BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Henk H. op 25 January 2009, 11:53:56
-
Hallo allemaal,
Graag jullie kritiek en complimentjes :-) op mijn nieuwe baanplan.
Station Mariëlberg is een tussenstation aan een dubbelspoor gesitueerd in een typisch nederlands plattelands-landschap.
Het station in detail:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/jjjj_01_23_uu48_51_edited.jpg)
Het dorp en het landschap heb ik nog niet in detail uitgewerkt, maar dit wordt het spoorplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MarielbergPlan.jpg)
Zoals jullie zien heb ik het schaduw station en het dorp nog niet uitgewerkt...
De baan is vrij lang ivm rijtijd en afdaling naar het schaduw station.
Afmetingen: 4.00 bij 1.30 meter
Graag jullie mening en advies, Groeten Henk.
-
Henk, welke schaal? Bij H0 zal dit niet gaan, bij N wel. Ik denk laatstgenoemde? ::) ;)
-
Ik heb hem van de week al mogen bekijken en vind het er op papier goed uitzien.
Volgens mij moet het met H0 wel haalbaar zijn alleen een lange sleep is echter niet mogelijk. Ik ben reuze benieuwd waarom het in H0 niet haalbaar zou kunnen zijn en wat Henk er aan kan verbeteren zodat het wel mogelijk is.
-
Als het H0 is, dan schat ik dat alleen het gekleurde deel (station) al zo'n 3,5 meter in beslag neemt. Dat gaat dus niet als de totaal beschikbare ruimte 4 meter is.
-
Ik zie:
- afbuigende wissels in hoofdsporen. ZOu ik niet doen.
- een rangeerspoor bij de containerterminal dat direct op het hoofdspoor uitkomt. Ik zou daar wat meer rangeersporen aanleggen.
- de beschikbare ruimte is wat krap om het station op deze manier te plaatsen. Ik zou, als je het emplacement uit je tekening wil handhaven, de bogen anders vormgeven. Als je nagaat dat een perronspoor minimaal 1,70 meter lang zou moeten zijn (5 bakken + lok) dan zie je met even snel nameten wel dat het niet gaat passen op deze manier...
-
Als het H0 is, dan schat ik dat alleen het gekleurde deel (station) al zo'n 3,5 meter in beslag neemt. Dat gaat dus niet als de totaal beschikbare ruimte 4 meter is.
Doordat het station en de sporen diagonaal liggen heb je natuurlijk wel meer ruimte, lijkt me zo. De vier meter is gewoon van links naar rechts gemeten. Ik ken de boogstralen van h0 niet, dus ik heb geen idee hoeveel je nu over moet houden aan ruimte voor die bogen. Dat kan Henk wel zelf uitzoeken.
Mvg,
Martin
-
Diagonaal leggen levert wel iets ruimtewinst op, maar die wordt weer teniet gedaan door de extra lengte die de bogen in beslag nemen. Je moet nu namelijk meer dan 180 graden draaien.
-
Ik zou met de afmetingen echt spoor N nemen in elk geval, anders krijg je dat dorp en die polder er echt niet bij. Maar das meer persoonlijk, ik hou van ruimte tussen dingen en van meerdere dorpen.
Verder: erg leuk ontwerp! ;)
Als je 'm ooit bouwt ben ik erg benieuwd naar het resultaat.
-
Ik zie:
- afbuigende wissels in hoofdsporen. Zou ik niet doen.
Daar ben ik het mee eens.
Waar is dat korte spoortje dat doodloopt tegen het perron voor bedoeld, Henk? Als iemand in Post T per ongeluk de wissel omlegt, dan vliegt de intercity Haarlem zo het perron op, met alle gevolgen vandien...
Ik vind het verder een goed plan. Het kwam (komt?) in de praktijk zeker voor, dat de rangeersporen direct aansluiten op het hoofdspoor. Bij het rangeren geeft het natuurlijk wel beperkingen door de dienstregeling.
Succes, Henk.
Groet,
Basilicum
-
Ik vind het verder een goed plan. Het kwam (komt?) in de praktijk zeker voor, dat de rangeersporen direct aansluiten op het hoofdspoor. Bij het rangeren geeft het natuurlijk wel beperkingen door de dienstregeling.
