze vlak rechts geeft aan waar ik de print heb ingekort. Het ovale vlak duidt aan dat de rail/bovenleidingschakelaar het loodje heeft gelegd. Dan blijk je zomaar twee printbanen over te hebben die geschapen zijn om de min van F0r en F0f te vervoeren. De kleuren zijn NEM- en NMRA-conform. Voor vertaling naar MärTrix: zie het Wereldwijde Interweb.
Tenslotte (voorlopig) nog een bovenaanzicht:
(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/13%20decoder.jpg)
De volgende keer ga ik enge dingen doen: boren in die mooie, dure kap.

Tot spoedig!
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 05 March 2017, 21:44:20
Dat "binnenkort" duurde dus een paar jaar, maar het project is nog steeds gaande. Behalve "druk-druk-druk", op het werk en met de auto die je in mijn avatar ziet, speelde ook mee dat kort nadat ik gestart was met dit draadje, de 1100DRC van Digikeijs
verscheen die meer mogelijkheden bood dan de oorspronkelijke oplossing (rangeerlicht en cabineverlichting). Vanaf volgend weekend weer regelmatige updates.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: roadster36 op 06 March 2017, 01:18:26
Ik vind dit het mooiste 1300 model ooit.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Biesje op 06 March 2017, 01:34:17
Mooi opgelost met de draadjes (y) Er staat ergens ook nog een paar foto's van mijn 1308 met sluitseinen en omgekeer L sein. Rangeersein heeft ie dan weer niet :( ( http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9121.msg3221533456.html#msg3221533456 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9121.msg3221533456.html#msg3221533456) )

Ik heb de leds van de sluitseinen ook op het chassis gemonteerd om dradenspaghetti te voorkomen bij het losmaken van de kap.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 06 March 2017, 20:49:24
Leuk artikel, Biesje. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat dit stokoude draadje kennelijk toch nog gelezen wordt. Extra motivatie om weer eens wat te fotograferen en schrijven  ;)

Het wordt wel druk, komend weekend. Toen ik mijn belofte neerpende vergat ik OnTraxx, sorry, On traXS! even.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 06 March 2017, 20:59:23
Helemaal mee eens, roadster36. Ik heb nooit zo goed kunnen wennen aan de wat bolle kop van de Electrotren. Lijkt toch wat meer op een CC7100 dan op een 1300.

De markt is, denk ik, momenteel aardig voorzien. Anders zou Roco misschien... Nee, dat zullen ze wel niet doen. Maar het is toch leuk dromen van een 1300 (met alle toeters en bellen) in 1200-kwaliteit. Gelukkig gaat die er niet komen, anders ging me dat weer een hoop geld kosten.
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Tomasso op 06 March 2017, 21:29:55
Eh, dat is niet helemaal waar, REE models is van plan om met een waanzinnig mooie 1300 te komen met sound... (Alhoewel ik deze rivarossi ook waanzinnig mooi vind en een waanzinnige prestatie voor die tijd).

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 06 March 2017, 22:05:36
REE? Dat is pure kwaliteit. Vorige zomer las ik inderdaad in Loco Revue dat men dacht aan een heftige CC7100 maar er was nog geen sprake van een 1300. Voor de zekerheid zal ik maar vast gaan sparen. Dank voor je bericht  ;)
Titel: Re: Rivarossi 1308
Bericht door: Spoorslag70 op 12 March 2017, 18:25:17
De Riva’s doen het goed op de tweedehandsmarkt (ik bedoel de 1300en, niet de boten). Boren in de kap levert dus klamme en mogelijk trillende handjes op. Slokje single malt, adem inhouden, steuntje zoeken en heel klein (0,5 mm) beginnen. Probeer een putje te maken dat zo veel mogelijk in het midden zit. Dat zal doorgaans niet helemaal centrisch uitpakken maar dat valt later, met een grotere boor, te corrigeren.
Veel belangrijker is dat de boor zich horizontaal voortbeweegt. Door de binnenvorm van de kap heeft de boor de neiging naar beneden te kantelen en uit te breken door de bovenkant van het lamphuis. Het helpt als je de boor met een vinger tegen de binnenkant van de kap drukt en rustig werkt.

(http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/14%20voorgeboord.jpg)  (http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/15%20opgeboord.jpg)

Het eerste plaatje toont het resultaat van opboren tot 0,7 mm. Dat ziet er niet fraai uit (klik er maar eens op), maar de tweede dia, met gaten van 1 mm, demonstreert dat het uitoefenen van een beetje zijwaartse druk heel acceptabele openingen oplevert.

Volgende week (DV, IA, EGB): plaatsen en testen van de lichtgeleiders en de verlichtingsprint.

Cheers,
Henk
Titel: Re: Rivarossi 1308, ombouwen naar DCC, verlichting plaatsen
Bericht door: Spoorslag70 op 19 March 2017, 17:45:47
Net toen ik een aardig resultaat had bereikt, kwam de DRC1100 van Digikeijs op de markt. Ik besloot de aanpak volledig om te gooien. Bij toeval had ik ook een wat beschadigde set bemachtigd en daarmee kon de test beginnen.

Om te beginnen heb ik de hoofdprint met twee druppels Kristal Klear vastgezet en twee stukjes 1mm lichtgeleider geplaatst. Dat bleek heel aardig te werken, dus volgde een middagje knutselen om een kartonnen afdekplaatje pas te maken zodat het rood en wit niet doorlekten maar de cabineverlichting wel zijn werk kon doen.

(http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/16%20proefplaatsing.jpg) (http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/17%20karton.jpg) (http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/18%20cabine.jpg)

(http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/19%20test%20wit.jpg) (http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/20%20test%20rood.jpg) (http://nuffieldcars.com/sp_rivarossi/21%20cabine.jpg)


Zoals al gemeld heb ik deze “proof of concept” gemaakt met een beschadigde lichtset, vandaar dat de foto een L-sein toont in plaats van de beoogde omgekeerde L. Verder blijkt de éne resterende gele lamp door te schijnen naar de andere. Ik kom daar later nog op terug; voor deze week vind ik het welletjes…
Titel: Re: Rivarossi 1308, ombouwen naar DCC, verlichting plaatsen
Bericht door: Spoorslag70 op 16 April 2017, 17:00:31
En toen duurde het weer ruim een maand. Het is de laatste tijd schreeuwend druk op het werk, en bovendien stootte ik mijn Schienenschleifzug van de rails – niet leuk, maar wel een prima gelegenheid om de miserabele stroomafnemers van Lux te vervangen door exemplaren van Digikeijs.

Eindelijk zitten nu de DRC1100-verlichtingsprinten en de decoder op hun plaats. De verbindingskabels tussen de twee printen hadden wat meer naar de zijkant gekund, maar op deze manier lukt het ook.
(http://www.nuffieldcars.com/sp_rivarossi/22%20bekabeling.jpg)
Volgende keer komen de lichtgeleiders en de koplampen aan de beurt. We komen er wel ;)
Titel: Re: Rivarossi 1308, ombouwen naar DCC, verlichting plaatsen
Bericht door: Spoorslag70 op 17 July 2017, 22:20:37
Tomaso, je had helemaal gelijk. Laatst prijkte op de etalageruit van mijn geliefde treinenboer een aankondiging van Artitec/REE. Dat wordt sparen - en zorgen dat ik mijn 1308 een beetje op tijd af krijg.