Mja, het kan wel, maar ik zou persoonlijk nog een extra inhaalspoor en uithaalspoor aan de kant van de containerterminal aanleggen. Dat maakt het rangeren makkelijker én je kan nog eens een trein 'aan de kant' zetten. En nu ik nog eens kijk zou ik aan de onderkant bij het goederenemplacement ook een uithaalspoor gebruiken aan de rechterkant. De oude losplaats is ook niet echt handig, want stel dat je daar wagens zou neerzetten, dan zijn de opstelsporen links van die losplaats niet bereikbaar. Ik zou persoonlijk de losplaats aan het uiterste onderste spoor situeren.
-
Allereerst bedankt voor jullie reacties!
De baan is idd in HO. Gezien het maar een oud stationnetje is ben ik uitgegaan van stoptreinen en een enkele intercity. Vooreerst heeft het perron een lengte gekregen van 1.05 meter... ik weet dat dat kort is. Namelijk net genoeg voor een koploper met
3 bakken.
Doordat het station en de sporen diagonaal liggen heb je natuurlijk wel meer ruimte, lijkt me zo. De vier meter is gewoon van links naar rechts gemeten. Ik ken de boogstralen van h0 niet, dus ik heb geen idee hoeveel je nu over moet houden aan ruimte voor die bogen. Dat kan Henk wel zelf uitzoeken.
Mvg,
Martin
Met de afmetingen die PIKO geeft op de A-gleiss moet het qua R2 R3 en R4 makkelijk lukken!
Daar heb ik de breedte op gebaseerd. De tekening is in die zin redelijk op schaal.
Daar ben ik het mee eens.
Waar is dat korte spoortje dat doodloopt tegen het perron voor bedoeld, Henk? Als iemand in Post T per ongeluk de wissel omlegt, dan vliegt de intercity Haarlem zo het perron op, met alle gevolgen vandien...
Ik vind het verder een goed plan. Het kwam (komt?) in de praktijk zeker voor, dat de rangeersporen direct aansluiten op het hoofdspoor. Bij het rangeren geeft het natuurlijk wel beperkingen door de dienstregeling.
Succes, Henk.
Groet,
Basilicum
De doodlopende sporen zijn voor oud materieel en eventueel parkeren van losse locjes.
Bv een hippel, sikje of 1306. Hier heeft vroeger een locloods gestaan en is eigenlijk verlaten spoor. De rangeersporen zijn gebaseerd op stationnetjes uit de jaren '50 hier uit het noorden van het land.
De oude losplaats wordt ook niet meer gebruikt... het meest zuidelijke spoor is speciaal voor oude wegrottende groente bakken oid. Er kan gerangeerd worden.. maar das alles.
In heerenveen ligt er ook nog zo'n verlaten zijspoor naar waar ooit 'van gent en loos' stond.
Wordt nu zelden gebruikt voor bv defecte treinstellen of werktreinen (opslagspoor).
Het lijkt me idd verstandig om het spoor dat doodloopt tegen het eiland perron te laten vervallen.
Een intercity op het perron is ook niet alles. Al zou ik die mensen in Post T meteen ontslaan na alle schade ;-)
Wat ik ook vergeten was te zeggen is dat ik nog geen bal snap van digitaal en dus eerst analoog wil beginnen. Twee gescheiden sporen dus... Vandaar ook de rode stip op de wissels. Deze moeten van elkaar geisoleerd worden.
Ik ga de baan in driedelen maken zodat er eventeel nog aan de koppen verlengd kan worden...
Graag jullie reacties...
-
Allereerst bedankt voor jullie reacties!
De baan is idd in HO. Gezien het maar een oud stationnetje is ben ik uitgegaan van stoptreinen en een enkele intercity. Vooreerst heeft het perron een lengte gekregen van 1.05 meter... ik weet dat dat kort is. Namelijk net genoeg voor een koploper met
3 bakken.
Ik zou toch echt proberen het perron iets langer te maken, misschien dat je het voor een deel in een boog kan leggen. 1,05 meter is wel heel erg kort. Ik hou voor mezelf 5 bakken + lok aan. Dan zit je op minimaal 1.70 meter. Of leg je sporen dan in ieder geval zodanig dat je altijd dat langere perron nog kan aanleggen.
Met de afmetingen die PIKO geeft op de A-gleiss moet het qua R2 R3 en R4 makkelijk lukken!
Daar heb ik de breedte op gebaseerd. De tekening is in die zin redelijk op schaal.
Ik heb nog een stapel Piko A-rails liggen, nieuw en ongebruikt. Als je interesse hebt stuur maar even een PM.
De doodlopende sporen zijn voor oud materieel en eventueel parkeren van losse locjes.
Bv een hippel, sikje of 1306. Hier heeft vroeger een locloods gestaan en is eigenlijk verlaten spoor. De rangeersporen zijn gebaseerd op stationnetjes uit de jaren '50 hier uit het noorden van het land.
De oude losplaats wordt ook niet meer gebruikt... het meest zuidelijke spoor is speciaal voor oude wegrottende groente bakken oid. Er kan gerangeerd worden.. maar das alles.
In dat geval zou ik de containerterminal naar de onderkant van de baan verplaatsen. Rangeren wil je liever niet over je hoofdbaan doen.
Wat ik ook vergeten was te zeggen is dat ik nog geen bal snap van digitaal en dus eerst analoog wil beginnen. Twee gescheiden sporen dus... Vandaar ook de rode stip op de wissels. Deze moeten van elkaar geisoleerd worden.
Ik ga de baan in driedelen maken zodat er eventeel nog aan de koppen verlengd kan worden...
Graag jullie reacties...
Digitaal is 10 x makkelijker dan analoog en voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Ik zou direct digitaal beginnen als je de baan van de grond af moet opbouwen. Elke investering, of het nu tijd of geld is in analoge besturing is zonde IMHO.
-
Hallo Henk
Je station ziet er interessant en speels uit, het biedt je volgens mij genoeg ruimte om leuke dingen op te doen. Als ik jou was zou ik de perrons alleen wel langer maken, je hebt er immers ruimte zat voor (4 mtr). Ook zou ik de diagonaal wat minder scherp laten lopen. Rechts inderdaad zoveel mogelijk naar achter doch probeer linksvoor zoveel mogelijk open ruimte te houden. Hierdoor worden je bogen ook weer iets minder scherp en krijg je meer ruimte voor langere perrons.
Wat die bogen betreft, probeer die zoveel mogelijk uit het zicht te houden, rechts kan je bijv. direct uit het station al de weg “ naar beneden” gaan. Aan het eind van die bocht rechts zit je dan al een heel eind onder het nivo 0. Er zijn genoeg mogelijkheden om e.e.a. te camoufleren.
Links uit het station is dit wat lastiger, maar je zou dat kunnen oplossen door halverwege die linkerbocht bijv. een heuvelrug te maken en het spoor hierin te laten verdwijnen en vanaf daar dan naar nivo -1 te gaan.
Door dit alles krijg je visueel een veel beter effect en creeer je voor jezelf ook meer ruimte om andere leuke dingen op te maken.
Succes / Chris
-
Hmmm... goede punten, ik ga nog maar eens even brain-waven...
Hoop binnenkort met een nieuw baanplan te komen... wordt dus vervolgd...
Groetjes Henk
-
Hallo,
Waarom station Mariënberg o sorry Mariëlberg, misschien tot eens toegeven dat je aan een leesbril toe bent.
mvgr Evert Maaselink
-
Waarom station Mariënberg
Het gaat hier toch helemaal niet over Mariënberg? Het ontwerp heet Mariëlberg. Volgens mij is dit een zelfbedacht ontwerp, het lijkt ook helemaal niet op Mariënberg.
-
Laat me raden, het vrouwtje het Mariël?
-
Het gaat hier toch helemaal niet over Mariënberg? Het ontwerp heet Mariëlberg. Volgens mij is dit een zelfbedacht ontwerp, het lijkt ook helemaal niet op Mariënberg.
Volgens mij is er ook al iemand bezig met het nabouwen van Mariënberg. Alleen lees je daar de laatste tijd niks meer over..
Groeten Harry.
-
Laat me raden, het vrouwtje het Mariël?
Inderdaad, het was de enige manier om permissie te krijgen... :P
-
Er is een beslissing gevallen: ik ga toch voor digitaal...
Dat maakt een complexere baanbouw mogelijk, dus meer modelbouw en ontwerp plezier.
Ook kunnen er dan meer treinen rijden tegelijk rijden.
Heb een kleine spoedcursus in de treinenshop gehad te Heerenveen.
Ik wil Albert daarvoort hartelijk bedanken.
Hoop vandaag ook het nieuwe ontwerp/stations plan voor Mariëlberg hier te kunnen posten.
Cheers Henk
-
Dat betekend dus wel dat jij je huidige 3 treinen moet voorzien van decoders. Die Piko 1900 is al digitaal voorbereid maar bij Lima en Jouef wordt het naar mijn idee lastiger. Maar ik ben reuze benieuwd naar een nieuw en ingewikkeldere baanplan. Wellicht kan je mij die vanavond al laten zien.
-
In mijn nieuwe plan is het station gesitueerd van rechtsonder naar linksboven en vice versa ipv het eerdere plan waarin het station gelegen was van linksonder naar rechtsboven...
Natuurlijk betekent dit dat de rest van de baan dus in spiegelbeeld gezet moet worden. Het hoofdspoor gaat nu zoals ge-adviseerd langs de peronnen...
Het zijspoor buigt nu dus al af in de bocht...
Ook heb ik het eilandperron verlengd tot 1.50m.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marielberg.jpg)
Wederom graag jullie meningen en opmerkingen...
-
Ik zie:
- nog steeds een afbuigend wissel in het bovenste hoofdspoor
- waarom heb je nu een doorgaand spoor voor de containerterminal langs? Ik zou daar een aftakkend kopspoor vanaf dat doorgaande (inhaal)spoor aanleggen en het inhaalspoor voorzien van uithaalsporen
- ik zou aan de linkerkant nog een paar overloopwissels neerleggen. Anders rangeert het een beetje lastig.
- er zit een rare kronkel in het bovenste spoor
Ik zou nog even terug gaan naar de tekentafel. Wel een mooie stijl van tekenen trouwens.
-
Ik heb even wat zitten pielen in Wintrack:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenHunter_01_Jan_31_1017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenHunter_01_Jan_31_1017.jpg)
Het is een eerste vingeroefening, maar volgens mij heb je op deze manier meer natuurgetrouwe rangeermogelijkheden, is het inhaalspoor vanaf beide kanten bereikbaar en hoef je niet te rangeren over de hoofdbaan. Let niet al teveel op die S-bochten bij de stations, met flexrails kun je daar iets moois van maken.
-
Het ziet er goed uit Remco! Dank voor je visie en uitwerking.
Alleen zit ik vast aan de afmeting 400 bij 150... :-(
Niet te vergeten de afdaling...
Dat wordt nog wat...
Hmmm... iemand een kopietje wintrack voor me? :-)
Dat tekent zo te zien een stuk makkelijker uit...
Slepen en leggen denk ik?
Ook is het dan makkelijker plannen tav het bochtenwerk...
Nu moet ik eerst de radius omzetten naar de schaal waarin ik teken en kan geen rekening houden met de lengte van de rails en wissels.
Maar eens even om me heen kijken.
Heb wel een busch 2810 baanplanner maar die werkt niet fijn.
Cheers Henk
-
Even in Paint aan de slag geweest met een nieuw plan, gebaseerd op zoals het er in 1965 uit zag in Hv...
Heb alle stoomtram lijnen verwijderd... En hier en daar iets aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stmb.jpg)
Is dit beter?
Cheers Henk
-
Ziet er goed uit. Een paar kleine aanpassingen:
- ik heb bij de containerterminal een extra spoor aangelegd en het uithaalspoor aan de linkerzijde verlengd.
- ik heb een uithaalspoor aan de onderkant links verlegd naar onderkant rechts.
Zoiets dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stmb2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stmb2.jpg)
-
Hmmm... iemand een kopietje wintrack voor me? :-)
Dat tekent zo te zien een stuk makkelijker uit...
Slepen en leggen denk ik?
Trackplanner! Werkt exact hetzelfde en is nog gratis ook.
-
Dank je Marcel...
Maar mijn duitse vocabulaire en Terminologie is niet erg up to date.
Heb liever een engelse uitvoering... :-)
Als het goed is heb ik deze week mijn Wintr. binnen!
Zonder italiaans language pack... :-)
-
Wederom een poging toot een baanplan gedaan...
Ik twijfel nog steeds tussen gewoon een cirkel structuur of dogbone structuur...
Lichtblauw is het schaduwspoor/station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marillerveen1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marillerveen1_1.jpg)
In dogbone:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Presentation3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Presentation3.jpg)
Graag wederom jullie meningen aub...
-
Het voordel van de eerste methode is, dat je er een schuif-schaduwstation kunt aanleggen.
Scheelt heel veel wissels (...en kosten). ;D
grrz,
Hans
-
Ik heb geen ervaring met een schuif schaduw station...
Wil je dit eens verduidelijken?
Cheers Henk
-
Een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden...
(http://www.telemodel.nl/Clubbladen/Motorpost2-2008/mp%202-08_bestanden/image019.jpg) (http://www.telemodel.nl/Clubbladen/Motorpost2-2008/mp%202-08_bestanden/image019.jpg)
Bron: De Motorpost (http://www.telemodel.nl/Clubbladen/Motorpost2-2008/mp%202-08.htm?PHPSESSID=000422b2e0425a15a7c33f0dc5e73e9e) van Modelbouwclub Telemodel, onder redactie van Hans Meijer en Nico Bruijne
grzz,
Hans
-
Ziet er handig uit!
Ik zal dit weekend Wintrack eens even gaan ontdekken...
Ook ben ik naarstig mijn baanplan aan het modificeren, maar ben er nog niet helemaal over uit. Ik vind mijn eerste plan toch erg statisch...
Hoop hier snel een plan te kunnen laten zien!
Cheers Henk
-
Eindelijk een baanplan... enige suggesties zijn welkom...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marielbergplan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marielbergplan2.jpg)
Helaas is het tunneltraject over het bovenliggende traject getekend :-(
Graag jullie reacties...
-
ik zou voor het station in ieder geval nog wat wissels leggen. anders kun je als je rechts rijd niet naar links ::) en daarna niet meer terug.
-
Hallo,
Ziet er niet verkeerd uit maar zoals Gerard ook aangaf zijn een paar extra wissels niet overbodig. Heb je trouwens er ook gaan gedacht dat de overgang tussen de wissels links in je baanplan kortsluiting gaan maken en dat je dit dan moet oplossen door een keerlus.
Jacob
-
Ai... daar had ik idd nog niet over nagedacht. :o
Ook heb ik nog geen schaduw station. Ik moet daar toch nog even aan gaan werken. >:(
Ook heb ik gemeten dat het stations gedeelte maar amper een meter lang is... das te kort natuurlijk. :-|
Misschien moet ik de lay out nog iets veranderen...
Een L vorm zou de oppervlakte hanteerbaarder maken...
Nog maar even terug naar de teken tafel... ;)
-
Eindelijk een nieuw baanplan...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marilbergdefinitief.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marilbergdefinitief.jpg)
Nog wel zonder schaduw station... ben daarover nog aan het brainwaven...
Wederom graag weer jullie reacties, op en aan merkingen...
-
ik neem aan dat er van uit de keerlus rechts komende tussen de 2 sporen een perron komt? als dit zo is zou ik de wissels proberen te vermijden want als je realistisch wilt rijden mogen de treinen niet zo heel erg snel over afbuigende wissels heen. verder een goed plan
-
@Johan, waar zie je die keerlus ?
@Henk, kun je niet beter de wissels op het bovenste stationsspoor omwisselen ? Dan maakt een doorgaaande trein geen kronkel over de wissels en kan gewoon echt rechtdoor.
Sander
-
Henk,
De kronkel in het spoor waarover Sander al schreef, zou ik ook niet bouwen. Waarschijnlijk is deze bedoeld voor een tussenliggend perron. Een andere oplossing is om de sporen al in de bocht uit elkaar te laten lopen. Geeft een rusterig beeld als de treinen rijden.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Basilicum